achterwand zonder epoxy


D

dschaap

Guest
Het is bijna vakantie, dus dacht ik toch maar een achterwandje te gaan maken.
Liep meteen tegen een probleem aan...
Ik ben zwaar allergisch voor harsen.
Hoe maak ik een achterwand zonder epoxy.
Geld is opzich het probleem niet, maar ik zit wel met het feit dat epoxy een hars is...
Heb t een en ander gelezen over schoolbord verf, maar kan iemand dat miss nog even uitleggen?

Een tweede vraag is:
Heeft iemand hier misschien ervaring met een sanfall (noem je het zo?)?
Dat wil ik proberen te verwerken in mn achterwand, maar ik weet niet precies hoe ik dit uit ga voeren.

De achterwand is voor een 30 bij 30 bij 30 bakje. Ik weet het, klein. Maar er komen geen vissen in, heel misschien een paar garnalen, maar dat is het. Het is vooral gewoon voor de leuk en om lekker bezig te zijn.

Vooral het epoxy probleem is belangrijk.

Groet,
Daniel
 
Je vormt het piepschuim zoals je wilt,en verft hem met schoolbord verf. Dan heb je geen epoxy nodig.
 
Meer niet?
Gewoon schoolbordverf?
En als ik een kleur erdoorheen wil? Gewoon mengen?
Kan dat met aqrielverf?

Sorry voor de vele vragen.
 
Nee,enkel schoolbordverf,geen andere verf er door mengen.
Of schoolbordverf ook in wit is,dat weet ik niet.
Maar piepschuim is al wit,mss een gedeelte niet verven?
 
Misschien een domme vraag, maar kan dat schoolbordverf zo in de bak dan??
 
Denk t wel
Zou eenmaal droog geen stoffen meer af moeten geven...
 
Ja hoor kan zo de bak in, wel de verf volledig laten uitharden.
Het ligt van merk tot merk hoelang dit is, best is dat je ofwel een technische fiche vraagt ofwel gewoon 7 dagen wacht ;)
 
Ok, bedankt want dat was me niet bekend dus.
Even een kwestie van geduld dus ;)
 
Kunnen slakken nog kwaad in zo'n bak zonder epoxy?
 
dschaap zei:
Kunnen slakken nog kwaad in zo'n bak zonder epoxy?

Neen, wel is het zo dat je hem misschien na een jaar of 5 kunt vervangen, maar dit weegt niet op tegenover de prijs/kwaliteit verhouding met wel al dan niet epoxy.

Epoxy is een zeer goed spul, maar moet niet altijd gebruikt worden.
 
Dus slakken zouden niet tot weinig schadelijk zijn?
Of belangrijker nog is de wand schadelijk voor de slakken?
Misschien wordt het een kweekbakje boor slakken en garnalen door elkaar
 
En na een heleboel zoeken, vraag me toch af wat jullie denken.
Hoe is de volgorde van laagjes?
1. Piepschuim, tegelijm, schoolbordverf
2. Piepschuim, schoolbordverf

En zo'n zandval, iemand er ervaring mee?
 
Ik zou de tegellijm weg laten, heeft totaal geen meerwaarde als je schoolbordverf gebruikt. Juist wanneer je andere soorten verf of tegellijm gaat gebruik moet je epoxy gebruiken. Schoolbordverf sluit namelijk niet af zoals epoxy dat doet.

Dus gewoon piepschuim & schoolbordverf ;)
 
Ik zou ook de tegellijm weg laten, alleen al omdat je als je enkel de verf gebruikt je mooi Javavaren of Anubiassoorten op je wand kan prikken ;)
Maar tweede punt en dan ivm de tegellijmstoffen is ook belangrijk en heeft juuth al aangehaald.
 
Dan laat ik het weg...
Hartelijk dank!
 
Ga er tijdens het leren toch weer aan denken...
Is het mogelijk bijvoorbeeld isolatie plaat te gebruiken ipv normaal piepschuim.
Dit ivm korreligheid.
Het spijt me voor de vele vragen, maar ben in zoete zijn bang om fouten te maken.
 
Blijf maar doorvragen hoor :)
Vind het wel interessant, want denk er ook aan om een achterwand te maken.
Dus IN de bak gewoon piepschuim met schoolbordverf, dat lost niet op en vissen of slakken kunnen het er niet afschrapen?
 
Vissen kunnen het wel afschrapen, denk dan aan bv. diverse Meervalsoorten of andere algeneters.
Heb je de gewone gangbare soorten dan moet je zeker geen schrik hebben om enkel verf te gebruiken op een piepschuimplaat.

Isolatieplaat kan ook dienen,
maar als je een gewone piepschuimplaat neemt en je gaat er met een gasbrandertje over of met een warmluchtblazer(om verf af te halen)dan maak je de plaat niet alleen wat mooier ivm reli�fuitzicht, maar ook veel sterker, dit omdat je de bovenste laag ineen laat smelten. :)
 
Dat is dan weer een bijkomend voordeel.
Zou je het met een normale feun halen? Weet niet of we zo'n afbladder hebben...
 
Met een normale feun zou misschien kunnen, heb het zelf nooit geprobeerd met zoiets ;)

Ik zou zeggen, laat je feun goed warm lopen en test het eens ;)
 
Ga ik zeker doen, kan anders een afbladder (ofzoiets) lenen.
Waarschijnlijk morgen spullen halen en dan overmorgen beginnen.
Weet alleen nog niet waar.
Zou het mogenlijk zijn om uitneemdare delen te maken, als een soort puzzel, voor die waterval.
En hoe zou dit qua uitvoering in zijn werk gaan?
 
Hallo Dschaap, dat is mogelijk. enige probleem waar men tegen aanloopt met een sandfall (onderwater-waterval) is dat het zand de juiste grote moet hebben, en het moeilijk op 1 plaats te houden is, dit als er een pomp in het aquarium wordt geplaatst. dat is dan ook de reden waarom er maar weinig mensen zijn die er ervaring mee hebben. zelf heb ik er nog geen ervaring mee maar ben wel een aan het maken. Je kunt de achhterwand uit verschillende delen maken, waar je wel rekening mee moet houden is dat piepschuim drijft, je zal het uiteindelijk hoe dan ook moeten vastkitten. waarom dan niet gelijk 1 groot stuk maken ipv een puzzel.

hoe een sandfall werkt is heel makkelijk te achterhalen door op Youtube.com te zoeken op DIY Sandfall.
benodigdheden: pvc-buis, pvc elleboog, luchtpomp, luchtslang en als je dit fijner vind een luchtsteentje.

hiernaast heb je nog een aantal materialen nodig om de spullen te bewerken. maar dit wordt allemaal in het filmpje uitgelegd.
(https://www.youtube.com/watch?v=y-NxXxdRFog)

Voor meer vragen horen we het wel!

Mvg Davy
 
Dit filmpje heb ik meerdere malen bekeken, maar je zit hier inderdaad met problemen.
Wat denk ik handig is is wanneer mogelijk de korrelgrootte iets groter te nemen dan speelzand.
Verder is het waarschijnlijk (heb ik geen onderbouwing voor) een systeem te maken warbij het zand boven aan komt, je het opvangt, laat zakken op de plek waar het naar beneden moet. Zo kan je het water wat mee naar boven gaat ergens anders kal laten verwijnen, zo zal het zand vallen in plaats van weg gepompt worden.
Over wat je zegt over stroming, hier weet ik nog niets op. Zometeeb kruip ik ff achter de pc en zal kijken of ik een tekening kan maken van wat ik bedoel.
 
en bij deze de foto's van het ontwerp:
619252dschaap_0_82_bovenaanzicht.jpg

351736dschaap_0_82_zeiaanzicht_rechts.jpg

714673dschaap_0_82_vooraanzicht.jpg


Weet niet of twee gaten genoeg is, maar ik ga er ergens wel vanuit. daarbij moeten de gaten niet te groot, want het zand moet bezinken voor het door de gaten weer naar buiten kan.
Zou het werken?
 
Denk dat je de middelmaat filterzand moet gebruiken maar zeker weet ik het niet want had dit eigenlijk nog nooit gezien.
Ben benieuwd,succes!
 
Ik probeer het wel uit anders. Zou zand uit de Zevenhuisenplas hier in de buurt ook kunnen?
FF uitkoken sws wel, dat scheelt waarschijnlijk een heleboel gezeur, maar zou handig zijn, want heb zeker voor het testen niet zo veel nodig.
 
Is polystyreen het zelfde als piepschuim?
 
Dat klopt,Daniel.
 
Dus zoals ik het lees:
EPS = ge�xpandeerd polystyreen = piepschuim
En daarmee geschikt voor dit project?
Sorry, maar het is allemaal voor de zekerheid.
 
Helemaal correct.
 
Hallo

ik ben zelf al 2 maanden bezig met een zogenoemde 'zandval' het is best makkelijk te maken alleen heb zelf meer getest dan op youtube opzoeken youtube zegt niks over de dikte buis en wat voor zand/ korrels ze gebruiken of het zijn engelse maten of amerikaanse

zelf heb ik nu een 'werkend' waterval in een decoratie gemaakt maar kan het nu alleen maar testen
heb de eigen bouw aquaria nog niet binnen, voor de bak is het thema: waterval
zal is kijken of ik fotos en videos kan plaatsen

komen in allebei de bakken garnalen, ben op zoek naar zeldzame garnalen en visjes

voor vragen over de waterval of de materialen die je nodig hebt kun je altikd berichten sturen ( ik doe niet moeilijk over wat je nodig hebt )

Heb nog een grote bak staan met een Rockzolid achterwand die groen uitslaat en beetje paars aan het worden is, zelf denk ik dat de achterwand niet met epoxy is behandeld

Kan zijn dat de achterwand eruit gaat vanwege de spiegelkarpertjes die erin zwemmen
zitten 4 karpertjes in en dat is voorlopig genoeg

Alvast bedankt voor de hulp
groeten en succes met de bouw van je 'waterval'
 

Terug
Bovenaan