Wat is er nieuw

Advies nodig voor filter keuze.

Lid geworden
7 augustus 2025
Leeftijd
50
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren in de keuze van de juiste filters voor de set die ik dit jaar ga aanschaffen.

Ik ga een maatwerk aquarium aanschaffen van 180*60*70cm 750liter.
Het wordt een ca. 50% beplant community aquarium met de volgende vis soorten:
Ca 8 zoetwater maanvissen (geen Altums),
Ca 16 keizer tetra’s
Ca 8 Corydoras
Ca 8 Denison Barbs (torpedo barbeel)
2 Tapajo red head cichlids
4 microphagus
4 apistogramma’s
5 electric blue acara
5 Siamese algeneters
4 bristenose pleco’s
Op basis van maximale grote van volgroeide vissen, zal er ongeveer 1 cm vis per liter in zitten.
Ik wil er twee grote filters op zetten en ik twijfel tussen twee Fluval FX6 en twee Oase Biomaster2 Thermo 850.
Als het de Oase wordt, sluit ik de CO2 reactor en de UV Sterilizer op een aparte circulate pomp aan (eheim universal 2400).

Mijn dilemma is: bijna alle grote tanks die ik zie op internet hebben FLUVAL FX6. Het pluspunt is volgens mij de grotere flow (liters per uur) wat er door het filter gaat.
Maar de Fluval heeft wel minder ruimte voor bio media.
De OASE heeft minder flow maar meer bio media. Ook vind ik het een voordeel dat de OASE een geïntegreerde heater heeft en het pre filter.
Maar ik vraag me af of de grotere flow van de FX6 niet belangrijker is. (Maar maanvissen willen natuurlijk ook niet te veel flow).
De untility van de FX6 is ook beter met de aansluiting onderaan voor aftappen, water verversen en gebruiken van de gravel siphon.

Wie heeft ervaring met beide filters en kan mij adviseren welke filter is het best kan kiezen. Rekening houdend met mogelijke toekomstige toevoeging van meer Geophagus soorten.
Ik wil niet twee verschillende filters.
Wat zou ik voor deze setup het beste kunnen kiezen? (Totaal prijs van beide opties is geen factor voor me).

Beide hebben een cap van 1500 liter dus dat is 4x bruto en ongeveer 2x netto. Ik zou dan zelf liever gaan voor 2 JBL 1902 die samen 4000 ltr bijna hebben.

Met zo'n volume zou ik zeker overwegen om 2 oase biomaster 850's te nemen.
Daarmee pomp je 4x in het uur de volledige inhoud rond (1500 liter per uur per filter)
Gebruik je 1 filter met vooral siporax erin voor de reactor en UV en de ander met sponzen die dan ook het mechanische deel voor rekening neemt.
Die met alleen siporax is puur biologisch en hoef je in principe vrijwel nooit schoon te maken.

Zou goed over de pvc leiding nadenken, voor de waterwissel heb ik een gardena aansluiting en een kraan voor de waterwissel.
Zou dit niet als criterium meenemen voor de aanschaf van een filter maar van pvc maken.

Filters is 1. Maar je visbestand zou ik zeker eens goed naar kijken. Je hebt wel veel soorten Cichliden in je bestand volgens mij. Als die allemaa een territorium willen hebben is je bak al snel te klein volgens mij. En dan die drukke Torpedo’s erbij.

Daarmee pomp je 4x in het uur de volledige inhoud rond (1500 liter per uur per filter)
Gebruik je 1 filter met vooral siporax erin voor de reactor en UV en de ander met sponzen die dan ook het mechanische deel voor rekening neemt.
Die met alleen siporax is puur biologisch en hoef je in principe vrijwel nooit schoon te maken.

Zou goed over de pvc leiding nadenken, voor de waterwissel heb ik een gardena aansluiting en een kraan voor de waterwissel.
Zou dit niet als criterium meenemen voor de aanschaf van een filter maar van pvc maken.
Ik vraag me af of met zo n stevig bestand 2x netto wel genoeg is.

Ik heb toevallig beide filters op mijn bak, zou voor de fx6 gaan (en een minder groot bestand, te veel cichliden bij elkaar idd). Ik heb aan 1 kant 2 850's staan, en die maken samen ongeveer dezelfde flow als 1 fx6...

Het voorfilter van de oase is aan de ene kant prettig, aan de andere kant moet ik die zeker elke maand schoonmaken, en de fx6 1x p half jaar of zo.

Waarom is die flow van de fx6 zoveel beter dan? Komt dat door dat voorfilter?

Ik heb toevallig beide filters op mijn bak, zou voor de fx6 gaan (en een minder groot bestand, te veel cichliden bij elkaar idd). Ik heb aan 1 kant 2 850's staan, en die maken samen ongeveer dezelfde flow als 1 fx6...

Het voorfilter van de oase is aan de ene kant prettig, aan de andere kant moet ik die zeker elke maand schoonmaken, en de fx6 1x p half jaar of zo.
Heb je voor de FX6 ook een CO2 reactor kunnen vinden met de juiste aansluiting? De 19/25 slangen van de FX6 passen niet op de standaard 16/22. En ik heb nog geen CO2 reactor kunnen vinden met een 19/25 aansluiting. En een overgang van 19/25 naar 16/22 gaat weer ten koste van flow en kan turbulentie veroorzaken in de leiding.

Beide hebben een cap van 1500 liter dus dat is 4x bruto en ongeveer 2x netto. Ik zou dan zelf liever gaan voor 2 JBL 1902 die samen 4000 ltr bijna hebben.
De FX6 heeft een theoretische cap van 2150. Twee keer is dat ook 4000 maar in praktijk moet je voor alle filters met ca 50% rekenen. Dat geldt ook voor een JBL denk ik? Of is de JBL een hogere cap?

Wat bedoel je met PVC. Bedoel je zelf en filter bouwen met een sterke pomp en zo?
Dan kan ik beter een Sump nemen denk ik. Of bedoel je iets anders.

Wat bedoel je met PVC. Bedoel je zelf en filter bouwen met een sterke pomp en zo?

Druk PVC gebruiken en daar de slangen van het filter op aansluiten.
Zie hier een voorbeeld van mijn huiskamer bak, zowel inlaat als uitlaat op maat gemaakt inclusief gardena aansluiting voor water wissels.
Is voor mij zo simpel als slang aankoppelen, filter uit, filter afsluiten en kraan open.
Let wel ik heb vlak onder de waterlijn een gaatje zitten in de inlaatbuis, die dicht ik af tijdens een wissel want mocht er wat lekken loopt niet 80% van het water de bak uit.

Staan meer foto's in mijn foto album, link in mijn handtekening.

1000003514.jpg

Filters is 1. Maar je visbestand zou ik zeker eens goed naar kijken. Je hebt wel veel soorten Cichliden in je bestand volgens mij. Als die allemaa een territorium willen hebben is je bak al snel te klein volgens mij. En dan die drukke Torpedo’s erbij.
Denk je dat het met 2 in plaats van 5 Electric Blue Acaras wel past of denk je dat ik echt vissoorten moet schrappen?

Druk PVC gebruiken en daar de slangen van het filter op aansluiten.
Zie hier een voorbeeld van mijn huiskamer bak, zowel inlaat als uitlaat op maat gemaakt inclusief gardena aansluiting voor water wissels.
Is voor mij zo simpel als slang aankoppelen, filter uit, filter afsluiten en kraan open.
Let wel ik heb vlak onder de waterlijn een gaatje zitten in de inlaatbuis, die dicht ik af tijdens een wissel want mocht er wat lekken loopt niet 80% van het water de bak uit.

Staan meer foto's in mijn foto album, link in mijn handtekening.

Bekijk bijlage 389713
Ah.. ik snap wat je bedoelt. Goed punt in geval ik voor de OASE ga. Voor de Fluval optie kan ik een Gardena aansluiting hangen aan de aftap koppeling van het filter. Daarmee kan ik dan de filter pomp gebruiken om water in en uit het aquarium te pompen. Dat is wel één groot voordeel van de Fluval optie.

De FX6 heeft een theoretische cap van 2150. Twee keer is dat ook 4000 maar in praktijk moet je voor alle filters met ca 50% rekenen. Dat geldt ook voor een JBL denk ik? Of is de JBL een hogere cap?

Het lijkt me heel sterk dat een JBL 1902 (in werkelijkheid) meer water uitblaast dan een FX6..

O ja ik zie net dat de fx6 3500 aan capaciteit heeft en voor bakken tot 1500 liter is. Ik had het even niet goed gelezen qua capaciteit.

Denk je dat het met 2 in plaats van 5 Electric Blue Acaras wel past of denk je dat ik echt vissoorten moet schrappen?
Ik zou in ieder geval de bristlenose pleco (ik ga er vanuit dat je de ancistrus bedoelt) schrappen, die fokken als konijnen. Beter bijvoorbeeld L519 of L181, die kunnen ook rap kweken volgens mij maar daar kom je via marktplaats en winkels een stuk makkelijker vanaf 😉

Mocht je de siamese algeneter nemen vanwegen het algetende, lees dan deze link even door en zorg dat je de juiste soort hebt: https://aquainfo.nl/artikel/crossocheilus-oblongus-siamese-algeneter/

Verder heb ik geen ervaring met dat formaat aquaria, maar als ik kijk naar de fotoalbums op dit forum dan zie ik ik dat formaat vooral maanvissen + 1 of 2 andere cichliden koppels/harems (er vanuit gaande dat je de maanvissen sowieso wil), en in jouw lijst staan nu 4 soorten. Tijdens het bewaken van de eieren zou dat wel eens heel druk kunnen worden. Ik lees ook dat de Geophagus flink in de bodem kan graven en daarbij de planten erg goed geworteld moeten zijn, dat kan een uitdaging worden met jouw doel om een dikke beplante bak te hebben.

Je kan even een topic openen bij de sectie 'Samenstelling visbestand' ;))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan