Advies inrichting


Prachtige en rustgevende bak! Erg mooi.

Zitten alle vissen uit je handtekening in dit aquarium?
 
Dank :)

Beetje off-topic, maar inderdaad. De kardinalen moeten er nog uit. Die moeten te warm gehouden worden voor de rest. Dat worden nog neon tetras om toch een blauw streepje in de bak te houden.
 
Ik herhaal nog even de oorspronkelijke vraag, omdat die op de vorige pagina staat en waarschijnlijk gemist wordt:

De stapel stenen links vond ik uiteindelijk toch echt niet mooi en heb ik weer weggehaald. (Zie foto vorige pagina.)

Het stukje kienhout gaat nog naar een andere bak en ik leg dan nog een lava-'heuvelrugje' achter de Cryptocorynes langs. Ik zoek nog een plantje voor achter de Cryptocorynes, schuin voor / tussen de javavaren en Ceratopteris. Volgens mij zou een plant met wat groter rond blad, tot maximaal 20cm hoog, daar mooi afsteken, maar het is een vrij donker deel van de bak onder de drijfplanten en daar kon ik niets voor vinden. Wie heeft er een idee?
 
Peter74 zei:
Het stukje kienhout gaat nog naar een andere bak en ik leg dan nog een 'heuvelrugje' achter de Cryptocorynes langs. Dan zoek ik nog een plantje voor achter de Cryptocorynes, schuin voor / tussen de javavaren en Ceratopteris. Volgens mij zou een plant met wat groter rond blad daar mooi afsteken, maar het is een vrij donker deel van de bak onder de drijfplanten en daar kon ik niets voor vinden. Wie heeft er een idee?
Braziliaanse klimop ? Mooi rond blad, fel lichtgroen, dus dat zou het donkere deel omhoog halen. Groeit als de hel, dus lekker snel stekken !

B599C8D9-D26D-4910-9257-2AD2698EB201_zpsn3ew3eye.jpg
 
Ah! Die had ik over het hoofd gezien. Volgens een tabelletje op de website van de leverancier heeft hij veel licht nodig, maar in de gedetaileerde omschrijving staat dat hij zich wel aanpast in wat donkerder omgeving. Is dat ook jouw ervaring?
 
Ik heb de plant in de hoek van mijn aquarium staan, dat ik niet echt bovenmatig verlicht (2 x 80 watt, 8 u/d, 450 liter, waterdiepte 50 cm). De klimop groeit goed ! Het lijkt me verder ook een makkelijke plant. Ik heb de stekken ooit submers van Saskia gekregen, dus ik weet niet hoe (emerse ?) plantjes uit de LFS zich houden.
 
Dat klinkt alsof het bij mij ook moet kunnen!

Nu heb ik zelf al wel de Hydrocotyle sibthorpioides die er erg op lijkt, maar bepaald niet snel groeit. Liefst heb ik niet 2 planten in de bak die zo sterk op elkaar lijken en die van mij groeit niet erg snel (staat in het volle licht), dus stekken voor bedoelde plek ligt niet voor de hand.

Zijn er nog alternatieven?
 
Die Hydrocotyle sibthorpioides is volgens mij een bodembedekker, die maar een paar cm hoog wordt, en veel kleinere blaadjes heeft. De Braziliaanse klimop groeit met bladeren van 1 - 2 cm breed helemaal tot het oppervlak. Ik vind het een mooie contrasterende plant, maar dat is natuurlijk aan jou. Je zou natuurlijk eens een bosje kunnen proberen. Ik heb wel eens stekken, maar het is een heel teer plantje dat versturen wsch niet overleeft. Misschien iemand bij jou in de buurt ?

Ik weet niet hoe groot jouw Echinodorus gaat worden, maar bijvoorbeeld een E. Ozelot op de achtergrond ? Of een mooie flinke bos Javavaren aan een tak of steen ?

Wat lager: met een paar Anubias breng je ook mooie accenten aan met een andere bladvorm.
 
eIIPeg3fnU4P0pczzYIJqanChNtg9RCe.jpeg


Hydrocotyle sibthorpioides, fantastisch voorgrondplantje
 
AquaVISie zei:
Hydrocotyle sibthorpioides, fantastisch voorgrondplantje
Lijkt veel op Hydrocotyle tripartita ! Die groeit bij mij niet super hard ...

B7BE1D66-E9D0-4F72-B228-1D93CABD7E7F_zpsr51nmg5s.jpg
 
Hierbij nog even het plaatje:
966184vanluijk_0_82_20150325_14.jpg


Rechts op de rand van de foto zie je de Hydrocotyle sibthorpioides (http://www.aquaplantsonline.nl/p/738/hy ... orpioides/) en die is in mijn bak 10-15cm hoog.
Een javavaren staat al in de hoek links-achter. Het gaat om iets achter de 2 Cryptocorynes in het midden en op de voorgrond.
Ik heb daar een Anubias gehad, maar daar is al het blad vanaf gegaan. De wortelstok met een paar mini-blaadjes zit op een stukje kienhout achter de Cryptocorynes, maar ik weet niet of dat nog goed komt. Voor die plek zoek ik dus iets.

Ik vind de Braziliaanse klimop schitterend en die zou kunnen, maar als er iets is wat minder lijkt op de Hydrocotyle sibthorpioides, lijkt me dat nog leuker omdat ze toch bij elkaar in de buurt staan. Anders gaat de Hydrocotyle sibthorpioides er gewoon uit naar de bak 'van mijn zoontje' en doe ik hier de Braziliaanse klimop.
 
Qua bladvorm zou achterin, naast het midden, een mooie Zwaardplant niet gek zijn. Verder zou ik nu eerst afwachten hoe (en of) alles eens flink gaat groeien. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zet er eens flink wat planten bij die je mooi vindt, en selecteer dan later door ze weg te halen als je ze niet mooi vindt, en te stekken en te herplaatsen als ze goed zijn. Sterrenkruid, flink wat verschillende Crypto's, lage en hoge Echinodorussen, Bolbitis, noem maar op. Je bent heel goed na aan het denken over je layout, maar je geeft het allemaal te weinig tijd, vind ik. No offence !

;)
 
Geduld.... FF wikipedia checken.... ;-)

Nee, ik snap je punt. Zoals elders te lezen heb ik er dus inmiddels 2 60cm bakjes erbij gekocht om mijn geduld eehhh de tijd mee te doden :-D


Ik heb wel het idee dat er iets niet helemaal goed gaat:
2015-04-01%2017.10.01.jpg


De Echinodorus magdalenensis vertoont vrij veel dood blad, hoewel hij nog steeds wel uitloopt en nieuwe plantjes produceert. De Valisneria asiatica doet precies hetzelfde: hij verliest blad / blad wordt glazig en /of grauw. De bestaande planten geven niet echt nieuw blad, maar wel nieuwe plantjes op uitlopers.

Is dit normaal? Of moet ik hier iets aan doen?

Wat verder op de foto te zien is (en dat is door de hele bak), is vrij veel slakkensterfte. Maar misschien moet ik die slakkehuisjes gewoon wat vaker opruimen :)
 
Niemand?
 

Terug
Bovenaan