Advies gevraagd: Co2 / KH / GH (expert lvl :P )


D

DutchyNL82

Guest
Hallo allemaal,

Eerst even de vraag: Hoe verhoog ik de productie van CO2 in mijn vijver?

Na erg fanatiek bezig te zijn geweest met aquascapen ben ik overgestapt op een vijver. Ook ERG leuk!
Maar wel een nieuwe uitdaging.

DE VIJVER:
- Standplaats: In de zon
- Inhoud: 1900 ltr
- Pomp draait hele jaar door met UV lamp
- bewoners: 6 kleine goudvisjes en 6 andere kleine visjes + wat salamanders
- 1 jaar geleden opgestart
- Op de bodem ligt een laag bodemsubtraat voor de bacterien


PROBLEEM:
Mijn water is kraakhelder maar.... de draadalgen gedijen ook erg goed!
De planten daarentegen doen het niet zo denderend....

Nu ben ik zelf al een tijdje aan het onderzoeken geweest en mijn analyse is als volgt:

Mijn PH is vaak aan de hoge kant. Aan het einde van de dag staat hij nu op 8 maar kan ook wel een naar 9 toe gaan.
Mijn GH lijkt nu wel op peil te blijven op 12 nadat ik het verhoogt had.
Mijn KH is 7 volgens de druppeltest. (in werkelijkheid zal deze denk ik lager zijn omdat de eerste reactie/contrast druppels (bij een hoge PH) worden gebruikt om de hoge PH te verlagen en je daarna pas eigenlijk kan testen (lang verhaal)

Die KH heb ik al aardig wat keren verhoogd maar dat lijkt mij niet de bedoeling en het is ook niet alsof de planten dan ineens wel gaan groeien.

BIOGENE ONTKALKING:
Op mijn de bladeren van de waterpest en fonteinkruid zag ik steeds een soort witte aanslag die je er alleen af krijgt als je het blad even tussen je vingers neemt enz enz.
Als je rond gaat vragen krijg je de meest vreemde uitleg/onzin antwoorden...
Nu blijkt dat deze twee planten de mogelijkheid hebben om co2 te onttrekken uit ...**** heel lang moleculair verhaal **** .....

CONCLUSIE: Er komt te weinig CO2 in mijn vijver. Daardoor zal mijn KH blijven dalen en er aanslag blijven ontstaan en de overige planten niet zo goed groeien.
(mijn hoornblad heeft nagenoeg geen bladeren onder water. Alleen in het topje.)

Ik heb een grote pomp draaien waar ik extra poreuze stenen in heb gedaan voor de huisvesting van bacteriën.
Ik heb bodemsubstraat in de vijver liggen voor de huisvesting van bacteriën.
De vijver draait al langer dan een jaar.

Mijn plan is om nu Miniral Clay te gaan gebruiken om de GH/KH op peil te houden.
Maar hoe krijg ik een goede CO2 productie?

Groetjes!
 
Ja bedankt voor die links :)

Die heb ik dus ook allemaal doorgelezen. Maar zoals ik in mijn relaas vertelde.... Is het niet zaligmakend om altijd maar de KH te blijven verhogen zoals op veel websites gezegd wordt.

Omdat er TE weinig CO2 aanwezig is zal de KH verbruikt worden (kort gezegd) door de waterpest en fonteinkruid door middel van biogene ontkalking.
De andere planten die dit truucje niet kunnen hebben gewoon een CO2 tekort.

Mijn vraag is dus:

Hoe kan ik mijn CO2 productie verder verhogen? Ik hoopte op tips op die vraag ;)
 
Bij aquaria voegen we co2 toe maar ja dat zal nu wel lastig worden. De ph en de kh staan in relatie tot elkaar dus als je de kh verhoogd dan zal dat ook doorwerken op je ph.
 
Belangstellende vraag :)

Je geeft aan dat je een inhoud hebt van 1900ltr.

Hoe groot is je oppervlakte en hoeveel daarvan is eventueel bedekt met drijfplanten?

De eenvoudigste oplossing hierin lijkt mij om niet je co2-aanbod te verhogen, maar de behoefte te verlagen door middels drijfplantjes of andere beschutting het licht te minderen.

Daardoor zullen je planten minder in overdrive gaan, en zal waarschijnlijk de natuurlijke co2-uitwisseling aan de oppervlakte voldoende zijn voor je planten.

Ook je waterpest hoeft dan niet meer zijn co2 uit het calciumcarbonaat te halen, en je kh zal dus ook minder dalen. Dus geen witte aanslag meer.

Misschien wordt daardoor zelfs je ph wat stabieler.

Trouwens, je hebt het over hoornblad. Als je het over hetzelfde hoornblad hebt als wat ik in mijn aquarium heb zitten dan kan dat niet goed tegen overmatig zonlicht. Ik had begrepen dat het voorkeur heeft voor halfschaduw tot normaal licht, en ik merk bij ons in het aquarium dat het het bij veel licht absoluut niet goed doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoe dat bij anderen zit die een vijver hebben want vaak zie je ook vijvers met weinig tot geen drijvers.
 
Ik heb een vijver gehad pal op het zuiden en alleen algvorming op de wand, maar dan meer een soort mosachtig. Waardes waren altijd goed, co2 nooit over nagedacht, planten groeiden en bloeiden goed, de vissen deden het ook erg goed. Ik heb altijd een oversized pomp en filter gehad omdat je die wel kan knijpen (indien nodig) maar een (te) kleine pomp kan je niets mee. Ik heb ook nooit een voedingsbodem/substraat/grind oid gehad, planten stonden in manden.

Ik ben dan ook benieuwd naar je set-up.

Gr,
Peter
 

Terug
Bovenaan