Advies gevraagd voor nieuw aangelegde vijver


E

EstherA

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb al veel interessante dingen gelezen. Ik heb sinds 2 weken een vijver aangelegd. Zelfen put gegraven met niveau's (ongeveer 10m3). Van 2 andere vijvers de planten en stenen overgenomen. Ik heb nu ongeveer 50 bossen zuurstofplanten (allerlei), 2 vierkante meter kalmoes en 1m2 gele lis. Dan hier en daar nog een nieuw gekocht plantje. Alsook 5 goudvissen van ongeveer 4 cm (moest ik mee nemen met de planten - anders had ik de visjes nog even gelaten). Alsook een stuk of 10 kikkers en een lading kikkervisjes. Er is een drukfilter die ooit voor een grote koivijver heeft gediend dus die zal zeker voldoen en een vijverpomp die 3500l/uru pompt. Lavesplit en lava stenen op de bodem en moeraszone. Ik heb mijn waterwaarden laten testen en hier kwam uit

9 GH
4 Kh
8 pH
0 PO4
0 NO4
0 NH3
Fe, dat getalletje kan ik niet lezen (onduidelijk geschreven) maar als ik me goed herinner lag dat te hoog en was dat 1

Ik heb Colombo GH plus toegevoegd (1250ml). Hardheid erna niet getest.

Mijn inziens (als leek) liggen de waarden redelijk goed voor een net opgestarte vijver. Als ik het water in het glas doe ziet het er goed uit. Maar in de vijver zelf is het water groen/zwart, ik kan de bodem helemaal niet zien.

Is er iets dan ik kan doen om het helder te krijgen? Of is geduld gewoon een mooie deugd :)
 
Ps: ik ben dus écht een leek hé, dus laat die kritiek en dat advies maar komen, hoe vanzelfsprekend het ook zou klinken voor jullie!
 
Belangrijkste is nu even geduld, hoe moeilijk ook :DD

Hoe diep is de vijver? En krijgt hij veel directe zon?
 

Terug
Bovenaan