Advies over sluierstaartvissen


M

Mickeyyyy

Guest
Graag advies over Sluierstaartvissen!

Sinds 2 maanden heb ik weer vissen. (6 jaar geleden goudvissen)
Helaas gaat dit elke keer mis. 2 maanden geleden kocht ik 2 sluierstaart vissen bij de Intratuin. Ging allemaal erg goed, althans zo leek het... Binnen 2/3 weken allebei op dezelfde dag dood! Dus advies gevraagt bij de intratuin, deze man gaf aan dat het nitriet waarschijnlijk te hoog was.

Toen weer 2 sluierstaart vissen gekocht. Vis 1 ging erg goed (zwom normaal en was actief) de andere vis leek wel elke keer dood. Hij dreef op z'n kop helemaal naar de bodem toe. Na 1 week toch weer contact opgenomen met de Intratuin en de man gaf aan dat het waarschijnlijk een zwemblaas probleem was. Hij stelde voor dat we een nieuwe vis kregen.

Toen de nieuwe vis erbij kwam, zag ik binnen een paar dagen allemaal witte stippen. Hij had "witte stip", gelijk EXIT gehaald en dit was zogenaamd een makkelijk te genezen ziekte. Helaas is deze vis aan de stip bezweken. Het erge was dat deze vis mijn gezonde vis had aangestoken! Op advies de EXIT kuur laten doorgaan, net zolang tot het weg was. Helaas hielp EXIT voor geen meter! De eerste dagen leek het iets minder te worden, maar de dagen erna zaten er allemaal stippen op de vinnen en op zijn hoofdje. Weer advies gevraagt; ESHA 2000 erbij. Dit zou echt gaan helpen. Helaas weer niet.... toen bij een echte aquariumspeciaalzaak gevraagt wat hun advies was; zout zonder jodium. En zij gaven aan dat als het erg hardnekkig is dat je dan te maken hebt met "peperstip". Helaas hielp het allemaal niet, of kwam het zout te laat.. Gisteren is mijn 4de vis overleden.

Het is echt heel vervelend dat dit al de 4de is! En ik vind het echt heel vervelend, want vissen kunnen zo leuk zijn als ze gezond zijn! Ik heb namelijk voorheen goudvissen gehad en die werden 3/4 jaar!

Graag dus jullie advies wat ik moet doen. Ik koop iig geen vissen meer bij de intratuin. Laatst gingen we daar naar de vissen kijken, heel veel dode vissen in de bakken! Zouden jullie een goede aquariumspeciaalzaak weten die sluierstaartvissen verkoopt? En weten jullie wat ik nou moet dan aangezien het elke keer mis gaat met de vissen? Graag jullie advies!
 
Allereerst..
Hoe groot is je bak.. en wat zijn je waterwaarden?

Heb je de vissen laten onderzoeken op wat ze hadden(afstrijkje), of heb je gewoon maar medicatie gekocht?
je beschrijft dit.

Mickeyyyy zei:
De eerste dagen leek het iets minder te worden, maar de dagen erna zaten er allemaal stippen op de vinnen en op zijn hoofdje.

Waren het niet paaipukkels? Die zitten ook meestal op de borstvinnen en op de kieuwdeksels.
Als je een vis teveel medicatie geeft zal deze ook heel zwak worden.

Het beste is om eerst je vissen goed te bestuderen voor je ze mee naar huis neem,
aangezien je al een paar keer zieke vissen mee naar huis hebt genomen.

eigenlijk maakt het volgens mij niet echt uit waar je ze haalt, zolang je maar zo gezond mogelijke vissen uitkiest.
Bij mij komen ze ook van verschillende locaties vandaan.
 
Ik denk dat je bak te klein is. 3/4 jaar is ook weinig voor gewone Goudvissen daar 20+ makkelijk te halen is.
 
Kun je wat meer advies geven over wat voor soort aquarium je hebt?

Het eerste verhaal over de nitriet zou kunnen kloppen, een pas opgestart aquarium krijgt vaak
na ongeveer 3 weken een nitrietpiek. Over het algemeen wordt dus aangeraden om je aquarium eerst
3weken te laten draaien en als de waterwaardes oke zijn, dan pas vissen erin te zetten.

Het kan heel goed zijn dat jouw aquarium een nitrietpiek heeft gehad en dat jouw visjes dat niet overleefd hebben.
Dit had je op kunnen vangen door je waterwaardes in de gaten te houden en water te verversen.

Het verhaal van de zwemblaas probleem kan ook kloppen, wat hebben jullie met de vis gedaan?
De ene keer is zo'n probleem op te lossen en ligt het aan een ziekte of heeft het te maken met voeding, maar het
kan ook zijn dat de zwemblaas niet meer goed functioneert door bijv. een vergroeiing en dan kan je er weinig aan doen.

Tsja en witte stip... meestal is dat wel goed te behandelen met medicatie, dus wat er hier is fout gegaan? Was het wel zeker witte stip?
 
Mijn bak is van SuperFish 40 liter. De stip is vastgesteld door een kennis van mij die dierenarts is. Ik heb nadat de ene vis dood was na de stip het water laten testen bij de Intratuin en dat was allemaal (gelukkig!) goed.
 
De bak is helaas te klein. deze dieren houdt je het beste in bakken van een meter lang en 50 liter per vis.

sluierstaart-info.blogspot.nl/2010/01/basis-info-over-het-houden-van.html
 
Ja, dit wist ik niet dat je het aquarium eerst 3 weken moet laten staan zonder vissen. Helaas is mij dit ook niet verteld. Voortaan ga ik zeker eerst dit advies opvolgen! Ik heb een superfish 40 liter aquarium. De vis met het zwemblaas probleem mochten wij terug brengen naar de Intratuin.
 
Oke vreemd, de intratuin zei namelijk dat ik hier eventueel 4 vissen in mocht doen!! :O
 
Klopt, maar die willen gewoon vissen verkopen..
Het is minimaal 50 liter per vis tot ze 15cm zijn dan 100L per vis.
en liefste een bak van minimaal 120cm.

De vissen worden zelf 25 cm groot, past echt niet in zo'n klein bakje hoor.
Plus dat ze super veel poepen, dan zwemmen ze in hun eigen poep rond.
Zou jij ook niet fijn vinden denk ik.

Je vergiftigt je eigen vissen op die manier!
 
Bedoel je een Aqua 40? Daar gaat krap 25 liter water in.

Heb je foto's van de witte stip?
 
Ok bedankt voor het advies! je hebt mooie vissen :thumbs:
 
Helaas ben je in dezelfde verkooptruc getrapt als ik. Het aquarium wat je hebt is geschikt voor misschien wat garnaaltjes, maar daar houdt het ook wel mee op, het bakje is echt veel te klein voor sluierstaartjes, zelfs al was het er maar eentje. Ik heb zelf ook die fout gemaakt een paar weken geleden en mijn visjes zitten nu ( met nitrietpiek en al) in een groot aquarium. Ze groeien echter verschrikkelijk snel, een an mijn vissen is zeker al 2 keer zo groot als toen ik hem kocht.
 

Terug
Bovenaan