Wat is er nieuw

Advies voor LED verlichting

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 augustus 2008
Berichten
245
Leeftijd
43
Locatie
Dalfsen
Beste mede aquarianen,

Ik heb advies nodig voor de aanschaf van LED verlichting voor mijn akvastabil mark2 160x60x55.

Ik gebruik nu 2 T5 tl-lampen (1x 830, 1x 840) maar zou dit willen vervangen voor óf LED verlichting óf 2 nieuwe t5's. Hier ben ik nog niet uit ivm kostenplaatje.

Ik lees hier veel over de balken van jmb?
Hoeveel zou ik er nodig zijn?
Ik ben wel aardig handig, maar één kant en klaar systeem dat duurzaam is doe ik liever.

Welke kleur en aantal balken adviseren jullie?

Ik heb makkelijke planten (echinodorus, valisneria, anubias en waterlelie eventueel nog aangevuld met Braziliaanse klimop)

Met vriendelijke hobbygroet,

Henk-Jan
 
Ik heb bij ome Ali deze verlichting gekocht die zijn er in verschillende lengtes en voor een standaard bak zonder moeilijke planten ruim voldoende
 

Bijlagen

  • bak6-mei2019.jpg
    bak6-mei2019.jpg
    55.2 KB · Weergaven: 173
kwa merken kan ik je niet zoveel adviseren, ik maak al jaren mijn eigen lampjes met losse LEDs, wat verreweg de goedkoopste oplossing is.
Een aantal specificaties waar je op kunt letten bij elk type LEDverlichting:

  • CRI > 80 Je wilt een hoge kleurechtheid om de kleuren van je vissen en planten goed uit te laten komen. om die reden zou ik wegblijven van RGB-LEDs.
  • Cool white LED met een kleurtemperatuur tussen 6000 en 6500 Kelvin scoren het best kwa plantengroei. LEDs van 4000K worden ook gebruikt omdat ze een warmer licht geven, wat sommige mensen mooier vinden. (vergelijk dus ook vooral met de T5 die je nu hebt)
  • LED-balken met rode en blauwe LEDs tussen de witte zijn heel effectief voor de planten, in principe kun je planten belichten met alleen rood en blauw. Voor een echte plantenbak kan dat dus een pre zijn. rood en blauw tinten bij planten en vissen worden ook sterker weergegeven, vergelijkbaar met de vroegere growlux TL. Teveel rode en blauwe lampjes en je krijgt een lila bak.
  • Een serieuze fabrikant van aquariumverlichting geeft PAR-waardes van zijn lampen, dit geeft een veel nuttigere info over de lichtsterke dan lux of lumen.
  • Let op de stralingshoek, hoe kleiner de hoek, hoe hoger de lampen boven het aquarium moeten worden gemonteerd om overal licht te hebben, maar ook minder strooilicht.
  • LED verlichten wordt graag vergeleken met T8 (of gloeilampen), de besparing tenopzichte van T5 is namelijk een stuk minder groot. Ondanks een iets hoger stroomverbruik en een levensduur van ongeveerd de helft, kan T5 best nog es goedkoper zijn.
 
Ik gebruik de power led balken van jmb. Hele fijne balken waar behoorlijk wat licht vanaf komt. Met de bijbehorende controller kun je ze instellen en een verloop geven over de dag. Enige nadeel is dat je met die controller de balken niet apart kan sturen. Ik ben zelf totaal niet handig, dus vond een kant klaar systeem wel prettig.

Ik heb boven een juwel rio 180 (100×40x50) 2 balken hangen, 1 community rood/wit en 1 community blauw/wit. Ook alleen makkelijke planten en dit geeft voor mij voldoende licht. Voor jouw bak zul je denk ik al gauw aan 4 balken zitten en dat brengt wel de nodige kosten met zich mee.
 
Hallo Hank-Jan

Ik heb hier een set van jbm met een multi controller bij deze kan je elke led balk apart regelen via een comp.prog.
Voor evt zonsopgang en ondergang
Mijn bak is 80x80x70 water hoogte 65cm.
En ik twee balken van 70cm een blauw/ wit en een rood/wit en ze staat op max 65%
En de planten doen het daar erg goed op

Hoop dat je hier iets mee kan

Gr hans
 
Beste mede aquarianen,

Ik heb advies nodig voor de aanschaf van LED verlichting voor mijn akvastabil mark2 160x60x55.

Ik gebruik nu 2 T5 tl-lampen (1x 830, 1x 840) maar zou dit willen vervangen voor óf LED verlichting óf 2 nieuwe t5's. Hier ben ik nog niet uit ivm kostenplaatje.

Ik lees hier veel over de balken van jmb?
Hoeveel zou ik er nodig zijn?
Ik ben wel aardig handig, maar één kant en klaar systeem dat duurzaam is doe ik liever.

Welke kleur en aantal balken adviseren jullie?

Ik heb makkelijke planten (echinodorus, valisneria, anubias en waterlelie eventueel nog aangevuld met Braziliaanse klimop)

Met vriendelijke hobbygroet,

Henk-Jan
Even over je planten. Je hebt nu gemakkelijke planten. Maar dat wil niet zeggen dat je die altijd zult hebben. Daarom is het goed om rekening te houden met toekomstige mogelijkheden. JMB balken, zelf heb ik er drie boven mijn Rio 180 hangen, zijn geschikt voor dit doel. De community serie voldoet. Hierboven lees ik een advies waar ik het helaas niet helemaal mee eens kan zijn. Voor een optimale plantengroei zou ik op een kleurwaarde van zo'n 4500 kelvin gaan zitten. Dit is een goede waarde voor een zoetwaterbak. Ervaren Aquaristen bereiken dit met TL door de kleuren 830 of 840 met 865 te mixen, bijvoorbeeld. Zelf bereik ik deze kleurwaarde door een warm-wit/rode balk achterin in het midden brand een koel-witte balk en voorin wordt een koel-wit/blauwe ledbalk gebruikt. De volgorde is zo omdat achterin hogere planten staan, rood en wit licht met rood erin (=warm-wit)dringt minder diep door in het water dan blauw licht en koel-wit. (Koel-wit bevat ook blauw licht) Ik heb overigens een druk bezette plantenbak met ook rode en wat minder eenvoudige planten. Mijn controller is een eigenbouw (Arduino-) aquariumcomputer die licht, temperatuur en CO2 aanstuurt. Maar JMB heeft ook controllers die drie balken apart kunnen aansturen. In jou geval zou ik overigens ook gaan voor 3 balken in een lengte passend voor je bak. Wat de prijs betreft; ik heb al heel wat spijtoptanten gezien die gaan alleen voor prijs en moeten later weer nieuw en/of extra kopen. Dan ben je pas duur uit. Zelf heb ik deze balken al jaren en er nog nooit spijt van gehad! Hieronder de kleurwaarden:
2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste mede aquarianen,

Hartelijk dank voor het meedenken.

Ik ben nog eens in beraad gegaan met mijzelf.

Ik denk voor nu dat ik gewoon nog even bij de T5 tl-lampen blijf.

Zouden de Color plus en de special plant van dennerle (of ander gelijkaardig merk)
Voldoen?

Met vriendelijke hobbygroet

Henk-Jan
 
Ik weet niet precies welke TL balken je hebt maar ik zou in jou geval eens gewoon kijken bij, als voorbeeld, Philips of Osram TL's om wat namen te noemen. Deze buizen kosten een fractie van de buizen van de (Aquarium-)merken. Dus niet direct kijken naar Dennerle of welk merk dan ook. Wanneer je zoek in de 800 of 900 series. Dus 830/840 buis mixen met een 865 buis, of dus de 900 varianten, maakt dat je voor een planten bal qua kelvin waarde goed zit. Prijsmatig veel interessanter en qua kwaliteit niet minder. Een paar reflectors, die ik nog ergens moet hebben en je hebt licht zat.
 
Welke kleur adviseer je dan om de vissen beter te laten kleuren? Daar ging het me t meest om.
Misschien in combinatie met een 865 voor de planten
 
Bij mijn lfs hebben ze een Arcadia original tropical pro? Deze zou de kleuren meer moeten accentueren????
Klopt dat?
 
Combi van 865 en 840.
En je glas netjes schoon houden en je vissen gevarieerd voeren laat alles het mooiste uitkomen.
Het zit niet enkel en alleen in het licht hoe mooi je bak erbij staat 😉
 
Helemaal mee eens.
Dan eens een 865 proberen. En de 840 aan de kant van de achterruit en dan de 865 aan de kant van de voorruit toch?
 
Ik heb nu de 830 vooraan en 840 achteraan...
 
Ik heb nu de 830 vooraan en 840 achteraan...
Dat is niet logisch. 830 en eigenlijk 840 ook nog zijn warmwitte buizen. Warmwit is wat geliger van kleur doordat er veel rood inzit. Hoe hoger de nummers zijn des te minder rood er in het wit zit. De blauw waarden nemen bij de hogere nummers toe. Dus 865, koelwit dus, bevat eigenlijk meer blauw.
Achterin je bak staan over het algemeen wat hogere planten. Rood neemt qua sterkte sneller af in dieper water als blauw. Dus zet je het meest gelige licht achterin.
 
Ik zie dat ik een typfoutje heb gemaakt. 840 voorin en 830 achterin
 
Ik zie dat ik een typfoutje heb gemaakt. 840 voorin en 830 achterin
Ik zou een 865 voorin zetten, juist om de kleuring van je vissen te benadrukken. Wanneer je twee buizen zou willen gebruiken zou mijn advies zijn om de 830 achterin te houden.
Er zijn ook bij TL dimmogelijkheden zeg ik nog maar even en wellicht ten overvloede.
 
Ik ben me er van bewust dat tl te dimmen valt. Met een dimbaar evsa. Alleen een profilux wordt toch wel aan de dure kant denk ik... Zò belangrijk is t nu ook weer niet, maar wel mooi meegenomen. Tenzij er andere goede opties zijn voor een betaalbare tot dimmer?
 
Ik ben me er van bewust dat tl te dimmen valt. Met een dimbaar evsa. Alleen een profilux wordt toch wel aan de dure kant denk ik... Zò belangrijk is t nu ook weer niet, maar wel mooi meegenomen. Tenzij er andere goede opties zijn voor een betaalbare tot dimmer?
Die zijn er wel. Het blijft wel een moeizaam verhaal. TL worden dan vaak gedimd tot op zo'n 10% en worden daarna met een Timer uitgezet. Dat dimmen doet men middels een 1 tot 10 Volt aanstuursignaal. 1 Volt geeft 10% verlichting en 10 Volt geeft 100% licht. Een stuurspanning zou je kunnen automatiseren met een microcontroller. Een goed voorbeeld hiervan is een Arduino. Die dingen kosten een paar euro. Je moet dan aan het knutselen én programmeren. En daar zit nu net het probleem voor velen hoewel dit best te leren is. Zelf heb ik een Arduino gebruikt om een aquarium computer te bouwen die licht, temperatuur en CO2 regelt. Eeen andere Arduino regelt mijn plantbemesting.
 
Ik heb wat dat betreft een low Tech bak.
Geen CO2, geen vloeibare meststof. Alleen kleiblollen bij de wortels van de planten.

Wekelijks een waterwissel van 50% (soms 2 x per week 1/3e)
En dat gaat prima. Gezonde planten en vissen voor zover ik zien kan.......

Ik zat bij Ali te kijken naar die floodlight. Stel dat ik die als hoofdverlichting ga gebruiken en dan een zelf geknutselde ledstrip (evt met een tcd420) voor de kleur en sunrise/Sunset??? Gaat dat werken????
 
Gaat werken alleen zijn je floodlights niet dimbaar
 
Hoeveel is wijsheid om er boven te hangen? Stuk of 3 van 30 watt?
En ik heb nog een ledstrip van 5 m RGB liggen.... Ip65
 
Ja kan, kan ook 2x 50 of 6x 10.
Grootste uitdaging word de lampen op de goede hoogte hangen zodat je voldoende spreiding hebt en voldoende licht op de bodem.
 
Daar zit t grote problemen dus... Lichtspreiding. Heb je dat met LED balken toch ook? Als ik zie hoe een LED balk is opgebouwd..... Dan zou t mooier zijn om de strips verdeeld op de lichtkap te plakken voor een goede spreiding.... Op zich heeft t me altijd aangeproken om met spots te werken zoals de hanglampen. Dat effect zegmaar
 
Daar zit t grote problemen dus... Lichtspreiding. Heb je dat met LED balken toch ook? Als ik zie hoe een LED balk is opgebouwd..... Dan zou t mooier zijn om de strips verdeeld op de lichtkap te plakken voor een goede spreiding.... Op zich heeft t me altijd aangeproken om met spots te werken zoals de hanglampen. Dat effect zegmaar
Met spotlights is wel te werken indien je ook rekening houdt met waar je welke planten neerzet. De lichtspreiding met balken is over het algemeen veel beter, eigenlijk gewoon goed. Treugkomend op het dimmen, dit doe je niet alleen voor jezelf omdat je het leuk vindt. Het is ook voor je levende have die nu geen schrikeffecten hebben bij het doven of onsteken van je licht. Wanner je spots en strips wilt gebruiken en alleen de RGB strips kan dimmen blijft van dat effect uiteraard veel minder over! (Ik zou trouwens dat RGB stripje van 5 meter die bovendien een IP rating van 65 kent maar laten liggen...)
 
Daar zit t grote problemen dus... Lichtspreiding. Heb je dat met LED balken toch ook? Als ik zie hoe een LED balk is opgebouwd..... Dan zou t mooier zijn om de strips verdeeld op de lichtkap te plakken voor een goede spreiding.... Op zich heeft t me altijd aangeproken om met spots te werken zoals de hanglampen. Dat effect zegmaar
Balken hebben een betere spreiding idd.

De keuze die je gaat maken hangt ook wat af van je smaak en handigheid natuurlijk.
Qua licht krijg je de meeste waar voor je geld met floodlights.
Zijn niet dimbaar en dus moeten ze hoger of lager worden gehangen naar gelang de lichtbehoefte op de bodem.
Daarmee kom je automagisch in een zelfgebouwde lichtkap of een open aquarium wat ook weer kosten met zich mee brengt.

Aan de andere kant heb je balken als JMB die gewoon in een normale aquarium lichtkap passen en dimbaar zijn met een controller.
Die balken zijn dan wel weer duurder qua hoeveelheid licht per euro maar je hoeft niet heel je kap aan te passen enzo
 
Waarschijnlijk blijven het voorlopig nog gewoon de t5's, maar dat ligt eraan of ik er tevreden mee ben met de 865 en een 830/840.

Eens kijken wat ze tegenwoordig kosten. Als je Googled dan zijn ze te krijgen voor een paar euro.....
 
De kogel is door de kerk

Mijn oog is gevallen op de leds van hvp aqua. De retro Line
Ik heb een RGB en witte genomen. Deze is nog uitbreidbaar met nog een balk.

Nu nog een geschikt moment vinden om het te installeren.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Friesian: taiwan bee garnalen :DD 1 m. Ik dacht aan een bak, merk.
      • Haha
      Waarderingen: BlupGup
      Terug
      Bovenaan