Advies inrichting


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,270
Locatie
Eelde
Ik vond onze bak nog kaal en heb een aantal planten bijbesteld. Zouden jullie eens mee willen kijken naar mijn plan?

De bak ziet er op dit moment zo uit:
2015-02-24%2018.29.54.jpg


Een plattegrondje van de beplanting en een lijstje van er beschikbaar is om bij te planten:
Huidig.PNG


Naar mijn idee zou het als volgt kunnen:
Plan.PNG

Uiteraard wordt niet alles bedekt, maar de grote vlakken geven de ruimte aan die ik de planten wil geven om zich uit te breiden.

De genoemde planten heb ik tot mijn beschikking en ik heb het maar een beetje op zone (voor/midden/achter) geplaatst. Ik ben erg benieuwd hoe jullie deze planten over de bak zouden verdelen.
 
Je kan de Vallisneria gigantea rechts voor de pomp zetten is misschien wel mooi.

Verder kan je met steen gaan werken om de Echino en monte carlo wat te ''scheiden''
Misschien is het een leuk idee om een soort klif te maken.
Net als ze hier gedaan hebben :
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 023&page=1

Zelf zou ik de gigantea niet gaan ruilen voor de assiatica.
Vind de gigantea een stuk mooier.
 
Mbt de gigantea vs. asiatica: Ik ben het helemaal met je eens, maar de gigantea is gewoon te groot voor mijn bak. De bladeren zijn al bijna een meter en dat betekent ~40 cm omhoog tot het oppervlak en 40-60 cm drijvende wirwar van stengels aan het oppervlak. Daarom heb ik nu de asiatica besteld die met zijn 50 cm max. het oppervlak precies gaat halen.

Ik zal eens kijken of ik een recht stuk kienhout kan krijgen ergens. Misschien dat ik daarmee een grens kan maken. Scheelt later inderdaad een boel wieden :)

Nog andere tips? Zoals gezegd: Ik heb gewoon maar een beetje van laag naar hoog geplaatst en weinig gevoel voor hoe de plaatjes van de webshop zich in werkelijkheid zullen gaan ontwikkelen als je ze in de bak combineert :)
 
Probeer 'straatjes' te maken ! Verder: stenen en/of hout. Dat maakt je bak veel spannender.
 
Ik heb ook gedacht aan een hoger stuk kienhout in het midden, maar die zijn vrij duur en ik vind het lastig om in de winkel in te schatten welke past in mijn bak en of het nog leuk staat ook. Maar ik zal morgen toch eens gaan kijken of ik wat kan vinden.

Straatjes maken: Betekent dat in mijn plattegrond dat ik de hogere beplanting verder naar voren moet doortrekken zodat er van de Echinodorus en Micranthemum begrensde paden naar achteren overblijven?
 
Je hebt links en rechts al hout liggen..
Denk dat je met wat stenen erin het net wat mooier krijgt.
Anders krijg je misschien teveel hout.

Stenen is ook stukken goedkoper als hout.
Voor een paar euro heb je al enkele kilo's.

Je kan even naar de bak van Crash Cowboy kijken.
Had het in een vorige reactie al over de "kliff".
Zoiets kan je ook maken.
 
Peter74 zei:
Ik heb ook gedacht aan een hoger stuk kienhout in het midden, maar die zijn vrij duur en ik vind het lastig om in de winkel in te schatten welke past in mijn bak en of het nog leuk staat ook. Maar ik zal morgen toch eens gaan kijken of ik wat kan vinden.

Straatjes maken: Betekent dat in mijn plattegrond dat ik de hogere beplanting verder naar voren moet doortrekken zodat er van de Echinodorus en Micranthemum begrensde paden naar achteren overblijven?
'Straatjes' zijn groepen (voorgrond en middelzone) planten die in een breed perkje beginnen en schuin smaller naar achter weg lopen. Daar krijg je mooie diepte van in je aquarium. Bekijk maar eens foto's van 'Hollandse plantenaquariums': die zitten er vol mee ! Voorbeeld (gewoon van Internet):

grootoverzicht.jpg


In mijn Rio 125 (die heb jij ook toch ?) zaten ook een paar kleine 'straatjes:

6C8C9DD5-490B-486D-88EC-950B0DFEC114_zps37pnq8cz.jpg


Nog een tip: Op de foto staat je Vallisneria pal in het midden, en trekt de aandacht. Google eens op 'gulden snede' ! Daarkom je best een eind mee.
 
Ik vindt het erg lastig me voor te stellen hoe het wordt als alles begint te groeien, dus ik vraag nog even door om een beetje degelijk plan te hebben....

Ik heb de rekord800, maar die heeft dezelfde bodemmaten als de rio125. Dank voor het voorbeeld dus! Ziet er schitterend uit!

Volgens het gulden snede principe zou ik de Vallisneria op ~31 cm van de rechterkant moeten zetten. Dat komt neer op de linkerpunt van het stuk kienhout aan de rechterkant. Dat betekent dan langs de achterwand van rechts naar links: Pomp, Ludwigia, Mayaca, Vallisneria. De tweede Mayaca komt voor de pomp, zodat de Ludwigia er beiderzijds door geflankeerd wordt.

Een straatje zou kunnen door de Hydrocotyle voor de Vallisneria en het kienhout te zetten? Dat levert een hoog muurtje door de achter en middenzone. De Micranthemum kan dan vanuit de voorgrond doorlopen tot de achterwand.
De linkergrens van het straatje wordt dan gevormd door de Lysimachia en Cryptocryne.

Ik heb e.e.a. weer in een plattegrondje gezet:
PlanV2.png


Ik ben vandaag op zoek naar stenen of een hoger stuk kienhout geweest, maar kwam daar niet goed uit. Ik heb gezocht bij aquariumzaken, maar zag net dat ik beter naar bouwmarkten/tuincentra had kunnen gaan....
 
Ik denk dat je gewoon iets moet kiezen en moet beginnen.
Voorstellen lukt bijna nooit en vaak word het toch anders.
Ooit beter en ooit valt het tegen.

Denk wel dat stenen mooier is als nog meer hout.
 
Dan ga ik het gewoon proberen. Ik wil alleen geen blunders maken die te voorzien waren. Ik heb alles al een keer verplaatst en wil ze nu eens neerzetten waar ze kunnen groeien :)

Ik heb net een mooi adresje gevonden voor keien: Een grote handel in bestrating en grind. Ik kan daar de volgende keien krijgen:
- Lavastenen 10-20cm (Eifel)
- Breuksteen grijs 6-10 en 10-20 cm (Adrennen). Dit heet wel kalksteen: slecht voor het water?
- Moranekeien 5-10 en 10-30 cm (Bovenrijn)

In verband met het lage gewicht en de kleur neig ik naar de lavasteen.
 
Peter74 zei:
Dan ga ik het gewoon proberen. Ik wil alleen geen blunders maken die te voorzien waren. Ik heb alles al een keer verplaatst en wil ze nu eens neerzetten waar ze kunnen groeien :)
Je hebt in ieder geval een goed plan, en je informeert je goed ! Ik denk ook dat je gewoon moet beginnen. En dan zul je inderdaad zien dat alles toch weer anders wordt als je je had voorgesteld. Laat de natuur ook maar z'n gang gaan !

Een tip van The Crash Cowboy: neem niet te weinig planten om te beginnen !

Peter74 zei:
Ik heb net een mooi adresje gevonden voor keien: Een grote handel in bestrating en grind. Ik kan daar de volgende keien krijgen:
- Lavastenen 10-20cm (Eifel)
- Breuksteen grijs 6-10 en 10-20 cm (Adrennen). Dit heet wel kalksteen: slecht voor het water?
- Moranekeien 5-10 en 10-30 cm (Bovenrijn)

In verband met het lage gewicht en de kleur neig ik naar de lavasteen.
Lavasteen is prima; het ziet er mooi uit (maar smaken verschillen) en sommige planten hechten er prima op door de ruwe, poreuze structuur. Ik weet niet hoe veel het kost en hoe ver je moet rijden voor die keienhandel, maar ik heb 40 kilo lavasteen in allerlei vormen en maten gewoon uit de bak buiten bij de Intratuin gehaald, voor 65 cent per kilo geloof ik. Even afspoelen, kwartiertje koken en hup, de bak in !

Als iets 'kalksteen' heet zou ik het niet in je aquarium doen. Dat geeft teveel kalk af. Kijk maar eens in het foto-album van Boomtak ... Je kunt dat testen met een scheut azijn, of beter nog: een paar druppels zoutzuur (wel voorzichtig hoor !). Steen met kalk bruist; steen zonder kalk niet.
 
Nee, te weinig planten beviel me inderdaad niet. Ik heb vanavond 13 soorten planten die hun best voor me mogen gaan doen. We zullen zien welke er op termijn overblijven :)

Het is lavasteen geworden. Die is in Groningen bij een handel in stenen/bestrating voor 113 euro per kooi van 800 kilo = 14 ct/kg verkrijgbaar, maar ik mocht er voor 5 euro wel twee emmers vol van meenemen :)
 
Mooie opzet en ik zal je topic dus wel volgen hoor.
 
Peter74 zei:
Het is lavasteen geworden. Die is in Groningen bij een handel in stenen/bestrating voor 113 euro per kooi van 800 kilo = 14 ct/kg verkrijgbaar, maar ik mocht er voor 5 euro wel twee emmers vol van meenemen :)
Dat is n�g goedkoper ! :thumbs:
 
Alles staat erin. Alleen de stenen niet. Ik zie niet goed hoe ik daar iets moois van kan maken. Misschien kan ik er nog wel wat van midden-achter naar links-voor toevoegen...

Zelf ben ik het meest tevreden over de rechter helft van de bak. Links zie ik wel hoe het zich ontwikkeld. Nu groeien maar!

2015-02-27%2011.06.00.jpg
 
Ziet er al heel anders uit!

Weet niet of je het mooi vind maar heb al meerdere keren voorgesteld om de ''kliff'' van Crash Cowboy wat na te apen.

Heb je de perfecte plek nog voor over denk ik zo.

Misschien met je hem wel even om toestemming vragen ;)
 
Ik heb je suggestie mbt een klif gezien, maar ik kan niet goed vinden hoe zo'n klif eruit ziet. Hij wordt niet benoemd in de thread die je noemt. Crash Cowboy, kun jij me verder helpen? Misschien met een detail foto?
 
Peter74 zei:
Ik heb je suggestie mbt een klif gezien, maar ik kan niet goed vinden hoe zo'n klif eruit ziet. Hij wordt niet benoemd in de thread die je noemt. Crash Cowboy, kun jij me verder helpen? Misschien met een detail foto?
Het zijn eigenlijk twee 'terrassen' van stenen die ik gevuld heb met grind, zodat je hoogte kunt bouwen. Daar tussen zit een laag 'strandje' wat niet is begroeid; je krijgt zo een soort kloof.

9F49312C-4694-4FE7-8450-308D10E4D125_zpsuhqsiasf.jpg


BFF0C13E-BBEB-4D4B-BDDD-5D0472B2862E_zpsvfiio2g6.jpg


Hier een filmpje met James Findley, die een soort 'klif' bouwt. Je moet wel goed uitkijken dat het grind niet instort als je water in de bak doet.

https://m.youtube.com/watch?v=XJWPKZe4kBE

GewoonJoey zei:
Weet niet of je het mooi vind maar heb al meerdere keren voorgesteld om de ''kliff'' van Crash Cowboy wat na te apen.

Misschien met je hem wel even om toestemming vragen ;)
Tuurlijk hoeft dat niet. Gewoon na-apen met die hap !

:thumbs:
 
Ik ga hem zeker onthouden en misschien in de toekomst zelf gebruiken!

Kan hem in de bak van Peter ook al voor me zien.
Denk dat dit een mooie toevoeging gaat zijn hoor.

Mits je het zelf ook mooi vind natuurlijk.
 
Gauw een siliconen kit spuit gehaald. Daar maak ik de stenen wel mee aan elkaar om verzakken te voorkomen......
 
Peter74 zei:
Gauw een siliconen kit spuit gehaald. Daar maak ik de stenen wel mee aan elkaar om verzakken te voorkomen......
Kan ... Maar dan krijg je ze niet meer los. Lavasteen is goed te stapelen omdat het zo'n ruw oppervlak heeft, en stel dat er een omvalt dan hoef je met een laag zand niet bang te zijn voor schade aan je bodem, want ze wegen weinig vergeleken met andere stenen. Ik heb onder mijn bodem nog een (dunne) laag tempex liggen. Bij mij liggen alle stenen los gestapeld, zelfs met een flinke laag grind aan ��n kant.
 
Ik ben niet gaan kitten. Was toch lastig met meer dan 2 stenen :)
Het resultaat:
CRW_6560.JPG

Ik wilde geen bodemgrind storten in mijn draaiende bak, dus heb me beperkt tot het stapelen van lava. Mogelijk moet het oerwoud aan de linkerkant nog een keer helemaal op de schop en kan ik die (vrijwel) helemaal met lava vormgeven. In dat geval zou ik er wel grind onder gaan brengen.
 
denk dat als het flink gaat groeien dat het best eens een leuke clif kan worden ;)
 
Ziet er al heel anders uit!

Zelf tevreden mee?
Denk dat je nu gewoon even af moet wachten hoe alles groeit.
Dat maakt het allemaal alweer een stuk mooier.
 
Ik ben er toch niet tevreden mee. Zoals het nu is, is het net niks: Het is klein zodat je het nu nog ziet, maar speelt niet echt een rol in de bak en zal uit het zicht verdwijnen als de planten serieus gaan groeien.

Ik ga vanavond de linkerkant alsnog overhoop halen. Ik wil daar toch proberen een klif te bouwen zoals in het filmpje getoont wordt. Ik heb mijn restant bodemgrind gewassen en ben nog wat stenen aan het uitkoken. Het streven is een klif vanuit de linkerachterhoek tot halverwege de ruit (~15cm, steil in de voorwaartse richting dus), tot ~30 cm naar rechts (2x minder steil) en ongeveer tot halverwege de waterhoogte (~20 cm.) Dan wordt het echt een aandachtstrekker en iets waar ik kruip/hangplanten langs kan laten groeien. Ik meen ergens een een plant tegengekomen te zijn die zich daar goed voor leende.... (Suggesties?)

Als het lukt, plaats ik vanavond nog een foto met het resultaat :)
 
Ik vond je bak er nu ook leuk uit zien, maar ik zou m��r planten nemen, en ze minder in bosjes, maar meer door elkaar planten. De combi van verschillende bladvormen maakt een aquarium interessant. Dat hoef noet zo wild door elkaar als in mijn Jungle, maar afwisseling van steen, takken en planten kan helpen. Voorbeeld in jouw bak is de Vallisneria: die staan nou in een bosje. Verspreid ze wat meet, en zet er eens gewoon een ander plantje tussen. En dan nog een klif, en twee maanden geduld, dan kan dit een prachtige bak worden !
 
O ja, de klif verkleint wel de hoogte die je plantjes daarop kunnen hebben. Daar moet je geen 'achtergrondplanten' op zetten. Google maar eens op 'middelhoge beplanting' ! En gebruik volle bossen, die je als ze te hoog worden gewoon in vorm kunt snoeien. Voorbeeld: Hemianthus micranthemoidus. Rotala rotifundolia is ook mooi.
 
Zo is het geworden:
CRW_6593.JPG


Ik ga op zoek naar de Rotala en Hemianthus om de klif te beplanten. De Rotala lijkt me een mooi kleurcontrast geven!

Ik tijfel nog aan de javavaren. Alternatieve plek zou links tegen de zijwand zijn. Dat zou de bak weer wat dieper maken doordat een duidelijker straatje ontstaat, maar ook het zicht op de klif (een beetje) beperken....
 
Toen ik de foto zag had ik zo iets van ''nee.. die andere was toch mooier''
Nadat ik gelezen had en me het een en ander in gebeeld had heeft deze toch ook wel iets.

Maar je twijfelt over de javavaren?
Lekker op de hoop stenen zetten, gaat er veel beter uitzien!

Rotundifolia is een prachtige plant (heb hem zelf in mijn Rio staan).
 
De Rotala en Hemianthus moet je wel in zand/grind planten, dus die kan je niet 'kaal' op de stenen zetten. Ik zie bij jou volgens mij alleen gestapelde keien, klopt dat ? Mijn 'berg' stenen is eigenlijk een 'bak' van stenen, die ik heb gevuld met grind. Daar kunnen die plantjes in. Er zijn ook planten die je op de stenen kunt zetten, en die zich er aan hechten: Anubias, Bolbitis, Javavaren, Javamos. Die staan bij mijn op de stenen rond de kloof, en hier en daar op het hout.

Je bak ziet er op de laatste foto alweer beter uit. Geef hem nu de kans om eens flink te groeien ! Over een maand of twee ziet ie er prima uit. Hier onder drie foto's van mijn ouwe Rio 125; eentje van het moment dat ik er net de plantjes in had gezet, eentje van de definitieve scape met ng wat nieuwe plantjes, en eentje van een paar maanden later. Rechts vooraan staat een bos Hemianthus micranthemoidus. Die kun je gewoon blijven snoeien tot de gewenste hoogte, en met wat gepriegel zijn de stekken prima opnieuw te planten.

Geduld hebben is heel moeilijk, maar het komt met goede verzorging allemaal wel in orde ! Het is leuk om te zien hoe je met jouw scape bezig bent, en ik denk echt dat dit een hele mooie bak wordt !

11C13330-39C6-419F-B064-316332CF7EE2_zpsovbovb7l.jpg


E1461DF4-62D4-4713-997F-AC48AE0A7D22_zpsl6klvnye.jpg


6C8C9DD5-490B-486D-88EC-950B0DFEC114_zps37pnq8cz.jpg
 
Lekker laten groeien die handel.

Varen op de stenen en op de plek van de varen wat anders planten!

Hier nog van mijn rio180 in de begin fase.
Heb mooi de eerste dag een foto gemaakt en een weekje later.
Kun je zien wat kleine plantjes doen:

WP_20140320_002_zps73fcf9b8.jpg
 
De rotspartij is een combi: een bakje gevuld met stenen en opgevuld met grind. Tussen de stenen zitten behoorlijke openingen waarin grind toegangelijk is. Ik kan volgens mij zowel planten op de stenen, als in het grind ertussen.

De javavaren had ik al op een steen gebonden en is nu verhuisd naar naar linksvoor op de grond, tegen de wand. Daardoor is er nu weer sprake van een straatje in het midden.

Het laatste wat ik nog ga doen is een klein (1 steen breed, 1 steen diep) terrasje langs de achterwand uit de rotsparij laten komen. Die moet de Ceratopteris thalictroides gaan omvatten/begrenzen en het straatje in het midden markeren. Dat begrenst dan tevens de Micranthemum die daar zich over de bodem moet gaan verspreiden.

Daarna is de vakantie voorbij en mag alles eindelijk rustig gaan groeien tot de volgende vakantie :-D

Ik plaats vanavond weer een foto van het eindresultaat :)
 
Dit is het geworden:
113693vanluijk_0_82_crw_6597.jpg


Op het nieuwe terrasje is nog een plek aan de kant van de klif waar ik een wat grotere plant kwijt kan. Op de klif moet nog eens een kruiper o.i.d. geplant worden. Ben er wel tevreden mee! De rest komt in de volgende vakantie :)


Dank allemaal voor de tips en feed-back!
 
Ziet er leuk uit hoor. Misschien een leuke grote Bleheri of andere Echino erbij??
 
De stapel stenen links vond ik uiteindelijk toch echt niet mooi en heb ik weer weggehaald:
966184vanluijk_0_82_20150325_14.jpg


Het stukje kienhout gaat nog naar een andere bak en ik leg dan nog een 'heuvelrugje' achter de Cryptocorynes langs. Dan zoek ik nog een plantje voor achter de Cryptocorynes, schuin voor / tussen de javavaren en Ceratopteris. Volgens mij zou een plant met wat groter rond blad daar mooi afsteken, maar het is een vrij donker deel van de bak onder de drijfplanten en daar kon ik niets voor vinden. Wie heeft er een idee?
 

Terug
Bovenaan