Wat is er nieuw

Advies: Bio-co2 op uitstroom pomp en/of Carbonator aanpassen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tjeerds
  • Startdatum Startdatum
De kleur is bijvoorbeeld groen, zeg 20 mg/l.... dit wordt gemeten door de continue test. Dan zegt dit je dat bij een KH van 4 je pH 6.8 is, bij een KH van 6 en een groene kleur (dus 20 mg/l, want dat blijft gelijk omdat de continue test de KH niet veranderd dus is 20 mg/l altijd groen) is je pH 7...

Wat de makers dus voor ogen hebben is dat je zowel de CO2 als de pH kunt aflezen.... als je je eigen KH maar weet.
----
De vaste waarde zit dus in de test zelf. 20 mg/l bij KH 4 = groen..... (voorbeeld natuurlijk) dus de test meet eigenlijk een ph van 6.8 (de groene kleur)... en omdat die 20 mg/l ook in jou water zit waar de KH totaal anders kan zijn weet je ook de pH waarde bij dit KH...

Het maakt het alleen soms niet duidelijker... 🙂

pH meten doe je gewoon met een pH meter m.i. en daar zou ik nooit de continue test voor gebruiken, je kunt de pH nooit terug leiden van de kleurschaal van de CO2 testen
 
Bedankt voor de uitleg. Ik gebruik ook altijd mijn digitale ph pen en de tabel want dat is "veel" nauwkeuriger dan de continutest.

het is nu ook duidelijk waarom er dus strookjes bijzitten met alle kh waarden.
 
onbetrouwbaarheid CO2-continutest: pH-indicator die CO2 moet bepalen in contact met atmosfeer. Dus afhankelijk van de kH. Afhankelijk van hoe de methode werd uitgewerkt zit daar dan of een heel grote fout op (als je bijvoorbeeld aquariumwater moet gebruiken) of is het niet nauwkeurig genoeg. Bovendien is het niet ondenkbaar dat het mengsel in de tester verontreinigd raakt. Bovendien is de aflezing nooit echt goed vanwege het aquarium als achtergrond. Kortom: ik vind het jammer om met zo'n ding te liggen klooien terwijl je het niet nodig hebt. pH meten, kH meten, tabel erbij en klaar! Ja, bepaal die kH maar mee. Die kan sowieso veranderen, is het niet door de zuren die afgestaan worden door de nitrificerende bacteri�n is het misschien door de carbonaten die oplossen uit het voer. En dan nog niet gesproken over de zure biotopen waar de kH stijgt t.g.v. CO2-bemesting. Maar toegegeven: daar is een speciaal truukje voor nodig om de kH te bepalen in zo'n laag bereik.

Veranderingen zie je sowieso, wil je dan toch gewaarschuwd worden in 1 oogopslag kan je m.i. beter zo'n pH-alert in je aquariumwater hangen. Dat vergt alvast minder onderhoud dan zo'n CO2-indicator.

waarom liever geen CO2-systeem met pH-controller: deze stuurt op pH. Terwijl je met CO2-bemesting de CO2 wilt sturen. Als je steeds op dezelfde pH stuurt en andere zuren en basen dan CO2 spelen met het evenwicht moet de kH dit incasseren. Doordat je dan niet weet wat je pH gedaan zou hebben kan je de veranderingen aan het evenwicht veel lastiger beoordelen en weet je ook niet hoe je dit het best kan bijsturen. Daarom bij voorkeur de CO2-bemesting die nodig is beoordelen adhv dit evenwicht. En dat gaat dus niet met een pH-controller, maar wel met een bellenteller. Daar een schakelklokje bij die de boel 's nachts afzet en je hebt een m.i. veel beter systeem dan met zo'n pH-controller die de dingen wil forceren.

Maar je zegt dat de test is ingesteld op kh4. Wat als je nu zoals ik een kh van 5 hebt??
Is de af te lezen waarde dan wel betrouwbaar??
Of wordt dat ahw gecorrigeerd door de stikkers die erbij geleverd worden voor bv de kh5 en kh 6 enzovoorts??

Je hebt 2 soorten testen.

Het hangt er dus van af hoe de test wordt uitgevoerd. Moet er alleen reagens in de test verdwijnen heeft deze die kH van 4 al. Bij het maken van het kaartje dat daarbij zit weet de fabrikant dan bij welk CO2-gehalte welke pH hoort bij die kH. Je mag dan al wat vertrouwen hebben in de test maar nauwkeurig is het nog altijd niet, onder andere omdat de kH nog altijd onnodig hoog is en dus heeft dit kleine pH-verschillen tot gevolg in het mgensel. En de dingen die kunnen misgaan met de test zullen ook misgaan (Murphy).
Zit je nu echter met een test waar je aquariumwater in moet doen, dan moet je de juiste kaart erbij nemen. Maar de afwijking wordt dan wel groter. Want de kH wijkt meer af.
 
Gapak,
Bedankt voor je reactie op mijn vraag. Het is mij nu duidelijk hoe de continutest werkt.
Ik had weleens iets van een kh 4 gehoord maar wist er het fijne nog niet van. Thanks.
 
Deze gigantische offtopic-discussie begint mij wel te boeien..

Voor deze kleine (25l) bak; wat zou een waardige vervanger zijn voor mijn 'overbodige' co2-meter.
Met de situatie zoals ie staat; ph-verlagende bodem (H.E.L.P. Soil) en bio-co2?

Er staat nu nog een Oxydator in; ga ik die bijvullen of verwijderen als ie leeg is?
(Destijds, zie oudere topics, geplaatst ivm blauwalg. Met deze bodem geen extreme alg meer, maar staat er nog wel)
 
Tjeerds,
Mooi dat het je bevalt want dan hoeven we niet te vragen on topic te blijven 😉 Ach het betreft nog steeds de co2 natuurlijk dus het blijft wel in de buurt he.
 
Voor deze kleine (25l) bak; wat zou een waardige vervanger zijn voor mijn 'overbodige' co2-meter.
Met de situatie zoals ie staat; ph-verlagende bodem (H.E.L.P. Soil) en bio-co2?

Gewoon het CO2-gehalte bepalen a.d.h.v. een pH- en kH-meting en een tabel. Of je nu een pH-verlagende bodem hebt of bioCO2 maakt daarvoor weinig uit. Het nadeel aan zo'n pH-verlagende bodem is dat je 'm moeilijk kan verwijderen of vervangen wanneer dit nodig zou zijn. Vandaar mijn voorkeur om turf te gebruiken in het filter. Alleen jammer dat nanofiltertjes daar niet altijd geschikt voor zijn. In zo'n geval is dagelijks een dosering met verdund(!) eikenbladextract een alternatief (iets wat ik in normale aquaria niet zou aanraden).
 
Zoals ik al zei deed ik tussen het binnenfilter en het raam gewoon een zakje met turf of turfgranulaat en dat werkt best een poosje en is erg gemakkelijk te vervangen en uit het zicht omdat je tegen het filter aankijkt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan