Wat is er nieuw

Achterwand voorzien van laagje piepschuim

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coulibaly
  • Startdatum Startdatum
C

Coulibaly

Guest
Ik heb een thin achterwand ingebouwd in mijn aquarium van Ekol Szmaj. Deze worden ook verdeeld onder de naam Akwaline.

Ondanks ik 2 linkerhanden heb en het de eerste keer was, is dat goed gelukt en ben ik tevreden over het resultaat.

Toch vraag ik me af of het niet beter was geweest om eerst een zeer dun (paar millimeter will do) laagje piepschuim te kleven op zo'n achterwand?

Eventueel had ik dan dit piepschuim achteraf kunnen behandelen, zodat het niet zou beginnen brokkelen.

Ik maak me de bedenking dat er op die manier dan geen of zeer weinig water en vuil achter de wand kan komen.

Of wordt dit gewoon niet gedaan en is het eerder af te raden?

Zorg dat er wat stroming achter is.

Ik heb een extra buisje oven op gemaakt, waar water uit stroomt.
of een zuurstof steentje.

Bertus zei:

Dat zal niet gaan, want is een thin (of dunne) achterwand. Die kleeft rechtstreeks op de glasplaat, maar er is uiteraard hier en daar een paar millimeter speling tussen achterwand en het glas.

Het is dus geen 3D achterwand met holle ruimtes, waar je inderdaad beter een pompje of zo in plaatst.

Coulibaly zei:
Bertus zei:

Dat zal niet gaan, want is een thin (of dunne) achterwand. Die kleeft rechtstreeks op de glasplaat, maar er is uiteraard hier en daar een paar millimeter speling tussen achterwand en het glas.

Het is dus geen 3D achterwand met holle ruimtes, waar je inderdaad beter een pompje of zo in plaatst.

Gewoon de zijwanden, onderkant en bovenkant waar nodig kitten.
Dan kan er geen water achter maar ook geen jonge/kleine visjes.

luc zei:
Gewoon de zijwanden, onderkant en bovenkant waar nodig kitten.
Dan kan er geen water achter maar ook geen jonge/kleine visjes.

Ik heb geen zijwanden, maar misschien bedoelde je zijkanten? 🙂

Da's nu te laat. Ik heb gewoon op bepaalde plekken een druppel kit geplakt, dus geen lijnen getrokken.

Zeer kleine vis ga ik nooit zetten en kweken is ook mijn ding niet.

Inderdaad, zijkanten bedoelde ik 🙂

Waarom te laat? je ziet toch zelf waar er nog water achter kan, dus daar kan je rustig kitten.

Luc,

Er zit al water in die bak met planten. Dan moet alles er terug uit, toch?

En dan zit je nog met het probleem, dat die achterwand niet egaal vlak is. Die is gemaakt van polyester en hier en daar licht gewelfd.

Ik heb die plaat ook in 2 moeten zagen. Het eerste gedeelte had ik hier en daar 'gepunt', het tweede (omdat ie zwaarder was) 'gelijnd'. Daarna werden er 24 uur zware gewichten opgelegd.

De eerst zat muurvast, de tweede niet. Ik kon ook goed zien dat bij de tweede de lijnen werden opengetrokken. Eigenlijk niet verwonderlijk. Op de 'toppen' van de welvingen zat ie wel vast, in de 'dalen' niet.

Ik heb die 2de er dan terug uitgehaald, alles goed verwijderd en gereinigd en die ook 'gepunt'. Daarna zat deze ook muurvast.

Maar er kan dus wel water en vuil achter. Visjes niet, of ze moeten zeer klein zijn.

Daarom dat ik veronderstelde: was het niet beter geweest om eerst een wandje van piepschuim van een paar millimeter er tegen te plakken? Dan was de achterkant wel egaal glad geweest.

Je kan ook onder water kitten hoor 😉
TEC7 is hiervoor een goed product of kit die je in een LFS kunt kopen(orca)
http://www.aquariumplus-webwinkel.nl/ep ... ucts/18398

Bij orca weet ik het niet, maar bij TEC7 heb je keuze uit verschillende kleuren, je kan die hier in Belgi� gemakkelijk in een doe-en-zelf-zaak kopen
http://www.werkenmetmerken.be/docs/Tec7 ... -02-13.pdf

Best is dat je 50% water eruit haalt en dan kit, je kan dan enkele uurtjes wachten en wat laten drogen, maar je kan ook je bak direct weer vullen. 🙂

Wij gebruikten vroeger zelfs TEC7 om lagere dieren vast te zetten op koralen 😉
Ook als je bak lekt kan je deze onder water kitten, heeft een neutrale PH, en kan geen kwaad voor dieren of planten.

luc zei:
Je kan ook onder water kitten hoor 😉
TEC7 is hiervoor een goed product of kit die je in een LFS kunt kopen(orca)
http://www.aquariumplus-webwinkel.nl/ep ... ucts/18398

Bij orca weet ik het niet, maar bij TEC7 heb je keuze uit verschillende kleuren, je kan die hier in Belgi� gemakkelijk in een doe-en-zelf-zaak kopen
http://www.werkenmetmerken.be/docs/Tec7 ... -02-13.pdf

Best is dat je 50% water eruit haalt en dan kit, je kan dan enkele uurtjes wachten en wat laten drogen, maar je kan ook je bak direct weer vullen. 🙂

Wij gebruikten vroeger zelfs TEC7 om lagere dieren vast te zetten op koralen 😉
Ook als je bak lekt kan je deze onder water kitten, heeft een neutrale PH, en kan geen kwaad voor dieren of planten.

Ik heb Aqua-Silicone van Den Braven gebruikt.
Geen idee of ik dit onderwater mag en kan gebruiken.

Maar Luc, ik heb 2 linkerhanden, als ik nu nog extra kit moet gaan toevoegen, dan hangt die bak helemaal vol. lol

Ik ga wel even iemand van de aquariumclub laten komen. Da's veiliger 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan