Advies waterwaardes bij indraaien


Dit is een mooie uitleg:

als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)

Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
Bedankt voor de info.
Voor mij wel een beetje te technisch.
Ik ga wel met met een geringe doses easy carbo beginnen.
 
Dat is dus zeg maar 9000 lumen op 400 liter oftewel 22,5 lumen per liter. Opzich niet heel veel maar het kan wel bij te weinig co2 draadalg opleveren.
Carbo kan voor low tech bakken soms net een ietsje helpen maar vaak ook niet want het voegt weinig koolstof toe.
Ik zal zo even de uitleg van @Cornelius posten voor je over carbo.
Heb nu op advies van aquariumzaak cilicate remover van Sera in de bovenste filterbak gedaan, omdat het water nog steeds groenig en troebel is. Niet helemaal helder dus. Wat raden jullie aan ? Om 2x per week een waterwissel van 25%. Of gewoon op 1x 25% houden. Voeg nu ook dagelijks 2 ml easy carbo toe. Heb ook vallisneria in de bak dus dosering gehalveerd. Draadalg is nog lichtelijk aanwezig. Vind het vervelend dat ik de bak maar niet helder krijg.
 
Carbo doet vaak weinig en helpt alleen bij low tech bakken. Heb je lichtinval in de bak want dat kan bijdragen aan groen water of draadalg.
Cilicaat remover doet denk ik weinig want dit krijg je niet door silicaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Carbo doet vaak weinig en helpt alleen bij low tech bakken. Heb je lichtinval in de bak want dat kan bijdragen aan groen water of draadalg.
Cilicaat remover doet denk ik weinig want dit krijg je niet door silicaten.
Heb geen lichtinval in de bak.

Heb al weinig led licht in de bak, 9000lumen totaal.

Zou een extra waterwissel helpen? Van …%
 

Bijlagen

  • DSC_6044.jpeg
    6.7 MB · Weergaven: 6

Terug
Bovenaan