ADA 60P - Anketh31


Ik zou gaan voor optie 2 en alles laten begroeien met MC,
MC is iedergeval stukken makkelijker dan HC, alleen groeit dan wel weer veel sneller; en dat betekend weer snoeien. Wel een goed plan dat je die cryptocoryne en die oerlijke lotus eruit haalt. :thumbs:

Denk dat je plan van aanpak wel gaat lukken, maar... nieuwe soil betekent ook weer een piek in je nh4 en een verhoogde kans op algvorming. Dus wellicht een paar keer extra gedeeltelijke waterwissels uitvoeren
en tijdelijk de intensiteit van je licht verminderen.
 
Ik zou gaan voor optie 2 en alles laten begroeien met MC,
MC is iedergeval stukken makkelijker dan HC, alleen groeit dan wel weer veel sneller; en dat betekend weer snoeien. Wel een goed plan dat je die cryptocoryne en die oerlijke lotus eruit haalt. :thumbs:

Denk dat je plan van aanpak wel gaat lukken, maar... nieuwe soil betekent ook weer een piek in je nh4 en een verhoogde kans op algvorming. Dus wellicht een paar keer extra gedeeltelijke waterwissels uitvoeren
en tijdelijk de intensiteit van je licht verminderen.

Ja, die cryptocoryne en lotus passen niet in het plaatje. Veel te lomp.

Goede tip, zou ik daarna weer 4 weken moeten wachten om het goed in te draaien?
 
Goede tip, zou ik daarna weer 4 weken moeten wachten om het goed in te draaien?
Nee hoor, gewoon de NH4 in de gaten houden. Is die goed kan je licht intensiteit weer opvoeren. Heb ik nog geen rekening gehouden met eventuele bewoners, maar dat begrijp je wel natuurlijk.
 
Nee hoor, gewoon de NH4 in de gaten houden. Is die goed kan je licht intensiteit weer opvoeren. Heb ik nog geen rekening gehouden met eventuele bewoners, maar dat begrijp je wel natuurlijk.

Ja, ik wil ook eerst een beetje mijn aquarium stabiel hebben en redelijk algvrij voordat ik aan visjes begin. Dus die duren nog wel even.
 
Oke, de keuze is gemaakt. Het wordt optie twee! Net extra soil en nieuwe stenen besteld. Als dat nog dit weekend binnenkomt dan ga ik zondag waarschijnlijk de boel vervangen :)
 
Spannend, ben benieuwd!
 
Kleine sneak peak, de stenen en nieuwe soil zijn aangekomen. Vandaag beetje spelen met de stenen en waarschijnlijk de grootste even in kleine stukken hakken, aangezien die wel erg groot is. Niet op de foto zijn nog twee extra planten, Eleocharis montevidensis.
IMG_20200328_104409.jpg
 
En nog even een update, het zand heb ik alvast afgezogen:

IMG_20200328_171252.jpg
 
Snelle update voor de lunch:
IMG_20200329_132606.jpg


Raam is een beetje smerig haha, maar het beginnetje is er.

Van bovenaan:
IMG_20200329_132754.jpg

Die steen lijkt een heel stuk lichter zo, maar deze is al weer wat verder opgedroogd dan de rest haha

IMG_20200329_132759.jpg

Ik wil nog een paar extra kleine stenen, maar onze hamer bleek niet opgewassen te zijn tegen de stenen haha. Dus die is nu kapot...
 
Oeps! Balen van je hamer. Je kunt voor 't breken van stenen ook het beste zo'n stompe gebruiken, met een zware rubberen kop.
 
Goed bezig, wat zul je balen van je hamer... En stenen laten vallen op een hard oppervlak? En ze natuurlij klaten breken?
 
Goed bezig, wat zul je balen van je hamer... En stenen laten vallen op een hard oppervlak? En ze natuurlij klaten breken?

Ja, mijn vriend is al tekeer gegaan buiten. Maar hij brak eerder de tegels in de tuin dan de stenen hahaha. Dus ga binnenkort wel even kijken voor een andere hamer, of andere opties
 
Ja, mijn vriend is al tekeer gegaan buiten. Maar hij brak eerder de tegels in de tuin dan de stenen hahaha. Dus ga binnenkort wel even kijken voor een andere hamer, of andere opties
Even los van veiligheidsadviezen, heb je al een beitel geprobeerd? :)
 
Even los van veiligheidsadviezen, heb je al een beitel geprobeerd? :)

Die hebben we niet, dus morgen misschien dat even aanschaffen.
 
Die hebben we niet, dus morgen misschien dat even aanschaffen.
Je kan ook een platte schroevendraaier (geen kleintje dan uiteraard) als vervanger gebruiken. Om er dan toch nog een veiligheidsadvies bij te melden: wikkel de steen in een oude theedoek en draag een veiligheidsbril :)
 
Dat lege veld wordt dus nog opgevuld?
 
Mooie driehoekcompositie! Je stijl heeft wat weg van die van George Farmer. Kijk maar eens op Youtube, hij maakt erg interessante filmpjes.
 
Denk aan je waterwissels en het monitoren van de NH4..!
En wellicht ook een goed idee om even tijdelijk de intensiteit van je belichting te verlagen.
 
Ik weet niet of je nog op tips zit te wachten hoor. Maar je zou de soil achterin wat hoger kunnen maken dan voorin de bak. Dit geeft een goede diepte werking en kijkt wat rustiger. Je zou het op dat lege stuk misschien nog kunnen proberen.

Verder vind ik de nieuwe inrichting tot nu toe goed gelukt hoor! :petjeaf:
 
Denk aan je waterwissels en het monitoren van de NH4..!
En wellicht ook een goed idee om even tijdelijk de intensiteit van je belichting te verlagen.

Ik heb nu de lichtintensiteit op het laagst gezet (30%). Volgende week het een tikje verhogen en die week daarna weer, is het plan. Mits er geen onvoorziene dingen zijn ieder geval. Wanneer is de NH4 te hoog? Dacht er in ieder geval aan om nu gewoon net te doen alsof ik weer het aquarium net heb opgestarten en weer 4 weken in te draaien.

Ik weet niet of je nog op tips zit te wachten hoor. Maar je zou de soil achterin wat hoger kunnen maken dan voorin de bak. Dit geeft een goede diepte werking en kijkt wat rustiger. Je zou het op dat lege stuk misschien nog kunnen proberen.

Verder vind ik de nieuwe inrichting tot nu toe goed gelukt hoor! :petjeaf:

Goede tip! Ga ik doen voordat de plantjes daarin komen.
 
Wanneer is de NH4 te hoog?
als je het meet..

Maar iedergeval goed dat je lichtintensiteit laag hebt gezet. Dat is feitelijk het belangrijkste.
En om nu net te doen alsof je weer het aquarium net heb opgestart en weer 4 weken in te draaien is een slimme strategie :thumbs:
 
Plantjes zijn besteld:

Micranthenum Monte Carlo voor op de voorgrond
Microsorum pteropus petit voor op het hout. Hopelijk wat kleiner dan de Trident, zodat je het hout wat meer kunt zien.
Pogestemon Helferi, om de Pogostemon Helferi die ik al had aan te vullen en iets verder door te trekken naar links toe.
Rotala Wallichii om achter het hout te plaatsen. Hoop dat het rode niet te overheersend wordt. Maar ben benieuwd.

Ben alvast aan het nadenken over het vissenbestand, en die zou een beetje het volgende moeten worden:
Groep Crystal Red
15-20 Boraras Briggitae --> Zou dit meer kunnen zijn?
En zat te denken aan Otocinclus affines, maar heeft deze iets van zand nodig? Of Corydoras Pygmaeus, maar daar geldt dezelfde vraag voor. Iemand daar ervaring mee?
 
Ziet er uit als een goed begin. Ben benieuwd hoe het er straks uit ziet.
 
Deze heb ik ook onderweg. Wat voor lamp heb jij erboven hangen?

Schuwe doch leuke beestjes. Pas op zijn vroegst over een maand of drie introduceren omdat ze een bijzonder dieet hebben (dat is een google'tje waard).

Fijn zand idd.

Ik heb er een Chihiros A601 boven hangen.

Zou hiermee starten en even aankijken, aanvullen kan altijd nog. Overigens wel een hele leuke bewoner!

Ja, ik heb ze eerder gehad en vond ze erg leuk toen!

Ziet er uit als een goed begin. Ben benieuwd hoe het er straks uit ziet.

Dank je!
 
Zo... Plantjes zijn binnen en meteen maar geplant. Wat een naar werk is dat planten van de Monte Carlo. Ze zijn nu nog een beetje hoog, maar hoop/verwacht dat dat wel iets minder wordt zodra ze aanslaan en bij voldoende licht. Vind het nu nog een beetje wilde bende..

Rotala staat achter het hout, maar zijn nog maar kleine stengels van 5-10 cm. Dus hoop dat die snel gaan groeien :)

IMG_20200403_175702.jpg
 
Even een update:
MC begint een beetje glazig te worden. Ook de Eleocharis Montevidensis is vrijwel helemaal, ik hoop dat die zich weer herstelt. Ook lichte draadalg te zien op de MC. Ik heb net een nieuwe filter besteld, heb het idee dat de CO2 niet overal kan komen. Dus deze is iets sterker, en hoop dat dat een goed effect heeft. En binnenkort CO2 drop test doen.

Overall view
IMG_20200408_194636.jpg

MC die het een beetje moeilijk heeft
IMG_20200408_180949.jpg

IMG_20200408_180941.jpg

Rotala Wallichii doet het wel goed
IMG_20200406_180626.jpg
 
Je hebt je inlaat tegenover de uitlaat van je filter. Ik denk dat je circulatie daardoor suboptimaal is aan de voorkant van je aquarium, waar de MC zich bevindt, die daar onder te lijden heeft.
 
Je hebt je inlaat tegenover de uitlaat van je filter. Ik denk dat je circulatie daardoor suboptimaal is aan de voorkant van je aquarium, waar de MC zich bevindt, die daar onder te lijden heeft.

Is het beter om de uitlaat en inlaat aan de zelfde kant te hebben? Of wat zou je anders aanraden?
Daarnaast heeft de Eheim Classic 150 denk ik ook net te weinig capaciteit, blaadjes bewegen amper bij de uitlaat. Dus hoop dat een grotere filtercapaciteit ook een beetje meehelpt.
 
Is het beter om de uitlaat en inlaat aan de zelfde kant te hebben? Of wat zou je anders aanraden?
Daarnaast heeft de Eheim Classic 150 denk ik ook net te weinig capaciteit, blaadjes bewegen amper bij de uitlaat. Dus hoop dat een grotere filtercapaciteit ook een beetje meehelpt.
Dat zou ik wel aanraden ja :)
De 150 is inderdaad wat lichtjes, maar je hebt er nog geen livestock in toch? Dan zou 't mee moeten vallen.
 
Dat zou ik wel aanraden ja :)
De 150 is inderdaad wat lichtjes, maar je hebt er nog geen livestock in toch? Dan zou 't mee moeten vallen.

Dan ga ik dat eens een keer aanpassen :) Bedankt voor je advies.

Ik heb nu de Eheim Experience 250 besteld, die is een stuk zwaarder. Ik twijfel of ik hem ga houden, want het is natuurlijk wel duur spul. Wat zeg jij, upgrade naar 700 l/h goede upgrade? Of zou de 500 l/h voldoende moeten zijn als ik de stroming aanpas? Of eventueel een spraybar ipv wat ik nu heb?
 

Terug
Bovenaan