Advies gevraagd - Nieuw lid, nieuw visbestand


A

Ariël

Guest
Hallo,

Al een tijd lees ik de berichten op dit forum en nu ik zelf een nieuw (gezelschaps-) aquarium heb, wil ik jullie om advies vragen vooral over het visbestand dat ik wil nemen. Ik heb een Juwel RIO 240 en wil die laten draaien met de standaarduitrusting qua filter, een achterwand plaatsen met fijn grind op de bodem en voldoende randbeplanting (voor schuilplekken), drijfplanten met een open ruimte in de bovenste waterlaag, mos, (kien-) hout en een deel van bodem vrij vooraan. Voor de waterwaarden denk ik het aan volgende: 24 graden, pH 6,5 en 6-8 DH.

Ik heb op het internet al veel informatie opgezocht en volgens mij kan er uit het onderstaande een goede combinatie gemaakt worden. Voordat ik de vissen koop (nadat het aquarium is ingedraaid), wil ik vragen of jullie ook denken dat dit samen kan en jullie advies over de mogelijke scholen in de middelste en onderste laag.

Bovenste laag:
1 koppeltje Trichogaster lalius (dwerggourami)
Schooltje Carnegiella strigata (bijlzalm)
Middelste laag:
Schooltje Trigonostigma espei/hengeli
Schooltje Desmopuntius pentazona (vijfstreepbarbeel) óf schooltje Megalamphodus sweglesi (rode fantoomzalm)
Onderste laag:
Schooltje Corydora’s Panda óf schooltje Dario dario (Bengaalse vuurtje)
Garnalen

1. Kunnen de dwerggourami’s samen met bijlzalmpjes? Ik heb ergens namelijk gelezen dat ze liever niet met andere vissen in de bovenste laag zitten. Is het een optie om 2 koppeltjes te houden, misschien als ik ze tegelijk koop zodat ze al aan elkaar gewend zijn?
2. Kunnen Trigonostigma espei en hengeli samen een school vormen? Ik heb nu per ongeluk namelijk al 3 espei 2 hengeli en wil dit graag op een zo goed mogelijke manier uitbreiden.
3. Ik heb fijn grind gekocht waar opstaat dat het geschikt is voor bodemvissen (protection for your catfish). Kunnen hier Corydora’s of Bengaalse vuurtjes op gehouden worden?

Het zijn veel vragen maar ik wil graag dat de vissen zo goed mogelijk terecht komen en het naar hun zin hebben in het aquarium .

Alvast bedankt!
 
1. Kunnen de dwerggourami’s samen met bijlzalmpjes? Ik heb ergens namelijk gelezen dat ze liever niet met andere vissen in de bovenste laag zitten. Is het een optie om 2 koppeltjes te houden, misschien als ik ze tegelijk koop zodat ze al aan elkaar gewend zijn?

ik zou of goeramis of bijlzalmen kiezen , ook slechts 1 koppel goeramis


2. Kunnen Trigonostigma espei en hengeli samen een school vormen? Ik heb nu per ongeluk namelijk al 3 espei 2 hengeli en wil dit graag op een zo goed mogelijke manier uitbreiden.

dat kan, zou er dan wel geen andere soort bijhouden


3. Ik heb fijn grind gekocht waar opstaat dat het geschikt is voor bodemvissen (protection for your catfish). Kunnen hier Corydora’s of Bengaalse vuurtjes op gehouden worden?

misschien niet ideaal, maar moet kunnen,evt fototje?
 
Dario Dario zwemmen in de onderste laag voornamelijk maar zijn geen bodemvissen zoals corydora's. Je hebt veel zuid amerikaanse en aziatische vissen gekozen. Dario Dario zijn niet echt geschikt voor een gezeldschaps aquarium omdat het moeilijke eters zijn, traag en accepteren lastig diepvries voer. Droogvoer eten ze niet. Als je bijvoorbeeld voor de bijlzalmen gaat, de cory's en de fantoomzalmen dan heb je een zuid amerikaans visbestand. Al vallen je espei en henglii dan alleen buiten de boot. Goerami's , de lalia's kampten enkele jaren terug met ziekte maar weet niet of dat nog zo is.
 
Dank jullie wel voor de adviezen!

Als reactie op woutDR
1. Eén koppeltje Trichogaster lalius (dwerggourami's) dus. Kan er dan niks anders bij in de bovenste waterlaag?
3. Een fotootje van het grind heb ik niet, volgens de winkel is de korrelgrootte 1 - 2 mm (kwartsgrind). Mag ik een link naar de verkopende winkel op dit forum plaatsen?

Als reactie op Rubz
Helaas heb ik vaker gelezen dat dario dario (Bengaalse vuurtjes) lastige eters zijn. Is dit op te lossen door in een andere bak zelf wat levend voer 'te kweken' bijvoorbeeld? De espei/hengeli moeten mee verhuisd worden dus een heel zuid amerikaans bestand kan ik niet maken.

En 2 nieuwe vragen:
1. Heeft iemand anders recent ervaring met ziekte bij de Trichogaster lalius (dwerggourami)?
2. Welke andere kleurrijke bewoners voor de onderste waterlaag zouden hierbij passen?

Bedankt alvast!
 
Als reactie op woutDR
1. Eén koppeltje Trichogaster lalius (dwerggourami's) dus. Kan er dan niks anders bij in de bovenste waterlaag?

1 koppel laila's ( wel gevaar op irido virus) OF koppel trichopodus trichopterus OF koppel trichogaster leeri


3. Een fotootje van het grind heb ik niet, volgens de winkel is de korrelgrootte 1 - 2 mm (kwartsgrind). Mag ik een link naar de verkopende winkel op dit forum plaatsen?

mag
 
Is op zich prima afgerond grind, maar mocht je de mogelijkheid hebben om een zandstrand te creëren voor de vissen gaan ze dit zeker waarderen. Hier ook een hele tijd op het grind van dennerle gehad, maar zie een heel ander gedrag sinds de vissen volledig op zand zitten. Vissen zeven namelijk het zand door de kieuwen, iets wat ze met het grind niet kunnen

2. Kunnen Trigonostigma espei en hengeli samen een school vormen? Ik heb nu per ongeluk namelijk al 3 espei 2 hengeli en wil dit graag op een zo goed mogelijke manier uitbreiden.
Kunnen ze zeker, maar zou als je de mogelijkheid gewoon aanvullen met 1 van beide soorten. 2 of 3 vissen van de andere soort zwemmen dan wel mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Dank jullie wel voor de adviezen!

Als reactie op Rubz
Helaas heb ik vaker gelezen dat dario dario (Bengaalse vuurtjes) lastige eters zijn. Is dit op te lossen door in een andere bak zelf wat levend voer 'te kweken' bijvoorbeeld? De espei/hengeli moeten mee verhuisd worden dus een heel zuid amerikaans bestand kan ik niet maken.

En 2 nieuwe vragen:
1. Heeft iemand anders recent ervaring met ziekte bij de Trichogaster lalius (dwerggourami)?
2. Welke andere kleurrijke bewoners voor de onderste waterlaag zouden hierbij passen?

Bedankt alvast!
Dat zou kunnen wat betreft dario dario maar het blijft een dingetje voor de lange termijn. Ik had het af geraden. Wat dat virus betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik zie de lalia's wel weer in de verkoop. Ik zou een mooi groepje corydora's erbij doen! Ga je veel plezier aan beleven. Op de site van ruinemans kun je, je lekker even op de soorten oriënteren. Mooi overzicht van wat er allemaal beschikbaar is. Die bodem kan prima hoor!
 
Bedankt voor de berichten iedereen, hier heb ik veel aan! Ik begin met een koppeltje dwerggoerami’s, schooltje espei (met 2 hengeli), schooltje corydora’s (die een zandvlakte krijgen :)) en garnalen.Nu eerst de bodem en planten plaatsen en alles laten indraaien. Zijn er tips voor (makkelijke) planten waar geen CO2-pomp voor nodig is? Moet er ook voedingsbodem onder het zandstrand?
 
Voedingsbodem raden wij hier eigenlijk af. Als je een zandbodem hebt Kun je beter voedingscapsules gebruiken. Makkelijke planten: anubias, javavaren, amazone zwaardplant, bacopa etc. Op youtube veel te vinden of gewoon google.
 
Dwerggoeramie's willen liever niet warm. 22 graden en tijdelijk iets koeler is perfect. Houdt je ze te warm dan staan ze constant in de "paarstand".

Daa rnaast hebben de meeste al bij aankoop het Iridovirus (het is dan vaak nog niet te zien) waaraan ze binnen enkele maanden sterven. Heb je geld teveel, en wil je veel ellende in je bak dan is dit een hele goede aanrader. ;)
 
Voedingsbodem raden wij hier eigenlijk af. Als je een zandbodem hebt Kun je beter voedingscapsules gebruiken. Makkelijke planten: anubias, javavaren, amazone zwaardplant, bacopa etc. Op youtube veel te vinden of gewoon google.
Ik moet zeggen dat ik altijd voedingsbodems gebruik. Naast kleibollen. En ik moet zeggen dat deze combinatie mij het beste bevalt.
 
Dit is natuurlijk een opmerking die nergens op slaat.

Je kon ook een tegenvraag stellen, waarom deze combinatie mij bv het beste bevalt. En dan had ik geantwoord dat veel planten zoals Cryptocoryne het naar mijn ervaring beter doen op een humeuze bodem, dan op een zandbodem met een paar kleibollen.
 
Voedingsbodem raden wij hier eigenlijk af. Als je een zandbodem hebt Kun je beter voedingscapsules gebruiken. Makkelijke planten: anubias, javavaren, amazone zwaardplant, bacopa etc. Op youtube veel te vinden of gewoon google.
Welke 'wij' is dat dan precies? Want ik ben er dol op.
 
dario dario is best een moeilijke vis om te krijgen. eigenlijk zou je ze in harems moeten houden.
bij deze soort worden echter vaak veel mannen als vrouwen aangezien waardoor je teveel mannen in je bak hebt zitten.
ik zou dus over die soort nog wat nadenken.

over de Trigonostigma zou ik zeggen dat dat kan, vrijwel alles zwemt door elkaar...
 
stuur je trouwens nog een foto van je bak?
heb zelf ook eenzelfde bak gekocht, dus ben benieuwd!:D
 
Dit is natuurlijk een opmerking die nergens op slaat.

Je kon ook een tegenvraag stellen, waarom deze combinatie mij bv het beste bevalt. En dan had ik geantwoord dat veel planten zoals Cryptocoryne het naar mijn ervaring beter doen op een humeuze bodem, dan op een zandbodem met een paar kleibollen.
Kan maar dat mag de TS doen. Mijn ervaring is dat voedingsbodems naar verloop van tijd gaan rotten. En er zijn hier genoeg mensen met diezelfde ervaring. Zou jij moeten weten aangezien je 24000 berichten hier hebt gedropt.
 
Kan maar dat mag de TS doen. Mijn ervaring is dat voedingsbodems naar verloop van tijd gaan rotten. En er zijn hier genoeg mensen met diezelfde ervaring. Zou jij moeten weten aangezien je 24000 berichten hier hebt gedropt.
Ik heb tientallen aquaria gehouden mét voedingsbodem, en daar nooit enige problemen ondervonden met rottende bodems. Zelfs niet na 10 jaar en langer. Dat anderen dat wel hebben gehad, kan. Maar daar zullen andere factoren bij hebben mee gespeelt. Bv het gebruiken van fijn dichtslibbend zand, het niet hebben van bodembewoners en zo kunnen er meer dingen meegespeeld hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Dank jullie wel voor de reacties! Het aquarium draait nu met enkele bewoners en zal binnenkort worden uitgebreid. Dwerggoerami's neem ik toch niet door de waarschuwingen voor het virus, dankjewel. Ik kijk nu naar ringbandsnoekjes (Epiplatys annulatus), twijfel wel of de stroming niet te sterk is (standaard filter RIO 240) maar de bak is groot dus er zijn zeker genoeg plekken met minder stroming. Voor de middenlaag wil ik trigosostigma espei school samen met Paracheirodon innesi (neon tetra) school. Veel gelezen dat dat wordt afgeraden puur uit eigen smaak. Ik vind het niet erg dat het wat drukker wordt, voor de vissen is het geen probleem toch? Of is er een kleurrijke vis voor de middenlaag die in een koppel leeft en rustig, vreedzaam is naar mijn espei+Neocaridina davidi (vuurgarnalen) die jullie aan kunnen raden?
 
wat dacht je van mikrogeophagus ramirezi (electric blue) vind ik persoonlijk erg mooi!
heeft wel een ph nodig van 6,5 of liefst lager lees ik steeds (liefst tussen 4 en 6 ten behoeve van de levensduur dacht ik)
ik ga het echter zelf denk ik ook proberen met een ph van 6,5. als het niet lukt dan weet ik dat ook weer, maar vind ze zo mooi:br:
hoop dat je hier wat aan gaat hebben...
 
Je tetra's zijn ook niet vreedzaam naar je vuurgarnalen, tetra's staan erom bekend ware rovers te zijn en scheuren collectief d egarnaal in stukken als het niet past en tevens eten ze de eitjes onder d egarnaal weg waar d egarnaal ook aan overlijdt
 
Als reactie op Berk:
Het antennebaarsje (mikrogeophagus ramirezi) vind ik een hele toffe vis maar ik heb gelezen dat het geen beginnersvis is. Ik heb gevonden dat de de Mikrogeophagus altispinosus makkelijker is maar over beide vissen wordt wel geschreven dat ze garnalen kunnen eten...Heb jij ook garnalen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Als reactie op Nicolientje-W:
Dankje, dat verbaast mij wel omdat ik overal lees dat ze erg vreedzaam zijn. Heb jij dit zelf ervaren?
 
ik heb ze zelf nog niet... en had inderdaad even geen rekening gehouden met de garnalen.
ik vraag me wel af in hoeverre de epiplatys wel een beginnersvis is. al is goed inlezen natuurlijk altijd goed en kan dat al flink helpen.
in dat kader; waarom geen dario dario?
 
Met de Epiplatys annulatus wacht ik sowieso nog even. Eerst wil ik de andere bewoners compleet hebben en als dat stabiel is, kunnen ze er eventueel bij. Maar goed dat je het zegt. Waarom zijn het volgens jou geen beginnersvissen?
Dario dario vind ik ook erg leuk maar zijn mij eerder in dit topic al afgeraden omdat het erg lastige eters zijn.
 
Als reactie op Berk:
Het antennebaarsje (mikrogeophagus ramirezi) vind ik een hele toffe vis maar ik heb gelezen dat het geen beginnersvis is. Ik heb gevonden dat de de Mikrogeophagus altispinosus makkelijker is maar over beide vissen wordt wel geschreven dat ze garnalen kunnen eten...Heb jij ook garnalen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Als reactie op Nicolientje-W:
Dankje, dat verbaast mij wel omdat ik overal lees dat ze erg vreedzaam zijn. Heb jij dit zelf ervaren?
Ja ik heb dat zelf ervaren met kardinaaltetra's en kwekers van garnalen die ik spreek adviseren hetzelfde
 
Met de Epiplatys annulatus wacht ik sowieso nog even. Eerst wil ik de andere bewoners compleet hebben en als dat stabiel is, kunnen ze er eventueel bij. Maar goed dat je het zegt. Waarom zijn het volgens jou geen beginnersvissen?
Dario dario vind ik ook erg leuk maar zijn mij eerder in dit topic al afgeraden omdat het erg lastige eters zijn.
Epiplatys annulatus of de epiplatys dageti kunnen prima als beginnersvisje dienen, leuk soortje worden alleen niet heel oud (jaar of 2-2,5 omdat het een killifish is (google maar een sop die term) maar zijn wel ware rovers en zullen alles pakken wat rond zwemt en in de bek past
 
Oké, neon tetraatjes lijkt me dan toch geen optie bij mijn vuurgarnalen. Dat geldt ook voor de Tateurndina ocellicauda. Ik lees veel dat Celestichthys margaritatus (Pareldanio) wordt aangeraden bij garnalen. Samen met mijn T. Espei heb ik dan wel 2 schooltjes in de middenlaag maar dat vind ik niet erg.

Over de Epiplatys Annulatus denk ik nog even na. Als de garnalen continue stress ervaren door medebewoners, of als het hele garnalenbestand verdwijnt, valt dat af.
 

Terug
Bovenaan