advies gevraagd voor nieuwe vis


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Goedemiddag mensen,

Mijn gezelschapsaquarium is voor een deel bevolkt met vissen die ik heb gered of gekregen omdat ze bij een ander niet meer konden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind zelf dat ik een prachtig bestand heb en ben er heel blij mee, ik vind alleen te vaak iets "zielig" en zeg dan "kom maar bij mij".
Ik heb er niet te veel hoor, op dit moment 13 vissen in 240 liter.
Mijn vraag: is het te doen om één grote oudere eenzame man chiclide te adopteren? Ik denk dan aan een frontosa, een rivulatus, een jack dempsey, dat soort gasten. Ik zie deze jongens regelmatig bij het vis asiel in Delft eenzaam in een klein bakkie zitten, ze zijn mooi genoeg, ik doe er goed werk mee, bij mij zouden ze het een stuk beter hebben en nog volop bewonderd worden ook. Ik wil alleen geen oorlog in de bak.
Mijn meest dominante vis is een Gnathonemus Petersii, maar die kan niks kwaad doen met dat slappe slurfie van hem, en mijn kleinste bewoners zijn zwarte keizertetra's.

Is zo iets het proberen waard? Of zeggen jullie "niet aan beginnen" ?

gr
Mark
 
Tja dat word lastig advies geven zonder het complete bestand te weten want veel vissen gaan niet samen met cichlides en het formaat van je bak in cm (liters zeggen niet zoveel, in een hoge smalle bak kan veel minder dan in een lage brede bak)
 
Ik heb alleen maar sukkeltjes Nicolientje, geen vissen die zich echt kunnen verweren.
Bak is 120 lang.
Maar ik verwacht geen op maat advies hoor. Alleen ruwweg iets van, “ dat kan best mits....” of “ doe nooit ook maar één cichlide in een gezelschapsbak”
Ik heb gewoon te weinig ervaring. LFS heeft een prachtige eenzame green terror (rivulatus), zitten. Ik denk er al weken over hem te adopteren.

gr

mark
 
Antwoord is eigenlijk heel simpel: als ze het op hun heupen krijgen jagen ze de rest zo de dood in.
je moet voor de lol is een uurtje naar mijn midden Amerika bak komen kijken :juggle: :D

Jack Dempsey's hebben dan ook nog is een relatief grote bek die echt alles proberen te eten.
laatst een "operatie" gezien van een Jack Dempsey die een corydora in z'n strot had zitten die vast zat... :juggle:
 
LFS is natuurlijk alweer anders dan een rescue.

Ik zou niet aan die joekels van vissen beginnen in een rio 240 (netto 200 L). Denk niet dat de vis er veel mee opschiet. Het is m.i. aan asielen om ze in een grotere bak te plaatsen en mensen voor ze te zoeken die ze hetzelfde kunnen bieden.

Vind het wel goed van je hoor, dat je vissen probeert te helpen. :) Soms is het de betere oplossing, soms misschien ook niet.
 
De vraag is of die lfs dan niet weer een nieuwe besteld wanneer de huidige is verkocht... heb je weer hetzelfde
 
Antwoord is eigenlijk heel simpel: als ze het op hun heupen krijgen jagen ze de rest zo de dood in.
je moet voor de lol is een uurtje naar mijn midden Amerika bak komen kijken :juggle: :D

Jack Dempsey's hebben dan ook nog is een relatief grote bek die echt alles proberen te eten.
laatst een "operatie" gezien van een Jack Dempsey die een corydora in z'n strot had zitten die vast zat... :juggle:
Dat wil ik niet gaan meemaken nee. Het fijne van mijn bak is nu juist dat er absolute vrede en rust heerst. De enige die wel eens moeilijk doet is de Gnathonemus Petersii. Dan hangt er een glaswels bij een plant, ik denk het meest vreedzame dier op aarde, en dan vindt meneer olifant daar wat van en probeert de wels weg te pushen met z'n slurfie. Echter, de wels reageert helemaal niet, en blijft gewoon hangen waar hij hangt. Olifant wordt zelf steeds meer gefrusteerd, totdat hij inziet dat het geen zin heeft en gaat wat anders doen.
Ik lig dan al schaterlachend voor de bak te kijken natuurlijk .
Nu, dit is de ergste "agressie" die ik hier meemaak. En dat moet zo blijven.
 
Je weet dat glaswelzen een scholenvis is en minimaal met 10 gehouden moeten worden in een bak van minimaal 150 cm zwemlengte? dat je glaswels zo daar hangt is dus pure vereenzaming en die vis voelt zich uitermate ongemakkelijk
 
Je weet dat glaswelzen een scholenvis is en minimaal met 10 gehouden moeten worden in een bak van minimaal 150 cm zwemlengte? dat je glaswels zo daar hangt is dus pure vereenzaming en die vis voelt zich uitermate ongemakkelijk
Ja, idd, ze waren met 10, bij een vriend, maar na een paar dagen waren ze nog maar met 3 omdat ze opgegeten/gedood werden door andere bewoners daar.
Dit is een voorbeeld van hoe ik aan mijn huidige visbestand kom.
Maar ik geloof niet dat ze zo ongelukkig zijn hoor Nicolientje. Ze waren eerst best schuw, maar nu zwemmen ze waar ze willen, laten zich zien in het licht, bij voeren doen ze gewoon mee met de rest.
En hebben schijt aan de olifant .
Ik vind et best knap van ze
 
Tja dat word lastig advies geven zonder het complete bestand te weten want veel vissen gaan niet samen met cichlides en het formaat van je bak in cm (liters zeggen niet zoveel, in een hoge smalle bak kan veel minder dan in een lage brede bak)
Net als @Nicolientje-W ben ik wel nieuwsgierig naar het hele bestand. Dat er iets als een green terror niet in hoort moge duidelijk zijn. Maar je vraagt advies voor een nieuw vis (topic titel) en zonder je bestand te kennen is het niet mogelijk je een zinvol advies te geven.
Ik heb alleen maar sukkeltjes Nicolientje, geen vissen die zich echt kunnen verweren.
Bak is 120 lang.
Maar ik verwacht geen op maat advies hoor. Alleen ruwweg iets van, “ dat kan best mits....” of “ doe nooit ook maar één cichlide in een gezelschapsbak”
Ik heb gewoon te weinig ervaring. LFS heeft een prachtige eenzame green terror (rivulatus), zitten. Ik denk er al weken over hem te adopteren.

gr

mark

Je verwacht geen advies op maat, maar met de informatie die je geeft komen we niet eens tot "dat kan best mits".
Het soort bodem dat je hebt liggen zou ook wel handig zijn.
 
Ah , ok . Bestand is 14 ipv 13 (ik vergat mijn laatste aankoop van vorige week), en de bodem is filterzand, wat plantjes, verstop rotsjes en steen, en natuurlijk wat hout voor de L-letjes

5 Nematobrycon Palmeri (keizertetra)
3 Kryptopterus Vitreolus (glaswels)
2 Monodactylus Argenteus (zilverbladvis)
1 Colomesus Asellus (zuid amerikaanse kogel)
1 Gnathonemus Petersii (olifantvis)
2 L-nummers, L144 en L239

De green terror was bij lfs terug gebracht door een klant die met de hobby stopte. Inmiddels weet ik dat hij weg is, naar ook een gezelschapsbak, waar hij het prima doet. Het was een oude rivulatus man alleen.
Daar ging mijn vraag ook over, ik zie vaker dit soort "overblijvertjes", ik vind ze mooi, zou er dolgraag eentje adopteren, maar de rust in mijn bak is heilig.
 
Monodactylus Argenteus zijn wel vissen die in de natuur naar zeewater trekken. Je schijnt ze te kunnen houden op brakwater voor een lange periode. Maar zoetwater is eigenlijk niet aan te raden. ook worden ze te groot. een Gnathonemus Petersii wordt eigenlijk ook te groot. Snap dat het redingsacties zijn en dat daardoor het bestand niet helemaal gewenst is. Maar als het mogelijk is zou ik zeker een ander huis zoeken voor de argenteus. Ook zou ik hier niet meer vissen bij stoppen voordat er vissen weg zijn. De Gnathonemus Petersii en de kogel kunnen redelijk agressief zijn. Zeker sinds de meeste vissen neem ik aan nog moeten groeien zal dit meer worden in zon 'kleine' bak. Alles van cichliden zou deze agressie alleen maar erger maken ook worden de genoemde cichliden te groot.

Ik vind je reddingsacties heel begrijpelijk maar als ze dan ook niet in een 'goed' huis komen zou ik ze niet redden. Het heeft weinig zin om een vis bij de lfs te helpen door hem in een tijdelijk 'oke' bak te plaatsen.
 
Monodactylus Argenteus zijn wel vissen die in de natuur naar zeewater trekken. Je schijnt ze te kunnen houden op brakwater voor een lange periode. Maar zoetwater is eigenlijk niet aan te raden. ook worden ze te groot. een Gnathonemus Petersii wordt eigenlijk ook te groot. Snap dat het redingsacties zijn en dat daardoor het bestand niet helemaal gewenst is. Maar als het mogelijk is zou ik zeker een ander huis zoeken voor de argenteus. Ook zou ik hier niet meer vissen bij stoppen voordat er vissen weg zijn. De Gnathonemus Petersii en de kogel kunnen redelijk agressief zijn. Zeker sinds de meeste vissen neem ik aan nog moeten groeien zal dit meer worden in zon 'kleine' bak. Alles van cichliden zou deze agressie alleen maar erger maken ook worden de genoemde cichliden te groot.

Ik vind je reddingsacties heel begrijpelijk maar als ze dan ook niet in een 'goed' huis komen zou ik ze niet redden. Het heeft weinig zin om een vis bij de lfs te helpen door hem in een tijdelijk 'oke' bak te plaatsen.

TNX, Ik hoor je.
De kogel en de olifant wist ik dat het soms agressie kan zijn, gaan. Olifant heb ik ooit zelf gekocht, de kogel is later gekomen als "herplaatser". Gaat nu prima, misschien heb ik geluk, maar ik wil idd het risico niet lopen dat een andere vis de aanstichter zou kunnen gaan worden van onrust die er nu niet is.
De mono's naar brak weet ik. De eerste mono was idd ook een gevalletje "zielig/opvang". Maar ik ben inmiddels zo gek op ze, ik vind het eigenlijk de mooiste vis die ik ken, dat er op korte termijn een oplossing komt voor ze. Bak erbij, moet technisch nog even uitgewerkt worden, maar gaat goed komen met deze prachtige dieren.

gr

Mark
 
En toch zou ik wel zorgen voor gelukkige dieren door juiste aantallen te kiezen. De glaswelzen kan jij als gelukkig betittelen, maar moeten echt in aantal uitgebreidt worden. Pas dan heeft opvang zin. Anderd vang je op en laat je ze alsnog lijden.
 
TNX, Ik hoor je.
De kogel en de olifant wist ik dat het soms agressie kan zijn, gaan. Olifant heb ik ooit zelf gekocht, de kogel is later gekomen als "herplaatser". Gaat nu prima, misschien heb ik geluk, maar ik wil idd het risico niet lopen dat een andere vis de aanstichter zou kunnen gaan worden van onrust die er nu niet is.
De mono's naar brak weet ik. De eerste mono was idd ook een gevalletje "zielig/opvang". Maar ik ben inmiddels zo gek op ze, ik vind het eigenlijk de mooiste vis die ik ken, dat er op korte termijn een oplossing komt voor ze. Bak erbij, moet technisch nog even uitgewerkt worden, maar gaat goed komen met deze prachtige dieren.

gr

Mark
Zilverbladvissen zijn Idd prachtig als je ze goed verzorgd. In zoetwater worden ze erg donker en dan zijn ze zeker niet aantrekkelijk. Ze hebben echt brak water nodig en later zeewater.
veel Winkeliers vertellen het er ook niet altijd bij dat ze zoutwater verlangen.
zelf heb ik er 3 rondzwemmen. Gratis opgehaald bij een mevrouw in de buurt van Rotterdam..ze zei nog in de winkel waren ze zo mooi.
bij haar werden ze helemaal donker/grauw.
helaas zaten ze hier tussen neontetras en maanvissen.
helaas gaan veel mensen dan pas info over deze vis opzoeken,en komen er dan pas achter dat ze zoutwater nodig hebben en komen er dan ook achter dat ze erg groot worden.
verder zijn het ook best rovers wat de meeste mensen er niet aan af zien.
een school neontetras is zo weg bij deze vissen.
 
Zilverbladvissen zijn Idd prachtig als je ze goed verzorgd. In zoetwater worden ze erg donker en dan zijn ze zeker niet aantrekkelijk. Ze hebben echt brak water nodig en later zeewater.
veel Winkeliers vertellen het er ook niet altijd bij dat ze zoutwater verlangen.
zelf heb ik er 3 rondzwemmen. Gratis opgehaald bij een mevrouw in de buurt van Rotterdam..ze zei nog in de winkel waren ze zo mooi.
bij haar werden ze helemaal donker/grauw.
helaas zaten ze hier tussen neontetras en maanvissen.
helaas gaan veel mensen dan pas info over deze vis opzoeken,en komen er dan pas achter dat ze zoutwater nodig hebben en komen er dan ook achter dat ze erg groot worden.
verder zijn het ook best rovers wat de meeste mensen er niet aan af zien.
een school neontetras is zo weg bij deze vissen.

TNX voor je reactie Ice78
We gaan natuurlijk zwaar "off topic", maar ik zou nog uren kunnen doorgaan over de Mono's. Mijn oudste is nu bijna drie, de jongste een paar maanden. Ze zijn allebei nog helemaal op kleur, glimmend zilver met strakke scheiding tussen de zwart en gele kleur op overgang van lichaam naar vin. Echt man.... ze zijn zo verschrikkelijk mooi… National Geographic spul.
Ik realiseer mij dat de oudste echt wel over moet naar brak binnenkort. Ben bezig met een op-maat bak bij een leverancier in Rotterdam. Droom is een 1000+ liter brak-mangrove omgeving, met alleen maar Mono's en/of Argus. Dan hou ik mijn 240 liter voor de groenzoeters en zielepoten. Dit plan zou ik in komende kerstvakatie willen oppakken, maar daar is qua levering/nadenken/planning/budget wel iets tussen gekomen en ik denk daarom dat zulks pas komende lente zal gebeuren.
Als er een apart monodactylus forum oid is, wil ik dat graag weten ja

fijne avond

Mark
 
TNX voor je reactie Ice78
We gaan natuurlijk zwaar "off topic", maar ik zou nog uren kunnen doorgaan over de Mono's. Mijn oudste is nu bijna drie, de jongste een paar maanden. Ze zijn allebei nog helemaal op kleur, glimmend zilver met strakke scheiding tussen de zwart en gele kleur op overgang van lichaam naar vin. Echt man.... ze zijn zo verschrikkelijk mooi… National Geographic spul.
Ik realiseer mij dat de oudste echt wel over moet naar brak binnenkort. Ben bezig met een op-maat bak bij een leverancier in Rotterdam. Droom is een 1000+ liter brak-mangrove omgeving, met alleen maar Mono's en/of Argus. Dan hou ik mijn 240 liter voor de groenzoeters en zielepoten. Dit plan zou ik in komende kerstvakatie willen oppakken, maar daar is qua levering/nadenken/planning/budget wel iets tussen gekomen en ik denk daarom dat zulks pas komende lente zal gebeuren.
Als er een apart monodactylus forum oid is, wil ik dat graag weten ja

fijne avond

Mark
Heb in het verleden ook een brakwater bak gehad.
het is wel apart niet veel mensen heben dat.
mooiste is een grote school zilverbladvissen maar het zijn wel erg drukke zwemmers.
er zijn toch wel aardig wat brakwatervissen te krijgen buiten de monos en de argussen.
Een monodactylus forum ben ik nog nooit tegen gekomen.
 

Terug
Bovenaan