ADA aqua Amazonia i.c.m. dwergcichliden


holgersson

Well-known member
Lid geworden
27 januari 2013
Berichten
76
Locatie
Groningen
Website
www.aquaforum.nl
Beste allen,

Ik ga binnenkort een aquarium opnieuw opstarten en heb een vraag?
Voelen Zuid-Amerkaanse dwerg cichliden (welke soort ben ik nog niet uit) zich thuis in een aquarium die voor zien is van ADA aqua Amazonia?
Is de structuur bijvoobeeld niet te grof (korrel tot 5 mm)? Of eventueel combineren met een ADA powder bovenlaag die fijner is (korrel tot 1 mm)

Reden voor de voedingsbodem, ik wil proberen om mijn planten wat beter te laten groeien dan in het verleden. En over het genoemde product lees ik goede reviews.

De bak is momenteel nog leeg, dus ik kan er nog alle kanten mee op kwa bodem en flora en fauna.

Ben benieuwd of er ervaringen/visies zijn.
 
Ik heb de ADA amazonia 2 en er zwemt een paartje ramirezi's die het prima naar hun zin lijken te hebben.
 
ADA aqua Amazonia?

Reden voor de voedingsbodem
een aquasoil is wat anders dan een voedingsbodem. Een voedingsbodem zijn opgebouwde lagen in je bodem. Bijvoorbeeld een laag humusrijke/ organisch materiaal, turf/ klei en daar bovenop een afdeklaag met grind of zand.
Een aquasoil kan je zo uit de zak gebruiken. Er kunnen extra suplementen worden gebruikt, maar is in principe niet nodig
 
Apistogramma en Mikrogeophagus soorten zijn echte detrivoren die veel voedsel halen uit het zandhappen. Ik zou die soorten echt niet combineren met een substraat die ze niet kunnen zeven.

Nannacara doen dat veel minder of helemaal niet, dat zou nog een optie kunnen zijn.
 
Bedankt voor de feedback allen.

@RensY, goed om te horen dat het niet per definitie een slechte combi hoeft te zijn.

@Cornelius, bedankt voor de duidelijke toelichting. Ik was me daar bewust van. Een soil spreekt me meer aan doordat er maar één laag nodig is. Nadeel blijft dan toch de grovere structuur.

@jessicapilon, dit is zeker een overweging waard. Wel vraag ik me af hoe je het praktisch toepast. De bodem tpv de planten 'volgooien' met kleibollen\capsules, of heel gericht wat plaatsen?

@MaestroCygni, precies de reden waarom ik twijfel aan de wat grovere structuur van een soil. Ik heb zelf caca's gehouden in het verleden, die waren ook continu aan het vroeten. Dat is ook wat me aanspreekt aan de cichliden, hun gedrag.

Lijkt toch een soort kruispunt van een zo optimaal mogelijke plantenbak of een cichliden vriendelijke bak te worden.
 
Momenteel draait mijn aquarium in met een zandbodem van de Hornbach.
Ik ben van plan om de ei methode eens te gaan proberen het komende halfjaar icm kleibollen\lateriet in de bodem, dit icm met co2 heb ik volgens mij alle ingrediënten in huis om er iets moois van te maken.
Er is een nieuwe co2reactor van JDaquatec onderweg, benieuwd hoe die gaat bevallen.

Dus uiteindelijk geen soil of voedingsbodem toegepast.
 

Terug
Bovenaan