Ik heb ook een Akvastabil Fusion 130. Via een bekende webshop gekocht. De eerste die ik kreeg zag er niet fraai uit. Zie foto. Deze heb ik na enig aandringen weer laten ophalen en hiervoor een andere gekregen. De tweede was beter, maar ik had hogere verwachtingen van een bekend merk als Akvastabil.
Ook met de Lumax LED-balken had ik problemen. Ik heb er twee. Eentje is binnen de garantietermijn kapot gegaan, waarvoor ik een nieuwe heb gekregen. Verder werd de adapter gloeiend heet. Ik heb er een paar geprobeerd die er officieel bij hoorden. Ze waren zo heet dat je ze niet vast kon pakken. Dat lijkt mij niet goed en voor bijna 60 euro verwacht ik meer van een adapter. Nu heb ik er twee met veel vermogen op staan, die alleen een beetje warm worden. Maar dit zijn niet de officiële en ik kreeg meteen te horen dat de garantie op de LED-balken dan zou vervallen. De eerste was gelukkig al vervangen.
De bijbehorende dimmer heb ik uit Denemarken moeten aanschaffen, omdat die hier eerst niet verkocht werd (nu wel, dacht ik). Deze heeft dan weer de beperking dat hij niet op een adapter van meer dan 96 Watt aangesloten mag worden, waardoor ik nu 2 adapters heb. Eén adapter per lichtbalk dus. De eerste zit op een tijdschakelaar en de andere op een dimmer. Niet optimaal, maar een compromis. Veiligheid voor alles.
Ook de lichtkap is inderdaad heel laag. De lampen liggen bovenop het water. Hierdoor zijn drijfplanten geen optie en komen de kleuren van de vissen wat minder goed uit als ze hoog in het aquarium zwemmen, omdat ze dan niet altijd het licht opvangen. Wel vind ik een lagere lichtkap mooier staan en dit was ook een van de redenen om dit aquarium aan te schaffen.
Al met al best een mooie bak om te zien met dik glas, maar hou wel rekening met bovenstaande kanttekeningen.