Advies LED Verlichting


CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Berichten
519
Locatie
Rotterdam
Hallo,

Mijn controller van mijn Aqualife Lumia LED (Zetlight balken) heeft het begeven. Aangezien ik de software vreselijk slecht vindt ga ik niet kijken voor een nieuwe controller maar wil ik nieuwe lampen.

Mijn bak is 275 x 80 x 80 met vrij weinig planten (enkele Anubiasssen op het hout en stenen en twee java varens)

Er zitten momenteel twee balken van 120 cm op en de hoeveelheid licht is meer dan voldoende.

Wat ik graag wil is ervaringen en advies over LED verlichting met goede software en die ook degelijk is. Een hoop van wat ik zie heeft een aardige "Chinese" uitstraling.

Twee valken van 120 - 150 cm die ik volledig kan instellen via een app die over de wifi werkt is wat ik zoek :) Dus brand maar los.

(uiteraard zelf al wat rond gekeken)
 
Ik heb voor mijn nieuwe aquarium Daytime matrix aangeschaft.
Kun je ook mooie spotlight mee creeeren als je dat wilt.

Het staat nog ingepakt, dus heb nog geen ervaring.

Maar chinees is het zeker niet.
 
Je geeft aan dat je verlichting die je nu hebt, eigenlijk gewoon naar je zin is, maar dat alleen de controller het heeft begeven.
Waarom zet je er niet gewoon een tc421 controller op.
Dan kun je alle zelf schema’s maken, en heeft een wifi modus.
 
waarom geen andere controller ertussen?
als de lampen zelf nog goed werken en voor jouw voldoende licht geven.
 
waarom geen andere controller ertussen?
als de lampen zelf nog goed werken en voor jouw voldoende licht geven.

Betwijfel of dat kan. Geen zin om zelf allerlei houtje touwtje hobby dingen te bouwen in ieder geval.
 
Je geeft aan dat je verlichting die je nu hebt, eigenlijk gewoon naar je zin is, maar dat alleen de controller het heeft begeven.
Waarom zet je er niet gewoon een tc421 controller op.
Dan kun je alle zelf schema’s maken, en heeft een wifi modus.

Omdat je dan zelf moet gaan hobbyen volgens mij.
 
Wat ik graag wil is ervaringen en advies over LED verlichting met goede software en die ook degelijk is. Een hoop van wat ik zie heeft een aardige "Chinese" uitstraling.
Tja ben bang dat als je zegt thuis en nu alle spullen van Chinese makelij er uit er wel enkele dingen gaan uitvallen.
zelf ben ik heel te vrede met de daytime matrix in combi met een ghl profilux mini waar ik niet alleen het licht mee regel maar ook co2 en temperatuur bewaking en voeding pauze mee regel
maar kan ook in combi met een tc 420 of de eigen regelaar van daytime matrix
linkje https://www.azaqua.nl/daytime-matrix
 
Er zit wel wat verschil tussen spullen gemaakt en ontworpen door een Chinees bedrijf of ontworpen door een bedrijf uit de Westerse wereld en gemaakt onder hun supervisie in China is mijn ervaring :)

Welke lampen van Daytime Matrix gebruik jij Jaap?

CO2 en temperatuur vind ik niet heel spannend. CO2 doe ik niks mee en de temperatuur heb ik een Aquamedic voor waar ik tevreden over ben.
 
Je moet je niet vergissen, ook die merkartikelen zijn veelal in China gemaakt! Net als en Apple telefoon bijvoorbeeld. Alles wat daar vandaan komt is echt niet slechter dat hetgeen hier aangeboden wordt. Komt er dan geen rommel uit China? Jazeker wel, maar ook alles wat hier te koop is blijkt soms van een aboninamele kwaliteit. In alle gevallen is het gewoon zaak om goed op te letten en niet over een nacht ijs te gaan.
 
Betwijfel of dat kan. Geen zin om zelf allerlei houtje touwtje hobby dingen te bouwen in ieder geval.

Dat ligt aan de specificaties van je leds, maar de meeste ledbalken voor aquaria werken op 24v gelijkspanning en dan is er een scale aan potentieel geschikte dimmers/controllers. De TC421 die @Lagerwerf noemt kun je heel veel kanten mee op en internet staat vol met goede instructies en voorbeeld programma's.
Het is ook maar wat je wilt, meerdere kleuren leds appart bedienen of gewoon ramp-up ramp-down. Maar alternatieve dimmers zijn doorgaans niet moeilijker te programeren dan wat een fabrikant meeleverd. En wat is dan de meerwaarde van een nieuw (en prijzig) systeem..

Voor lampen in lichtkappen is er niet heel veel te kiezen. De meeste lampen kunnen niet tegen de vochtigheid en warmte in een kap.
 
Tc420/421 kun je inderdaad heel veel mee.
Ik stuur er zelf ook de ventilatoren in de lichtkap mee aan.
Setup die ik hier heb:
Tc420 controller gevoed door een meanwell voeding.
Ledstrips in rgb 3000k wit en 6500k wit
24v ventilatoren worden aangestuurd door de tc420 afhankelijk van de lichtintensiteit op dat moment.

Het is inderdaad geen plug&play systeem die je zo in de winkel koopt, maar voor mij persoonlijk is de techniek achter het aquarium een hobby op zich, en dat hoeft zeker geen houtje touwtje te zijn.

Op mijn vorige bak heb ik de aquatlantis gehad icm de luminus controller. Maar voor het zelfde geld heb ik nu het dubbele aan verlichting hangen, met meer mogelijkheden tot instellen.

Het is maar net waar je voorkeur ligt.
 
Voor enkele anubias en 2 javavaren lijkt me dit rijkelijk overdreven.
Kan natuurlijk, maar is mijn optiek zonde van je geld
 
Ik heb ook Daytime matrix: 3x neutral white en 2x Sunlike. Als controller heb ik ook de TC421.
Uitstekende verlichting en super eenvoudig om modules uit te breiden of te vervangen voor andere kleuren.
Op de site van AZaqua las ik dat er nieuwe modules beschikbaar zijn voor de Daytime matrix balken.
Met name de Daytime PRO Module SunLike-color vindt ik interessant om toe te voegen aan de balk.
Deze module geeft geschiktere kleuren voor de planten, hogere lichtopbrengst (lumen) per module en een lager stroomverbruik tov de vorige modules.

 
Hallo,

Mijn controller van mijn Aqualife Lumia LED (Zetlight balken) heeft het begeven. Aangezien ik de software vreselijk slecht vindt ga ik niet kijken voor een nieuwe controller maar wil ik nieuwe lampen.

Mijn bak is 275 x 80 x 80 met vrij weinig planten (enkele Anubiasssen op het hout en stenen en twee java varens)

Er zitten momenteel twee balken van 120 cm op en de hoeveelheid licht is meer dan voldoende.

Wat ik graag wil is ervaringen en advies over LED verlichting met goede software en die ook degelijk is. Een hoop van wat ik zie heeft een aardige "Chinese" uitstraling.

Twee valken van 120 - 150 cm die ik volledig kan instellen via een app die over de wifi werkt is wat ik zoek :) Dus brand maar los.

(uiteraard zelf al wat rond gekeken)
Ik ben erg tevreden over JMB Orion. Heb ze met de multi controller.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Je moet je niet vergissen, ook die merkartikelen zijn veelal in China gemaakt! Net als en Apple telefoon bijvoorbeeld. Alles wat daar vandaan komt is echt niet slechter dat hetgeen hier aangeboden wordt. Komt er dan geen rommel uit China? Jazeker wel, maar ook alles wat hier te koop is blijkt soms van een aboninamele kwaliteit. In alle gevallen is het gewoon zaak om goed op te letten en niet over een nacht ijs te gaan.
Goh das net wat ik zeg :) Dingen die Europees geproduceerd zijn zijn zelden van slechte kwaliteit. Ze moeten daar wel in uitblinken wat in prijs kan het niet hoor.

Tc420/421 kun je inderdaad heel veel mee.
Ik stuur er zelf ook de ventilatoren in de lichtkap mee aan.
Setup die ik hier heb:
Tc420 controller gevoed door een meanwell voeding.
Ledstrips in rgb 3000k wit en 6500k wit
24v ventilatoren worden aangestuurd door de tc420 afhankelijk van de lichtintensiteit op dat moment.

Het is inderdaad geen plug&play systeem die je zo in de winkel koopt, maar voor mij persoonlijk is de techniek achter het aquarium een hobby op zich, en dat hoeft zeker geen houtje touwtje te zijn.

Op mijn vorige bak heb ik de aquatlantis gehad icm de luminus controller. Maar voor het zelfde geld heb ik nu het dubbele aan verlichting hangen, met meer mogelijkheden tot instellen.

Het is maar net waar je voorkeur ligt.

Wel mooi dit soort reacties. Iets waar ik absoluut geen zin in heb omdat het gedoe is :) Ben al tijd zat met techniek bezig. Aquarium moet simpel werken voor mij.

In mijn ogen valt dit in het houtje touwtje niveau :)

Voor enkele anubias en 2 javavaren lijkt me dit rijkelijk overdreven.
Kan natuurlijk, maar is mijn optiek zonde van je geld

Is het ook. Er komen niet meer dan twee balken in bij mij hoor. Die zitten er nu ook in en niet meer dan 60%

Ik ben erg tevreden over JMB Orion. Heb ze met de multi controller.

Zal ze eens bekijken.

De rest van het advies bedankt maar ik heb er niks aan :) Heb nauwelijks planten in de bak dus minimale hoeveelheid licht is voldoende en daarnaast geen zin in gedoe zoals ik al zei dus moet echt plug en play zijn.

Gewoon een app op de tel met een geweldige GUI en paar kabels er in klikken en klaar. Gemak gaat voor de kosten in ieder geval.
 
Goh das net wat ik zeg :) Dingen die Europees geproduceerd zijn zijn zelden van slechte kwaliteit. Ze moeten daar wel in uitblinken wat in prijs kan het niet hoor.



Wel mooi dit soort reacties. Iets waar ik absoluut geen zin in heb omdat het gedoe is :) Ben al tijd zat met techniek bezig. Aquarium moet simpel werken voor mij.

In mijn ogen valt dit in het houtje touwtje niveau :)



Is het ook. Er komen niet meer dan twee balken in bij mij hoor. Die zitten er nu ook in en niet meer dan 60%



Zal ze eens bekijken.

De rest van het advies bedankt maar ik heb er niks aan :) Heb nauwelijks planten in de bak dus minimale hoeveelheid licht is voldoende en daarnaast geen zin in gedoe zoals ik al zei dus moet echt plug en play zijn.

Gewoon een app op de tel met een geweldige GUI en paar kabels er in klikken en klaar. Gemak gaat voor de kosten in ieder geval.
Duidelijk dus NIET naar daytime gekeken. Alles is plug and play. En met een app op de telefoon te bedienen.

En als je dus niet veel licht nodig hebt, dan neem je 1 balk met bijv. 3 modules. Dan heb je op 3 plaatsen licht.
Dan springen je annubias er mooi uit.

Waarom een heel aquarium vol verlichten, als het niet nodig is.

TC 420 / 421 ben ik ook klaar mee. Wat een knullige software zit daarbij.
 
Hoho ik zei niks over Daytime enkel om een TC 420 / 421 met mijn huidige lampen te doen :)

Daytime zelf kan best oké zijn enkel wil ik wel over de volle lengte ligt uiteraard. Je moet de vissen ook zien.

Dus of een paar modules dan ideaal is betwijfel ik maar goed eens kijken hoe het in elkaar zit.
 
Hoho ik zei niks over Daytime enkel om een TC 420 / 421 met mijn huidige lampen te doen :)

Daytime zelf kan best oké zijn enkel wil ik wel over de volle lengte ligt uiteraard. Je moet de vissen ook zien.

Dus of een paar modules dan ideaal is betwijfel ik maar goed eens kijken hoe het in elkaar zit.
Ze hebben ook de Onex. Heel mooie ledbalk. In verschillende kleur temperatuur. En lengtes op 10 cm.
Ook plug and play met app controller.
 
Ze hebben ook de Onex. Heel mooie ledbalk. In verschillende kleur temperatuur. En lengtes op 10 cm.
Ook plug and play met app controller.
Met, zo zie ik, ook goede Kelvinwaardes! Er worden ook, en dat vind ik ook prima, ter zake doende waardes zoals lumen en par toegevoegd. Deze zien er inderdaad goed uit.
 
Met nauwelijks planten zal mij het aantal lumen en par niet heel veel boeien :)

Ga er eens naar kijken.
 
Daytime zelf heeft geen controllers met app die op wifi werkt volgens mij of mis ik iets?
 
HVP Aqua heeft prima controllers en verlichting. De meegeleverde controller is wat simpel, maar de bijzondere die je bij kan kopen zijn mij dusver zeer bevallen.
 
Dat begrijp ik :) Maar dat ding van zeven tientjes is toch gewoon de TC420?
 
Bij AliExpress heb je dezelfde voor nog minder trouwens :) Maar goed andere discussie.
 
Met nauwelijks planten zal mij het aantal lumen en par niet heel veel boeien :)

Ga er eens naar kijken.
Bij verlichting is het altijd verstandig om overwaardes te hebben. Je zal niet de eerste zijn die een andere inrichting in je bak kiest. Later een udate voor verlichting maakt altijd iets nodeloos kostbaar. En... dimmen kan altijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Nou uiteindelijk toch maar een nieuwe controller gekocht voor 30 euro

Hoop gevloek om alles weer in te stellen maar goed dat is gebeurd en buiten de winter tijd zit ik er voor de rest weer niet aan.
 
Ik moet ook alleen bij de overgang van winter naar zomertijd, en andersom, hem weer even bijstellen maar goed dat is zo gebeurt hoor.
 

Terug
Bovenaan