Advies 120cm aquarium


Vier dagen is geen probleem als je ze in een emmer of curverbox in het licht zet. Voor de garnalen zet ik planten altijd 5 dagen in een emmer om te weken ivm eventueel slakkengif.
 
Ik zit helaas met een probleem.
Aquarium was gepland dat deze morgen binnen zou komen.
Heb een plantenpakket en wat extra mos besteld online, levering vrijdag.
En nu krijg ik vanmorgen bericht dat de levering van de onderkast vertraging heeft opgelopen.
2 dozen die tegelijk bij het magazijn zijn opgehaald met dezelfde vrachtwagen, en om een of andere rede heeft 1 van de 2 dozen vertraging opgelopen:rolleyes:

Zonder onderkast kan ik het aquarium natuurlijk niet neerzetten, paar dagen langer wachten zou geen probleem moeten zijn.
Maar nu zit ik met een lading planten die morgen geleverd worden, en waarschijnlijk volgende week ergens pas in het aquarium geplaatst kunnen worden.
Ik had al contact opgenomen met de webshop, maar die geven aan dat ze al zijn ingepakt en onderweg. dus niets dat zij voor mij kunnen beteken.

Donderdag ingepakt, en op zijn vroegst Maandag kunnen planten, betekent dat ze op zijn minst 4 dagen en misschien langer moeten overleven.
Heeft dit kans van slagen, of kan ik de helft van de planten nu al afschrijven?
Lees online dat plantjes wel een paar dagen kunnen overleven, terwijl andere zeggen dat ze vrij snel al achteruitgaan.
Niets aan de hand. Heb ze ook weleens ruim een week bewaard na ontvangst. Wel in water idd.
 
ik heb hier nog wel van die ikea plastic opslag boxen.
Voldoende licht als in zet ze ergens in de woonkamer neer, zodat ze natuurlijk licht krijgen van de zon?
Of zou ik de box beter in het aquarium kunnen zetten en dan het aquarium licht gebruiken hiervoor.

kan ik ze het beste uit het potje en steenwol halen en dan los in het water leggen, of in de "verpakking" houden.
 
In het aquarium kan ook maar ik zet ze gewoon in die bak in de woonkamer onder de vensterbank. Gewoon in de potjes want daar staan ze in de winkel ook vrij lang in en dat kan prima voor die paar dagen.
 
Stelt me allemaal toch weer wat gerust gelukkig.
Ben erg dankbaar voor dit forum voor alle goede adviezen en kennis die hier te vinden is.

Heeft mij gisteren ook weer van een grote fout weerhouden.
Had een uittrekbare tuinslang besteld voor het vullen, tot ik per toeval het topic over de xhose tegenkwam dat deze slangen giftig zijn voor vissen.

Toch maar besloten iets meer uit te geven voor goede gardena slang en koppelstukken
 
Had een uittrekbare tuinslang besteld voor het vullen, tot ik per toeval het topic over de xhose tegenkwam dat deze slangen giftig zijn voor vissen.

Toch maar besloten iets meer uit te geven voor goede gardena slang en koppelstukken
Die ellende met die Xhose had ik destijds en ik weet niet of ze zijn veranderd maar verstandig dat je geen risico neemt. Ik werk ook met een gewone tuinslang op een haspel.
 
Ik heb de eheim 4+ 350 op een 1m bak (160l netto) en heb inderdaad niet het gevoel dat het veel overhoud. Ik verwacht dat hij op een 1.5 meter bak wel wat krap is.
 
Goed nieuws, vanmiddag toch zowel aquarium als onderkast in ontvangst mogen nemen.
Dus mijn zorgen mbt planten waren gelukkig onnodig.
Kast in elkaar gezet, poster op de achterkant geplakt. Wat een verschrikkelijk werk was dat zegā€¦.
En toen merkte ik dat de tubing niet lang genoeg was voor invoer en uitlaat, dus nog snel naar de lfs om 2 meter tubing te halen.


Filter ga ik nog naar kijken dan om eventueel wat extra toe te voegen.
Wel zal ik veel planten toevoegen die ook schadelijke stoffen eruit filteren toch?

Heb nu zoveel uitgegeven al aan dit alles dat mijn bankrekening een beetje leeg isšŸ˜… dus extra filter is op dit moment helaas echt geen mogelijkheid.


Nu weer onderweg maar huis en dan alvast begin maken aan het uitwassen van het zand.
Hoop dat het vullen nog zal lukken vanavond en anders morgen
 
Toen ik begon had ik niet verwacht dat het allemaal nog zoveel werk zou zijn.
Maar het is allemaal redelijk gelukt denk ik zo.
Niet et de beste tank, maar zeker voor de eerste keer vind ik het resultaat niet verkeerd.


Totaal 40 KG aan fijn filterzand gebruikt, heeft best wat tijd in beslag genomen om dat allemaal uit te wassenā€¦.
Daarna in de tank proberen te krijgen, bleef vaccuum in de emmer.
Natuurlijk heel wat meer water meegekomen dan gewenst dus bodem was niet echt goed naar wens te vormen.

Vooral de spiderwood ben ik wel erg tevreden over als centerpiece in de tank.
Rest van hout en stenen ziet er ook goed uit denk ik zo.
En daarna uren bezig geweest om alle planten erin te krijgen en natuurlijk het vullen van de tank.

Na alles aangesloten te hebben, is dit het resultaat geworden.
 

Bijlagen

  • IMG_4129.jpeg
    IMG_4129.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 87
  • IMG_4130.jpeg
    IMG_4130.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 83
Mooi om te zien hoeveel diepte die poster nog geef!
 
Toen ik begon had ik niet verwacht dat het allemaal nog zoveel werk zou zijn.
Maar het is allemaal redelijk gelukt denk ik zo.
Niet et de beste tank, maar zeker voor de eerste keer vind ik het resultaat niet verkeerd.


Totaal 40 KG aan fijn filterzand gebruikt, heeft best wat tijd in beslag genomen om dat allemaal uit te wassenā€¦.
Daarna in de tank proberen te krijgen, bleef vaccuum in de emmer.
Natuurlijk heel wat meer water meegekomen dan gewenst dus bodem was niet echt goed naar wens te vormen.

Vooral de spiderwood ben ik wel erg tevreden over als centerpiece in de tank.
Rest van hout en stenen ziet er ook goed uit denk ik zo.
En daarna uren bezig geweest om alle planten erin te krijgen en natuurlijk het vullen van de tank.

Na alles aangesloten te hebben, is dit het resultaat geworden.

Welkom in de wereld van aquaria :ROFLMAO: bereid je zeker in de opstart inderdaad maar voor op wat ritjes naar de winkel, en ook onvoorziene uitgaven, die komen onherroepelijk. Maar geniet ook van deze fase, want straks als je alles voor elkaar hebt kan het zo maar zijn dat je het priegelen en opbouwen juist gaat missen :)
Bak ziet er erg fraai uit, die poster brengt inderdaad veel diepte aan! Je zou zo op de foto zweren dat er een achterwand in zit.
Een tweede filter hoeft niet de hele bak te kunnen filteren, dat is het voordeel van een tweede, je verdeelt de belasting over 2 stuks. Ik denk dat je met een JBL 902 van 120 euro al een redelijk eind komt, wil je zeker voldoende zit je met een 1502 op 169 euro. Je zou tweedehands kunnen kijken maar ben ik met dit soort apparatuur zelf nooit zo'n fan van. Ben je er al uit hoe je je bak gaat verwarmen?
 
Aquarium staat nu een klein weekje.
In de tussentijd nog een beetje bezig geweest met de indeling hier en daar een beetje aan te passen.
Maar dit is hoe die er momenteel bij staat.

Kan duidelijk zien dat verschillende plantjes al redelijk aan het groeien zijn.
Op het spiderwood is sinds een paar dagen een laagje biofilm ontstaan, vooral duidelijk in de spleten en uiteindes.
Had al gelezen dat dit vrij normaal is,, en te verwachten was.
Ook een beetje voer toegevoegd om biologische proces sneller op gang te kunnen alten komen.

Ik test het water "regelmatig" heb zowel teststrips als druppelset van JBL
Zover lijkt er nog niet heel veel te gebeuren.
Resultaten druppeltest vandaag:
PH 7/7.5
KH 9
NH4 0
NO3 1ppm
NO2 0.025/0.05 ppm
CO2 15-19

Resultaten teststrip:
NO3 0
NO2 0
GH 8
KH 10
PH 7.2
CL2 0


Ik weet dat ik moet wachten op de ammoniak piek en hierna de nitriet piek voorbij zijn, maar het is wel echt moeilijk om geduld te blijven houden.....
 

Bijlagen

  • aquarium 04-08-2023.jpg
    aquarium 04-08-2023.jpg
    431.8 KB · Weergaven: 65
Je hebt je bak mooi ingericht (y)
Gewoon de 4 weken wachten,en dan nog stelselmatig de vissen toevoegen.
Als de vissen erin zitten en je krijgt een piek heb je werk met extra waterwissels enz...
Ik had de 1ste keer ook te snel vissen in mijn bak gezet,
gevolg was een week alle dagen zitten meten en waterwissels doen,
bij een bakje van 50 liter is dat rap gebeurd,maar bij 200+ liter bakken ben je wel even bezig.
Bij de 2de opstart heb ik gewoon de nodige weken gewacht,en al dat gedoe niet gehad.

Veel succes verder met je bak en geniet ervan.
 
Thanks, ben ook zeker tevreden met hoe die er nu uitziet.
Zie er naar uit als alles na een tijdje wat verder dichtgegroeid is.

Ik ga ook zeker gewoon netjes wachten.
Heb jaren terug aquaria gehad waarbij ik alles verkeerd deed, dus zoals gezegd wil ik dit keer wel alles gewoon goed doen.

Ik weet dat wanneer alles stabiel is, het ook veel minder werk zal zijn, vooral met 300L
Maar dat maakt het wachten niet minder moeilijk
 
Geduld is op de 1 of andere manier een eigenschap waar in deze hobby behoorlijk vaak om gevraagd wordt šŸ˜°
 
We zijn al weer een tijdje verder.
Ben nog steeds erg geduldig aan het wachten.
Nitrietpiek is bijna weg aan het trekken, dus als het goed is nog een paar daagjes.

Echter zit ik nu met het volgende ā€œprobleemā€
De temperatuur in mijn aquarium is erg hoog op dit moment. Dit heeft als oorzaak de hoge kamertemperatuur van de laatste tijd.

In huis is het boven de 28C en zodoende warmt het aquarium ook op tot die temperatuur.
Ik denk zolang de hitte in huis blijft hangen, ik deze ook moeilijk uit mijn bak weg ga krijgen.

Hoeveel problemen zal dit geven voor toekomstige bewoners?
De vissen lever natuurlijk in bepaald biotoop met bijpassende (sub)tropische temperaturen.
Ik weet dat het in de zomer in Azie ook ver boven de 30C word, en wanneer de zomer voorbij is zal de temperatuur in het aquarium wel rond de 23C zitten wat gewenst is voor de inwoners.

Of is het toch wel nodig iets tegen de hoge temperatuur te doen? Ik zie van die ventilatoren, kan me niet voorstellen dat dit veel verschil maakt als er warme lucht op word geblazen.
Water verversen met koud water haalt de temperatuur wel tijdelijk omlaag met een paar graden, maar in een keer paar graden verschil zal best een klap zijn voor de inwoners en ook maar een tijdelijke oplossing.
 

Terug
Bovenaan