Wat is er nieuw

ADA 60P - Anketh31

Zeker een mooie inrichting. Blackwater hoeft niet perse samen te gaan met 'afwijkende' waarden? Door bijvoorbeeld met thee of iets het water te kleuren
Dat is zeker waar. Ik ga maar eens nadenken over wat ik wil 😇

En toen was het aquarium leeg..

IMG_20210405_093638.jpg

Was er klaar mee, visjes doorgespoeld. Stop ermee.

Nee hoor :pp:sorry:

Hier zijn ze wel:
IMG_20210404_182040.jpg

Gisteren het aquarium leeggemaakt, alle visjes en garnalen uitgevangen. En volgende week de boel weer opzetten.

Wie telt de garnalen? 🤣 Duurde wel even voordat ik ze allemaal had gevangen, zoveel waren het er wel haha
IMG_20210404_162048.jpg

Ramen van het aquarium bekleed met keukenpapier doordrenkt met natuurazijn.
IMG_20210404_182237.jpg

Dat een nachtje laten weken, en toen waren alle baardalgen paars.
IMG_20210405_085250.jpg

Net nog een paar keer doorgespoeld. Vanavond nog een paar keer doorspoelen.

Plantjes zijn besteld, zelfde hardscape wordt wordt weer gebruikt.

Ik ben beetje aan het oefenen. Ik heb er even wat zand in gedaan om te oefenen.

Optie 1:
IMG_20210408_203440.jpg

Dit is even snel gedaan. Linksachter zou dan een berg met stenen komen, met daarop dat hout. En dan wat extra stukken die omhoog steken. Dan krijg je links beetje zo'n jungle look.

Optie 2:
IMG_20210408_202835.jpg

Deze stukken hout met links nog 1 of 2 nieuwe stukken. Dunne langere stukken die dezelfde richting op buigen als de andere stukken. Daarvoor komen ook weer stenen, net zoals mijn vorige Scape.
Dit is een beetje het voorbeeld wat ik wil volgen
Screenshot_20200919-183652__01.jpg

Optie 3:
IMG_20210408_202153.jpg

Links opgevuld met twee stukken die ik al had. Vind het echter wat te zwaar aan doen

Optie 4:
IMG_20210408_202026.jpg

Links ook opgevuld met stukken die ik al heb. Vind het ook weer te zwaar aan doen.

Hebben jullie nog tips?

Oh ja, de verschillende kleuren hout komt doordat sommige stukken nat zijn en sommige niet

Als je goed kijkt naar het plaatje wat je als inspiratie gebruikt, zie je dat de bodem vlak is, zand levelt uit op termijn namelijk dus nu een schuine bodem geeft op termijn van slechts een paar maanden 1 dikke level bodem

Als je goed kijkt naar het plaatje wat je als inspiratie gebruikt, zie je dat de bodem vlak is, zand levelt uit op termijn namelijk dus nu een schuine bodem geeft op termijn van slechts een paar maanden 1 dikke level bodem
Klopt. Ik ben vergeten om nog bij te zetten dat ik een ophoging wil maken van lavasteen, dus een afscheiding tussen het zand ervoor en de soil er achter.

Optie 1: ik begrijp dat het een concept is maar de stukken hout zijn te ielig om te bereiken wat jij wilt, lijkt mij.
Optie 2: te leeg.
Optie 3, 4: beter, maar je mist diepte omdat je alleen stukken achterin hebt. Je hebt blijkbaar meerdere stukken dus waarom niet alles gebruiken (uitgaande ervan dat dat een optie is).

Even schematisch weergegeven kun je zo denk ik veel meer diepte creëren:
1617910953774.png

Ik kan alleen vierkantjes uit dit programmatje halen maar je begrijpt het: groot (hoog en dik) achter, en dan naar voren werken. Moet je eens kijken wat dat voor dieptewerking oplevert. En dan dus een driehoekscompositie gebruiken met links hardscare en rechts negatieve ruimte. Probeer 2/3 te vullen en 1/3 leeg, dus het meest rechtse stronkje komt tot 2/3.

Dat wordt misschien vol, maar vol kan tof zijn. Hier twee oude conceptscapes van mij:

1617911178626.png
1617911214838.png

Het aquarium draait weer!

IMG_20210410_205221.jpg

Nog met het oude lampje. De verschillende houttinten komen doordat sommige stukken hout al langer in het aquarium hebben gezeten hiervoor en andere nieuw zijn.
IMG_20210410_205319.jpg
En met het nieuwe lampje, een Twinstar S line. Super groot verschil! Veel roder.

IMG_20210411_201907.jpg

En na het aanplanten! Ik ben echt tevreden met de hardscape deel. Is natuurlijk vrij gelijk aan wat ik hiervoor had. Maar vind de rotsen zoveel beter qua proporties. De planten in het middendeel (Pogostemon Helferi, Eleocharis en Utricularia Gramminifolia) zijn nog niet wat ik precies in gedachten had. Maar even laten ingroeien natuurlijk. Dus dat eerst maar even afwachten. En dat mosje rechtsvoorin krijgt nog een plekje maar laat het eerst even verder groeien.

En nog wat detail foto's:
IMG_20210411_201913.jpg
IMG_20210411_201916.jpg

Wil her en der nog wat kleine steentjes en details toevoegen.

Visjes komen er volgende week in, ivm eventuele gif etc die nog op de planten zitten. Is in combinatie met garnalen altijd beetje tricky. De aankomende weken voor de zekerheid de vereiste waterwissels doen die ADA soil vraagt en de boel goed in de gaten houden.

Heel mooi geworden.

Dit is super bevredigend. Elke keer als die kast nu open trek, is dit zo fijn haha!
IMG_20210418_135642.jpg

En heb een macro lens voor mijn telefoon gekregen, dus wat leuke foto's proberen te maken.
IMG_20210419_204417.jpg

IMG_20210419_204127.jpg

IMG_20210419_204143.jpg

IMG_20210419_204208.jpg

Allemaal verzamelen!!! Gaaf om te zien. Welke lenzen heb je op de telefoon nu?

heel mooie heb deze stam garnalen ook heb nu 5 stuks roden pandas of hoe heten die ? ga ze binne kort appart zetten om er mee door te kweken

heb nu 5 stuks roden pandas of hoe heten die ? ga ze binne kort appart zetten om er mee door te kweken
Zonder te weten hoe ze heten, hoe ga je dat doen als handelaar? een fantasie naam aan geven zoals veel "kwekers" doen :juggle:

Zonder te weten hoe ze heten, hoe ga je dat doen als handelaar? een fantasie naam aan geven zoals veel "kwekers" doen
lol nog genoeg tijd omdat uit te zoeken heb er 5 😆 die zijn niet gekocht hea die komen van die crystal red groep af zo als anketh er ook een aantal heeft

Allemaal verzamelen!!! Gaaf om te zien. Welke lenzen heb je op de telefoon nu?
Ja heel leuk om te zien haha. Ze zitten soms wel drie lagen dik in dat bakje haha.

Ik heb nu een macro lens, 0.67x wide en een fish eye. Fish eye vind ik persoonlijk een beetje nutteloos, maar wel leuk om af en toe beetje gekke foto's mee te maken haha.

heel mooie heb deze stam garnalen ook heb nu 5 stuks roden pandas of hoe heten die ? ga ze binne kort appart zetten om er mee door te kweken
Die rode zijn de Red Ruby als ik me niet vergis. Zijn inderdaad Crystal Reds met een Taiwan Bee gen er in, dan krijg je deze er af en toe tussen. Ik hoorde wel dat het moeilijker was om Red Ruby die uit zo'n stam komen stabiel te houden waren qua kleur. Maar weet niet of dat echt zo is. Ben benieuwd hoe dat bij je gaat!

leuk zeg die red ruby lijkt meer een variant van wat wij hebben die dan weer is door gekweekt want wij hebben meer strepen op anderen plekken? zag gelijk door red ruby te google dat ik ook roden taiwan bee heb 😆 ik heb nu eiren bij zoon ruby garnaal en die heeft al minder kleur ja moet ik gewoon uit blijven slecteren. net ook weer gedaan met die crystal red groep dat wit begint al echt te voor schijn te komen aleen jij hebt dan weer veel meer rood.

leuk zeg die red ruby lijkt meer een variant van wat wij hebben die dan weer is door gekweekt want wij hebben meer strepen op anderen plekken? zag gelijk door red ruby te google dat ik ook roden taiwan bee heb 😆 ik heb nu eiren bij zoon ruby garnaal en die heeft al minder kleur ja moet ik gewoon uit blijven slecteren. net ook weer gedaan met die crystal red groep dat wit begint al echt te voor schijn te komen aleen jij hebt dan weer veel meer rood.
Binnen Red Ruby zijn inderdaad weer allemaal varianten, 1 streep, geen streep etc. Maar blijf het lastig vinden, al die varianten haha. Blijf het leuk vinden, al die leuke varianten die er spontaan uitkomen.

Ja, wil je ze echt goed op kleur houden moet je echt selecteren. Bij mij heb ik er ook wat "kleurloze" tussen zitten, maar goed. Ik kweek ze niet echt voor de kleuren, maar gewoon omdat ik ze leuk vind 🙂

Kleine update. Wat problemen gehad met algen. Ik heb gisteren waterwissel gedaan, wat takjes toegevoegd. Wil iets meer jungle effect krijgen, dus work in progress.

IMG_20210515_210558.jpg

IMG_20210515_210545.jpg
IMG_20210515_210548.jpg

IMG_20210515_212959.jpg

En de garnalen vinden weer dat ik ze heb uitgehongerd, terwijl ze netjes elke dag eten krijgen haha.

En voor de oplettende mensen, ik heb inderdaad de inlet en outlet niet schoongemaakt... Maar dat kon niet, want ik had m'n borsteltje gesloopt 😢
IMG_20210508_181015.jpg

Tja...

IMG_20210613_153254.jpg

Na schoonmaak:
IMG_20210613_210643.jpg

Dus tja.. heel goed gaat het niet. Warmte in huis, in combi met veel daglicht is niet bevorderlijk voor de algengroei. We hebben een groot dakraam in huis, waardoor heel veel zonlicht komt.
IMG_20210613_211128.jpg

Hartstikke mooi natuurlijk, niet mooi voor het aquarium haha

Ik ga nu nog wat extra snelgroeiers kopen en dan na de vakantie wel een herinrichting / grote schoonmaak o.i.d. doen. Ik verwacht na de vakantie namelijk nog wel wat meer alg haha.

Dat is redelijk wat alg. Niet leuk voor jou maar de bewoners doen het volgens mij nog prima.

Dat is redelijk wat alg. Niet leuk voor jou maar de bewoners doen het volgens mij nog prima.
De bewoners doen het er inderdaad prima onder! Dus dat dat betreft maak ik me er ook niet al te druk over haha

Zo dat was een flinke bos algen maar het ziet er weer veel beter uit nu.

Kleine update!

Aquarium draait opzich prima. Nog steeds last van algen, maar stoor me er niet aan. Binnenkort een paar nieuwe planten er in zetten en goed schoonmaken. Maar dat gebeurd na de vakantie 🙂

Dan waarschijnlijk ook even wat garnalen uitgangen en sorteren en verkopen. Zo blijft de gradatie beetje goed.

IMG_20210725_185941.jpg

Garnalen en wat alg blijkt een goede combi te zijn zo te zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan