Wat is er nieuw

Advies bij nieuw bestaand aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter BASKone078
  • Startdatum Startdatum
B

BASKone078

Guest
Hallo leden,

Ik ben vrij recent begonnen aan het houden van een aquarium. Dit is de eerste keer dat ik er aan begon dus alles was nieuw voor mij.

Ik heb een bak van ongeveer 80cm lang, 35cm breed en een hoogte van 40cm water.
Met een buitenpomp met actief kool en bovenin van die grijsgroene filterstenen. En natuurlijk watten en filters ertussen.

Het aquarium staat bij mij op zolder. En daar staat nog al het een en ander aan elektronica. En ik dacht altijd dat warmtepompem veel energie zouden verbruiken. Dus was begonnen met het idee van een koudwaterbak.

Ik ben naar een normale dierenwinkel geweest. Toen waterpest en andere paar soort plantjes gekocht. Bodem bedekt met grind. En stenen en versiering.

Toen begonnen met 6 goudvissen een welbekende hypostomus algeneter en 3 van die ander soort algeneters goude en grijze.
Ik vind die bewerkte goudvissen met extreme sluiers niet echt mooi. Dus vroeg wat er nog meer allemaal bijkon.
Toen heeft die mij aangeraden er Zebra Danios en goud Danios in te doen. Dit zijn net zoals de algeneters eigenlijk tropische soort vissen maar doen het prima in een bak met goudvissen en temperatuur van tegen de 20 graden.

Dit dus allemaal uitgevoerd, visjes kregen in het begin nog last van witte stip. Maar netjes verholpen en ging allemaal goed de eerste maand.

Toen langs een tropische aquariumzaak geweest echt speciaal voor vis alleen.
Met de vraag of ze daar nog eventueel een soort koudwater vis hadden en hier werd mij verteld dat het eigenlijk niet fijn is Danios samen met goudvissen. En dat warmtepompen niet veel verbruiken en alleen af en toe aanslaan net als een cv.

Hier dus over nagedacht, alleen zit al met al die vissen. Toen nog langs de dierenwinkel geweest omdat ik toch beslist dacht te hebben het voorlopig koudwater te laten. Toen heb ik daar uit een koud water bak een Labeo Bicolor van de meneer gekregen. Hij zei dat die teruggebracht was of iets, dat die eigenlijk super tropisch is maar het goed doet in een koude bak. De vis is ook een mooi beestje en zwemt nu in mijn bak. Alleen valt de andere vissen aan sinds vandaag met name de roodkleurige goudvissen.

Ik denk dat ik toch een tropische bak wil maken en las op internet dat het wel schijnt te gaan met goudvis. Ik wil het 25 graden hebben.
En wat moet ik doen met de Labeo? Hij is de mooiste uit de hele bak, maar echt een territorium jager.
Ik hoop dat jullie met alle ervaring mij op pad kunnen helpen. Ik kan eventueel fotos of videos maken.

Met vriendelijke groet, Dylan

BASKone078 zei:
Hallo leden,

Ik ben vrij recent begonnen aan het houden van een aquarium. Dit is de eerste keer dat ik er aan begon dus alles was nieuw voor mij.

Ik heb een bak van ongeveer 80cm lang, 35cm breed en een hoogte van 40cm water.
Met een buitenpomp met actief kool en bovenin van die grijsgroene filterstenen. En natuurlijk watten en filters ertussen.

Het aquarium staat bij mij op zolder. En daar staat nog al het een en ander aan elektronica. En ik dacht altijd dat warmtepompem veel energie zouden verbruiken. Dus was begonnen met het idee van een koudwaterbak.

Ik ben naar een normale dierenwinkel geweest. Toen waterpest en andere paar soort plantjes gekocht. Bodem bedekt met grind. En stenen en versiering.

Toen begonnen met 6 goudvissen een welbekende hypostomus algeneter en 3 van die ander soort algeneters goude en grijze.
Ik vind die bewerkte goudvissen met extreme sluiers niet echt mooi. Dus vroeg wat er nog meer allemaal bijkon.
Toen heeft die mij aangeraden er Zebra Danios en goud Danios in te doen. Dit zijn net zoals de algeneters eigenlijk tropische soort vissen maar doen het prima in een bak met goudvissen en temperatuur van tegen de 20 graden.

Dit dus allemaal uitgevoerd, visjes kregen in het begin nog last van witte stip. Maar netjes verholpen en ging allemaal goed de eerste maand.

Toen langs een tropische aquariumzaak geweest echt speciaal voor vis alleen.
Met de vraag of ze daar nog eventueel een soort koudwater vis hadden en hier werd mij verteld dat het eigenlijk niet fijn is Danios samen met goudvissen. En dat warmtepompen niet veel verbruiken en alleen af en toe aanslaan net als een cv.

Hier dus over nagedacht, alleen zit al met al die vissen. Toen nog langs de dierenwinkel geweest omdat ik toch beslist dacht te hebben het voorlopig koudwater te laten. Toen heb ik daar uit een koud water bak een Labeo Bicolor van de meneer gekregen. Hij zei dat die teruggebracht was of iets, dat die eigenlijk super tropisch is maar het goed doet in een koude bak. De vis is ook een mooi beestje en zwemt nu in mijn bak. Alleen valt de andere vissen aan sinds vandaag met name de roodkleurige goudvissen.

Ik denk dat ik toch een tropische bak wil maken en las op internet dat het wel schijnt te gaan met goudvis. Ik wil het 25 graden hebben.
En wat moet ik doen met de Labeo? Hij is de mooiste uit de hele bak, maar echt een territorium jager.
Ik hoop dat jullie met alle ervaring mij op pad kunnen helpen. Ik kan eventueel fotos of videos maken.

Met vriendelijke groet, Dylan

Goudvissen in een 80 cm is v��l te klein. Doe de vissen een plezier en breng ze naar een vijver. Ook de Labeo Bicolor zit te klein, die heeft zeker een meterbak nodig. Hij heeft namelijk een eigen territorium nodig en zal uiteindelijk vermoedelijk gaan vechten met de andere bodembewoners om een plekje, zeker in een te kleine bak.

Dus ik zou je aanraden eigenlijk helemaal opnieuw te beginnen :sorry:

Als je zo doorgaat staat je bak nog voor de zomer op marktplaats omdat je de ellende zat bent.

- Goudviswen zijn echte vijvervissen en niet geschikt voor aquaria
- De Hypostomus wordt ruim 40cm lang en groeit vrijsnel.
- Labeo's wensen een bak van minimaal 120cm. Roodkleurige vissen kan hij als soortgenoten aanzien en doden.
- Gyrinocheilus aymonieri kan als jong dier goed met soortgenoten samen. Eenmaal half was zal de sterkste de anderen doden. Ze wensen een bak van minimaal 1 meter.
- zebradanio's houden van stroming en willen idd niet te warm. Maar 80cm is voor hen wat te krap.
- De Goudvorm van de Chinese danio wil ook niet warm en is de enige van je verzameling die kan.

Ik ben hier al 11 jaar lid en wil je echt niet afschrikken, maar dit is een van de ergste visbestanden die in al die jaren voorbij komt.

Je mag de verkoper ook best eens ter verantwoording roepen over wat hij je allemaal in de maag heeft gesplitst. Dit is absoluut niet te verantwoord en hij had je als beginner beter advies moeten geven.

Succes!

Dankjewel voor de reacties, dit had ik al in de gaten dat het om de verkoop ging, maar alleen 1 ding.

Mijn aquarium is nog wel een bak op een kast, maar wel een flinke. Goudvissen worden in een kom gehouden en dit vind ik niet verantwoord. Maar mijn ouders hebben thuis beneden een kleinere bak als ik zelfs tropisch met van allerlei soorten visjes, in de dierenwinkel zitten ze ook in veel kleinere bakken.

Mijn opa heeft mijn aquarium gezien die heeft er wel verstand van heeft zelf een 2 meter bak. Hij vond het een mooie bak. Goudvissen groeien ook tot in verhouding met de bak??

Het zijn ook pas jonge visjes van misschien 4cm. De danios misschien max 2 de grootste.

De Labeo had hij mij ook meer info over moeten geven inderdaad hij is een cm of 5.

Opnieuw beginnen snap ik, maar wat doe je met de vissen. De danios en algeneters kunnen zoizo toch blijven? Dat de goudvissen eventueel weg moeten omdat deze koudwater zijn snap ik.
En de Labeo zal er denk ik echt uit moeten. Aangezien hij felgekleurde vissen aanvalt.
Wat denken jullie wat is echt het best?
Thanks alvast

Dag Dylan,

Ik sluit me aan bij de posts hierboven. Ik snap dat het even slikken is, en snap ook wel dat je nog uitwegen zoekt. Maar in deze situatie is er geen middenweg. Ik heb inhoudelijk niet heel veel toe te voegen aan het gezegde, maar ik wilde toch even aangeven dat hun inzichten breedgedragen worden.

Een heel nieuw bestand. Dat is echt het best.

Is dat balen, ja. Is het een opgave om de vissen ergens anders te plaatsen, ja.
Maar doe je dit niet, dan houdt je maandenlang problemen, kost het nog meer energie, baal je nog meer, en zul je uiteindelijk, waarschijnlijk, ook de vissen wegdoen.

Succes.

P.S.> eerste stap is kijken of de vissen terugkunnen naar de winkel die je verkeerd heeft geinformeerd. in het bijzonder mbt de vissen die te groot worden; daarover kan geen discussie zijn eigenlijk.

Maar goudvissen kunnen zich toch aanpassen aan de grootte van hun omgeving? Niet echt. Wat er in werkelijkheid gebeurt is dat de buitenkant van de vis stopt met groeien, waardoor hij dezelfde grootte blijft. De organen blijven echter w�l groeien, net zoals de ruggengraat, ogen en vinnen.
Uiteindelijk, als de organen teveel op elkaar geduwd zijn omdat ze geen plek meer hebben om te groeien, zal de vis hierdoor overlijden.

Bron: http://aquariadise.com/waarheid-goudvissen/

Ik heb een bron gebruikt omdat ik geen zin had omdat het hele verhaal te typen. Dit geld voor al je vissen die te groot worden voor je bak.

Wat betreft je ouders, die zijn dan ws ook helaas verkeerd bezig. En handelsbakken in dierenzaken kun je niet mee rekenen. Daar zitten ze maar tijdelijk.

En je opa, ik denk dat hij nog de inzichten van vroeger hanteert (jaren 60,70,80) en met die inzichten is jou bak perfect. Maar heden ten dage is die vissie sterk achterhaald.

Probleem is ook dat veel handelaren geen verstand hebben van aquaria. Ook in de opleiding komt het houden van vissen weinig aan de orde, als ze al een opleiding hebben gevolgd. Iedereen mag namelijk een dierenzaak beginnen.

@Bask, het kan dat je ouders een kleinere bak hebben met tropische vissen hoor. Wat dat betreft geen commentaar, zolang het om visjes gaat die hier ook in kunnnen. Er zijn hier zat mensen met kleinere aquaria en tropische visjes.

Bij jou gaat het echter om een koudwaterbak met goudvissen die echt in een vijfer horen. En andere vissen die wel in een aquarium kunnne, maar te groot worden voor jouw formaat bak en niet in koudwater horen. Dat ze niet direct dood gaan, wil niet zeggen dat het goed voor ze is. Wij kunnne ook in een sauna, maar niet heel ons leven.

Het is zo frustrerend dat winkels zo veel foute info geven, daar zijn een hoop vissen de dupe van. Schaam je niet dat je de winkelier in vertrouwen hebt genomen, ook ik ben samen met veel anderen in deze verkeerd gegaan.

Nu weet ik wel beter, eerst iinfo zoeken op het internet en het forum en dan pas naar de winkel gaan om een diertje aan te schaffen. En dan nog sterk in je schoenen staan als hij ook nog wel een alternatief heeft. Ga dan eerst naar huis om ZELF info op te zoeken.

Ik zou de vissen terug de winkel in brengen of misschien op marktplaats eeen goede eigenaar te zoeken met een groot aquarium en voor je goudvissen en vijfer.

Heel veel succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan