Wat is er nieuw

Advies voor een nieuw bakje?

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Hoi allemaal,

Ik heb advies nodig.
Er staat hier namelijk een klein aquariumpje (HS Aqua Tico 20L) die een tijdje voor quarantaine is gebruikt maar nu al lange tijd leeg staat. Ik vind het zonde dat hij niet meer wordt gebruikt dus ik wil hem opnieuw leven inblazen. 20L is naar mijn mening te klein om vissen in te houden dus lijkt het me beter om er een garnalenbakje van te maken.
Maar dan nu de vraag: kunnen jullie advies geven over wat voor soort garnalen ik het best kan houden?
Ik heb niet veel ervaring met garnalen (vroeger wel japonica's gehad), verder wil ik een groepje van dezelfde soort houden zonder andere dieren erbij. Mijn voorkeur gaat uit naar een kleine, gekleurde soort. Het zou mooi zijn als ik hetzelfde water kan gebruiken als dat van mijn huidige aquarium. De waarden zijn:
pH 6,0-6,5
kH 3-4 dkH
gH 5 dgH
NO2 0 mg/L
NO3 0-10 mg/L
PO4 0,5-1 mg/L

Is er een bepaalde soort die jullie mij aanraden?

Mvg,

Merethe

kijk eens op www.rendo-shrimp.de mooi overzichtje met de mooiste garnalen.

En er zijn zoveel soorten!! Ik zou beginnen met een makkelijke soort, de vuurgarnaal of familie ervan. Bijv. de citroengarnaal of blue fairy.

Nu heb je wel een lage ph dus ook geschikt voor de crystal red bijvoorbeeld.

Ze hebben bij Rendo nu in de aanbieding hele mooie Red sakuras gradatie SS voor iets van 13,50 per 10.
Die kosten hier vaak wel 5 euro per stuk.
En ze leveren netjes en goede service.

Mijn advies is om echt de garnalen bij een (hobby)kweker te kopen, zo weet je wat je koopt. Via internet blijft het een gok, althans dat heb ik ervaren.

Ja ok, maar ik heb hele goede ervaring met dit bedrijf en meerdere leden ook inmiddels.
Het wordt keurig verpakt en per 10 garnalen 1 zakje water.
Ziet er keurig uit maar goed als je bij een hobbykweker komt kun je ze wel eerst zien, dat is waar.
Het is waar dat je altijd een klein risico loop via internet. Wel vergoed Rendo eventuele uitval de volgende keer, al heb ik nog niet echt uitval gehad door het versturen. Heb er nu zo n 5x besteld inmiddels.

Wat houdt het kwaliteitsverschil precies in? Gaat dat om uiterlijke kenmerken Of meer om de gezondheid (of iets anders)?

Tja, ik heb een slechte ervaring met de klantenservice. Bij mij zaten er namelijk minder garnalen in en een paar dode garnalen.
Heb meerdere mails verstuurd, nooit wat terug gekregen. Blijf het jammer vinden, want ik lees inderdaad positieve verhalen over Rendo.

Alvast bedankt voor de tips!
Ik twijfel nu nog tussen de volgende vijf:
Red Sakura
Yellow Fire
Blue Jelly
Blue Pearl
Blue Velvet
Ik vind ze allemaal erg mooi 😛
Welke raden jullie hiervan aan, of maakt het niet zoveel uit?

Moeilijk h�,ze zijn allemaal zo leuk ja!😀 Ik zou maar ��n kleurvariant van de Neocaridina davidi nemen, want die kunnen kruisen.

En de kwaliteit zit hem vaak in de kleurintensiteit/kleurdekking.

Ik wil ook een groep van allemaal dezelfde dus het wordt sowieso maar een variant 🙂

Welke kleur bodem ga je gebruiken? Als je een roodbruine ph-verlagende bodem gebruikt, zal een rode garnaal iets minder uitkomen dan op een diepzwarte ondergrond.
Vind zelf de blue pearl zo op de foto's de mooiste kleur qua intensiteit. Maar ook red sakura's en yellow fire's gaan zeker goed opvallen, gisteren nog enkele gezien.

Ik heb nog geen bodem en achtergrond enzo uitgekozen. Ik kan de omgeving beter aanpassen aan de gekozen soort denk ik. Is een pH-verlagende bodem belangrijk? Het water is al lichtzuur.

Merethe zei:
Wat houdt het kwaliteitsverschil precies in? Gaat dat om uiterlijke kenmerken Of meer om de gezondheid (of iets anders)?
Het antwoord is al gegeven:
visstisck zei:
En de kwaliteit zit hem vaak in de kleurintensiteit/kleurdekking.
Maar toch wil ik hierover opmerken dat de term 'gradatie' duidelijker is, of althans niet impliceert dat de ene garnaal bv. gezonder is dan de ander:

schemaCRs-1.jpg

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan