Wat is er nieuw

ADA 60P - Anketh31

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
30
Hoi allemaal,

Afgelopen zondag heb ik eindelijk mijn aquarium ingericht nadat ik al een tijdje het hout en de stenen had. Het is een ADA 60P, met Chihiros A601 verlichting, Eheim Classic 150, 50W verwarmingselement en vanaf aankomend weekend ook CO2 erop.

Voor het vissenbestand wil ik een schooltje Boraras Brigittae en Otocinclus affinis. En garnalen, maar welke precies ben ik nog niet over uit.

Hierbij alvast een foto van de hardscape en van hoe het er nu uitziet. Er komt binnenkort nog wat Anubias en HC me tegemoet 🙂

Bijlagen

• IMG_20200227_192547.jpg
    IMG_20200227_192547.jpg
    116.8 KB · Weergaven: 409
  • IMG_20200207_221121.jpg
    IMG_20200207_221121.jpg
    109.4 KB · Weergaven: 404
Kleine update, heb vandaag HC en Anubias Nana toegevoegd. Dus hiervan een foto. Verder het licht iets hoger gezet en vandaag begonnen met CO2 toevoegen. Ben benieuwd naar wat dit gaat doen. De diffuser piept nogal, dus denk dat ik een inline atomizer ga aansluiten om van dat geluid af te komen. Ben nog niet helemaal tevreden over de cryptocoryne die in het midden staat. Iets te afleidend denk ik..
IMG_20200303_211417.jpg

Ziet er al goed uit! Ik blijf je topic volgen :DD

Mooi! Ik ga deze ook volgen 🙂

Ziet er inderdaad heel mooi uit! ADA heeft spullen, he? Mijn ervaring is dat de vissen bij de beplanting blijven. Je hebt best veel lege ruimte.

Ziet er goed uit! Wat betreft de crypto; wellicht een iets lagerblijvende soort? Vind de soort daar op zich wel mooi staan qua blad icm de javavarens

Mooie bak en setup.
Ik vind alleen de techniek erg storend. Kun je die niet rechts achterin plaatsen, dat het niet zo in het oog zit?

Ziet er inderdaad heel mooi uit! ADA heeft spullen, he? Mijn ervaring is dat de vissen bij de beplanting blijven. Je hebt best veel lege ruimte.
Goed om te weten, ik wil achter het hout nog wat meer beplanting hebben. Maar misschien kan ik links ook nog wat hogers plaatsen

Ziet er goed uit! Wat betreft de crypto; wellicht een iets lagerblijvende soort? Vind de soort daar op zich wel mooi staan qua blad icm de javavarens
Ja, zat ik ook aan te denken. Laat het eerst maar even zo staan. Kan het een beetje groeien. En dan misschien over een paar weken wat anders er in ipv die crypto

Mooie bak en setup.
Ik vind alleen de techniek erg storend. Kun je die niet rechts achterin plaatsen, dat het niet zo in het oog zit?
Ja, CO2 is straks niet meer zichtbaar in de bak. En O2 wil ik sowieso nog vervangen voor een glazen diffuser en misschien naar rechts achter verplaatsen.

Zou het voor de doorstroom vervelend zijn om de Lily pipes beide aan de rechterkant te hebben? Of zou dat wel kunnen?

En O2 wil ik sowieso nog vervangen voor een glazen diffuser en misschien naar rechts achter verplaatsen.
Ik ben van mening dat O2 geen toegevoegde waarde heeft. Er staan genoeg planten in de bak die O2 produceren. 👍
Zou het voor de doorstroom vervelend zijn om de Lily pipes beide aan de rechterkant te hebben? Of zou dat wel kunnen?
Ja hoor, dat kan prima in dit formaat bakje.

Mysterieuze zaailingen in mijn aquarium. Ben benieuwd of het tot iets opgroeit..
IMG_20200304_215421.jpg

IMG_20200304_215309.jpg

Net even een waterwissel gedaan, dus de foto's zijn met wat drijvend vuil. Maar weer even een overview van hoe het er nu bij staat. Probeer het evenwicht te vinden wat betreft plantenvoeding, CO2 en licht. Ik heb Aqua Rebell plantenvoeding, de eisen, N en Estimative Index gekregen bij mijn CO2 setje. Maar vind het lastig om precies uit te vogelen hoeveel ik moet toevoegen. Iemand hier ervaring.mee? Ik wilde ADA plantenvoeding kopen, had het idee dat dat wat simpeler was haha.
IMG_20200308_195217.jpg

Overview foto
IMG_20200308_195303.jpg

Rode lotus groeit goed
IMG_20200308_195239.jpg

Het HC gaat ook z'n gangetje
IMG_20200308_195608.jpg

Het mysterieuze plantje groeit gestaag verder
IMG_20200308_195251.jpg

Eerste beetje alg lijkt het. Of beetje vuil wat er achter blijft hangen. Ben er nog niet over uit haha

Binnenkort even het techniek weg werken en updaten 🙂

Leuk bakje en mijn complimenten voor de inrichting hoor! :petjeaf:

Ik volg dit topic met veel plezier!

Mooi bakje hoor, erg mooi ingericht!

Weer even een update. Ik heb last van draadalg, dus CO2 omhoog geschroefd en licht iets naar beneden. CO2 is nu iets aan de hoge kant met een pH van 6.5 en kH van 5/6. Maar gelukkig geen vissen e.d. behalve slakken die er last van kunnen hebben. Maar CO2 dus iets lager gezet nu.
Verder even wat gesnoeid (de rode lotus bestaat stiekem uit 3 plantjes, dus wie wil... 😉 ) en draadalg verwijderd. Over een weekje draait het 4 weken dus in principe kunnen de eerste vissen er dan in. Maar natuurlijk maar even afwachten of er dan nog winkels open zijn haha
Techniek moet nog steeds worden weg gewerkt maar helaas nog te druk gehad laatste tijd.

Voor de snoeibeurt:
IMG_20200317_173223.jpg

Na de snoeibeurt en waterwissel:
IMG_20200317_193533.jpg

Denk dat zwarte slangetjes al een heel stuk beter zijn ipv de wituitgeslagen doorzichtige

Leuk ontwerp. De ADA 60p is 60x30x36cm, of niet?

"...CO2 omhoog geschroefd en licht iets naar beneden..." "...Maar CO2 dus iets lager gezet nu."
Is de CO2 toevoer nu hoger of lager gezet? Ik kan het niet meer volgen hoor! :DD

En ik hou zelf altijd liever 6 weken indraaien aan, ik neem liever het zekere voor het onzekere. Zeker als je verder geen metingen uitvoert kan ik je dat sterk aanraden.
Verder leuk die rode lotus, ik zou daar wel interesse in hebben hoor. Ik ben nog opzoek naar een wat grotere rode plant voor de voorgrond in mijn Rio 180. :daisy:

Leuk ontwerp. De ADA 60p is 60x30x36cm, of niet?
Dank je! Ja klopt!

Is de CO2 toevoer nu hoger of lager gezet? Ik kan het niet meer volgen hoor! :DD

En ik hou zelf altijd liever 6 weken indraaien aan, ik neem liever het zekere voor het onzekere. Zeker als je verder geen metingen uitvoert kan ik je dat sterk aanraden.
Verder leuk die rode lotus, ik zou daar wel interesse in hebben hoor. Ik ben nog opzoek naar een wat grotere rode plant voor de voorgrond in mijn Rio 180. :daisy:
Haha ja dat was verwarrend inderdaad. Ik heb het hoger gezet, maar uiteindelijk iets te hoog. Dus nu iets lager gezet. Maar het is wel hoger dan dat het eerst was. En ik ga waarschijnlijk ook wel iets langer wachten met het toevoegen van visjes, kan ook niet eerder naar de winkel dan pas over twee weken bedacht ik me net haha. Ik heb nu een rode lotus plantje los geknipt van de knol, als het goed is moet dat geen probleem zijn. Als dat overleeft dan kun jij van mij een plantje krijgen 🙂

Dank je! Ja klopt!
Ik ga dit lekker volgen. Ik heb namelijk een aquarium gekocht met dezelfde afmetingen maar dan huismerk (wel Optiwhite glas).
Ik zie dat het filter een groot verschil gaat zijn. Ik ga namelijk een Biomaster 600 gebruiken (1250L/u). Ben benieuwd of het écht teveel stroming zal zijn.

Ik ga dit lekker volgen. Ik heb namelijk een aquarium gekocht met dezelfde afmetingen maar dan huismerk (wel Optiwhite glas).
Ik zie dat het filter een groot verschil gaat zijn. Ik ga namelijk een Biomaster 600 gebruiken (1250L/u). Ben benieuwd of het écht teveel stroming zal zijn.
250 of 350 is meer dan voldoende voor dezelfde afmetingen.

Mooie scape! Snap alleen je O2 toevoeging niet zo goed.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik heb een Eheim kraan gekocht om de stroming te kunnen afknijpen. In het uiterste geval draai ik die gewoon een stukje dicht.
Het idee is dat de CO2-behoefte van mijn planten nooit hoog genoeg zal zijn om inzet van CO2 noodzakelijk te maken. Dit door een combinatie van makkelijke planten, hoge flow en lage verlichting.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ik heb een Eheim kraan gekocht om de stroming te kunnen afknijpen. In het uiterste geval draai ik die gewoon een stukje dicht.

Het idee is dat de CO2-behoefte van mijn planten nooit hoog genoeg zal zijn om inzet van CO2 noodzakelijk te maken. Dit door een combinatie van makkelijke planten, hoge flow en lage verlichting.
Stukje van de O2 was aan de TS 🙂

O2 toevoeging doe ik nu niet meer. Hij hing er nog steeds in, maar werd niet meer gebruikt. Maar had het voornamelijk gedaan omdat ik had gelezen dat het goed was om 's nachts O2 toe te voegen voor de vissen.

Ik heb in ieder geval vandaag het techniek nu zoveel mogelijk weg gewerkt. Maar het een stuk rustiger 🙂 Nu alleen nog een keer een andere thermometer, want die rode vlek links valt nu opeens meer op haha. Verder nog steeds in gevecht met het draadalg...

IMG_20200321_162706.jpg

En m'n eerste officiële bewoners in de strijd tegen de ongewilde andere eerste bewoners 😛 :
IMG_20200321_163220.jpg

Ook mijn complimenten hoor! :petjeaf:

De bak begint er inderdaad steeds volwassener uit te zien en dat gaat erg goed!
In een van mijn bakken heb ik geen thermometer hangen. Daar controleer ik af en toe de temperatuur door de thermometer er even in de laten dobberen. In de andere bak heb ik de thermometer helemaal rechts tussen de planten gehangen. Op die manier kan ik hem vanaf de zijkant (rechts) bekijken zonder dat deze in het zicht hangt. Op die manier weet ik ook of de warmte door de hele bak komt omdat de verwarming aan de andere kant hangt.

In je gevecht tegen de draadalg wil ik je veel sterkte, wijsheid en succes wensen! Heb je hier al een topic over geopend of kun je dit zelf helemaal aan? :daisy:

O2 toevoeging doe ik nu niet meer. Hij hing er nog steeds in, maar werd niet meer gebruikt. Maar had het voornamelijk gedaan omdat ik had gelezen dat het goed was om 's nachts O2 toe te voegen voor de vissen.

Ik heb in ieder geval vandaag het techniek nu zoveel mogelijk weg gewerkt. Maar het een stuk rustiger 🙂 Nu alleen nog een keer een andere thermometer, want die rode vlek links valt nu opeens meer op haha. Verder nog steeds in gevecht met het draadalg...

Bekijk bijlage 294029
En m'n eerste officiële bewoners in de strijd tegen de ongewilde andere eerste bewoners 😛 :
Bekijk bijlage 294030

Vervelend van die algen, maar de inrichting is top! Wat betreft die thermometer, ik gebruik deze en ben daar zeer tevreden over. Subtiel en amper zichtbaar.

Ik begin te twijfelen over mijn inrichting. Een paar dingen zijn niet helemaal zoals ik wil. Misschien was ik gewoon wat te snel in het begin. Nu heb ik er nog geen dieren in, dus nu is het nog handig om de boel aan te passen. Ik ben dus even creatief bezig geweest en heb even jullie mening nodig.
Ik zit te denken aan twee opties. Of delen van de planten vervangen en de hardscape laten voor wat het is. Of alles eruit halen, water wel bewaren en filtermateriaal ook. Nieuwe bodem erin, zand eruit, andere stenen die niet kalk afgeven.

Voor optie 1 zat ik dan te denken aan:
Aquarium 1.png

Ik vind het deel op het hout mooi, maar de plantjes op de bodem gewoon minder mooi. Wil daar iets meer rust creeeren.
Denk dat ik de crypto`s, rode lotus en HC eruit haal. Wil daarvoor in de plaats een andere bodembedekkende plant hebben. Zit te denken aan Micranthemum Monte Carlo, iemand daar ervaringen mee?
Verder nog wat extra Eleocharis montevidensis op de achtergrond.
En wil wat extra groen onderaan het stuk hout toevoegen, waardoor het hout wat meer in het groen verdwijnt als het ware. Dat wordt dan misscheien de pogestomon helferi. Dat het echt een groene heuvel wordt haha.

Voor optie 2 zat ik te denk aan:
Aquarium 2.png

Stuk hout vind ik nog steeds mooi en wil ik behouden. Komt waarschijnlijk terug op dezelfde plek. Andere stenen, misschien kleiner, rondom het stuk hout. Stuk hout op een soort heuvel. Rondom allemaal Micranthemum Monte Carlo. Op het hout zelfde planten als nu. Op de achtergrond misschien wat Eleocharis montevidensis. Rondom de stenen pogestemon helferi. Denk dat het ombouwen binnen een dag zou moeten lukken. Plan van aanpak zou dan zijn:
- Water afhevelen en bewaren. Pomp aansluiten en laten draaien op het water dat bewaard wordt om de bacteriën in leven te houden. Kan dit?
- Stenen, hout en planten eruit.
- Zand afzuigen.
- Nieuwe soil erbij in en deel ophogen rechtsachter.
- Hout terug plaatsen
- Stenen er bij in plaatsen
- Plantjes erin
- Water erin en alles weer aansluiten.

Wat denken jullie? Ik twijfel, maar heb er nu wel de tijd voor om het te doen natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan