Advies: Nieuwe JBL 902 buitenfilter gekocht (1e ervaring met buitenfilter)


Boris Cornelis

Well-known member
Lid geworden
4 november 2018
Berichten
152
Leeftijd
28
Beste aquarianen,
Ik heb eer gister een jbl 902 buitenfilter gekocht bij de hornbach, als ik het goed begrijp komt dit al met alle benodigde media.
Ik heb een aantal advies vragen:
- Klopt het dat deze volledig compleet is, eigenlijk zie ik alleen lagen blauw spons + als laatste een laag witte bio balletjes.
- Zijn er mediums die jullie aanraden om nog toe te voegen (ik heb toevallig nog karbon kool filter medium)
- Verder voldoet de volgorde van de verpakking/levering (of kan ik deze beter omgooien?)

Thanks voor de moeite ;)
 
De 902 heb ik ook en gebruik het filtermedium van jbl, alleen filter ik over turf . Heb er een spons uitgehaald en turf erin gedaan. Mijn doel is voldoende goede bacteriën en een helder aquarium en daar voldoet hij aan. Er zijn veel meningen over welk soort filtermedium en volgorde, maar voor mijn aquarium van netto 135l voldoet het filter en het filtermedium
Kool is alleen nodig na gebruik van medicatie. Dat hoef je er niet in te doen
Ik heb wel isolatie aan de binnenwand van mijn kast gemaakt om het geluid wat te dempen en nu hoor ik hem niet, maar wat storend geluid is , is voor iedereen anders.
 
Het bovenste dubbele mandje in je filter is de ingaande én uitgaande filter. M.a.w. de bovenste grotere mand is het vóórfilter welke het grove mechanische vuil tegenhoud Daarin kan je de spons die er al in zit laten zitten. Het kleinere mandje dat er aan vast geklemd zit heeft een fijnere spons, dat is het uitgaande laatste filter. Ook die spons kan je laten zitten. De mandjes daaronder zou je kunnen vullen met siporax voor de biologische filtering. Zodra het filter is ingedraaid zal het geluid minder worden. Er vormt zich een slijmerig laagje rond de rotor welke daar voor zorgt.
 
Ik heb een 1502 en heb de vulling ook standaard gelaten op 1 bakje na, daar heb ik ook Turf in gedaan.
En inderdaad, er zijn mensen die de indeling anders doen, maar ik heb geen idee wat daar een duidelijk voordeel van zou zijn.
 
Ik filter altijd eerst mechanisch en dan biologisch en dan eventueel pas chemisch.

Voor de JBL 902 is de stroming ietwat apart want hij begint in het bovenste bakje met een grof mechanisch voorfilter, loopt dan via de zijkanten naar de bodem en stroomt daarna via de bakjes weer naar boven.
Wat ik zou doen is het voorfilter in het bovenste bakje laten voor wat het is, een prima grof voorfilter. Het onderste bakje zou ik een gemiddelde grofheid aan spons in doen (die komt bij het filter denk ik) en daarop filterwatten. Dan de rest van de bakjes vullen met biologische media. Die bolletjes die erbij komen zijn prima en dan heb je waarschijnlijk nog een bakje over? Daar zou ik een liter siporax voor kopen en dan heb je een mooi ingedeeld filter.

Meneer pondguru op youtube laat dit mooi zien. Iets ouder model van de 900 series maar alleen het voorfilter bakje is hier iets anders, het principe blijft gelijk.
 
Ik filter altijd eerst mechanisch en dan biologisch en dan eventueel pas chemisch.

Voor de JBL 902 is de stroming ietwat apart want hij begint in het bovenste bakje met een grof mechanisch voorfilter, loopt dan via de zijkanten naar de bodem en stroomt daarna via de bakjes weer naar boven.
Wat ik zou doen is het voorfilter in het bovenste bakje laten voor wat het is, een prima grof voorfilter. Het onderste bakje zou ik een gemiddelde grofheid aan spons in doen (die komt bij het filter denk ik) en daarop filterwatten. Dan de rest van de bakjes vullen met biologische media. Die bolletjes die erbij komen zijn prima en dan heb je waarschijnlijk nog een bakje over? Daar zou ik een liter siporax voor kopen en dan heb je een mooi ingedeeld filter.

Meneer pondguru op youtube laat dit mooi zien. Iets ouder model van de 900 series maar alleen het voorfilter bakje is hier iets anders, het principe blijft gelijk.


siporax (wat voor functie heeft dat?) meer van hoe is het anders dan de witte bolletjes die bij de filter geleverd zijn?
Thanks voor je uitbundig advies trouwens (waardeer ik heel erg)
 
siporax (wat voor functie heeft dat?) meer van hoe is het anders dan de witte bolletjes die bij de filter geleverd zijn?
Thanks voor je uitbundig advies trouwens (waardeer ik heel erg)
In essentie zijn die bolletjes JBL Micromec en Sera Siporax gelijk en heeft als doel biologisch te filteren. Beide gemaakt van gesinterd glas alleen hebben ze een andere vorm. De ronde bolletjes kun je heel efficient stapelen en past dus veel van in een bakje. Siporax zijn pijpjes met een holte en in principe geven die minder weerstand voor het water en zou je theoretisch een hoger debiet overhouden. Ik adviseer siporax omdat de werking hiervan al tientallen jaren is bewezen en ik hier zelf gewoon goede ervaringen mee heb maar als je liever een extra setje Micromec wil kopen is dat natuurlijk ook prima.

Gesinterd glas is wel iets wat ik adviseer voor biologische media want door alle poriën bevat het een erg groot oppervlakte waar bacterien zich kunnen vestigen. Andere - in mijn mening van mindere kwaliteit - biologische media van bijvoorbeeld keramiek heeft een veel kleiner oppervlakte en is hierdoor minder effectief.
Die porien zijn tevens de reden dat ik adviseer om eerst goed mechanisch te filteren. Je wilt al het zweefvuil afvangen voor het bij je biologische filtermedia komt om te voorkomen dat die porien dichtslibben en hierdoor de effectiviteit van je biologische afneemt.
 
waarom zou JBL die micromec onderin het filter doen in plaats van bovenin?
Dus ze filteren grof af met het voorfilter bovenin en dan gaat het naar de MicroMec balletjes.

Op de website van JBL wordt er gezegd dat de MicroMech als voorlaatste stap in het filter gebruikt moet worden..
Snap het niet meer
 

Bijlagen

  • Knipsel23.JPG
    Knipsel23.JPG
    122.7 KB · Weergaven: 50
waarom zou JBL die micromec onderin het filter doen in plaats van bovenin?
Dus ze filteren grof af met het voorfilter bovenin en dan gaat het naar de MicroMec balletjes.

Op de website van JBL wordt er gezegd dat de MicroMech als voorlaatste stap in het filter gebruikt moet worden..
Snap het niet meer
Ik ben al lang geleden gestopt met proberen te begrijpen waarom filters standaard achterstevoren en binnenstebuiten zijn ingedeeld. Soms lijkt het te maken te hebben met het verkopen van consumables zoals bij de Juwel filters en de fijne filterpad helemaal als eerste en soms lijkt het gewoon volledig willekeurig. Ik zou zeggen denk logisch na en maak een mooie indeling voor jezelf en kijk niet naar wat er op de doos staat.
 
waarom zou JBL die micromec onderin het filter doen in plaats van bovenin?
Dus ze filteren grof af met het voorfilter bovenin en dan gaat het naar de MicroMec balletjes.

Op de website van JBL wordt er gezegd dat de MicroMech als voorlaatste stap in het filter gebruikt moet worden..
Snap het niet meer
Toch is dit heel duidelijk; de laatste stap bij JBL filter is het onderste mandje dat onder het vóórfilter zit geklemd. Daardoor wordt het uitgaande water voor het laatst gefilterd. Dus het mandje daaronder, het voorlaatste mandje, behoort bij het biologische deel en dat kan dus met micromec gevuld zijn. De stroming in een JBL filter gaat door het voorfilter via de zijkanten helemaal naar beneden waarna de stroming door de biologische delen of mandjes naar boven gaat en via een laatste mandje, als gezegd, het mandje dat onder het vóórfilter zit geklemd het filter verlaat.
 

Terug
Bovenaan