Wat is er nieuw

Advies visbestand 120x50x60. Tetra’s, Cory’s, Borellii, Ramirezi?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Reks
  • Startdatum Startdatum
R

Reks

Guest
Ik ben me aan het oriënteren op, en behoorlijk aan het inlezen voor een tropisch zoetwateraquarium. Wordt waarschijnlijk 120x50x60 (Juwel RIO 300/350?). Ik ben er nog niet over uit of ik echte of fake planten wil. Achterin beide hoeken wat grottenstelsteltjes met leistenen platen, en verder wat kienhout en wortels.

Als bewoners zou ik graag willen: een schooltje kardinaal- en/of blauwe tetra’s, een schooltje Corydoras Pygmeaeus of Jullii of Sterbai. Zo’n 25 tetra’s en een elftalletje cory’s dacht ik zo. En vervolgens, als het kan in dit formaat aquarium, met veel schuilplaatsen en onderbroken zichtlijnen... Een Apistogramma Borellii Opal man met twee vrouwtjes (wildkleur) en een Microgeophagus Ramirezi man met twee vrouwtjes (waarvan 1 Electric Blue). Ik zou er graag met jullie hulp achter willen komen of dit bestand realistisch, haalbaar en verantwoord is in dit formaat aquarium. Ik begrijp dat de Borellii en Ramirezi relatief vriendelijk zijn, maar... is de bakmaat ok? Ik geloof dat ze in dezelfde watercondities kunnen leven. Maar is dat zo of wil ik teveel? Ga ik helemaal te ver als ik het leuk zou vinden er nog een zestal killivissen OF een paar dwerggoerami’s in te doen? Er even van uitgaande dat die dan weer veel aan de oppervlakte te vinden zijn onder de drijfplanten... Help!

Even overzichtelijk in een lijstje:

120x50x60 (ongeveer 350 liter)

25 Paracheirodon Axelrodi of Paracheirodon Simulans
11 Coryodoras Pygmaeus of Jullii of Sterbai
1 Apistogramma Borellii Opal man
2 A. Borellii vrouwtjes
1 Microgeophagus Ramirezi man
2 M. Ramirezi vrouwtjes (1 Electric Blue)

En eventueel twee harems Killivissen? Gardneri en n.t.b.

Ik hoop van harte dat jullie me kunnen adviseren betreffende mijn ideeën. Alle hulp die hout snijdt is meer dan welkom! 🙂

echte of fake planten wil.
Daar kan ik je wel mee helpen😛
Echte! Nepplanten zijn nergens goed voor, ze komen onder de alg te zitten, doen niet aan fotosythese, nemen geen nitraat op. Als je alleen nepplanten hebt, moet je veel meer verversen om de afvalstoffen kwijt te raken en er een luchtpomp inhangen voor de zuurstof😉

Zo’n 25 tetra’s en een elftalletje cory’s dacht ik zo.
In een 120cm bak kunnen die aantallen wel wat hoger hoor. 50 tetra's. Maar je hebt veel meer mooie vissen, dan deze hoor😉

Apistogramma Borellii Opal man met twee vrouwtjes (wildkleur) en een Microgeophagus Ramirezi man met twee vrouwtjes (waarvan 1 Electric Blue).
Zet je ze gewoon op kraanwater? Dan kan de borellii wel, maar de ramirezi nier, deze wil zachtzuur water.
Houd wel rekening mee dat dit ook bodembewoners zijn, territoriale bodembewoners😉

OF een paar dwerggoerami’s in te doen? Er even van uitgaande dat die dan weer veel aan de oppervlakte te vinden zijn onder
Dwerggourami's hebben vaak het irridovirus als je ze in de winkel koopt, kun je er niet lang van genieten. Maar in deze bakmaat kunnen de meesfe gourami's wel, zoals de colisa chuna, trigogaster leeri etc.

Ok, settled! 😀 Ik vind het prachtig, echte planten. Is CO2 bemesting dan noodzakelijk? Lijkt weer een kostbaar grapje...

Maar je hebt veel meer mooie vissen, dan deze hoor
Ik weet het. Zie zoveel moois. En een groep van 25 tetra's en daarnaast pareldanio's en een paar Siamese algeneters?

Zet je ze gewoon op kraanwater? Dan kan de borellii wel, maar de ramirezi nier, deze wil zachtzuur water.
Daar hoopte ik wel op. Ik begrijp überhaupt nog niet heel goed hoe je je vissen op water met lager ph kan houden. Na een waterwissel afzuren leidt tot grote schommelingen (waar juist consistentie belangrijk schijnt te zijn) en kan uiteindelijk een crash teweegbrengen... Moet ik dan eerst een bak vullen met nieuw water, dat afzuren naar gewenst ph en dan pas het aquarium inpompen? Nog veel leeswerk te doen voor er een vis in de bak gaat. Of staan jullie allemaal elke week 80 pakken Bar Le Duc of gedemineraliseerd water te storten of zo? 😀 Edit: Osmose en filteren over turf zie ik in ieder geval al... *gaat lezen over osmose*

Houd wel rekening mee dat dit ook bodembewoners zijn, territoriale bodembewoners
Vandaar mijn vragen. Zou dit goed gaan? Of bedoel je met de inrichting? Ik wil veel schuilplaatsen en onderbroken zichtlijnen gaan creëren. En ga er sowieso voor zorgen dat ik een klein aquarium stand-by heb in het geval de twee trio's dwergcichliden niet samengaan.

Dwerggourami's hebben vaak het irridovirus als je ze in de winkel koopt
Ik ga ook meer bij 'hobbykwekers' etc. op zoek naar mijn vissen, en hopelijk via de vraag/aanbod sectie hier op het forum. Nog niet bekeken...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, settled! 😀 Ik vind het prachtig, echte planten. Is CO2 bemesting dan noodzakelijk? Lijkt weer een kostbaar grapje...
Nee hoor, je hebt genoeg 'makkelijke' planten, maar zonder CO2 toevoeging kun je geen plantenaquarium maken. Co2 is namelijk noodzakelelijk voor de fotosynthese en dus voor de groei en in een plantenaquarium staan zoveel planten dan de CO2 zo opgebruikt is, waardoor je extra moet toevoegen😉

weet het. Zie zoveel moois. En een groep van 25 tetra's en daarnaast pareldanio's en een paar Siamese algeneters?
Ik probeer altijd 1 mooie grote school in de middenlaag te zetten, vind ik er rustiger uitzien. Volgens mij faan die twee wel goed, ligt wel aan de medebewoners. Rasbora gallaxy's zijn best klein:juggle:
Daar hoopte ik wel op. Ik begrijp überhaupt nog niet heel goed hoe je je vissen op water met lager ph kan houden.
Kijk maar in mijn fotoalbum😛

Ik gebruik 100% osmosewater, dit heeft een kh en gh lager dan 1, geen buffer dus, daarom filter ik over turf, dit is nu mijn buffer. De ph is 5 beetje extreem maarja, tis stabiel en de vissen doen het goed:daisy:
Mooie uitleg: https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-tussen-ph-kh-en-co2/

Een Rio300 is een redelijk groot aquarium met veel mogelijkheden. De stelregel 1 cm vis per 1 liter water gaat voor sommige vissen niet op. Zeker bij vissen die er een territorium op na houden is het verstandig om van deze regel af te wijken.

Je kan 25 kardinaal tetra's of neon tetra's houden. Ik zou ze niet allebei nemen. De kardinaal tetra is een vis die toch graag wat warmer gehouden wil worden, warmer dan de neon tetra.
Bovendien oogt het vaak mooier om van één soort meer exemplaren te houden (maar dat mag jij natuurlijk anders vinden;)).

Je wil dwergcichliden die vooral rondom de bodem te vinden zijn en er een territorium op nahouden. Als ze eieren en jongen hebben verdedigen ze die vaak met volle overtuiging.
Corydoras zwemmen ook op de bodem, dit kan voor conflicten zorgen. Maar ik heb ook wel van mensen gehoord die zeggen dat het wel goed ging.

M.ramirezi is een dwergcichlide die van lekker warm water houdt, lager dan 26 graden zou ik ze niet houden. En het is helaas niet de makkelijkste vis, ze zijn erg gevoelig.
Ze doen het vaak beter op zacht en zuur water. Dit houdt ook in dat je je altijd moet voorbereiden op het water verschonen. Want het water waarmee je verschoont moet het liefst dezelfde waterwaardes hebben als het aquariumwater. En dan heb je bij een Rio300 toch een behoorlijke opslag nodig voor het water waarmee je verschoont.
Waarom 2 vrouwjes en 1 mannetje bij de ramirezi's? Het zijn geen haremvormers, zoals bij sommige Apistogramma's wel het geval is.

De A.borelli kan je beter niet heel het jaar door op een hoge temperatuur houden. Het zijn eigenlijk meer subtropische vissen, die uitstekend op kamertemperatuur gehouden kunnen worden. Ik vind dat zelf dus geen goede combinatie met M.ramirezi. Twee of meerdere soorten cichliden combineren blijft altijd een gok. Het kan goed gaan, maar ook heel fout.
Zeker wanneer er jongen in het spel zijn.
Maar als je toch twee soorten wil combineren, kies dan bij voorkeur twee soorten uit die aan elkaar gewaagd zijn, want als je er een soort bijzet die timide is zullen ze snel wegkwijnen. En bij voorkeur ook een soort die elkaar niet zo concurreren qua 'legplek' (afzetten van de eieren). Dan zou ik voor een holenbroeder en een subtraatlegger gaan (en bij de laatste het liefst ook nog ééntje die de eitjes wat hoger legt).
Bij dwergcichliden is het raadzaam om in de bak veel 'zichtlijnen' te doorbreken met grote en/of veel planten en lekkere dikke stukken (kien)hout of takken.

Bij Apistogramma's kan je vaak wel harems houden, een mannetje of soms zelfs drie mannetjes, met meerdere vrouwtjes (afhankelijk van het karakter van de vissen). De borelli vind ik hier wel geschikt voor, is een vrij rustige Apistogramma. Twee mannen raad ik wel af, want met meerdere mannen wordt de agressie vaak beter verdeeld.

Wil je echt perse corydorassen houden, denk dan eens aan een cichlide die wat hoger zwemt. Zoals de Laetacara curviceps of dorsigera. Is ook vredelievend voor een cichlide.
En dan nog de combinatie met een flinke groep scholenvisjes, niet slecht toch?

Zowel de borelli als de dorsigera en curviceps kunnen op normaal kraanwater gehouden worden. Dan is het een kwestie van slang er in, aanzuigen en water afhevelen en dan weer kraanwater er in. Of je moet er van houden om het jezelf moeilijker te maken, dan is het natuurlijk geen probleem.

Bedankt voor jullie constructieve antwoorden. Genoeg om over na te denken 🙂 Het is nog een aardige wetenschap, een aquarium bezetten met vissen die bij elkaar passen...

Ik kies sowieso voor 1 soort als scholenvis in het midden (tetra’s) inderdaad. Aquarium moet wel rust uitstralen, het moet relaxed zijn om naar te kijken.

De Ramirezi zet ik voorlopig dan maar even uit mijn hoofd. Wellicht ooit een kleiner aquarium voor deze soort o.i.d.

Had toch gehoopt met deze bakmaat twee soorten bodembewonende Apisto’s te kunnen houden. Maar in principe hebben dus al deze combinaties hetzelfde potentiële probleem. Het zijn territoriumvormers, en tijdens de broedperiode agressief naar soortgenoten. Een andere soort die hoog op mijn lijstje staat is de Cacatuoides, maar same story daar in combinatie met bijvoorbeeld Borellii?

De dorsigera is zeker het overwegen waard. Maar als het niet samengaat zou ik toch eerder de Corydoras opofferen om wel Apisto’s te kunnen houden. Ook 3 mannelijke borellii’s met 6+ vrouwtjes zou dus weer een optie zijn...

Iets met bomen en een bos. 😀😀😀

De dorsigera zou je in die bak ook als groep kunnen houden. Ca. 5-6 vissen past prima, en dan heb je nog ruimte voor een stuk of 40 kardinalen en een schooltje corydoras.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan