Advies 120cm aquarium


Brandonvds

Active member
Lid geworden
3 mei 2014
Berichten
33
Leeftijd
29
Locatie
Den Haag
Hi Aquarianen,

Heb vroeger een paar keer een poging gedaan tot het starten van deze hobby, maar nooit echt succesvol geweest.
Verkeerd ingelicht, jong dus ook niet graag advies aannemen als er werd gezegd dat ik fout zat etc. etc.

Na jaren begint het toch wel weer een beetje te kriebelen om voor een mooi aquarium te gaan.
En dit keer wil ik wel alles goed doen.

De eerste stap, het uitkiezen van een goed aquarium.
Heb een grote kale muur in de woonkamer waar we graag iets moois willen neerzetten.
Heb ongeveer 2,5 meter aan kale muur voordat mijn bureau start.
Zat te denken dat een aquarium van 120cm hier wel mooi zal staan.

Na wat google werk kom ik uit op 3 aquariums die mij wel goed geschikt lijken, zonder dat het gelijk 2 ribben kost zonder veel "naar mijn inzicht" meerwaarde.
  • de juwel rio 240 voor €375, setje met kast €520
    Ben bekend met dit merk, welke volgens mij prima is. nadeel is dat vriendin de kast niet mooi vind "kastje is smaller dan aquarium"
    Een andere dressoir kast vinden die de juiste maat heeft en dit gewicht kan dragen zal best lastig worden en waarschijnlijk wel wat duurder.
  • Trofis Colisa A-1200 inclusief kast voor €450 "afgeprijsd vanaf €700"
    Ik had voorheen nog nooit gehoord van dit merk, kan er ook niet heel veel over vinden, paar posts in dit forum waar word aangegeven dat best prima bakken zijn.
    En de kast sluit wel netjes aan met hjet aquarium dus dat is positief
  • Aquatlantis splendid 240 inclusief kast €550
    Zag deze ook als aanrader langskomen op het forum, en zou goede kwaliteit moeten zijn.
    Bijhorende kastje vind ik ook erg mooi eruit zien, en sluit netjes aan met het aquarium.
    Nadeel is wel €100 duurder dan de Trofis
Voor het mooie, en meer zwemruimte in de tank ben ik van plan met een extern filter te gaan.
Interne filter in de Juwel of Aquatlantis zijn in deze dan ook geen pluspunt t.o.v. de Trofis die zonder filter word geleverd.
Zat te kijken naar de: Eheim eXperience 350, volgens de specs zou de 250 ook voldoende moeten zijn voor een 240L aquarium, maar zag ook dat je een pompvermogen van 4/5X aquarium volume wilt hebben.
met een vermogen van 1050L/uur van de 350 zit deze binnen deze range dus lijkt mij een goede keuze?

Nu zie ik deze filters voor een heel stuk goedkoper aangeboden worden op marktplaats, ook met hogere capaciteit.
Nu is mijn eerste ingeving, beter in 1 keer goed en alles nieuw kopen.
Zijn er goede argumenten waarom een filter 2dehands wel of geen goed idee zijn?

Qua verwarming zat ik ook te kijken naar Eheim, namelijk de: Eheim Thermocontrol E 150W
Volgens de specs zou deze voldoende moeten zijn voor aquariums tot 300L
Hier heb ik ook weer licht mijn twijfels over als ik zie dat het verwarmingselement die bij de Aquatlantis zit 200W is.

Ze geven aan dat het glas niet heet word en de vissen zich hier niet aan kunnen branden/verwonden.
Is dit ook daadwerkelijk zo, of moet hier een speciale houder bij gekocht worden zodat de vissen er niet tegenaan kunnen komen?



Het visbestand ben ik nog niet helemaal zeker over.
Zit te denken om voor een Aziatisch thema te gaan.
Ik vind goerami's erg mooie vissen, dus zou daarvan een koppeltje willen nemen als blikvangers.
Maar verder nog geen heel concrete plannen gemaakt hiervoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Welkom terug in de hobby 😉.

De bakken die jij boven beschrijft allemaal prima.
Persoonlijk zou ik dan voor de Trofis gaan, je geeft aan niet met een binnenfilter te gaan werken, dus dat scheelt weer gepriegel 😉. Heb zelf ook een Trofis, slagje kleiner dan wat jij op het oog hebt maar echt een prima bak.

Qua pomp is 4/5x het aquariuam volume er door pompen een prima uitgangs positie. De 350 is een prima keuze 👍.

Qua thermostaat kan 150 watt volstaan, ietsje meer kan ook. Hangt er ook vanaf hoe warm jij je toekomstige bak wilt houden voor je bewoners en mogelijk planten. Voor bv 22 graden hoeft een element niet zo veel te doen. 25 graden is weer een ander verhaal en zou ik bv 200 watt nemen.

Succes verder met de plannen uitwerken en verder aanschaf en opbouw van de bak. En voor vragen kan je altijd hier terecht 😉.

Gr. Ed
 
Hoi, welkom en goed dat je begint met info inwinnen!

Ik kan je maar ten dele helpen, maar wat me alvast opvalt is dat er behoorlijk veel goede 2ehands aquaria te koop staan sinds dat gedoe met de energieprijzen.
Ook een 2ehands kan prima, het gebeurt regelmatig dat iemand stopt met de hobby of juist groter gaat en dan kun je een prima 2e hands filter op de kop tikken. Ik weet dat van Eheim (bijna?) alle onderdelen opnieuw te krijgen zijn, dus zelfs als er iets sneller kapot gaat dan voorzien, hoeft dat niet het einde van de diensttijd te betekenen. (JBL net zo?? Weet iemand anders dat toevallig??)

Juwel Rio 350 heb ik zelf, prima aquarium, maar ik heb naast het interne filter ook een extern filter geplaatst. Ik heb 'm laten zitten vanwege de skimmer functie en met wat waterplanten kun je 'm prima uit zicht werken. De standaardverlichting van de Juwel is voor een makkelijk tot medium plantenbestand voldoende, maar lastig te regelen en dan zit je al snel aan een behoorlijk duurder systeem. Voor rode planten is de standaardverlichting bijvoorbeeld onvoldoende. Ik ben er tevreden mee, maar er zijn genoeg mensen die hogere eisen stellen.
Dus bedenk goed wat voor planten je wilt, en reken daar de eventuele extra kosten voor mee. Dan kan het best zijn dat de Juwel onder de streep duurder is dan een 'duurdere' bak van een ander merk.

Ik zal de enige wel niet zijn, die denkt: muur 2,5 m en dan een aquarium van 1,2m. Huh? Waarom niet meteen groter? (Maar misschien ben ik daar wel alleen in...) Misschien weet je het nog van vroeger, en anders bij deze: hoe groter het aquarium, hoe stabieler en makkelijker te onderhouden/ in te regelen (bijna altijd, uitzondering bevestigt de regel...)
 
Wekom terug en hier staan 2 van 120cm van Aquatlantis en wel de Splendid en de Fusion en beide bevallen prima. Je kan zien dat de Fusion qua uiterlijk net iets duurder oog en ook uit de duurdere klasse komt.
 
IMG_4073.jpeg

Bedankt voor de reacties en adviezen zover.
Plaatje zegt natuurlijk veel meer, dus hierboven de kale muur.
Had beter even goed moeten meten ipv schatten.
Er is 230cm aan vrije ruimte.
Ik wil ruim voldoende afstand tussen mijn bureau en het aquarium houden zodat er zeker weten niet per ongeluk tegenaan tik wanneer ik achter het bureau ga zitten.
Bij 120 is er nog voldoende ruimte over, bij een grotere bak zal het toch wel krap gaan worden denk ik.

Ik had wel al een beetje op marktplaats gekeken om een idee te krijgen wat er word aangeboden.
Heb mooie aquarium met kasten en toebehoren zien staan, voor een veel lagere prijs.
Helaas heb ik geen auto of rijbewijs, dus ophalen is geen optie.
En brengen is ook hoop gedoe voor de verkoper, en mocht er iets gebeuren tijdens de transport wie is er verantwoordelijk etc.

Voor accessoires zoals filter enzo zijn er geen problemen met 2e hands zie ik hierboven.
Een pomp, decoratie en dergelijke zijn stuk makkelijker met ov te vervoeren dus fijn dat dit wat geld kan besparen.

Verlichting voor planten heb ik weinig over nagedacht, ging er vanuit dat wat er geleverd word voldoende zou moeten zijn.
Daar ga ik mij zeker nog in verdiepen, gelukkig nog genoeg tijd om dat allemaal nethes uit te werken.
 
Ik ben vandaag met mijn vriendin naar de lfs gegaan, in de hoop haar een beetje te overtuigen dat een aquarium leuk is.
nogmaals bevestiging dat de Juwel aquarium geen optie is, de kast vind ze lelijk.
Gaan morgen naar Zoo&zo in ede, die hebben de Trofis aquarium en als ik de website mag geloven een erg groot assortiment aan aquariumvissen.

Zover is ze wel overtuigd dat vissen erg mooi kunnen zijn, en kijkt ze al wat positiever naar het idee van een mooi aquarium in de woonkamer.
Ben laatste dagen erg veel bezig met het uitzoeken van vissen welke in het aquarium zouden passen.
Zou nogmaals graag advies krijgen over wat wel een niet goed zou zijn.

Qua bodembedekking ga ik in ieder geval voor zand, zit nog te twijfelen of ik voor licht zand of zwart zand wil gaan.
Voor de inwoners zit ik momenteel op het volgende lijstje.

Bodem:
10-12X Corydoras Julii of vergelijkbaar qua uiterlijk
1 of 2 Ancistrus weet nog niet echt welke soort, vind gevlekte er leuk uitzien. ga ik nog meer research naar doen en niet blind iets kopen.
scholtje aan vuurgarnalen, denk dat ik met 20 zal beginnen?

Midden:
Guppen, vriendin was direct erg enthousiast toen ze deze in een tank zag. ik denk dat een stuk of 20 wel zou kunnen?
10 Rouwtetra's om de populatie van guppen in toon te houden. aangezien deze op jonge guppen jagen, kan dit met garnalen?

Boven?:
Ik vind diamantgoerami's echt hele mooi vissen, maar weet niet of dit er wel in past.
Rest van de bewoners, behalve ancistrus, blijven allemaal vrij klein en de goerami's kunnen 12cm worden.
Weet niet of dit mooi uitkomt qua verhouding.
En zou dit allemaal passen of word de tank veel te vol?
 
Zou zelf geen Guppen nemen met Gourami s want Guppen zijn nogal druk en de Gourami maken bovenin een nest en dat kan ook verkeerd gaan.
Ook de Rouwtetra met garnalen lijkt me minder ideaal maar goed voor elke vis geldt dat wat in de bek past vaak als prooi wordt gezien.
Maar goed een bak moet nog indraaien dus je hebt nog even de tijd.
 
Je hebt ruimte genoeg.
Ik zou voor een 150cm gaan.
Bijvoorbeeld de Juwel Rio 400.
Veel meer mogelijkheden en deftige kast eronder.
 
Ik zou, als het mogelijk is ook voor wat groter gaan dus een 150cm, bijv Juwel Rio450 of aquatlantis (duurdere prijsklasse, maar ook betere kwaliteit) en guppen bij de soorten die jij noemt… denk sowieso dat de waterwaardes niet matchen onderling.
 
Ja ik snap de adviezen voor nog een grotere maat wel maar ik heb destijds ook voor de 120 cm gekozen. Ten eerste is een grotere weer duurder in aanschaf maar ook qua techniek ben je vaak dan duurder uit en de kosten zoals stroom die daarna nog komen pakken vaak hoger uit.
Dus ja, ruimte zegt mij niet alles en ik keek ook naar het totaalplaatje en dan vooral het kostenplaatje. Ik had ook wel een bak van 2 meter kunnen plaatsen maar vond al met al de 120cm groot en vooral duur genoeg.
 
Groot genoeg dat zei die van mij ook altijd, 120 is toch prachtig qua maat en onderhoud.
En ook om groter te beginnen voor een gezelschaps aquarium😀
 
120 cm is Idd al een fijne plens water en nog prima te overzien. Bedenk ook dat je (wekelijks) moet gaan waterwisselen en dan is 240liter : 10 a 20% nog best te doen. Maar het is een persoonlijke keuze dus doe waar je blij van wordt :)
 
Ga je binnen of buiten je bak filteren, want dan kun je vandaag wel wat aanschaffen qua potfilters, zand en grind blijft zwaar tillen
 
Als je ook maar enigszins een heel klein beetje twijfelt of je toch niet iets groter zou willen, doe het dan maar meteen, want anders gaat het straks toch knagen en dan is nu in 1 keer goed aankopen ondanks hogere aanschafkosten, goedkoper dan in 2 stapjes.
Extern filter heeft zeker de voorkeur boven binnenfilter, en als je het hebt over meteen goed doen, zou ik zelf zeggen ga voor 2 filters, verdeelt de belasting plus niet meteen stress als 1 van je filters besluit stuk te gaan.
Verwarming kan met een Eheim of iets dergelijks, als je het hebt over meteen goed doen is een Inkbird + Titanium heater ook heel fraai en wat minder kans op gefrituurde vis in je bak.

Succes met je overwegingen! :)
 
Ik snap dat de adviezen om gelijk voor 1,5M te gaan erg goed bedoeld zijn.
Voor mij was de twijfel eerlijk gezegd ga ik voor 1.00M of 1.20M
Vriendin is nog steeds niet helemaal overtuigd van 1.20 en zou liever willen dat ik kleiner neem.
Dus om nu nog groter te nemen is helaas echt geen optie.

Qua filter had ik ik in de startpost al aangegeven dat ik voor extern wil gaan.
Mooier want geen groot lomp ding in de bak, en meer ruimte voor de vissen om te zwemmen.
Zag op amazon.de de eheim experience 350 voor €119 of eventueel de eheim proffesional 4+ 350L voor €154
Beide een stuk goedkoper dan hier in Nederland.
Was van plan een van deze te kiezen als filterpomp.


Zijn vandaag weer naar grote aquarium winkel om aquaria en visjes te bekijken.
Kiest toch makkelijker in het echt dan via plaatjes.
Gaan een lijstje maken en dan weer info inwinnen.
Maar denk voor nu dat de guppen en corydoras wel boven aan de lijst staan.
Garnalen zijn leuk, maar optioneel afhankelijk van overige bewoners.
 
Ik snap dat de adviezen om gelijk voor 1,5M te gaan erg goed bedoeld zijn.
Voor mij was de twijfel eerlijk gezegd ga ik voor 1.00M of 1.20M
Vriendin is nog steeds niet helemaal overtuigd van 1.20 en zou liever willen dat ik kleiner neem.
Dus om nu nog groter te nemen is helaas echt geen optie.

Qua filter had ik ik in de startpost al aangegeven dat ik voor extern wil gaan.
Mooier want geen groot lomp ding in de bak, en meer ruimte voor de vissen om te zwemmen.
Zag op amazon.de de eheim experience 350 voor €119 of eventueel de eheim proffesional 4+ 350L voor €154
Beide een stuk goedkoper dan hier in Nederland.
Was van plan een van deze te kiezen als filterpomp.


Zijn vandaag weer naar grote aquarium winkel om aquaria en visjes te bekijken.
Kiest toch makkelijker in het echt dan via plaatjes.
Gaan een lijstje maken en dan weer info inwinnen.
Maar denk voor nu dat de guppen en corydoras wel boven aan de lijst staan.
Garnalen zijn leuk, maar optioneel afhankelijk van overige bewoners.
Ik bewonder je geduld. Bij mij had de bak er al lang gestaan;-) Maar uiteraard is het beter dat je alles goed overweegt.
En bij twijfel inderdaad voor de grootste optie gaan; die 20 cm is wel een dagje ruzie met de vrouw waard toch?:)
 
Wat een leuk plan. En goed doordacht lijkt het.

Als iemand die al lange tijd dagelijks geniet van het gezamenlijk met partner beleven van de aquariumhobby, inmiddels voorzichtig bewegend richting planten-terrariumhobby, lijkt het mij dat je een slimme keuze maakt door je partner er bij te betrekken.

Heel veel plezier en succes, en ik ga je project volgen :)
 
die 20 cm is wel een dagje ruzie met de vrouw waard toch?
O jee, een van beiden blijft boos na de aankoop. Een vindt de bak te klein als er geen grotere komt of de ander vindt hem te groot als de grotere er toch komt:eek::eek:
Ik kan alleen maar zeggen succes met het besluit;)
 
Vandaag de Trofis en Aquatlantis aquariums in het echt kunnen bekijken.
De Aquatlantis ziet er toch wel wat beter uit, netter afgewerkt en geeft meer premium gevoel.
Ze vertelden mij ook dat de Trofis uit de handel gaat, en hierdoor is afgeprijsd.
Maar dit betekent ook slechte support omdat er geen onderdelen meer worden gemaakt.

Besluit staat vast, we gaan voor de Aquatlantis 120cm aquarium met kast.
Ook kleuren kunnen vergelijken, en besloten dat zwart bij ons beter in de smaak valt.
Krijg over 1,5 week mijn loon binnen dus zal dan waarschijnlijk besteld gaan worden.

Nogmaals bevestigd dat guppy’s bij vriendin bovenaan staan, dus die gaan er sowieso komen.
Ze vond maanvissen ook erg mooi, maar niet genoeg om een 1.50M te verantwoorden, dus helaas.
Had wel gelezen hier dat een “bewezen” koppeltje wel kan in een 1.20M bak, maar denk dat het niet verstandig word met drukke bewoners zoals de guppen en corydoras.

De rouw tetra vond ze helemaal niks toen ik een plaatje liet zien, maar in het echt waren ze best leuk.
 
Manen en guppen kunnen prima samen hoor, je zult alleen niet veel jonkies overhouden. De maat van de bak is natuurlijk wél een dingetje, hoewel in mijn beleving de hoogte van de bak (min 60cm water voor Pterophyllums) belangrijk is dan de breedte. Het zijn geen echte zwemmers, maar ze moeten wel de mogelijkheid hebben (door onderbreking zichtlijnen etc) zich aan elkaars blik te onttrekken.
 
Aquariumvissen die zij leuk vindt, dat klinkt van te voren al zielig, kan ze toch ook lezen over hoe het ervoor gesteld is beetje aquainfo enzo.
Ik vind dit verder niet interessant als je aan zoiets confirmeert.
Leuke visjes daar wil jij graag van genieten maar als er iets anders is dat naast de ruimte van je vissen ook moet bemoeien over wat je erin laat zwemmen, dan kun je der misschien nog beter zwanger laten dat geeft evenveel dierenleed en onkundigheid.👩‍🎓🙈🙉🙊
 
Ik kon het toch niet laten om toch voor een maatje groter te gaan.
Heb zojuist de Aquatlantis splendid 300 set besteld met bijhorende kast en led controller.
Maten zijn: 149x40x61CM

OP dit moment was het niet nodig, maar met de gedachte dat ik over een tijdje misschien wel maanvissen wil gaan houden kan ik beter direct een geschikte tank hebben.
Externe filterpomp en verwarming van eheim erbij besteld.
40kg aan fijn filterzand, 2 grote stukken hout, en een grote set aan rotsen voor de decoratie.

Voor nu is het wachten tot alles binnenkomt, hout laten weken zodat het zinkt en plantjes gaan uitzoeken.
Ben van plan stukken hout en rotsen met mos en kleine plantjes te bedekken.
In de voorgrond misschien kort gras en lage plantjes en op de achtergrond wat grotere en hoge planten.
 
Ik denk dat die hoogte op het randje is voor manen helaas.. de waterlijn is nooit tot maximaal in de bal (-3cm oid?) daarna de bodem -4cm? Dan heb je 61-7=54 cm waterhoogte.
 
Dat kan wel voor Pterophyllums. Deze manen blijven het 'kleinste'. Je moet dan wel uitkijken dat je dan de bodem niet volstort met substraat, want dan blijft er echt te weinig ruimte over voor ze. Met andere woorden: als je de inrichting aanpast op je vissen (iets wat je altijd moet doen, voor welke soort dan ook..) is 50 cm waterhoogte voldoende.
 
Eerste bestelling is vandaag aangekomen.
2 "Grote" stukken hout.
Het "Honingraat" is iets meer dan 50CM lang, denk dat deze ergens voorin kan komen te liggen als een soort terassje met planten die ertussendoor kunnen groeien.
Ook meer dan genoeg openingen voor de garnalen om als schuilplaats en broedplek kunnen dienen.

Het andere stuk "drijfhout" komt denk ik wat meer naar achteren te liggen, misschien een of meer javavaren die eraan geplakt kunnen worden. en vanachter heeft deze een holling die als "grot" voor een ancistrus of andere meerval soort zal kunnen dienen.

Verder nog een zakje zwarte gladde kiezels =/- 4cm diamater voor decoratie.

2X 20kg aquariumzand
Plantenvoeding in stickvorm voor onder de wortels,
Watervoorbereidingen
Poster voor achterwand
En een stofzuigertje


Overige dingen zullen over de komende 2 weken worden bezorgd.
Voor nu is mijn eerste doel iets vinden dat groot genoeg is om het hout in te laten weken.
Heb plastic opslagbakken van ikea die groot genoeg zijn voor het drijfhout, maar die andere gaat er helaas niet in passen.

Met deze 2 stukken hout, wat rosten die nog moeten komen en verder mos en plantjes, is dit genoeg of zijn er nog dingen die echt aan te raden zijn?


Ik ben correct te denken dat ik geen losse voedingsbodem nodig heb onder het zand als ik gebruik maak van losse tabletten bij de wortels toch?
Vind dat persoonlijk ook niet zo mooi ogen als er duidelijk 2 lagen op de bodem liggen, dus vandaar dat dit mijn voorkeur zal hebben.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-07-19 at 12.57.36.jpeg
    WhatsApp Image 2023-07-19 at 12.57.36.jpeg
    505.2 KB · Weergaven: 42
  • WhatsApp Image 2023-07-19 at 12.57.35.jpeg
    WhatsApp Image 2023-07-19 at 12.57.35.jpeg
    524 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Gisteren avond toch nog een stuk “spiderwood” besteld.
Deze is vandaag bezorgd, mooie vooral grote wortel van tussen 50-60cm.

Heb bij ikea een grote bak van 100x40x50 gehaald.
Alle stukken hout in de douche onder de hete kraan uitgespoeld, en deze liggen nu in de bak met water te weken.

Donkere stuk driftwood bleef vrijwel direct op de bodem liggen tijdens het vullen van de bak.
Honingraat en spiderwood bleven wel steeds naar boven drijven.
Bak is tot de rand gevuld, heb de deksel erop gelegd en hier nog 6kg aan waterflesjes op gezet voor extra gewicht.

Aquarium word als het goed is 28Juli geleverd, dus heb nog minimaal een week de tijd voordat het hout op de bodem moet blijven liggen.
 
Toch maar voor maatje groter gegaan? Heel verstandig :ROFLMAO:(y)
Welk filter heb je erbij? 150cm is wel een flinke bak water om met 1 extern filter schoon te houden. En ben je er al over uit wat je met die extra cm wil gaan doen? Met 1.50 is er best heel veel mogelijk namelijk, maar met
garnaaltjes moet je juist wel weer opletten wat je er bij in stopt, gezien het snel in wandelend voer verandert.
Je hout kan binnen een week zinken, maar kan ook zomaar 3 weken duren, beetje kwestie van geluk. Ik zou zeker niet met een voedingsbodem gaan werken, drama en onnodig, kan prima met voeding in de bodem inderdaad.
Succes met uitzoeken van een leuk bestand!
 
Ja kon het uiteindelijk toch niet laten.
En de set Aquarium + kast was "maar" €200 duurder dan de 120cm set.
Filter die vandaag binnen zou moeten komen is de Eheim Proffesional 4+ 350L, volgens wat ze adverteren zou het genoeg moeten zijn voor mijn 300L aquarium.
Zal dit even blijven aankijken en uiteraard regelmatig water testen, mocht het te weinig zijn kan ik er nog een extra filter naast zetten.

Qua visbestand kom ik voor nu uit op het volgende.
Vuurgarnalen beginnen met stuk of 20-30.
Guppies 15-20

na 1 of 2 weken groep corydoras erbij en als het kan 2 ancistrus of L nummers.
weer 1 of 2 weken later een mooie scholtje kardinaal tetras =/- 20 stuks

Ik weet dat de tetras ook wel een jong garnaaltje lusten, dus vandaar dat ik de garnalen een paar weken headstart wil geven.
Met genoeg mos en plantjes zouden ze genoeg schuilmogelijkheden moeten hebben om de groep op peil te kunnen houden.

Moet alleen nog iets vinden dat het guppenbestand ook op peil kan houden.
Vind het zielig om alleen mannetjes te nemen, dus dat is geen optie.
Had wel gelezen dat de ouders de kleintjes ook al snel zullen eten, dus dat zal een gedeelte oplossen.
Daarnaast misschien nog een klein "roof"visje die zich vooral aan het oppervlakte thuishoud, zodat deze wel de kleine guppen pakt maar garnalen redelijk met rust zal laten.
 
Ja kon het uiteindelijk toch niet laten.
En de set Aquarium + kast was "maar" €200 duurder dan de 120cm set.
Filter die vandaag binnen zou moeten komen is de Eheim Proffesional 4+ 350L, volgens wat ze adverteren zou het genoeg moeten zijn voor mijn 300L aquarium.
Zal dit even blijven aankijken en uiteraard regelmatig water testen, mocht het te weinig zijn kan ik er nog een extra filter naast zetten.

Qua visbestand kom ik voor nu uit op het volgende.
Vuurgarnalen beginnen met stuk of 20-30.
Guppies 15-20

na 1 of 2 weken groep corydoras erbij en als het kan 2 ancistrus of L nummers.
weer 1 of 2 weken later een mooie scholtje kardinaal tetras =/- 20 stuks

Ik weet dat de tetras ook wel een jong garnaaltje lusten, dus vandaar dat ik de garnalen een paar weken headstart wil geven.
Met genoeg mos en plantjes zouden ze genoeg schuilmogelijkheden moeten hebben om de groep op peil te kunnen houden.

Moet alleen nog iets vinden dat het guppenbestand ook op peil kan houden.
Vind het zielig om alleen mannetjes te nemen, dus dat is geen optie.
Had wel gelezen dat de ouders de kleintjes ook al snel zullen eten, dus dat zal een gedeelte oplossen.
Daarnaast misschien nog een klein "roof"visje die zich vooral aan het oppervlakte thuishoud, zodat deze wel de kleine guppen pakt maar garnalen redelijk met rust zal laten.

De liters die een fabrikant van filters aangeven moet je altijd met een klein korreltje zout nemen, ws zal die Eheim niet echt 350L halen maar eerder rond de 200/250 gok ik.
Naast filtercapaciteit heb je ook nog de stroming in de bak, ik ken die Eheim zelf niet maar ik denk niet dat die de volledige 150cm in beweging krijgt, waardoor je dode hoeken
in je aquarium krijgt. En daarnaast nog het feit dat het heel fijn is om een tweede filter te hebben, mocht er onverhoopt iets mee gebeuren.
Leuk bestand verder, denk wel kleine uitdaging om iets te vinden dat wel kleine visjes lust, maar geen garnalen, maar wellicht kent iemand een optie :)
 
Een vlindervis is een optie, die beperkt zich strikt tot de oppervlaktelaag en eet alles op wat in zijn bek past (groot) maar jaagt niet in dieper water. Wel goede deksel op je bak nodig.
 
Een vlindervis is een optie, die beperkt zich strikt tot de oppervlaktelaag en eet alles op wat in zijn bek past (groot) maar jaagt niet in dieper water. Wel goede deksel op je bak nodig.
Klein roofertje is het alleen niet helemaal. die van mij is nu 10cm. Alles onder de 5cm past in zijn bek. denk niet dat guppen of tetras lang in leven blijven met een vlindervis. Mss killi Visjes? Of snavelbekjes ( er zijn aantal grotere soorten, zullen trouwens ook wel guppen jagen) ? Of grotere bijlzalm soorten?
 
Ik zit helaas met een probleem.
Aquarium was gepland dat deze morgen binnen zou komen.
Heb een plantenpakket en wat extra mos besteld online, levering vrijdag.
En nu krijg ik vanmorgen bericht dat de levering van de onderkast vertraging heeft opgelopen.
2 dozen die tegelijk bij het magazijn zijn opgehaald met dezelfde vrachtwagen, en om een of andere rede heeft 1 van de 2 dozen vertraging opgelopen:rolleyes:

Zonder onderkast kan ik het aquarium natuurlijk niet neerzetten, paar dagen langer wachten zou geen probleem moeten zijn.
Maar nu zit ik met een lading planten die morgen geleverd worden, en waarschijnlijk volgende week ergens pas in het aquarium geplaatst kunnen worden.
Ik had al contact opgenomen met de webshop, maar die geven aan dat ze al zijn ingepakt en onderweg. dus niets dat zij voor mij kunnen beteken.

Donderdag ingepakt, en op zijn vroegst Maandag kunnen planten, betekent dat ze op zijn minst 4 dagen en misschien langer moeten overleven.
Heeft dit kans van slagen, of kan ik de helft van de planten nu al afschrijven?
Lees online dat plantjes wel een paar dagen kunnen overleven, terwijl andere zeggen dat ze vrij snel al achteruitgaan.
 

Terug
Bovenaan