Wat is er nieuw

Achterwand voor Juwel 125

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
J

Julian D

Guest
Bij andere aquarianen zie ik de meest prachtige achterwanden die zij zelf gemaakt hebben. Nu heb ik laatst een juwel 125 aangeschaft en zou hier graag ook een achterwand voor willen maken.

Nu heb ik geen idee bij wat ik moet beginnen en wat de kosten hiervan zijn. Dus als jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met de juiste benodigdheden zou dit heel fijn zijn!

iemand? Wat voor soort kit heb ik nodig? wat voor soort platen? Purr? allemaal geschikt voor aquarium?

Piepschuim, verf en epoxy en wat fantasie.

Ik wil denk ik wel epoxy gebruiken, omdat ik gelezen heb dat je achterwand dan langer goed blijft. Heb alleen nooit met dit spul gewerkt, zijn hier nog tips over? waar goede goedkope epoxy te koop is? en hoe je het moet aanbrengen? en hoeveel? of andere tips?

piepschuim plaat (7 euro)
pur (9 euro)
verf (9 euro)
tegellijm (10 euro)
epoxy (40 euro)

met deze lijst zou je een hele mooie achterwand kunnen maken

(prijzen zijn ruim genomen)

Maakt het niet uit wat voor soort/merk piepschuim/pur/verf/tegellijm/epoxy? i.v.m giftige stoffen dat in het water kunnen belanden.

alleen verf zou ik op waterbasis doen als je geen epoxy ga gebruiken, verf op thinner basis kan schadelijk zijn.
als je epoxy ga gebruiken maakt het niet uit aangezien je dan alles insluit.

dankje voor de epoxylink

Heb vandaag de piepschuim platen gekocht bij de praxis:

En heb 1tje op maat gesneden voor de ondergrond van mijn aquarium, zodat er stenen op kunnen zonder dat het gewicht teveel wordt of dat het glas breekt wanneer een steen valt:

Vraag hierbij is moet ik nog iets met deze plaat doen (epoxy hieroverheen) of kan er nu gewoon zand overheen?

Andere vraag is welke kit moet ik gebruiken? want ik zag in de praxis vele soorten en ik kwam er niet uit. Wil een kit dat niet schadelijk is voor de vissen. Werknemer van Praxis zei dat ik deze nodig heb dan:

De werknemer zei dat het acryl moest zijn, klopt dit? of kan ik ook ��n van deze gebruiken(zie foto's🙂of wat raden jullie aan? Liefst zo goedkoop mogelijk namelijk.

Gelukkig heb ik de kit dat aangeraden werd door de medewerker van praxis niet gekocht, want had een foto gemaakt van de achterkant en daarop staat:

Niet geschikt dus......

Wat is er dan wel geschikt?

Ik heb de piepschuim,met siliconenkit gelijmd.

Aquariumkit halen bij de LFS, weet je zeker dat het goed is.

Weet niet wat jij een hoofdprijs noemt? Wat kost die Bison dan?

Apo. Transparante aquarium kit 8,70
Bison Siliconen glaskit. 9,89.

Dus.....

Sanitair kit bevat schimmelwerende middelen en is zwaar giftig voor je aquarium idd.

aan die bodemplaat hoef je in principe niks meer aan te doen, maar je zou eventueel het de kleur van je bedekking kunnen geven.

@fozzy

Zal eens bij de LFS gaan kijken ervoor gaan kijken.

@edwin1990

Dankjewel voor de tip, zal ik doen!

Gewoon een tube TEC7 halen, heeft een PH van 7 en is dus neutraal,
kan je enkele uren na het aanbrengen al gewoon onder water zetten.
Is ongevaarlijk voor vissen(dieren)en planten.

In de LFS kon ik alleen een klein spuitje kopen voor 16 euro dus dat werd hem niet.

Dus had gelijk maar de bisonkit glas aangeschaft.

@edwin nog wel de vraag:

Als ik de bodem verf, moet deze nog wel ingelakt worden met epoxy zeker? omdat anders stofjes hiervan in het water kunnen komen?

als je schoolbordverf gebruikt is dit niet nodig, wanneer deze uitgehard is, is deze niet meer schadelijk in water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan