Wat is er nieuw

Advies nodig over het opzetten van een biotoopaquarium voor Zuid-Amerikaanse cichliden?

Hadley

New member
Lid geworden
10 december 2024
Hallo daar, 👋

Ik ben nieuw bij aquascaping en ben van plan mijn eerste biotoopaquarium op te zetten. Mijn belangrijkste focus is het creëren van een natuurlijke omgeving voor Zuid-Amerikaanse cichliden, met name Apistogramma en mogelijk enkele dwergcichliden. Ik heb veel onderzoek gedaan, maar ik heb het gevoel dat ik hier echt wat input van ervaren aquarianen kan gebruiken.

Tank van 120 liter (Is dit voldoende voor een kleine groep Apistogramma's en misschien een paar dithervissen?🤔

Ik overweeg zandsubstraat met bladafval om het Amazonebekken na te bootsen. Ik ben me ervan bewust dat echte biotopen vaak niet veel planten bevatten, maar zijn er biotoop-nauwkeurige soorten die ik zou kunnen opnemen?

Ik heb gelezen dat zacht, licht zuur water het beste is. Zijn er specifieke tips voor het bereiken van stabiele wateromstandigheden in een kleinere tank als deze?🤔

Ik wil drijfhout, wortelstructuren en rotsen gebruiken om schuilplaatsen te creëren. Eventuele aanbevelingen voor plaatsing of soorten drijfhout die goed werken?

Ook heb ik dit bericht doorgenomen; https://aquaforum.nl/threads/zelfs-na-20-jaar-weer-genai-aquarium.183626/unread wat mij zeker enorm heeft geholpen.

Ten slotte; Ik zou graag wat advies willen over compatibele tankgenoten. Ik heb gemengde meningen gelezen over de vraag of tetra's, zoals kardinalen of rummyneuzen, goed werken met cichliden. Heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Alvast bedankt voor uw hulp en assistentie.😇

Welkom op het AF, vanwege de advies vraag verplaats ik dit topic naar de sectie biotoop en inrichting voor meer expertise.

Goedemorgen,

Als je voor de uiterlijke kenmeren wilt gaan kan je gebruik maken van 100% rooibos thee om het water te kleuren (ik gebruik altijd biologische, die van bijv. pickwick zit ook kaneel etc in, dus check de verpakking op ingredienten).
Verder is zand een goede bodem. Filter, metsel, aquarium.. beetje wit/bruinig. Veel hout idd. je kan voor Echinodorussen gaan. Eventueel de herkomst van de specifieke soort matchen met je vissen, als je zo ver wilt gaan. Elodea Densa komt er ook voor. Je kan ook kijken naar amazone kikkerbeet als drijver. het is maar hoe ver je wilt gaan qua specifieke regio..

in de omgeving daar komen ook lotussen voor, die kan je niet altijd in de handel krijgen, maar tijgerlotussen zijn een oké alternatief. Bladeren op de bodem vinden ze fijn, maar levert ook afval voor je filter op. Dus dit is een beetje schipperen..

Qua vissen: diverse tetra's en zalmen idd. Eventueel bijlzalmpjes voor de bovenlaag.

Je kan op youtube zoeken op "type vis" + "biotope" bijvorobeeld, er zijn veel filmpjes in de natuur opgenomen waar ze diverse vissen tegenkomen..

Met wat elzenproppen kun je het water ook een kleurtje geven.

Ik heb gelezen dat zacht, licht zuur water het beste is. Zijn er specifieke tips voor het bereiken van stabiele wateromstandigheden in een kleinere tank als deze?🤔
Ik lees dat je in Amerika zit..? Wat is de hardheid en de pH van het kraanwater, weet je dat? Hier in NL hoef je je water normaal gesproken niet op bepaalde waarden te brengen.

Ik lees dat je in Amerika zit..? Wat is de hardheid en de pH van het kraanwater, weet je dat? Hier in NL hoef je je water normaal gesproken niet op bepaalde waarden te brengen.
daar zit je wellicht ook met chloor of andere toevoegingen waar je iets mee moet. daar heb ik niet op gelet..
m.n. schoon water is het devies..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan