Wat is er nieuw

Advies buitenfilter/pomp Vision 180

Integra

Active member
Lid geworden
28 oktober 2024
Leeftijd
43
Ik heb besloten om toch voor een externe filter/pomp te gaan voor m'n nog aan te schaffen Juwel Vision 180.
Maar waar moet ik op letten?

Hoe zit het met geluid t.o.v. de interne?
Hoe krachtig zou de pomp moeten zijn?
En wat zijn de voor en nadelen van een pomp met interne/ingebouwde verwarming?

Ik zou gaan voor een filter met een cap van rond de 1000 liter of bv een JBL 1502. Deze heb ik ook draaien op een meterbak.

wat voor de een stil is, kan voor de ander hinderlijk geruis zijn.
Verwarming in filter betekent minder zichtbare techniek (voordeel), maar als de verwarming stuk is moet je alsnog een staaf in je bak hangen (nadeel)
Of je zet een verwarming tussen je filterslangen. Die zijn er nl ook van Hydor of JBL o.a.

maar als de verwarming stuk is moet je alsnog een staaf in je bak hangen (nadeel)

Die van Oase is een vrij standaard maat geloof ik.
Kun je dus zo vervangen in tegenstelling tot de ingebouwde verwarming van Eheim die niet te vervangen is.

Oase BioMaster 350 thermo zou mijn voorkeur zijn op een vision 180.
Is vooral gebaseerd op gebruiksgemak ten opzichte van andere merken.
Daarnaast zou ik wat extra geld uitgeven voor druk PVC buis en er tevens een gardena aansluiting op maken voor eenvoudige waterwissels.

Tja zo n verwarming verstop ik achter een mooie grote plant en die zie je dan amper nog. Ik zou wel kijken voor een filter waarvan je bij de lfs in de buurt snel en makkelijk onderdelen kan kopen want vaak gebeurt er iets waarbij je geen dagen kan wachten op online onderdelen.

Die van Oase is een vrij standaard maat geloof ik.
Kun je dus zo vervangen in tegenstelling tot de ingebouwde verwarming van Eheim die niet te vervangen is.

Oase BioMaster 350 thermo zou mijn voorkeur zijn op een vision 180.
Is vooral gebaseerd op gebruiksgemak ten opzichte van andere merken.
Daarnaast zou ik wat extra geld uitgeven voor druk PVC buis en er tevens een gardena aansluiting op maken voor eenvoudige waterwissels.
De Oase heb ik ook naar zitten kijken inderdaad.
Wat zijn de grote verschillen tussen de Filtosmart Thermo en de Biomaster Thermo? Waarom de een liever dan de ander?
En de 350 word genoemd..... Oase geeft zelf aan dat bijv. de Foltosmart Thermo 200 al voldoende moet zijn voor de Vision 180.... Mag ik hier uit opmaken dat een hogere capaciteit toch gewenst is? Wat is daar de reden voor?

Foltosmart Thermo 200
Max 800 liter waarvan je 400 max overhoudt en ik zou voor wat meer gaan en met wat meer inhoudt van het filter zodat er meer bacterien in kunnen huisvesten.
Je kan beter wat over hebben aan capaciteit dan tekort.

Wat zijn de grote verschillen tussen de Filtosmart Thermo en de Biomaster Thermo? Waarom de een liever dan de ander?
En de 350 word genoemd..... Oase geeft zelf aan dat bijv. de Foltosmart Thermo 200 al voldoende moet zijn voor de Vision 180.... Mag ik hier uit opmaken dat een hogere capaciteit toch gewenst is? Wat is daar de reden voor?
Moge @Integra .
Ik heb zelf dan de Juwel Rio 180. Persoonlijk raadt ik je ook aan bij een buitenfilter met ingebouwde verwarming de Oase Biomaster 350 pro.

Een goede stroming is behalve vanuit het oogpunt van het filter de fitermaterialen met daarin de opbouw ook van de nuttige bacteriën. (bodem, decoratie )

En een goede (door)stroming helpt ook de planten bij het opnemen van plantenvoeding. Oase biomaster met ingebouwde, vervangbare verwarming heeft, niet alleen, mijn voorkeur .

Verder is ook JBL en Eheim erg goed. Hou er ook rekening mee om de aquarium slangen even warm te maken in warm water tbv de slangaansluiting(en).

Filtosmart is meer voor kleinere bakken. Heeft ook minder ruimte voor filtermaterialen. En merk filter Eheim/JBL/Oase is een persoonlijke keuze/voorkeur.

Hier op een bak van 200L een jbl702e met een jbl e300 verwarming tussen de retour terug naar het aquarium.
En er staat ook een JBL902e op en daar zit het co2 systeem op aangesloten.
Voordeel van 2 filters is dat je ze om en om schoon kunt maken. Om de 8 weken doe ik 1 van de 2 filters en dan om en om natuurlijk.
Ook vind ik 2 filters een fijne gedachte dat als er 1 uitvalt dat er dan nog steeds gefilterd wordt.
Met name tijdens de vakantie is dit een geruststelling. Als we in de winter op vakantie gaan hang ik sowieso tijdelijk een extra verwarming in de bak. Een kleine moeite en dit kan een hoop ellende besparen stel dat de verwarming of juist de filter waar deze tussen zit het begeeft.

De opbouw, liters per uur en capaciteit van het filter materiaal.
De biomaster is ook veel makkelijker in onderhoud naar mijn mening.

Mag ik hier uit opmaken dat een hogere capaciteit toch gewenst is? Wat is daar de reden voor?

Je wilt zeker een paar keer per uur je totale bak inhoud rondpompen, bij onvoldoende stroming hoopt er meer vuil op.
heb op mijn juwel rio 125 een biomaster 250 filterhuis met een 350 kop erop zodat er vrijwel geen troep op de bodem blijft liggen.
Op mijn nieuwe 240 liter komt er nog een biomaster 250 bij.
Daarnaast zorgt meer filtercapaciteit er ook voor dat je overcapaciteit hebt.
mocht je zware vervuilers zoals bijvoorbeeld sluierstaarten etc hebben kan het filter het makkelijker aan.

Het is ook makkelijker om de uitstroom te verminderen als het te veel is.
heb je te weinig zal je namelijk een nieuw filter aan moeten schaffen.

Heb zelf Eheim, JBL en Oase gehad en mijn voorkeur gaat uit naar Oase.

Moge @Integra .
Ik heb zelf dan de Juwel Rio 180. Persoonlijk raadt ik je ook aan bij een buitenfilter met ingebouwde verwarming de Oase Biomaster 350 pro.

Een goede stroming is behalve vanuit het oogpunt van het filter de fitermaterialen met daarin de opbouw ook van de nuttige bacteriën. (bodem, decoratie )

En een goede (door)stroming helpt ook de planten bij het opnemen van plantenvoeding. Oase biomaster met ingebouwde, vervangbare verwarming heeft, niet alleen, mijn voorkeur .

Verder is ook JBL en Eheim erg goed. Hou er ook rekening mee om de aquarium slangen even warm te maken in warm water tbv de slangaansluiting(en).

Past dit filter ook een beetje fatsoenlijk in de onderkast van de vision 180? Veel ruimte zal er niet zijn denk ik?

Past dit filter ook een beetje fatsoenlijk in de onderkast van de vision 180? Veel ruimte zal er niet zijn denk ik?

Past ook in een rio 125 dus zal zeker wel passen in een vision 180.
24x24x42,5 cm, je hebt nog wat ruimte er boven nodig voor de slangen etc maar 50cm hoogte is alles wat je nodig hebt.

Dat klinkt allemaal positief!

Het systeem spreekt mij wel aan.
Zo min mogelijk spul naar/in het aquarium, eenvoudig los te koppelen (een schoonmaak kan dan dus ook makkelijk in een andere kamer/badkamer gedaan worden)
Zit wel een prijskaartje aan als ik inderdaad voor de hogere capaciteit ga, maar dat verschil is mogelijk weer ten voordele betreffende onderhoud en gebruiksgemak?

Het is allemaal wel een puzzel hoor.... Mijn laatste bak was erg klein en alles zat geïntegreerd (kon ook niet anders, de gehele achterwand was filterkamer en verwarming).
Met die bak eigenlijk alles fout gedaan.... Vissen die niet bij elkaar kunnen, veel te kleine bak voor de vissen, filters schoonmaken onder de kraan, en eens in de zoveel tijd de gehele bak leeg, stenen en grind uitkoken en de gehele zooi met kraanwater er weer in..... zo ook de vissen! Hoewel het altijd goed ging, ik had een koppel Maanvissen, 2 cichliden, corydoras, een Pleco, garnalen, platy's en kardinalen..... Alles werd oud (en groot!).

Achteraf, gewoon fout bezig! Maar het is altijd goed gegaan en de vissen waren gezond! Uiteindelijk is dat bakje (iets meer dan 60cm lang!) leeg komen te staan wegens een aangekondigde renovatie van de woning (die pas 8 jaar later van start ging). In die periode ben ik wel blijven zorgen voor de bewoners, maar geen aanvulling meer. De laatste bewoner was de maanvis (moet toen 9 jaar oud geweest zijn!) die ongeveer 2 weken voor de daadwerkelijke renovatie het loodje legde.
Inmiddels is die renovatie (we moesten het huis uit) ook alweer 10 jaar geleden en het verlangen naar een aquarium begint steeds meer toe te nemen.
Maar dan nu zo goed mogelijk. Aanvankelijk wel weer aan maanvissen gedacht, maar toch besloten het niet te doen. Ik weet dat ik ze goed kan houden, maar of ik ze er ook echt een plezier mee doe... Daarnaast lastig als je visjes bij wil plaatsen.... Daarom voor iets anders gekozen (kan immers ook mooi zijn)
Het oude bakje heb ik nog steeds, maar is dus niet meer in gebruik en inmiddels is die toch echt te klein (ik kocht 'm op m'n 17e, ben nu bijna 44, dus tijd voor een nieuwe (goede) start!

Ik ben dankbaar voor de enorme hulp en informatie die ik hier op dit forum krijg aangereikt! Erg leerzaam!

Als de vissen zo oud geworden zijn zonder noemenswaardige problemen, dan heb je het in mijn ogen goed gedaan. Ik vraag mij nog steeds af of ik 35 jaar geleden elke week een waterwissel deed bij mijn aquarium. Volgens mij niet. Het filter maakte ik wel regelmatig schoon, iets dat ik nu dan niet doe omdat momenteel de idee is dat daar nuttige bacteriën inzitten, maar nu wel wekelijks met emmers water aan het sjouwen voor de waterwissel. Ik ben er nog steeds niet uit wat het beste is.
Ik heb Eheimfilters, een Sera filter en een Oase filter. De Sera is ietwat lawaaierig ten opzichte van de Eheim en Oase, maar hoor ik niet als de kastdeuren dicht zijn. Het voorfilter bij Oase vind ik een pluspunt. Verwarmingselementen probeer ik te verbergen achter een stuk hout, plant of steen. Bij Oase is zit die in het filter.

Met waterwissels haal je (organische) belasting eruit dacht ik dus daar is het wel goed om te verversen. Ik weet niet precies hoe het inelkaar zit maar dit staat me bij.

Ik heb op een bak van een meter de Sera Xtreme 800 draaien op halve kracht.
6 liter filterinhoud en de dorstroom is makkelijk aan te passen naar bezetting van de bak. Bij lage bezetting heb je al een prima filtering voor 5 watt. Door de dikke slangen heb je minder krachtverlies dan bij dunne slangen die je meestal ziet bij filters. Mocht er iets aan de hand zijn kan je met 1 klik UVC erbij aanzetten en ook ontluchten gaat met 1 klik op de knop.

Je kan een Sera filter ook makkelijk loskoppelen van het elektriciteitsnet doordat het snoer ook op het filter losgekoppeld kan worden. Vind ik heel makkelijk als het stopcontact op een moeilijk bereikbare plek zit.
Alleen het loskoppelen van de slangen vind ik een gepruts: kraantjes dichtdraaien, ringen losdraaien en vervolgens komt er een klots water uit het filter. Het schijnt dat je eerst de inlaat moet dichtdraaien terwijl het filter draait en even later de uitlaat, maar dan alsnog klotst het er hij mij uit. Bij Eheim zet je een hendel om en klikt vervolgens de slangen los. Er zou eigenlijk een filter op de markt moeten komen waar alle voordelen van diverse merken in één filter verwerkt zitten, maar misschien is dat er al maar heeft mijn lfs dat merk niet.

Als de vissen zo oud geworden zijn zonder noemenswaardige problemen, dan heb je het in mijn ogen goed gedaan.
Nou ja, goed en goed zit nog best veel tussen.
Ik heb kennelijk onbewust de boel gezond weten te houden (nooit ziektes gehad).
Maar feit blijft dat het niet een goede manier was, het heeft enkel bij toeval nooit voor problemen gezorgd.
En natuurlijk NIET goed betreffende de ruimte voor de vissen. Het was zwaar overbevolkt. Als ik nu terug denk, de maanvis had slechts 3x z'n lengte om heen en weer te zwemmen, zo ook voor de twee cichliden. Om van de Pleco maar te zwijgen! (al was die toen nog niet zo heel groot, die heb ik iemand cadeau gedaan toen ie de lengte van 15cm bereikt had omdat ik wel het idee had dat ie echt te groot werd).

Maar goed, je leert er van, en de volgende bak gaan we anders doen! 😉

Bij mij past het hartstikke goed in het aquarium meubel van de Rio 180..

Jouw aquarium is dan wel wat korter maar tegelijkertijd ook hoger. Kenmerkend verschil tussen juwel Rio en Vision.

475f6629-a8a3-4cf8-a868-aaebaa18a3dc-1_all_169.jpg

Links de Oase biomaster 350 die nu alleen nog in het meubel staat.

Nog even voor de zekerheid erbij vermelden dat ik het voorfilter heb met de meest groffe sponzen (ppi) die te verkrijgen zijn. (blauw, voorbeeld https://www.maanvisshop.nl/a-851927...qxATLhR7MUsaR9mLZX6C3fgaFF8Jsr_gH#description)

Laatst bewerkt:
Nou ja, goed en goed zit nog best veel tussen.
Ik heb kennelijk onbewust de boel gezond weten te houden (nooit ziektes gehad).
Maar feit blijft dat het niet een goede manier was, het heeft enkel bij toeval nooit voor problemen gezorgd.
En natuurlijk NIET goed betreffende de ruimte voor de vissen. Het was zwaar overbevolkt. Als ik nu terug denk, de maanvis had slechts 3x z'n lengte om heen en weer te zwemmen, zo ook voor de twee cichliden. Om van de Pleco maar te zwijgen! (al was die toen nog niet zo heel groot, die heb ik iemand cadeau gedaan toen ie de lengte van 15cm bereikt had omdat ik wel het idee had dat ie echt te groot werd).

Maar goed, je leert er van, en de volgende bak gaan we anders doen! 😉
Misschien niet zo goed qua ruimte die ze hadden, maar ondanks de overbevolking nooit ziekten gehad. Kan ik niet zeggen, ik heb eens in de zoveel tijd wel een zieke vis en dan krab ik mij achter de oren wat ik fout doe. Ik verdenk het levend voer, dat daar soms ziektekiemen in zitten.

Even een foto gemaakt en plaats hem hier ook. Qua ruimte zal dit erg goed zichtbaar zijn van Oase biomaster 350.
1000006414.jpg

Verder geen spraybar meer maar dankzij het persoonlijke advies dat ik krijg heel erg tevreden met een bochtje wat dieper naar beneden in de bak.

Ik denk dat ik wel overtuigd ben.
Zoals het nu staat zal het de Oase BioMaster 350 Thermo worden.

Het laat nog even op zich wachten, maar als de bak en pomp er zijn, dan zal het wel weer wat puzzelen worden met de in en uitstroom.... Komt tijd komt raad zeggen ze 😛
Ik kijk er al enorm naar uit! Er moet eerst nog het nodige gebeuren in huis en al met al is het natuurlijk ook wel een stevige uitgave. Maar daar hoop ik dan straks (ondanks de beperkte maat) wel lekker van te kunnen genieten 🙂

Vergeet niet om gelijk een rvs mesh aanzuigkorf aan te schaffen.
Komen zelfs babygarnalen niet doorheen.
Voorbeeldje: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/aqua-noa-filterguard-rvs-extra-fijn.html

Zou dat verder meerwaarde hebben?
Babygarnalen zal ik niet krijgen...

Kan me voorstellen dat je dat korfje ook vaker moet schoonmaken?

Het visbestand zal bestaan uit een schooltje Paracheirodon axelrodi, een schooltje Gymnocorymbus ternetzi, een schooltje Corydoras Sterbai en een aantal Japonica Garnalen...
Die laatste zullen dus geen nageslacht krijgen. Van de Tetra's verwacht ik dat ook niet en van de Corydoras betwijfel ik het ook.

Het houdt tevens plantresten etc uit het filter.
Ook ongegeten diepvries voer blijft buiten het filter en hier eten de cory's dat er weer vanaf.

Iets om in gedachten te houden dus....
Een voordeel zal dan zijn dat het voorfilter minder snel vuil word, maar een nadeel kan zijn dat er meer werk aan zit om dat korfje schoon te maken....

Maar een nadeel kan zijn dat er meer werk aan zit om dat korfje schoon te maken....

Met snoeien een paar blaadjes er af pakken is alle schoonmaak wat het nodig heeft in mijn ervaring.
Doe er normaal gesproken maanden niets aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan