activ is nieuw op het forum


A

activ

Guest
Hoi Allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn beide enorme dieren liefhebbers, maar doordat we beide veel werken al een aantal jaren dierloos. Toen kwam mijn dochter laatst aan met de wens om vissen te hebben.
Na flink online onderzoek hebben we besloten om daar mee in te stemmen. Vissen kunnen prima lang alleen zijn overdag, en er zijn dan toch dieren in huis zodat onze dochter kan leren over het zorgen voor dieren en hoe leuk ze zijn.

Zoals aangegeven hadden we al redelijk wat onderzoek gedaan, en een aquarium kopen bij het tuin centrum leek ons niet een plek waar we nuttig advies gingen krijgen. Wel zagen we door de bomen het bos niet echt meer dus behoefte aan advies was er wel. We hebben dus gezocht naar een speciaalzaak en kwamen uit op een zaak die niet al te ver weg is (weet niet noemen hier gewenst is).

De plek die we hebben voor het aquarium komt mooi overeen met de maten van een Juwel Lido 120, dus we hebben in de winkel gevraagd over die en of dat een goede optie is. Het advies was om 1 van de led buizen te vervangen door iets wat betere plant groei oplevert, maar dat het verder een prima ding is om mee te beginnen. We besloten tot koop over te gaan (niet impulsief, maar was van te voren al bedacht dat als het personeel toereikend informatief was dat we daar zouden kopen). We kosten een Juwel Lido 120, een zak voedingsbodem, drie zaken bodem steentjes, een aantal aanbevolen snelgroeiende planten, een plantje dat onze dochter koos, een interesant stuk hout, allerhande flesjes met bacterie opstart spul enzo en op expliciet aanraden van de winkel twee vissen. Er werdt duidelijk gesteld dat we niet meer dan twee vissen moesten nemen als start, maar dat geen vissen ook niet optimaal is omdat er dan te weinig vervuiling is om de boel op gang te helpen. Alleen sterke vissen kwamen in aanmerking. Wij vinden mollies leuk dus kozen voor twee goud kleurige mollies.

We hebben geheel volgens instructies van de winkel en opgedane internet kennisde boel ingericht en opgestart en inmiddels ook een test set voor de waterwaarden gekocht zodat we in de gaten kunnen houden dat onze visjes wel veilig zijn.

De planten groeien goed, helaas begint er ook wat alg te vormen dus ik heb vanochtend de tijd dat de lampen aan zijn terug gezet van 10 uur naar 8 in de hoop de algen tijdens deze eerste periode wat te remmen.

We zijn inmiddels een week onderweg, en met de combinatie van de spullen die we mee gehad hebben en wat waterwisselen zijn de waarden niet slecht voor een opstartend aquarium en de vissen zijn vrolijk aan het zwemmen en spelen met de stroming.

We hebben regelmatig vragen en zijn alvast vooruit aan het denken over het overige vissenbestand als het aquarium straks stabiel is, dus ik dacht ik begin maar eens met mij voorstellen.

Ik voeg even een foto toe van hoe het er nu uit ziet, lang niet zo mooi als velen van jullie hebben natuurlijk, maar het is onze eerste keer.

Groeten,
activ
 

Bijlagen

  • IMG_0611.jpeg
    IMG_0611.jpeg
    77.2 KB · Weergaven: 129
Welkom Activ, mooi begin zo, succes.
 
Welkom, goed dat je je eerst laat informeren en je inleest, en je bak ziet er leuk uit hoor, niet van dat spuuglelijke plastic troep maar mooie echte planten :thumbs:
 
Welkom, goed begin hoor! Volgens mij gebruiken forumleden hier nauwelijks een voedingsbodem. Vaak alleen capsules of kleibolletjes. Geeft veel stuif bij het verplanten en gaat naar verloop van tijd rotten. Ik gebruik het nooit.
 
Mijn post verwijderd? Welkom op het forum nogmaals
 
Mijn post verwijderd? Welkom op het forum nogmaals
Je vorige post zie ik gewoon boven deze staan hoor. En de voedingsbodem zit er al in, dus dat wordt nu dan kijken hoe handig dat blijkt. In mijn ervaring is het meestal zo dat met iets nieuws je altijd wel na de strart dingen heb die je misschien toch anders gedaan zou hebben, ongeacht hoeveel research je hebt gedaan. Niet dingen die echt fout zijn, maar handigheidjes waar je pas met hands-on ervaring de waarde van ziet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz

Terug
Bovenaan