Wat is er nieuw

Acute buikwaterzucht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rianne20
  • Startdatum Startdatum
R

Rianne20

Guest
Hallo allen,

Bestaat er zoiets als acute buikwaterzucht? Gisteren was mijn betta kerngezond, iets minder levendig misschien en vandaag uitgezette schubben en niet meer kunnen zwemmen. Ze was ook binnen 10 minuten nadat ik haar vond dood.

Kan dit ook besmettelijk zijn? Misschien een gekke vraag maar ik wil natuurlijk niet meer vissen verliezen.

Hi,

Vervelend om te horen. Buikwaterzucht is volgens mij inderdaad besmettelijk.
Oorzaak kan waterkwaliteit zijn; heb je je waterwaarden gemeten?

Hi,

Vervelend om te horen. Buikwaterzucht is volgens mij inderdaad besmettelijk.
Oorzaak kan waterkwaliteit zijn; heb je je waterwaarden gemeten?
Nee die heb ik niet gemeten, wel direct water ververst dus dan kan ik nog niet direct meten. Slechte waterkwaliteit zou wel kunnen, ik had teveel vissen en kort geleden de bodem vervangen.

Buikwaterzucht op zich is niet besmettelijk omdat het geen ziekte is.

Het is een effect, symptoom van een groep verschillende ziekten/problemen die ook verschillende oorzaken (kunnen) hebben.

In die zin kan het dus zijn dat meerdere vissen een probleem krijgen, maar dat hoeft dus niet.

Buikwaterzucht is het falen van de nieren en/of evt andere organen van de vis, waardoor hij erg veel vocht vast gaat houden. Daardoor zwelt de vis zo op. Kenmerkend voor buikwaterzucht zijn de schubben die uitstaan als bij een dennenappel. Dat zie je vooral goed van bovenaf. Wanneer een vis eenmaal buikwaterzucht heeft is dat bijna altijd dodelijk.

Veel ziekten die leiden tot buikwaterzucht (niet alle), komen tot uiting door een verzwakte weerstand. Problemen met het water (meetbare ammoniak/nitriet in het water, vervuild water door onvoldoende ingedraaid en/of vervuilde bak, verkeerde temperatuur, verkeerde inrichting bak, verkeerde bakgenoten, verkeerde stroming, verkeerd voer etc) zijn vaak de oorzaak van de verzwakte weerstand.

Het is altijd goed deze dingen te checken om meerdere gevallen te voorkomen, maar betta's zijn wel vrij gevoelig voor dit soort zaken in mijn beleving.

Sterkte en ik hoop dat verder alles goedkomt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan