Advies gevraagd bij herstellen kitrand


P

Pauwoogaquarium

Guest
Beste leden,

Na een hele tijd de hobby op pauze gezet te hebben, is het weer hoog tijd voor een aquarium!

Mijn voorkeur ging altijd uit naar grote bakken en grote vissen. (vandaar ook mijn naam haha)

De voorkeur voor grote bakken is er nog steeds, de grote vissen ga ik verruilen voor kleinere vissen.

ik heb een grote bak op de kop kunnen tikken. De maten zijn : 250 cm lang, 75 cm breed en 60 cm hoog.

Het glas verkeerd in een prima staat. Maar bij de vorige eigenaar is een kitrand gesneuveld waardoor hij dus is gaan lekken.

Nu wil ik dus deze zijde opnieuw gaan kitten zodat de bak weer waterdicht is.

Mijn vragen:

- Is er een gereedschap waarmee ik de oude kit in zijn geheel kan verwijderen? Of een chemisch goedje dat het glas niet beschadigd waardoor de kit oplost of helemaal losraakt oid?
En wat is een goede ontvetter?

- Er zat een soort droogkamer in, alleen deze was open zo'n 20 cm van de bodem. deze heb ik er uit gehaald maar er zitten nog kitresten. Zijn deze helemaal te verwijderen en netjes te maken alsof het er niet gezeten heeft? (zie foto)

- Op een aantal plekken in de bak zitten een soort bruine vlekken op het kit. Weet iemand wat dit is, of het kwaad kan, en hoe het eventueel te verwijderen is zonder de kitnaden te beschadigen? (zie foto)

Advies is dus welkom ! :D
 

Bijlagen

  • thumbnail_20210116_161938.jpg
    thumbnail_20210116_161938.jpg
    210.6 KB · Weergaven: 139
  • thumbnail_20210116_161855.jpg
    thumbnail_20210116_161855.jpg
    131.8 KB · Weergaven: 137
  • thumbnail_20210116_161846.jpg
    thumbnail_20210116_161846.jpg
    133.4 KB · Weergaven: 125
  • thumbnail_20210116_161818.jpg
    thumbnail_20210116_161818.jpg
    136.7 KB · Weergaven: 151
Ik ga idd die hele zijde opnieuw kitten. Dankje 😝
 
Om @tuinkabouter even aan te vullen:

nieuwe kit hecht niet goed op oude kit, dus als je aan 1 van de zijde de kit gaat vervangen, blijft je toch de aanhechting van oude op nieuwe kit houden.
in dat opzicht moet je dus de hele bak van kit ontdoen en in zijn geheel 1x opnieuw in elkaar kitten.
 
Het bruine lijk mijn roest ( heeft de bak ergens tegenaan gestaan)
kit van de droogkamer krijg je weg maar de waas niet, heb hetzelfde gehad.
 
Yup, gewoon het hele aquarium helemaal uitelkaar halen en de oude kit helemaal weg schrapen, en alles opnieuw kitten. Zo ben je gelijk van die bruine plekken in de oude kit af, wat overigens volgens mij gewoon alg en kalkaanslag is. Het lijkt een hoop werk, maar je voorkomt er een hoop ellende mee, want nieuwe kit hecht niet goed op oude kit.

Restjes kit kun je het gemakkelijk wegsnijden, of wegscheren met een stanleymesje op een hoek van 45°. Op de randen van het glas waar je het toch niet ziet, kun je eventueel ook met zo'n metalen sponspannetje de laatste miniscule restjes weg schrobben, maar niet op het vlakke glas ivm mogelijk krassen.
Als je tijdens het herkitten morst laat je dat best uitharden om later weg te snijden in plaats van het direct te proberen weg te wegen, want dan smeer je de kit in feite alleen maar uit.

Waarschijnlijk overbodig te zeggen, maar let er op dat je kit gebruikt dat geschikt is voor aquaria, waar dus géén fungicide in zit.
 
Oke. Hier lijkt iedereen het wel redelijk eens te zijn met dat dus de gehele bak opnieuw gekit moet worden.

Vind het een lastige, omdat er meerdere artikelen buiten het aquaforum schrijven en laten zien dat het wel mogelijk is door alleen de lekkende naad te vervangen.
Dus het is wel mogelijk, maar misschien wat lastiger?
 
Je kunt met 200 op versleten banden waarvan eentje al lek is gegaan en is opgevuld met zo'n spuitbusje van die antilek troep op de Duitse snelweg gaan rijden. Dat kan goed gaan. Het kan ook een ongelofelijke rotzooi worden in de berm.

rotzooi in de berm kun je ook krijgen als je alle banden optijd vervangt maar de kans daarop is een stuk kleiner.

Punt is kit hecht niet op kit. Dus je krijgt een zwakke plek in de twee onderhoeken bij je aansluiting op de bodem.

Kun je alleen de kapotte kitrand vervangen, zeker. Je kunt er ook ducktape overheen plakken. Het kan zelfs goed gaan.

Maar 2.5 meter is een behoorlijke lengte, en een behoorlijke plas water als het over de vloer ligt. En nu is je bak nog leeg...
 
Laatst bewerkt:
Oke. Hier lijkt iedereen het wel redelijk eens te zijn met dat dus de gehele bak opnieuw gekit moet worden.

Vind het een lastige, omdat er meerdere artikelen buiten het aquaforum schrijven en laten zien dat het wel mogelijk is door alleen de lekkende naad te vervangen.
Dus het is wel mogelijk, maar misschien wat lastiger?

Als je bak er nu verder erg goed uit zag dan zou ik zeggen dat alleen de lekke naad kan vervangen worden maar op de foto’s is te zien dat de andere naden er ook al erg oud en slecht uit zien.

Ik zou een aquarium bouwer laten komen en deze bak op locatie laten kitten. Je betaald dan uurlonn en materiaal kosten maar je hebt dan wel veel meer plezier van je aquarium.

Als ik de bak zo zie dan had je denk ik wel van te voren kunnen bedenken dat dit een opknapper is en dat het wat liefde kost om de bak weer in ere te herstellen.

Wel een mooi formaat bak met een mooi frame.
 
Misschien toch niet zon verstandige aankoop geweest :oopss::sorry:
Want zon 1000 liter water over de vloer das geen pretje :eek:;)
 

Terug
Bovenaan