Achterwand met horregaas en riccia fluitans. Kan dit werken?


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,272
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik heb een aantal Riccia fluitans (vorkstaartje) sliertjes gekregen van iemand en die in een netje van horregaas bij elkaar verzameld. Ze beginnen goed te groeien en hebben me op het idee gebracht om horregaas tegen de achterwand te lijmen en daarin plukjes Riccia te zetten. Kan dat werken?

(Het gaat om een Juwel Rio 350 met oorspronkelijke verlichting, extra toevoeging op aanwijzen druppeltesten van aangemaakte poeders (KNO3, K2SO4, sporenelementen. PO4 vooralsnog niet nodig).
 
Wat heb je voor bewoners? Ik moet meteen denken aan bewoners die nogal eens in een netje kunnen blijven hangen met het overzetten, zoals Otocinclus, Ancistrus en in mindere mate Corydoras.

Edit:
Nog even over de Riccia, ik ben ook bang dat je die niet braaf in en rond dat netje houdt. Riccia drijft graag en zal zodra de opwaartse kracht groot genoeg is zich losmaken van de Riccia in het netje, of dat gebeurt wel met een waterwisel.
Het gaat overal in hangen en is daardoor bijna niet meer uit de bak te krijgen. Het is mooi, maar wat dat betreft in mijn ogen nog erger dan kroos.
 
Ok, dan geen horregaas, dat is wel jammer, daar heb ik nogal veel van.
Dan moet ik eens kijken wat die onderwatermatjes kosten en of ik ze tegen de achterwand kan 'zetten'.
Hebben ancistrussen/ cory's ook last van die onderwatermatten?

Ik heb riccia al in mijn bak, ik zit daar niet zo mee. Als ik op een gegeven moment te veel heb, gaat het de vijver in.
 
Ik verwacht niet dat corry's en ancistrussen last zullen hebben van die matjes, corry's leven op de bodem en ancistrussen ook en je gaat het toch als achterwand gebruiken?
 
Dat is het idee. Ik wil het op maat van de achterwand knippen en dan tegen het glas plakken. Waarschijnlijk twee lagen tegen elkaar en dan de riccia er tussen. Dan heb ik een groen bemoste achterwand. (Als het werkt zoals ik wil tenminste....)

Ik ben al RVS horrengaas tegengekomen op internet, dus dat is dan waarschijnlijk slimmer om te gebruiken.

mmm... ideetje: als de weekmakers in dat spul vissen steriliseren zou dat zomaar een oplossing kunnen zijn voor het probleem dat sommigen hebben met guppen/ levendbarenden...Steriliseren zonder operatie!
 
Laatst bewerkt:
Ik ook, maar het gaat nog wel een tijdje duren voor er resultaten te verwachten zijn.
 

Terug
Bovenaan