Advies bij aanleg nieuwe visvijver


Juske

Member
Lid geworden
11 mei 2020
Berichten
14
Leeftijd
40
Hallo,

mijn naam is Jos. Ik ben een vijver aan het uitgraven maar ik twijfel over de techniek, waar ik graag om input vraag. Het wordt een vijver met een upflowfilter met lava. De vijver is ongeveer 10m3 en de filter 25%.
Nu lees ik vanalles over bodemdrains, skimmers, vortex etc. Nu vraag ik me af, wat adviseren jullie voor een siervijver (geen koi’s), met planten en vissen. Wellicht willen we er zomers ook in om af te koelen maar dat is optioneel.
Wat raden jullie aan naast een pomp?
De pomp wil ik in droge opstelling maken en de vijver is 80cm diep.
Het ondiepe gedeelte op de foto moet ik nog uitgraven.
Alvast bedankt voor jullie input!
 

Bijlagen

  • 4AA90F7D-5609-4328-86C2-C7EC48901EC6.jpeg
    4AA90F7D-5609-4328-86C2-C7EC48901EC6.jpeg
    146.8 KB · Weergaven: 176
Zwemmen in zo'n kleine vijver (sorry..) moet je niet doen. Je zweet en huidvet ( en wellicht zonnebrandolie) vervuilen het water dusdanig dat dit een erg negativieve invloed zal hebben op de flora en fauna van je vijver. Overweeg om in het ondiep gedeelte een betonnen bodem te storten, zodat je daar gewoon RIET kunt poten en niet te weinig, aan het eind van het rietveld ( gezien vanaf het diepe gedeelte van de vijver) maak je de INLAAT voor je pomp/ filter systeem, het riet dient als een biofilter, die is in staat om 50-60% van de vervuiling op te nemen en om te zetten.
Het terug laten stromen kun je het beste doen via een ( kort) beekje of rotsformatie, welk niet te hard klatert ( dat gaat echt vervelen!!) graaf naast de vijver een gleuf naar het diepe gedeelte en maak daar een diep gat voor een 200 liter vat met wijde opening ( welke met schroefdeksel of zo dicht kan) zodat deze rechtop in de grond komt te staan. IN dat vat plaats je een 2de vat danwel de hele buitenfilter installatie. De in en uitlaat boor je in de zijkant van het grote vat en kit dit dicht. Zo kun je altijd bij de "techniek".
Je kan niet te zwaar filteren, dus koop een pomp met een GROOT debiet, als je filter ingedraaid is dan is het debiet teruggelopen met wel 40-50% , en dat is normaal.
Gebruik, zeker in het begin, veel echte waterplanten en het 1ste jaar, liever 2, geen waterlelies.
Neem geen woelende vissen of goudvissen, maar neem gewoon de goudwindes en bv een paar elritsen. de 9 en 3 doornige stekelbaarzen zijn heel goede muggenlarven opruimers. Salamanders en kikkers krijg je vanzelf in je vijver, als deze biologisch een beetje in orde is. Neem geen zonnenbaarzen of dat soort exoten, deze staan op de lijst van invasieve soorten.
 
Bedankt voor je expertise, hier kan ik wat mee. Goeie tip om te wachten met waterlelies. Zou je naast de inlaat voor de filterpomp nog een bodemdrain aanleggen? Fyi, mijn plan was om de filter in het diepe gedeelte te maken. Ik ga hier nog een muur metselen.
 
1 opmerking betreffende de dieptje , zo mogelijk ga tot 120 cm ipv 80 cm je vissen zullen je dankbaar zijn
 
Ik kan nog wel wat dieper gaan inderdaad, heb nog wel wat energie over ?
 
Je moet ervoor zorgen dat de onderste 30-40 cm van je vijver geen of nauwelijks stroming hebben. Ik zal uitleggen waarom.
Water heeft de eigenschap om zijn grootste S(oortelijk)G(ewicht) te hebben bij 4*C. Dat betekent letterlijk dat water dan het "zwaarste" is. Water van deze temperatuur zal daarom zinken naar de bodem van je vijver en daar een soort van zone vormen , het WARMERE En het KOUDERE water kan NIET door deze laag heen, dat betekent dus dat in die laag het niet zal vriezen. Ga je nu echter die waterlaag afzuigen of omroeren met een filteruitlaat, dan zal die laag dusdanig gaan mengen met de andere waterlagen, dat zo'n vijver tot op de bodem ( ook bij 1 meter diepte) volledig bevriest.
Enige punt van belang: haal in de diepe herfst zoveel mogelijk blad en afgestorven plantenresten uit je vijver, dit omdat deze gaan rotten en veel rottingsgassen produceren, een deel van deze voor vissen e.d. giftige gassen kan niet weg uit het water als er ijs op ligt en zo zullen de vissen sterven aan zuurstof gebrek.
 
Interessant om te weten dat de onderste laag beter stil blijft staan, wat is dan de ideale diepte om het water af te zuigen naar de filter?Inmiddels ben ik klaar met graven en ben aan het kijken voor de techniek.
 
Je kan om het water af te zuigen ook net boven de ca. 40 cm gaan zitten , omdat je dan niet zo makkelijk het vuil van de bodem meeneem.
Dit vuil verwijder ik met een schepnet
 
Ok thanks. Raden jullie nog een vortexfilter en of een drukfilter aan om deze voor de pomp te plaatsen? Of zou dat als ik m op 40 cm laar afzuigen geen problemen moeten geven?
 
het regen water van je huis op je vijver aansluiten dan spoel je elke regen bui een hoop nutriens weg
 
Bodemdrain is mijn inziens alleen toepasbaar bij een ‘kale’ (koi) vijver. Bij een sierlijker (veel planten) heb je grote kans dat dood plantmateriaal de drain gaat verstoppen.
Naast veel planten en eventueel een plantenfilter, maakt het mijn inziens niet zoveel uit of je een drukfilter of zogenaamd doorstroomfilter gebruikt. Laatst genoemde is vaak wat makkelijker qua onderhoud. Vergeet niet om ook direct een UV lamp in te bouwen. Wellicht niet nodig, maar later wil je die er echt niet tussen ‘prutsen’. Pomp kan dan gewoon op de bodem van je vijver.
 
Bedankt voor de reacties. Gister even bij de vijverspeciaalzaak geweest en zij adviseerden ook een interne pomp met uv lamp voordat t door de lava heen wordt geperst. Ze raden wel aan om nog een bodemdrain te maken in de ruimte onder de lava. Dit ga ik wellicht nog wel doen.
 
Even geleden maar ik ben bijna zover om de vijver te gaan vullen. Nog even de folie mooi strak krijgen en wat lijmen. De doorvoeren zitten erin. Ik heb In een aparte ruimte de uv lamp geplaatst. Dit weekend hoop ik de lava te krijgen om de filter te vullen.
0C1A8704-0B30-4A07-B3D1-6A9ADD0127A2.jpeg
 
Nog wat fotos ter verduidelijking, ik ga een upflowfilter maken met lava. Ik heb hier een kunststof plaat op stenen gelegd zodat ik een kelderruimte onder de lava heb. De kunststof plaat heb ik met een boor helemaal geperforeerd. De zijkanten pur ik nog dicht en dan kan de lava erin.
 

Bijlagen

  • D34650CD-4CC7-426D-8F07-5269EF2E8403.jpeg
    D34650CD-4CC7-426D-8F07-5269EF2E8403.jpeg
    122.2 KB · Weergaven: 151
  • F11EE425-2ED7-461D-B1F0-8C534FCB4515.jpeg
    F11EE425-2ED7-461D-B1F0-8C534FCB4515.jpeg
    114.2 KB · Weergaven: 138
Je zult uiteindelijk veel plezier aan jouw vijver beleven. Goed ingelezen, goede raad opgevolgd, rustig aan het opbouwen. werkelijk een zeer goede start. Dit betaald zich achteraf uit in VEEL minder trubbels en andere ongemakken. Goed bezig Juske!!(y)(y)
 
Hallo allemaal,

hebben jullie tips om de vijverrand te camoufleren met bodembedekkers? Ik wil naast de vijver (langs het looppad) het liefst een of meerdere bodembedekkers planten in ‘droge’ grond die over de vijverrand groeien zodat t folie gecamoufleerd word. Een ander deel wil ik met houten vlonder af gaan werken.Kunnen jullie iets aanraden?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    129.4 KB · Weergaven: 110

Terug
Bovenaan