Wat is er nieuw

Advies gevraagd bij aanschaf aquarium

Liekjuh

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2019
Leeftijd
49
Jaren geleden heb ik diverse aquaria gehad in verschillende maten ( 30, 54, 70 en 250 liter)
Helaas ivm met mijn gezondheid hier uiteindelijk helemaal mee moeten stoppen.

Maar ja het kriebelt toch en ik wil weer iets voor mezelf.
Wel een aquarium via Marktplaats.
Wat zoek ik.
Een aquarium wat op een zwaar en stevig dressoir komt te staan.(Of een orgineel bijpassend kastje vh aquarium)

Ik twijfel tussen 70, 80 en 100 liter.
Valkuil ik ga steeds groter zoeken 😂
Eigenlijk moet ik er zonder trapje bij kunnen met schoonmaken. Ik heb mn oude berichten al doorgelezen om er weer een beetje in te komen.

Wat wil ik er mee:
Mos en planten, beetje de standaard dingen
Stuk hout erin
Zandbodem

Qua vissen iets in de trant van
appelslak of een andere slak
Garnalen (normale en waaierhandgarnalen)
1 ancistrus
Mss kleine Corydoras groepje
En dan nog een paar kleine visjes die voor wat beweging zorgen

Niet teveel uit hoeven zoeken met verlichting, filters enz

Het is nu vooral bedoeld als een laagdrempelig bakje leuk om naar te kijken hoe de beestjes het doen.

Doordat we een huis hebben met veel daglicht en zon inval ben ik beperkt waar ik het aquarium neer kan zetten.

Alle tips en adviezen zijn welkom 😊

Ik had er drie op het oog en daarnaast een 70 liter van superfish

Aqualantis fusion pro 80 80*40*50 =160 liter
Met onderkast (met lichtdimmer vind ik bij mn 250 liter weg mooi)

Juwel 60*45*30 komt op
dressoir 80 liter

Juwel Rio 125
81*36*50 =125 liter
Met onderkast

Ik zou voor de aquatlantis gaan.
Dit zijn degelijke aquariums en zoals ik het zie het aquarium met de meeste inhoud.
Ik zou altijd kiezen voor een zo groot mogelijk aquarium dat past binnen uw buget en wat past in de ruimte.
Mijn ervaring is hoe groter het aquarium hoe makkelijker het onderhoud is.

Het belangrijkste @Liekjuh is dat je kijkt naar wat voor jou het beste past qua budget en wat voor jezelf mogelijk is binnen jouw persoonlijke mogelijkheden. Persoonlijk ik zou voor de middenweg kiezen, de 125 liter maar ik weet dus niet of een 160 of 180 liter voor jou te zwaar is. Groter is altijd gunstig.

Je kent jezelf, je mogelijkheden het beste.

Dank voor de reacties.Mss nog wel goed om te vermelden dat ik echt niet op een trapje het onderhoud kan doen. Maar kan dus niet inschatten of dit zo is bij de twee met onderkast.
De vorige (250l liter) is om deze reden weggegaan en het onderhoud eraan.

Ben je al bij de LFS gaan kijken?
Vaak staan er wel wat demo modellen en dan kun je je een beter beeld vormen bij de hoogte icm het bijpassende meubel.

Zou uitkijken met een aquarium op een dressoir, al met al is het een behoorlijke hoeveelheid gewicht.
Groter dan een 60 liter bakje zou ik niet gaan, met zand etc erbij is dat al snel 70kg.
Een 125 liter bak gaat ook al snel richting de 175kg.

Ik zou zeggen kijk eens op de site van Juwel, bijvoorbeeld een Rio is altijd lager dan een vision. Qua prijs is Hornbach vaak interessant.

Ik weet niet hoe lang je bent. Als je iets op marktplaats gevonden hebt, kun je aan de verkoper altijd vragen wat de totale hoogte is van kast plus aquarium.

Ben je al bij de LFS gaan kijken?
Vaak staan er wel wat demo modellen en dan kun je je een beter beeld vormen bij de hoogte icm het bijpassende meubel.

Zou uitkijken met een aquarium op een dressoir, al met al is het een behoorlijke hoeveelheid gewicht.
Groter dan een 60 liter bakje zou ik niet gaan, met zand etc erbij is dat al snel 70kg.
Een 125 liter bak gaat ook al snel richting de 175kg.

Ik ga vandaag of morgen even kijken.
Ik weet dat een bak op een dressoir vaak afgeraden wordt.
Mss denk ik wel het kan wel omdat ik bij sommige onderkasten mn twijfels heb of ze het aquarium kunnen houden als ik zie hoe ze gebouwd zijn. En dat ik me niet besef hoe zwaar een gevuld aquarium kan zijn.
Maar praktisch gezien zou het wel de meest ideale oplossing zijn.
Maar dan zit ik toch op een 80 liter bakje (die ik op het oog heb.)
Het zou dan op dit dressoir komen.
We hebben heel veel ramen dus veel daglicht.
Heel fijn maar ook lastig ivm plaatsen van meubels

Bijlagen

• 17587860742995120830212003264284.jpg
    17587860742995120830212003264284.jpg
    4.6 MB · Weergaven: 21
Ik heb ook een 80cm op zo n soort kast gehad en die kast van 150cm. Je hebt in de kast als ik het zo zie ook goede steun in het midden.

Ik neem alle tips mee dan hiervoor 😊
Heb nog wel een vraag is het voor de kit een probleem als het aquarium een half jaar leeg staat?
Volgens mij is dit best lang

Ik heb ook een 80cm op zo n soort kast gehad en die kast van 150cm. Je hebt in de kast als ik het zo zie ook goede steun in het midden.
De staande balk in het midden zit alleen in het bovenste gedeelte helaas.
Onderin heeft hij dit niet.
Behalve het balkje aande voorkant

Wil je het binnenfilter gebruiken bij een bak of een buitenfilter?

De meeste aquariummeubels lijken misschien zwak, maar waarom worden ze dan verkocht icm een bak erop, ik zou eerder een aquariummeubel vertrouwen dan een dressoir. Of je moet het dressoir verstevigen met balkjes die doorlopen van boven tot onder. En dan op alle hoeken en in het midden.

Wil je het binnenfilter gebruiken bij een bak of een buitenfilter?
Om te beginnen het binnen filter maar dan wel aangepast met extra biologische vulling ipv alle filters.
Dus deels Juwel filter deel andere vulling

De meeste aquariummeubels lijken misschien zwak, maar waarom worden ze dan verkocht icm een bak erop, ik zou eerder een aquariummeubel vertrouwen dan een dressoir. Of je moet het dressoir verstevigen met balkjes die doorlopen van boven tot onder. En dan op alle hoeken en in het midden
Yep i know ze zullen vast geen risico nemen😜

Mss denk ik wel het kan wel omdat ik bij sommige onderkasten mn twijfels heb of ze het aquarium kunnen houden als ik zie hoe ze gebouwd zijn.

De meubels zijn er op berekend dat ze het gewicht ruim kunnen dragen en de constructie is daar op aangepast.
Gewicht wordt altijd rechtstandig afgevoerd naar de vloer en het is altijd een doos constructie om torsen te voorkomen.
Lijkt allemaal vrij simpel maar ze willen echt geen schade claims hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan