Advies gevraagd: Andere plantvoeding


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Beste allemaal,

Ik parkeer m'n vragen even hier. Sinds de start in Mei gebruik ik plantenvoeding van Dennerle icm met nitro en fosfo van EL. Nu wil ik gaan veranderen omdat ik merk dat zeker deze laatste twee meer toegevoegd moet worden en dit prijstechnisch beter op te lossen is met poeders. Nu wil ik eigenlijk de hoofdvoeding ook veranderen. Ik zat eigenlijk aan twee opties te denken, met evt optie 3.

1e is Profito van EL, ik heb hier geen ervaring mee en wil graag weten wat de voor en nadelen hiervan zijn tegenover een hoofdvoeding in poedervorm.

2e optie is dan uiteraard een hoofdvoeding in poedervorm waarbij ik zelf de stock maak. Tenso is hetgeen waar ik naar gekeken heb dus ook hier graag de voor en nadelen van.

3e (optioneel) Een andere combinatie. Toch All-in-One gezien m'n nitraat en fosfaat eerder te laag dan te hoog zijn, dus dat bijsturen vooral in meer toevoegen berust dan minder. Hier komt dan dus ook nitraat en fosfaat exta bij maar zal minder zijn gezien er al een deel in de All-in-One zit.

Alle opties zullen los aangevuld worden met KNO3 en KH2PO4 gezien ik deze wil kunnen sturen en dit mij minder makkelijk lijkt met een All-in-One plantenvoeding (wel minder boeiend bij tekorten). Verder beschik ik over een keukenweegschaal welke per gram kan wegen en tevens beschik ik over een Osmose apparaat. Zag dat dit bij poeders aangeraden werd om te gebruiken ipv kraanwater. Verder heb ik nog een vraag of zelfgemaakte stockoplossingen snel kunnen schimmelen en hoelang deze houdbaar zijn. Kijk zal heus wel binnen een half jaar op zijn. Met de Dennerle voeding red ik het overigens wel gewoon met de normale wekelijkse dosering, alleen nitraat en fosfaat worden veel sneller verbruikt door de planten. Verder voeg ik Co2 toe en heb ik klei sticks voor bij de wortels.

Gr
Stefan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf heb ik een voorkeur voor poeders. Een belangrijk argument is de prijs aangezien de prestaties van deze producten niet onderdoen voor kant klare artikelen. Mijn aankopen doe ik bij aquariumbemesting.nl. De Tenso cocktail gebruik ik als aangegeven op hun site dus met de Magnesium- en Kaliumsulfaat toevoegingen. Dit tot tevredenheid, mijn planten "doen" het er meer dan uitstekend op. Daarnaast gebruik ik ook bodembemesting in de vorm van kleibolletjes mix die ik dan als extra meng met lateriet van hetzelfde bedrijf. De poeders kan je natuurlijk zeer lang bewaren. Op mijn oplossingen, ik maak altijd 500 ml. van elke soort voor mijn automatisch doseer systeem, heb ik nog nooit schimmels gezien.
 
@benvo : Ja van die site had ik het ook, wordt hier veel genoemd. Nog even wat vragen dan. Zitten er bij die Tenso cocktail meerder zakjes? Gezien in de beschrijving staat dat je deze niet met ijzer e.d. door elkaar mag gooien. NB: Zou het dan voldoende zijn om de Tenso cocktail samen met KNO3 en KHPO4 te nemen? Zag dat je ze ook had met Calcium en Magnesium maar deze verhogen de KH natuurlijk terwijl ik deze nog iets lager zou willen hebben voor het mooie, zie verder ook geen tekorten aan m'n planten op dit moment. Voeg nog wel soms wat extra ijzer in tabletvorm toe, al zit dit natuurlijk ook al in de kleisticks.
 
Ik gebruik de "All in one" van aquariumbemesting.nl en deze bevalt mij prima.
Ik voeg 2x per week 25 ml op 200 liter aquarium. Enige nadeel is dat je dan niet echt sturen kunt op nitraat en fosfaat waardes, maar ik meet t nooit en doe elke week zo'n 50% waterwissel....
 
Alle opties zullen los aangevuld worden met KNO3 en KH2PO4 gezien ik deze wil kunnen sturen en dit mij minder makkelijk lijkt met een All-in-One plantenvoeding (wel minder boeiend bij tekorten). Verder beschik ik over een keukenweegschaal welke per gram kan wegen en tevens beschik ik over een Osmose apparaat. Zag dat dit bij poeders aangeraden werd om te gebruiken ipv kraanwater. Verder heb ik nog een vraag of zelfgemaakte stockoplossingen snel kunnen schimmelen en hoelang deze houdbaar zijn. Kijk zal heus wel binnen een half jaar op zijn. Met de Dennerle voeding red ik het overigens wel gewoon met de normale wekelijkse dosering, alleen nitraat en fosfaat worden veel sneller verbruikt door de planten.
Als het alleen gaat over de NO3 en PO4 zou ik idd alleen KNO3 en KH2PO4 gaan aanschaffen.
Schimmelen doet het niet zo snel. Ikzelf doe een 3/4 jaar van een 500 Ml flesje wat bewaart word op kamertemperatuur en dat schimmelt nooit. Moch je toch een anti schimmel willen gebruiken is een theelepeltje kaliumsorbaat (E202) genoeg.
Osome water is beter omdat het geen andere stoffen bevat die in je kraanwater aanwezig zijn. Maar... als je volgens de EI methode voeding geeft is dat niet zo relevant.
 
@benvo : Ja van die site had ik het ook, wordt hier veel genoemd. Nog even wat vragen dan. Zitten er bij die Tenso cocktail meerder zakjes? Gezien in de beschrijving staat dat je deze niet met ijzer e.d. door elkaar mag gooien. NB: Zou het dan voldoende zijn om de Tenso cocktail samen met KNO3 en KHPO4 te nemen? Zag dat je ze ook had met Calcium en Magnesium maar deze verhogen de KH natuurlijk terwijl ik deze nog iets lager zou willen hebben voor het mooie, zie verder ook geen tekorten aan m'n planten op dit moment. Voeg nog wel soms wat extra ijzer in tabletvorm toe, al zit dit natuurlijk ook al in de kleisticks.
Alles zit apart verpakt in zakjes. Dus ook de Tenso. Daarbij hoort gescheiden toe te voegen kaliumsulfaat en magnesiumsulfaat. Ook die producten zitten in aparte zakjes. Ik gebruik dit ook als geadviseerd. Fosfaat en nitraat voeg ik inderdaad ook toe.
 
Oke nou dan ga ik denk binnenkort ff wat zakjes bestellen. Gaan die gewoon door de brievenbus of kan ik 't beter bij een afhaalpunt laten bezorgen, ben niet zo vaak thuis namelijk.
 
Hallo,

Nog ff een vraag. Ik ben eruit en ga binnenkort poeders bestellen. Moet ik deze per sé oplossen in een donkere fles of kan dit ook in een doorzichtige van 500ml? Ze staan het grootste gedeelte toch in de afgesloten aquariumkast. Anders moet ik even flessen bestellen namelijk. 😁

Gr
Stefan
 
Zijn je huidige flessen kant en klare voeding geen 500ml?
Ik gebruik al jaren de EL flessen voor mijn stock oplossingen.
 
ik gebruik al jaren profito, gaat ook prima.
Maar Benvo is hier de expert in hoor!
 
Ja, het liefst in een donkere/ geen licht doorlatende fles.
Het kan wel in een doorzichtige, maar dat moet je weer anti schimmel middel toevoegen zoals zoals Ascorbinezuur of Kaliumsorbaat
 
Hallo,

Nog ff een vraag. Ik ben eruit en ga binnenkort poeders bestellen. Moet ik deze per sé oplossen in een donkere fles of kan dit ook in een doorzichtige van 500ml? Ze staan het grootste gedeelte toch in de afgesloten aquariumkast. Anders moet ik even flessen bestellen namelijk. 😁

Gr
Stefan
Je mag de stock oplossing ook maken in een doorzichtige fles. Gewoon donker bewaren.
 
Nou ik ben bijna bij het einde. Heb inmiddels donkere stock flessen 500ml. Nu nog wat advies gevraagd. Op aquariumbemesting.nl heb je verschillende poeders. Heb vandaag nog wat waardes gemeten.

NO3=3ppm
PO4=0,2ppm
K=>15ppm
Mg=5ppm

Ik bemest nu nog met Nitro en fosfo (EL) bij en dit gaat vervangen worden door poeders met de daarbijbehoorende Tenso cocktail. Nu kan ik dit natuurlijk gewoon één op één vervangen voor de poedervorm echter vraag ik mij het volgende af: Gezien m'n kalium waarde al hoog is, en m'n magnesium op volgens mij net een normale waarde zit, of het wellicht een beter idee is MgNO3 te gaan gebruiken ipv KNO3? Ik wil overigens geen hogere GH waarde. Hieronder nog wat extra info:

M'n leidingwater bevat ongeveer 9ppm Mg en 4ppm K (gemeten JBL druppeltest). Bij wekelijkse waterverversing is de verhouding bij mij altijd 50/50 osmose met leidingwater.

Nitro (huidig): verhoogt NO3 met 2ppm en K met 1,3ppm per 10ml.
Fosfo (huidig): verhoogt PO4 met 0,1ppm per 10ml. K waarde staat niet aangegeven maar gok dat dit verwaarloosbaar klein is als ik naar het KH2PO4 poeder kijk.
Dennerle perfect plant (huidig).

Dan de opties in poedervorm:
KNO3: verhoogt NO3 met 5ppm en K met 3,2ppm per 10ml.
KH2PO4: verhoogt PO4 met 0,5ppm en K met 0,2ppm per 10ml.
MgNO3: verhoogt NO3 met 9.6ppm en Mg met 1.9ppm per 10ml.
Tenso cocktail: o.a. K met 1ppm en Mg met 0.5ppm en zitten in losse oplossing zoals ik begreep.

Verder weet ik niet in hoeverre magnesium de GH (hardheid) verhoogt. Zag bij het poeder MgSO4 staan dat 2ppm de hardheid met een halve hardheidsgraad ophoogt. Ik heb liever juist een lagere GH. Dus misschien moet ik niet te moeilijk denken en het gewoon bij Tenso en KNO3 en KH2PO4 houden.

Gr
Stefan
 
Je hoeft niet per se Kalium toe te voegen aan de Tenso als die waarde al voldoende is, ik zou dan alleen Magnusium toevoegen.
Mocht je voor de MgNO3 gaan dan hoef je ook geen Magnesium aan de tenso toe te voegen.

En gaat het hier om een volle plantenbak of....?
 
Op dit moment gebruik ik MgNO3. Eigenlijk heb ik dit eens als vergissing besteld mijn eerdere gebruik was KNO3. Over het algemeen wordt er gesteld dat er een verschil zou kunnen zijn in de watergeleidbaarheid. Maar ik heb dat niet opgemerkt. Ook bleek het weinig invloed te hebben op mijn GH. Mijn dosering is 1 ml. per dag waarbij ik de mix aanhou zoals aangegeven op het zakje.

Tenso gemixt volgens de advisering op het zakje doseer ik op 4 ml. per dag. Het bijbehorende, apart te doseren, mengsel Magnesiumsulfaat/Kaliumsulfaat voeg ik met 2 ml. per dag toe. Ook deze mix is weer volgens de advisering.

KH2PO4 (Kaliumfosfaat) voeg ik op dit moment toe met 1 ml. per dag. (Mix als advisering) Maar dat doe ik niet constant, ik kijk erg naar mijn planten, meten doe ik veel minder, alleen indien noodzakelijk.
 
Nou ik ben bijna bij het einde. Heb inmiddels donkere stock flessen 500ml. Nu nog wat advies gevraagd. Op aquariumbemesting.nl heb je verschillende poeders. Heb vandaag nog wat waardes gemeten.

NO3=3ppm
PO4=0,2ppm
K=>15ppm
Mg=5ppm

Ik bemest nu nog met Nitro en fosfo (EL) bij en dit gaat vervangen worden door poeders met de daarbijbehoorende Tenso cocktail. Nu kan ik dit natuurlijk gewoon één op één vervangen voor de poedervorm echter vraag ik mij het volgende af: Gezien m'n kalium waarde al hoog is, en m'n magnesium op volgens mij net een normale waarde zit, of het wellicht een beter idee is MgNO3 te gaan gebruiken ipv KNO3? Ik wil overigens geen hogere GH waarde. Hieronder nog wat extra info:

M'n leidingwater bevat ongeveer 9ppm Mg en 4ppm K (gemeten JBL druppeltest). Bij wekelijkse waterverversing is de verhouding bij mij altijd 50/50 osmose met leidingwater.

Nitro (huidig): verhoogt NO3 met 2ppm en K met 1,3ppm per 10ml.
Fosfo (huidig): verhoogt PO4 met 0,1ppm per 10ml. K waarde staat niet aangegeven maar gok dat dit verwaarloosbaar klein is als ik naar het KH2PO4 poeder kijk.
Dennerle perfect plant (huidig).

Dan de opties in poedervorm:
KNO3: verhoogt NO3 met 5ppm en K met 3,2ppm per 10ml.
KH2PO4: verhoogt PO4 met 0,5ppm en K met 0,2ppm per 10ml.
MgNO3: verhoogt NO3 met 9.6ppm en Mg met 1.9ppm per 10ml.
Tenso cocktail: o.a. K met 1ppm en Mg met 0.5ppm en zitten in losse oplossing zoals ik begreep.

Verder weet ik niet in hoeverre magnesium de GH (hardheid) verhoogt. Zag bij het poeder MgSO4 staan dat 2ppm de hardheid met een halve hardheidsgraad ophoogt. Ik heb liever juist een lagere GH. Dus misschien moet ik niet te moeilijk denken en het gewoon bij Tenso en KNO3 en KH2PO4 houden.

Gr
Stefan
Ik zou het denk ik mezelf niet zo moeilijk maken.
Ff je streefwaardes bepalen en dan op rotala de calculator gebruiken wat jouw recept gaat worden
 
Nou heb besteld. Tenso, KNO3, KH2PO4, MgSO4 en K2SO4. Ommenabij 1kg in totaal dus benieuwd of ze het inderdaad door m'n brievenbus dauwen 😅 .
 
Hoi Stefan, ik weet wel zeker van niet. Heb nog nooit een brievenbus pakket van hun gekregen...

Ik heb wel altijd dat ze het dan bij de buren afgeven.
 
Die zakjes met bv KNO3 zijn niet zo groot en in een grote brievenbusdoos past dat denk ik wel. Maar goed ik kan me niet herinneren hoe ik de voeding kreeg hoor dus ik zou zeggen wacht het even af.
 
Maar goed, wast een envelop?
20210228_085354.jpg
Keurig verpakt in hersluitbare vepakking.
 

Terug
Bovenaan