Wat is er nieuw

Advies gevraagd ontstaan groene draadalg

MischaC

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 april 2020
Leeftijd
47
Dag allen,

ik ben op zoek naar advies m.b.t. het ontstaan van groene draadalg. De draadalg vormt zich alleen op de stengels van de Hydrocleys nymphoides. Voeg al enkele weken Easy Carbo toe, maar lijkt niet beter te worden.
Valt me tevens op dat de HN de laatste weken eigenlijk bijna niet groeit. Heb de verlichting bij het ontstaan van de alg verder gedimt.

Enkele gegevens:

Inhoud aquarium 770 liter netto, gefilterd middels een bioloog van 120 liter (770 liter is de bak en de bioloog).
Afmeting aquarium, 180*65*65
Filtermateriaal; matten, K1 bewegend bed, Biohome en Siporax
Waterverversing: continu (2,5 liter per uur, wekelijks daarnaast +/- 25% bij het afzuigen van de bodem)
Verlichting; Daytime Matrix, 11 matrixen op maximaal 45%, volle verlichting van 12:00 uur tot 20:00 uur, daarvoor en daarna max 15%
Bemesting: CO2 en losse poeders van Planted Box (Macro en Micro), daarnaast pillen van Wouter bij de Echinodorussen en de Hydrocleys nymphoides
Dropchecker kleurt netjes groen, wil niet naar lime ivm jonge Redbacks
Hardscape: Talawa hout en rivierkeien. Bodem is filterzand
Beplanting: 8 grote Echinodorus Bleheri, Hydrocleys nymphoides, grassen op de voorgrond, bosje Bacopa Australis en Vallisneria

Vissen:

11 jonge Redbacks
11 Sterbai
25 keizertetra's

worden dagelijks 5 x gevoerd, afwisselend diepvries Artemia, witte muggenlarven, chiclidengranulaat Tetra en chiclidengranulaat gemixt met spirulina van Voer voor Vis. Daarnaast 2 x per week levende artemia en rode mug.

Waterwaardes:

- temperatuur 25,5
- pH 6,7 gedurende de dag, in de nacht loopt deze terug naar 7,2
- KH 6
- GH 11
- NO2 < 0,05 ppm
- NH4 < 0,05 ppm
- NO3 5 ppm (iets aan de lage kant)
- PO4 2 ppm
- K +/- 20 ppm (valt net buiten de schaal bij de JBL aquatest
- Fe 0,05 ppm (iets aan de lage kant)
- Mg 10 ppm

Wie o wie kan en wil hier iets zinnigs over zeggen?

Groet Mischa

herkenbaar en ik denk dat het komt omdat deze vlak onder het oppervlak liggen en dus erg veel licht krijjgen en dat je juist daar de algjes ziet. Ik moet ook 2 stelen per week weghalen en zie dan juist vaak wat kleine baardalgjes.

Waar staat je HN in je bak Mischa?

Gr. Ed

Waar staat je HN in je bak Mischa?

Gr. Ed
Goedemorgen Ed,

Hij staat midden in de bak, bijna recht onder de matrix. De uitstroom van de bioloog zitten links en rechts van de stengels en bladeren.
Héb het idee dat de groei sinds dat ik de verlichting heb teruggeschroefd is gestagneerd. Hiervoor veel uitlopers en dat is nu niet het geval.

Heb je alleen het licht teruggeschroeft voor de alg die ontstond bij je HN?

Bij mij was de ervaring dat HN het beste groeide bij veel verlichting maar meer uit de luwte van de stroming van de pomp(en). Ik denk dat je het beste je verlichtingsterkte kan herstellen zoals je hem had staan en de HN meer in de luwte zetten. Mits je natuurlijk geen andere algen problemen hebt, want dat kan duiden op andere problemen.

Gr. Ed

Heb je alleen het licht teruggeschroeft voor de alg die ontstond bij je HN?
Yes.

Verder geen extreme algvorming behalve wat groene aanslag op het Talawa, dat vind ik prima.
Als ik de HN uit de stroming zou halen, zou dat de draadalg tegen gaan dan?

Als jij of je vissen de 45%verlichting aangenamer vinden kun je eventueel sunburst periode(s) proberen dan laat je je verlichting bv 2x per dag 2uren harder schijnen .

Als jij of je vissen de 45%verlichting aangenamer vinden kun je eventueel sunburst periode(s) proberen dan laat je je verlichting bv 2x per dag 2uren harder schijnen .
Zou dat voldoende zijn om de HN weet goed te laten groeien?

Ze houden niet van stroming en dat is de reden denk ik. Ik heb slechts 19 lumen per liter en dat wat hier heel hard groeit staat uit de stroming maar met dus weinig licht.

Belangrijkste punt is de stroming idd. Ik zou de verlichting niet aanpassen in ieder geval op basis van alg problemen in je HN. Wat Triple zegt zou ook nog goed kunnen, als je jou verlichting toch wilt aanpassen voor meer een esthetische waarde.

Ze houden niet van stroming en dat is de reden denk ik. Ik heb slechts 19 lumen per liter en dat wat hier heel hard groeit staat uit de stroming maar met dus weinig licht.
TS geeft minder lumen/watt denk ik

Belangrijkste punt is de stroming idd. Ik zou de verlichting niet aanpassen in ieder geval op basis van alg problemen in je HN. Wat Triple zegt zou ook nog goed kunnen, als je jou verlichting toch wilt aanpassen voor meer een esthetische waarde.
Esthetisch is vooral minder licht. Vinden mijn manen ook veel prettiger.

Wanneer er algen in je bak zitten moet je ervoor zorgen dat je planten de beste groeimogelijkheid krijgen. Sterke planten halen voediing voor algen weg! Je licht terugschroeven lijkt me juist tegen je bedoeling te werken. Kijk eerst een goed wat de lichtvraag van je plantenbestand is. Stel je lichtsterkte daarop in gedurende 8 uur per dag, excl. dimtijden. En pas vervolgens je bemesting, en dat is dus inclusief je CO2, daar op aan! Wil je toch met minder licht werken moet je dan ook weer je plantenkeuze daarop aanpassen. Hydrocleys nymphoides en je grassen gaan het dan moeilijker krijgen.

Ik heb al bij diverse leden gezien en gehoord dat ze met deze plant toch wat last houden van algen en ik denk dat het zoals ik al zei mede komt omdat ze veel meer licht krijgen dan planten die bij de bodem of halverwege de bak groeien. Zo vlak onder het oppervlak is er dan imo te weinig co2 om algjes te voorkomen.
Lid @biljoenblik had dat ook met deze plant.

Ik heb al bij diverse leden gezien en gehoord dat ze met deze plant toch wat last houden van algen en ik denk dat het zoals ik al zei mede komt omdat ze veel meer licht krijgen dan planten die bij de bodem of halverwege de bak groeien. Zo vlak onder het oppervlak is er dan imo te weinig co2 om algjes te voorkomen.
Lid @biljoenblik had dat ook met deze plant.
Ik dacht, ik ga nog eens kijken.
Maar tot mijn verbazing zitten er geen algen meer aan de stengels.

Ik heb op het moment een niet al te sterke stroming aan het oppervlak. Hierdoor blijft er meer co2 in het water.
Tevens heb ik de co2 verhoogd. Omdat ik al die tijd een 20 ipv 30 ppm indicator vloeistof had.

Ik heb de verlichting flink verhoogd. Want de planten groeieden slecht.

Ook ben ik met EI bemesting begonnen. Omdat dit lekker makkelijk is.

Dus biljoenblik is nu wel happy.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan