Ademstation voor honing gouramis


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Ik heb 2 honing gouramis sinds kort,
I las dat het niet goed voor hun lab orgaan is om droge of koude lucht in te ademen, en dat ze dus vochtige warmte lucht boven het water nodig hebben.
Ik heb een aquarium waar ik de deksel het liefst vanaf heb.
Ik heb van een plastic bakje (bpa vrij, food grade) een stukje gemaakt waar ze zouden kunnen ademen.
Zijn deze visjes in staat om te snappen dat daar onder de fijnste licht zit? Of zouden ze alsnog gaan happen naar mogelijk ongeschikte lucht elders?
Onze kamer temperatuur is overdag 17 a 20 graden met 45% a 65% luchtvochtigheid
En snachts swinters 10 a 15 graden met 65 a 75%
(Onze flat s helaas zeer slecht geisoleerd )
 

Bijlagen

  • 20230329_125315.jpg
    20230329_125315.jpg
    203.2 KB · Weergaven: 80
  • 20230329_125302.jpg
    20230329_125302.jpg
    243.5 KB · Weergaven: 79
Heel mooi om te zien dat je die moeite doet maar inderdaad: dit zal het petje te boven gaan voor de visjes.
Ik denk dat als er over een lange periode geen extreem verschil is tussen watertemperatuur en kamertemperatuur je je geen zorgen moet maken.
 
Geen idee hoe slim honinggoerami's zijn, maar er zijn wel vissoorten die daar waarschijnlijk slim genoeg voor zijn. Het is de vraag hoezeer ze het verschil zullen merken als ze inderdaad een keer per ongeluk bij dat bakje 'happen' en of ze het voor herhaling vatbaar vinden.
Ik heb mijn twijfels eerlijk gezegd.
 
Open bak kan voor de rest ook geen kwaad hoor. De paar cm lucht boven het water is al warm en vochtig zat. Alleen bij pasgeboren goerami's die nog hun labyrintorgaan moeten ontwikkelen is een goed deksel écht belangrijk.
 
Vallen die temperaturen niet gewoon binnen hun natuurlijke reikwijdte? Dacht dat Honinggoerami's niet in de donkerste tropische gebieden voorkomen.
 
Ik denk dat het wel los zal lopen maar je kan er ook voor kiezen om een afdekplaatje van glas of plexiglas over de lengte leggen. Dan heb je het risico in ieder geval weggestreept en kan je toch nog via boven in de bak kijken.
 
Hoe doen goeramis dat dan in de natuur? Heb je daar nooit koude lucht boven het water?

En geeft dat niet een enorm energie verbruik als je zo'n koude kamer hebt en dan een bak zonder deksel?
 
Zou er bordjes bij zetten met "hier de juiste luchtkwaliteit" :DD

Haal bakje lekker weg, zo nauw komt dat niet bij ze. Heb ze in open en gesloten deksel aquaria gehad en zitten echt niet de hele dag bovenin lucht te happen.
 
Ik heb de Honing ook gehad en zag ze ook zelden echt luchthappen moet ik zeggen.
 

Terug
Bovenaan