achterwand reinigen


A

astrid j

Guest
Ik heb even raad nodig.
Ik heb ooit een heleboel varens tegen mijn achterwand geprikt ( een juwel achterwand) en omdat die bosserig en lelijk werden heb ik ze eraf gehaald.
We zijn nu een half jaar verder en zie dat er van alles op die achterwand groeit, ook algen, plantjes die ik nog nooit gezien heb, een soort mosje, maar ik vind het lelijk en hinderlijk
Hoe kom ik er vanaf, en kan je de achterwand wel reinigen en waarmee en hoe dan?
 
Algen en dergelijke haal ik meestal gemakkelijk met een watje van de achterwand af. Gewoon rustig over wrijven, anders gaat alles door de bak zweven. Misschien werkt dat?
 
Ja, ik zit er over te denken na mijn vakantie de bak weer eens te reorganiseren, en alle planten eruit te halen, achterwand met een zacht borsteltje af te nemen, en het zweefvuil met een net eruit te halen wat er af komt, daarna een grote waterwissel te doen en opnieuw in te richten, lijkt me het beste om te doen.
Ik denk niet dat ik het met watten eraf krijg.
 
Ik doe dat met een afwas borstel.
 
Dan is een zacht borsteltje een beter idee denk ik ja. Zou dan wel opletten dat je de achterwand niet beschadigd, maar als de borstel niet te hard is zal dat wel meevallen.
 
Misschien beschadig ik het wel iets, maar nu vind ik het ook geen gezicht, ik ken mezelf, als ik het er niet afkrijg ga ik misschien toch iets harder boenen :rolleyes:
 
Nu ik dit alles lees weet ik weer waarom ik posters gebruik en geen echte achterwand ;).
 
Maak hem nooit schoon..
Vind het mooi zo..
 
Ik gebruik hier een goed nagelborsteltje (Sligro) voor. Hier krijg ik de achterwand redelijk mee schoon al is het flink boenen. Hinderlijk is wel dat de bak bijna een dag troebel is van de algen en rotzooi die door de bak zweeft. Ik neem in het vervolg echt geen achterwand meer dus..... Jessicapilon +1

Gr Robin
 
Had ik het geweten had ik wat anders verzonnen idd, maar ja, nu maar borstelen als ik de bak weer eens opnieuw in ga richten. bedankt!
 
vol zetten met planten
 
Mijn achterwand was ook bealg, ik heb alles eraf gekregen door met een afwasborstel die je doopt in een klein bakje met easycarbo en daarna gewoon over de achterwand heen boenen. Niet alles gaat er dan in een keer af, maar door de easycarbo die op de wand achterblijft sterft binnen 3 dagen alle alg af en heb je ook geen rommel in je bak!

Ideale vinding al zeg ik het zelf. Zorg er wel voor dat je niet te veel easycarbo gebruikt anders weet ik niet hoe goed het is voor de rest van je planten/vissen.

voor:
893631cycle_0_82_img_8738.jpg


na:
198998cycle_0_82_img_5983.jpg
 
Nou,nou, echt puur natuur.

Is dit een speciaalbak?of of wat?
Zet er eens meer snelgroeiers in ,die de stoffen uit het water halen.

Heb ik weinig last van,zo.

En bedenk,in de natuur gebruiken ze ook geen borsteltje.


O8Z21FuZb37fi_iWfLqNAVVp_BR5le36.jpeg
 
Bertus zei:
Nou,nou, echt puur natuur.

Is dit een speciaalbak?of of wat?
Zet er eens meer snelgroeiers in ,die de stoffen uit het water halen.

Heb ik weinig last van,zo.

En bedenk,in de natuur gebruiken ze ook geen borsteltje.

Het gaat hier toch niet om het puur natuur? de TS heeft een vraag hoe hij zijn achterwand het makkelijkst schoon maakt, niet of een poster of een wand het meest natuurlijk oogt..
 
Ik heb idd meer gehoord om easycarbo te gebruiken, vandaag heb ik het eerst zonder geprobeerd, maar het resultaat is nog niet wat ik wil, dus als ik de bak na de vakantie opnieuw ga inrichten probeer ik het met easycarbo.
Maar er is nu al verbetering nu ik een beginnetje gemaakt heb.
@ Bertus, er zitten genoeg snelgroeiers in, dat is het punt niet ;)
 
Ohh, even ter verduidelijking, op zich is het niet erg dat er plantjes groeien op de achterwand, maar wat ik had trok veel blauwalg en draadalg aan, en gelukkig heb ik dat weg kunnen zuigen, maar die groene draadalg gaan ook op de planten zitten, dus vandaar dat ik die achterwand schoon wil hebben.
Vorige week een meting gedaan, po4 en no3 was goed op peil, fe en co2 ook, dus daar ligt het niet aan dat ik die algen heb, het kwam echt van die achterwand af want daar zaten hele plukken.
Maar volgende keer met easycarbo, dat is een goede tip, en natuurlijk niet overdadig gebruiken. ;)
 
astrid j zei:
Ik heb idd meer gehoord om easycarbo te gebruiken, vandaag heb ik het eerst zonder geprobeerd, maar het resultaat is nog niet wat ik wil, dus als ik de bak na de vakantie opnieuw ga inrichten probeer ik het met easycarbo.
Maar er is nu al verbetering nu ik een beginnetje gemaakt heb.
@ Bertus, er zitten genoeg snelgroeiers in, dat is het punt niet ;)

Waarom reageer jij op Deny achterwand.

als jij draadalg hebt ,is vervelend.
Maar om een achterwand weer als nieuw te laten lijken,???
Zie de zoenvissen hier ook van de wand grazen.
Daar zijn het algeneters voor.
 
Als ik ga herinrichten komen er weer nieuwe planten bij, , en de achterwand wordt nooit meer als nieuw, er zitten algeneters in, maar die halen die algen die ik heb niet weg, dat zal ik toch echt zelf moeten doen.
Er zitten veel planten tegen de achterwand aan, maar die worden door de achterwand besmet met draadalg.
Als ik die draadalg volg, zit het vast op de achterwand.
Als ik de achterwand niet aanpak, kan ik planten neer zetten wat ik wil, deze zullen door de achterwand besmet raken met die draadalg.
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen wat ik bedoel te zeggen, het geschreven woord blijft moeilijk.
 
PS ik vind Deny's achterwand wel mooi met die boomstronk erin, als die net zo akelig vies wordt als die wand van mij, zie je dat effect van zijn achterwand ook niet meer.
 
astrid j zei:
Als ik ga herinrichten komen er weer nieuwe planten bij, , en de achterwand wordt nooit meer als nieuw, er zitten algeneters in, maar die halen die algen die ik heb niet weg, dat zal ik toch echt zelf moeten doen.
Er zitten veel planten tegen de achterwand aan, maar die worden door de achterwand besmet met draadalg.
Als ik die draadalg volg, zit het vast op de achterwand.
Als ik de achterwand niet aanpak, kan ik planten neer zetten wat ik wil, deze zullen door de achterwand besmet raken met die draadalg.
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen wat ik bedoel te zeggen, het geschreven woord blijft moeilijk.

Ja, hoor, vat hem helemaal.
 
Draadalg in het aquarium: oorzaak & bestrijding



www.aquascaping-blog.com/draadalg








Beoordeling: 3,6 - ‎8 stemmenDraadalg is meestal het gevolg van onvoldoende CO2 in het aquarium, weinig ... Wel, voor het bestrijden van draadalg geldt �beter voorkomen, dan genezen�!
 
@ Bedankt voor de link, maar ik weet dit allemaal wel hoor.
Des ondanks heeft iedereen wel eens te maken met alg, hoe goed je ook meet en je voeding en licht in de gaten houd.
Waarom ben je er zo op tegen om een achterwand die voor problemen zorgt, er lelijk uit ziet door begroeiing een keer te reinigen?
Het kan toch geen kwaad?
 
Ben ik niet op tegen, helemaal niet met draadalg.
Kan ook van ammoniak piek komen.

Heb ik nu in de brakbak.
Ik draai er hele slierten uit.
Maar wat bealgt,mag van mij best.
 
Ja Bertus, zo'n leuke klus is het niet idd, en had ik er geen last van liet ik het ook mooi zitten, maar ik vind het nu echt nodig, en dan maar weer afwachten hoe het zich ontwikkeld ;)
 
Tandenborstel + EasyCarbo (of na een waterstofperoxide kuur) is inderdaad heel effectief. Blijft natuurlijk wel vervelend, zeker op de achterwand.

In mijn artikel waar Bertus naar verwijst vind je trouwens ook een link naar een strategie die ik heb uitgeschreven voor het voorkomen & bestrijden van draadalg. Kan misschien nog interessant voor je zijn moest de draadalg terugkomen :)
 
Bertus zei:
Draadalg in het aquarium: oorzaak & bestrijding



www.aquascaping-blog.com/draadalg








Beoordeling: 3,6 - ‎8 stemmenDraadalg is meestal het gevolg van onvoldoende CO2 in het aquarium, weinig ... Wel, voor het bestrijden van draadalg geldt �beter voorkomen, dan genezen�!

Dit is een prima site met veel goede informatie.
 
GillesF zei:
Tandenborstel + EasyCarbo (of na een waterstofperoxide kuur) is inderdaad heel effectief. Blijft natuurlijk wel vervelend, zeker op de achterwand.

In mijn artikel waar Bertus naar verwijst vind je trouwens ook een link naar een strategie die ik heb uitgeschreven voor het voorkomen & bestrijden van draadalg. Kan misschien nog interessant voor je zijn moest de draadalg terugkomen :)

Hier zag ik jullie voor het eerst, wat jaartjes terug, weet jet het nog?
jPlaEpXN0-7eCYUKVnlzf67CK8sFcVr5.jpeg
 
Gillis, wat weet jij van Syfiori aquarium bemesting.

Mag ook per PB.
 
http://www.syfiori.nl/nl
Ik zie nergens wat er allemaal inzit en hoeveel je dan toevoegt per liter.
Dat is bijvoorbeeld voor de EI wel van belang. Of kijk ik niet goed??
 
GillesF zei:
Tandenborstel + EasyCarbo (of na een waterstofperoxide kuur) is inderdaad heel effectief. Blijft natuurlijk wel vervelend, zeker op de achterwand.

In mijn artikel waar Bertus naar verwijst vind je trouwens ook een link naar een strategie die ik heb uitgeschreven voor het voorkomen & bestrijden van draadalg. Kan misschien nog interessant voor je zijn moest de draadalg terugkomen :)

@ Gilles, ik vind het een heel fijn artikel, duidelijk, en begrijpelijk.
Ik ben nu al bezig met licht minderen, voeding aanpassen, en veel meten.
Mijn planten groeien verder goed, en nu ik de achterwand alleen gepoetst heb, zie ik al bijna geen draadalg meer, en wat aanwezig is, verdwijnt omdat ik nu ook wat carbo toevoeg.
Na de vakantie gaat de bak voor de helft leeg, alle planten eruit, en de achterwand behandelen met carbo ( matig natuurlijk want ik wil mijn vissen niet vergiftigen.
Ik wil jullie allen danken voor het meedenken, en goede informatie :petjeaf: :thumbs:
 
Ik ben NIET die Gilles van aquariumbemesting :D

Je kunt ook een waterstofperoxide oplossing in een sprayflesje doen en dan rechtstreeks verstuiven op de achterwand (als het water lager staat). Een paar dagen later is de alg dan weker en kun je hem gemakkelijker verwijderen.
 
GillesF zei:
Ik ben NIET die Gilles van aquariumbemesting :D

Je kunt ook een waterstofperoxide oplossing in een sprayflesje doen en dan rechtstreeks verstuiven op de achterwand (als het water lager staat). Een paar dagen later is de alg dan weker en kun je hem gemakkelijker verwijderen.

Haha, dat komt omdat Bertus een vrij nieuw lid is Gilles :D :D ;).Niet alle leden weten nog dat jij niet dezelfde Gilles bent als die van Aquariumbemsting.nl :daisy:
 
GillesF zei:
Je kunt ook een waterstofperoxide oplossing in een sprayflesje doen en dan rechtstreeks verstuiven op de achterwand (als het water lager staat). Een paar dagen later is de alg dan weker en kun je hem gemakkelijker verwijderen.

Precies! Kijk wel uit voor een juiste dosering!!

Meer nuttige info over gebruik waterstofperoxide is hier te vinden..klik
 
Bedankt voor de nuttige informatie.
Ik ben zaterdag aan de slag gegaan met het leeghalen van de bak op de vissen na, en heb het waterpeil laten zakken tot een derde.
Daar ik geen geduld heb om met waterstofperoxide te werk te gaan omdat dat een aantal dagen moet inwerken, ben ik voorzichtig met carbo en een borsteltje aan de gang gegaan.
Ook ben ik eerlijk gezegd wat angstig om waterstofperoxide te gebruiken, ik heb met 2 en een halve dop carbo de hele achterwand wat bealgd was kunnen doen, en het heeft geen effect op de vissen gehad
Dit een paar uur in laten weken, maar ik kreeg ondanks voorzichtig boenen de achterwand niet meer als nieuw, wat ik ook wel had verwacht.
Maar ik ben zeer tevreden wat er wel allemaal is dood gegaan aan algen.
De bak ziet er weer fris uit, wel wat kaal met de beplanting daar ik flink aan het snoeien ben geweest en ook wat nieuwe planten heb toegevoegd, vissen maken het prima, die hebben er in ieder geval geen last van gehad, geen ammoniapiek of zo gehad.
Maar bedankt allen voor de reacties, dat stuk over waterstofperoxide ben ik nog aan het bestuderen, ik vind het eigenlijk best eng om het te gebruiken.
 

Terug
Bovenaan