Ada Amazonia en ada plantenbemesting


StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Berichten
103
Leeftijd
32
Ik ga deze week mijn aquarium vullen met water en planten en heb amazonia erin liggen (vanuit een drystart). Ik las dat je daarmee het beste de producten kan gebruiken van de soil, oftewel ook van ADA. Verder las ik dat bij ADA je behoorlijk veel plantenbemesting producten van hen moet hebben voor een goed resultaat (het begint met 2 flesjes de eerste weken maar bouwt daarna snel op). Op zich niet erg om mee te beginnen maar ik wil dan na een maandje of 2 overgaan naar AIO van bijv aquariumbemesting.nl.. ook vanuit een financieel oogpunt anders gaat plantenvoeding zo'n 30 a 40 euro per maand kosten...
Iemand hier die hetzelfde traject heeft meegemaakt en ervaringen kan delen?
 
Het voordeel van alles van dezelfde fabrikant hebben, is dat die precies weet waaruit alle producten zijn gemaakt en hoe zich dat in verhouding tot elkaar gedraagt. Je kunt dus zonder verder nadenken de producten zoals omschreven gebruiken voor knap resultaat (in ieder geval bij de betere merken). Je kunt natuurlijk gewoon merken combineren, de kunst is dan alleen aan jezelf om te ontdekken hoe alles op elkaar reageert.
 
Ik vindt ook niet dat het nodig is om naast een bodem van bv ADA ook de andere voeding van dat merk te gebruiken want het gaat om de stoffen die erin zitten.
In mijn beleving kun je net zo goed een AIO of andere producten naast deze bodem gebruiken.
 
Ik ga deze week mijn aquarium vullen met water en planten en heb amazonia erin liggen (vanuit een drystart). Ik las dat je daarmee het beste de producten kan gebruiken van de soil, oftewel ook van ADA. Verder las ik dat bij ADA je behoorlijk veel plantenbemesting producten van hen moet hebben voor een goed resultaat (het begint met 2 flesjes de eerste weken maar bouwt daarna snel op). Op zich niet erg om mee te beginnen maar ik wil dan na een maandje of 2 overgaan naar AIO van bijv aquariumbemesting.nl.. ook vanuit een financieel oogpunt anders gaat plantenvoeding zo'n 30 a 40 euro per maand kosten...
Iemand hier die hetzelfde traject heeft meegemaakt en ervaringen kan delen?
Wij van WC Eend adviseren.... Je hoeft helemaal niets van ADA te gebruiken wanneer je dat niet wilt. De producten van aquariumbemesting die je zelf al noemt zijn prima weet ik uit eigen ervaring.
 
Top thanks! Dan ga ik het toch gewoon met AIO proberen :)
 
Top thanks! Dan ga ik het toch gewoon met AIO proberen :)

Ik zou je adviseren om er toch nog even over na te denken... ;))
Je hoeft effectief niet per se ADA voeding te gebruiken maar je hoort/leest vaak dat een (vrij recente) soil icm een standaard AIO toch minder vlot werkt.
In de ADA-lijn zit bvb amper tot geen fosfaat (zit al in de bodem) en, zoals de naam al weggeeft, is een All In One een complete mix waardoor je gebonden bent aan de onderlinge verhoudingen in de mix.
Je kan met andere woorden beter kiezen voor losse poeders zodat je de dosering van de macro-elementen ietwat kan bijsturen/aanpassen aan je situatie.
Alles in aparte flesjes, dan kan je gericht doseren en bijsturen. :!

Op die manier kan je kiezen (om bvb te starten) met een lean dose bemesting, wat iets beter past bij de rijke ADA soil.
Eens de bak stabiel is kan je geleidelijk aan omschakelen naar hogere bemesting. Zo zal je soil langer werkzaam blijven, heb je minder risico op algvorming tijdens de opstart en zal een (nieuwe) bak sneller/makkelijker stabiel te krijgen zijn.

In de link uit John's handtekening kan je daar trouwens meer over lezen.
https://www.tspt.nl/Voeding/lean_rich.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks! Ik begin dan waarschijnlijk veilig met de eerste 2 maanden ada producten en zodra de planten goed aangeslagen zijn over op lean dosing met AIO of zelf poeders mengen :). Lijkt mij voor nu het verstandigste
 

Terug
Bovenaan