Wat is er nieuw

Advies gevraagd: intern en extern samen?

WJBS

Active member
Lid geworden
7 januari 2024
Leeftijd
34
Beste allemaal,

Ik ga deze week een nieuw Aquarium aanschaffen.
Nou heb ik op dit moment een draaiende Oase Biomaster2 350 thermo draaien op mijn bak.
Ik ga een Juwel Rio 125 aanschaffen. Voor mijn Multies bak.
Is het verstandig/wenselijk ik zowel het interne als het externe filter tegelijkertijd aan het draaien te hebben?

Heb natuurlijk even rekening te houden met de stroming en sterkte. Maar is het geen overcapaciteit?

Waarom zou je dat willen? Als je kiest voor extern dan zou ik de interne er direct uit slopen als de bak nog leeg is.
Overcapaciteit qua filterinhoud is eerder wenselijk. Maar alleen de Oase 350 volstaat dan al onder normale omstandigheden.

Er is geen sprake van overcapaciteit maar gebruik het filtermateriaal van het binnenfilter voor het extern filter, en zoals aangegeven ga zonder intern filter verder.

Ik heb op mijn juwel rio 450 led ook 2 filters in gebruik - de gewone binnen filter en dan nog een externe Jbl Christalprofi e1502. Het aanzuigstuk vertrekt in het warmte element compartiment. Het uitlaatstuk komt aan de andere zijde van het aquarium. In het buitenfilter zitten de normale filter sponzen en geexpandeerde glas korrels. In het binnenfilter zitten de voorgeschreven sponzen, geexpandeerde glaskorrels en een dubbel filterdoek bovenaan. Ik hoor vaak dat mensen niet zo graag dergelijk binnenfilter gebruiken. Ik heb het echter altijd een sublieme filter gevonden. Ook heel gemakkelijk en supersnel aangepaste filtering toe te passen. En bijkomend verkopen ze de aangepaste filtermedia in netjes verpakte filtermandjes die je zo in de plastic filter houder kan plaatsen welke je netjes aan de 2 trekringen bovenaan uit de filter kan trekken. Ik hou ook steeds enkel lege gebruikte filtermandjes om aangepaste filtermedia in te plaatsen. De gebruikte pompmotor kan je ook gemakkelijk wisselen en eventueel indien nodig door een zwaarder exemplaar binnen deze Juwel reeks. Ook kan je op de uitgang een zuurstof diffuser steken die dan als natuurlijke luchtpomp dienst doet. Er is ook een warmte element compartiment voorzien in deze filter.
De buitenfilter is niet echt nodig maar ik gebruik deze om nog extra co2 in het aquarium te brengen door middel van een diffusor. Je kan ook nog een kaamafzuiger van Juwel plaatsen aan de ingang van de filter - werkt zeker goed maar is optioneel.

ik heb ook een juwel 450
ook met 2 filters een externe eheim professionel 4+ 250
en een interne filter van juwel. maar ik weet niet of ik het nu goed doe
de uitstroom van de externe filer zit halve wegen de bak met een spraybar
en de instroom helemaal achter in de hoek.
en de interne filer heb ik gewoon op de standaard plek van de bak

hierbij een filmpje van onze bak.
tips zijn altijd welkom

Bijlagen

• 20260118_165657[1].mp4
    47.8 MB
Hallo Allemaal,

Bedankt voor alle adviezen. Ik heb besloten het te houden bij mijn externe filter. De interne Juwel filter heb ik er met flosdraad vakkundig uitgehaald, al zeg ik het zelf 🙂
Nu de bak al 2 weken aan het indraaien is ben ik blij met het resultaat. Meer plek voor leven in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan