Wat is er nieuw

Advies verlichting plantenbak wh80cm

Eifaf

Active member
Lid geworden
22 september 2024
Leeftijd
45
Hi guys,
Ik zou graag van wat ervaringsdeskundigen advies willen voor het volgende;
Ik wil heel graag dit jaar een nieuwe bak starten met veel planten zoals ik die nu ook heb draaien (beetje jungle scape/takashi amano) maar dan met een waterhoogte 80cm en een diepte van 70 cm.
Zijn er mensen met die waterhoogte en een plantenbak? En zo ja, welke lampen gebruiken jullie?
En hoeveel achter elkaar qua diepte?
Super bedankt alvast voor jullie reactie!!

Hi guys,
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Iemand ervaring met zo'n waterhoogte en plantenbak? 😊

De benodigde verlichting en andere hardware hangt af van je plantenkeuze. Als je bijvoorbeeld rode planten of andere lichtminnende soorten wil gaan houden, dan heb je nogal wat verlichting nodig. Je hebt een hoge bak waardoor het moeilijk is om voldoende licht op de bodem te krijgen. De benodigde hoeveelheid licht voor je plantenkeuze bepaald ook of je wel of geen CO2 nodig gaat hebben.

Ik ben bang dat dit zo'n gevalletje is waarbij je het beste de fabrikanten van de verlichting kan mailen in hoeverre hun kunnen garanderen dat de verlichting tot op 80cm diepte kan komen. Rood gaat daar bijvoorbeeld al aardig moeite mee hebben

Oké, super bedankt voor jullie reacties!!
Met name javavaren, javamos, rode lotus, anubias nana, hoog op de hardscape pinnafida, onderin hydrocotyle verticllata. Achterin cryptocoryne balansae en groene Rotala ga ik plaatsen is nu het plan. Dus niet heel behoeftig ga ik van uit.

En ondanks dat de lotus rood is heb ik de ervaring dat die met minder verlichting ook wel goed groeit

CO2 geef ik nu ook ruim

Wat nodig is eigenlijk, het aquarium wil ik inbouwen met een kap tot het plafond dus eigenlijk is alles mogelijk

Met zo'n diepte word dat een dure grap. Ik denk dat je meerdere LED's nodig gaat hebben, met veel vermogen.
Even bepalen wat de inhoud van je bak is en daar het lumen per liter op uitrekenen. Ga uit van minimaal 40 lumen per liter

Afhankelijk van je budget zou ik een keuze maken tussen ADA Solar RGB, Chihiros WRGBII/ VIVID, LEDstar, DayTime Matrix, Skylight Hyperbar, de Twinstar S series en Week Aqua. Allemaal merken uit Azië.
Heb je een sterke voorkeur voor Europese merken kies dan voor DayTime (zoals de Matrix) of Skylight (zoals de Hyperbar)

Gebruik ieder geval geen aquarium gerelateerde merken zoals JBL, Juwel Aqualantis, Eheim, Tetra of Superpis e.d.
Niet omdat ze kwalitatief zo slecht zijn; maar de bovenstaande merken hebben gewoon een stukken betere spectrumverdeling.

Dank je wel voor je reactie Cornelius!!! Hier ga ik me verder in verdiepen!

Ik heb ongeveer hetzelfde plantenbestand, incl rode lotus, op gedimde standaard Juwel, dus ik schat ergens tussen de 20 en 25 lumen / liter. Zonder CO2. Dus als je zorgt dat dat het aantal lumen is, dat je op de bodem hebt, waarbij je evt. de lotus op een verhoginkje zet zou dat moeten gaan.

Thanks Lysia!!

Het voordeel van Daytime matrix is dat je het aantal led modules kan uitbreiden. Deze bevestig je met 4 schroefjes in het led profiel vast. Bij een beperkt budget kan je beginnen met een x aantal ledmodules, en later uitbreiden als je weer extra budget hebt. Pas wel je beplanting aan op de hoeveelheid licht die je ledbalk(en) geeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan