advies filter eerste "aquascape"


ornatus

Active member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
42
Leeftijd
39
Hallo,
ik heb al enkele jaren aquarium ervaring, maar toch wil ik nu eens gaan voor een kleinere maar moeilijkere uitdaging(voor mij toch)

ik heb een superfish scaper 90 tank met bijhorende lamp gekocht ( 60x40x38 cm) leuke maten en +-90l open aquarium

hier wil ik voor het eerst met co2 gaan werken ( goedkope of dure set ben ik nog niet uit, alsook hoe te verdelen) om toch eens wat leukere plantjes te proberen

kast word zelf gemaakt en afgelakt
visbestand vooral garnaaltjes, eventueel otto's en dario dario (bengaals vuurtje) of een andere nano soort

filter en verwarming is een hekelpunt.
in huis staat de vloerverwarming op 20° +een open aquarium, is een heater dan nodig? zullen we moeten ondervinden

techniek willen we zo veel mogelijk uit de bak, dan denk je automatisch aan oase biomaster
de 350 of zelfs de 600 lees ik soms. op zich een serieuze waterverplaatsing
ik filterde een "simpele" 85l aquarium met een eheim 500L/u pompje) wat schijnbaar te weinig is...(pomp heb ik wel nog staan)

naast de biomasters heb je ook nog de jbl e902 maar die heeft kleinere slangmaat (wel dezelfde als mijn eheim)

zelf gebruik ik bij een ander aquarium de aquael ultramax 1500, deze bevalt mij wel en zij hebben ook de 1000l versie( op papier de beste keuze maar zonder de interne heater, meeste filteropp, en zuinigste pomp)
de 1000 en 1500 zijn slechts 6euro verschil, maar een 1500 zal denk ik zowiso teveel van het goede zijn...

Iemand suggesties of ervaringen met een "open aquascape aquarium" en filtering
 
De keuze word mede bepaald door de planten die je gaat gebruiken. Heb je al een idee wat je precies gaat maken?

Voor een eenvoudig plantenbestand heb je niet zoveel geweld nodig. Ga je voor een High-Light met hoge CO2 waarden is 10x de bakvolume een pré.
Zo heb ikzelf heb een Eheim Proffesional 2271 (950 l/u) op een 65 liter bakje met veel licht en CO2
Zou dus voor de Ultrammax 1000 l/u gaan

Heater is niet noodzakelijk als je bewoners daar niet om vragen

Voor een goede CO2 set zou je deze kunnen aanschaffen: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/complete-co2-set-profi-2000-gram.html
(wel met de inline diffuser) Dan heb je alleen nog een tijdschakelaar nodig


edit: revieuw van de 45cm versie van Superfish: https://aquaforum.nl/threads/superfish-scaper-aquarium-45.179116/#post-2409794
 
bedankt voor het antwoord.

kan een co2set werken met kraanwater en "gefilterd regenwater", of is osmosewater een must... ik vind het wat "omslachtig" om osmose aan te maken, of zie ik dit totaal verkeerd?
 
om osmose aan te maken, of zie ik dit totaal verkeerd?
Opzich is dit maken heel simpel en ik kan zeggen dat iedereen dat makkelijk kan doen. Kwestie van aansluiten op de kraan en het osmosewater opvangen.
Bok osmoseapparaat.nl kun je voordelig zoiets kopen mocht dat aan de orde zijn.
 
ik filterde een "simpele" 85l aquarium met een eheim 500L/u pompje) wat schijnbaar te weinig is...(pomp heb ik wel nog staan)
Waarom was das dat te weinig? Had je problemen in de bak?

Even ter vergelijk: ik filter nu met een eheim 600 op een 420 liter met nanovisjes en daarvoor de eheim 1200 xl met voorfilters op discussen (maar dat zijn vervuilers).

De meningen lopen erg uiteen wat je nodig hebt. Het hangt af van je wensen.
 
bedankt voor het antwoord.

kan een co2set werken met kraanwater en "gefilterd regenwater", of is osmosewater een must... ik vind het wat "omslachtig" om osmose aan te maken, of zie ik dit totaal verkeerd?
Als antwoord op je vraag, je kunt gewoon co2 toevoegen aan kraanwater.
 
Waarom zo giga veel capaciteit van het filter op een relatief kleine bak?
Deze manier van werken word veelal gebruikt in de wereld van het aquascapen ongeacht de grote van de bak. (en nauwelijks in de wereld van 'onze' aquariums)

- als je een erg dichtbegroeide bak hebt, of een zeer complexe hardscape krijg je moeilijk overal dezelfde CO2 waarden
- bij een snellere stroming word het voor de plant een stuk gemakkelijker om CO2 op te nemen omdat je door een snellere stroming de 'grenslaag' op het blad verkleint.
 
Hallo, bedankt voor de reacties.
ik had met mn 500l/u geen probleem op een weinig eisend aquarium qua planten. simpel superfish retrolamp. brandde feitelijk veels te lang, van 7u smorgens tot 10 u savonds met weinig eisende planten, wel op slechts een 25% meer dan voldoende om alles goed te zien. planten groeiden natuurlijk zeeer traag, maar ik had nooit een spikkeltje alg in dat aquarium.

bij een aquascape verschoot ik toen ze me zeiden dat je beter een grotere filter hebt, niet voor het volume, maar idd blijkbaar voor het rond "verdelen" van de co2 in de bak.

osmose maken is idd 1 ding. een vrij kraantje met stadswater vinden in huis of waar ik eentje extra op kan plaatsen lukt niet. keuken is geen optie, en in de berging bij de wasmachine is geen plaats:p dus toch een klein probleempje hierin:p
 

Terug
Bovenaan