Wat is er nieuw

Advies aanschaf stellingsrek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vonk
  • Startdatum Startdatum
V

Vonk

Guest
Goedemiddag!

Afgelopen zomer zijn wij verhuisd naar een grotere woning. Dit betekend een extra hobbykamer erbij! Nu kan ik eindelijk mijn wens om mijn hobby kweek project te beginnen.

Het liefst zou ik ergens een kant en klaar stellingsrek kopen welke direct na in elkaar zetten geschikt is om meerdere bakjes te kunnen dragen. (Er komen een 4tal kleine bakjes op met garnalen en twee bakken van ongeveer 60 liter)

Iemand enig ervaring met stellingkasten die zoal bij bouwmarkten verkrijgbaar zijn? Of een andere goede oplossing?

Zelf iets bouwen gaat hem niet worden ben ik bang.

Zo'n rek heb ik gebruikt inderdaad voor 3x 80cm bakjes. Wel heb ik die standaard spaanplaat of mdf plaatjes die erbij komen vervangen voor 12mm watervast multiplex en de boel met 4 stevige bouten aan een betonnen muur vast gezet anders valt hij met een zuchtje zijwind zomaar om.. Dus helemaal kant en klaar is die wat mij betreft niet.

Zie mijn handtekening hieronder, in het fotoboek topic staan wel wat foto's.

Moet nog een bak bij komen.
Ik ben nu bezig met bodem doorvoeren en de bijbehorende pvc.

0_6114__01.jpg

Ben wel benieuwd Raoul, wat heb je uiteindelijk moeten betalen voor dat rek?
Veel meer dan jij natuurlijk.
De prijs is voornamelijk in de koppelstukken gaan zitten. Ik heb die met metalen kern genomen en dat tikt wel aan.

Uiteindelijk een 200 euro.
Dan kan ik dus wel max 6 bakken van ruim 100 liter stapelen.
3x 80x40x40
3x 100x40x40

Die bak van 100 wat er nu in zit is 35 hoog.
Die 80 bakken zijn wel 40 hoog.

€200 euro valt mij nog mee, had ik het wellicht ook wel voor gedaan.

Ik was in totaal voor mijn rek inclusief nieuwe planken en wat verf / boutjes €75 kwijt.
Wat bij mij niet zo handig is is toch de werkhoogte, drie bakken op deze manier boven elkaar is net iets te veel en hou je weinig ruimte over voor je handen en armen boven de bak. Het werkt hoor maar 2 bakken boven elkaar zou beter zijn.

Mocht ik het opnieuw doen dan zou ik denk ik voor die optie van Raoul gaan en 2x2 80cm bakken neer zetten.

Of je kijkt op mp daar worden met enige regelmaat door winkels een stelling aangeboden/

Genoemde stelling van de bouwmarkt, dat draaggewicht is van de liggers en niet van de plank zelf, want die plank is spaanplaat 1x goed nat zakt je aquarium erdoorheen

in mijn foto album zie je 2 stellingen.

1 van aluminium (25x25x1,5mm snelkoppel systeem incl staalkern versterkte koppelingen) zoals Raoul dat ook heeft, 1 van hardhout...
die van aluminium zat 30x sneller in elkaar :DD dat is een kwestie van op maat bestellen en thuis in elkaar kloppen.

op die van aluminium heb ik 3x 115x50x45 staan.
op de hardhouten 2x 180x50x50.

denk wel zoals @DanielHoogland al aangeeft aan de werkruimte.
bij de aluminium stelling is dat 20cm en dat m.i. het minimale!
bij de hardhouten stelling heb ik 40cm werkruimte aangehouden en is dat even een verademing!

Wat voor stelling je ook neemt, je zult ze altijd vast moeten zetten aan de muur, door de hoogte en andere gewicht verdeling hebben ze de neiging om te bewegen.

Laatst bewerkt:
Thanks voor alle adviezen! Hier kan ik wat mee 🙂

Ik twijfel nog erg of ik een aluminium frame stelling ga samenstellen bij handytube of dat ik een kant en klare stellingskast bij de hornbach haal en daarvan de MDF platen vervang voor betonplex aangezien ik daar voordelig kan aankomen. Er komt gemiddeld zo'n 100 tot 120kg per plank op dus dit valt nog te overzien maar better safe than sorry als het om water gaat :')

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan