Wat is er nieuw

Advies welk soort vis geschikt is

Annemieke aquarium

Active member
Lid geworden
28 juni 2021
Leeftijd
31
Goedenavond,

Sinds kort ben ik bezig met het opstarten van mijn Juwel Rio 180. Ik heb heel lang sluierstaart vissen in dit aquarium willen hebben maar ik begin toch iets te twijfelen omdat ik overal lees dat het ontzettende vervuilers zijn. Hebben jullie nog leuke alternatieven van vissoorten die goed met elkaar samen gaan en minder vervuilend zijn? Neon tetra vindt ik ook erg leuk. Lekker opvallend mogen de vissen zeker zijn. Het liefst wil ik geen vis met een hoog water temperatuur.

Er zullen nu wat mensen boos worden op mij...
Sluierstaarten vervuilen uiteindelijk net zoveel als andere vissen. 🙂 Het verschil tussen goudvissen en de meeste andere soorten is dat zij als jonkies zijnde meer eten kunnen wegstouwen. Daardoor kunnen ze (als het aanbod er is) snel groeien en in korte tijd dichtbij hun eindgrootte komen. En daarbij ook heel veel poepen dus. Dat is waar mensen het idee vandaan halen dat het poepmachines zijn.

Het betekent alleen niet dat het noodzakelijk is om ze zoveel te voeren. 1x per dag voeren (of 2x per dag wat minder) is echt prima, zelfs voor jonkies. Ze groeien dan langzamer, maar dat is alleen maar beter voor de waterkwaliteit. En daarmee voor hun gezondheid. Die is toch al wat broos.

Bij mensen is het vaak zo dat een vertraagde groei negatief uitpakt voor iemands ontwikkeling. Bij goudvissen werkt dat heel anders: die hebben geen vastomlijnd groeischema waarbinnen alles moet gebeuren. Toch heeft men vaak de neiging om goudvissen met mensen te vergelijken... En dan kan iemand het gevoel hebben dat het zielig is om beperkt te voeren.

Waarom ga ik er zo diep op in: ik vind het jammer dat bepaalde vooroordelen nog altijd zo leven.

Een bak van 1 meter is wel een beetje een twijfelgeval voor goudvissen, zo eerlijk moet ik zijn. Uiteindelijk worden die sluiers best dik. 😅 Daarom zou ik het ook weer niet ál te enthousiast aanraden. Maar het wordt wel gedaan. Het is ergens ook wel dubbel, vind ik, dat men bij goudvissen zo op de zwemruimte let, terwijl er zoveel andere vissoorten zijn met door ons bedachte minimale bakmaten die (als je echt kritisch gaat kijken) geen walhalla aan zwemruimte opleveren....

Anyhoo. In een meterbak op beperkte temperatuur kan redelijk wat. 😉 Panda garra's bijvoorbeeld, een soort algenetertjes. Honinggourami's zijn ook een populaire keus. Guppy's als het je smaak is, al fokken die enorm.... Heb je zelf misschien nog ideeën? 🙈 Of vakjes die je aan wilt vinken in je keuzes. Neon tetra's trouwens, die worden heel veel voor beginners aangeraden, maar ik zou daar als het kan een maand of 4 mee wachten, tot je bak goed gerijpt is. Ze zijn vatbaar voor ziektes die vooral in nieuwe/minder stabiele systemen de kop op kunnen steken.

Laatst bewerkt:
Er zullen nu wat mensen boos worden op mij...
Sluierstaarten vervuilen uiteindelijk net zoveel als andere vissen. 🙂 Het verschil tussen goudvissen en de meeste andere soorten is dat zij als jonkies zijnde meer eten kunnen wegstouwen. Daardoor kunnen ze (als het aanbod er is) snel groeien en in korte tijd dichtbij hun eindgrootte komen. En daarbij ook heel veel poepen dus. Dat is waar mensen het idee vandaan halen dat het poepmachines zijn.

Het betekent alleen niet dat het noodzakelijk is om ze zoveel te voeren. 1x per dag voeren (of 2x per dag wat minder) is echt prima, zelfs voor jonkies. Ze groeien dan langzamer, maar dat is alleen maar beter voor de waterkwaliteit. En daarmee voor hun gezondheid. Die is toch al wat broos.

Bij mensen is het vaak zo dat een vertraagde groei negatief uitpakt voor iemands ontwikkeling. Bij goudvissen werkt dat heel anders: die hebben geen vastomlijnd groeischema waarbinnen alles moet gebeuren. Toch heeft men vaak de neiging om goudvissen met mensen te vergelijken... En dan kan iemand het gevoel hebben dat het zielig is om beperkt te voeren.

Waarom ga ik er zo diep op in: ik vind het jammer dat bepaalde vooroordelen nog altijd zo leven.

Een bak van 1 meter is wel een beetje een twijfelgeval voor goudvissen, zo eerlijk moet ik zijn. Uiteindelijk worden die sluiers best dik. 😅 Daarom zou ik het ook weer niet ál te enthousiast aanraden. Maar het wordt wel gedaan. Het is ergens ook wel dubbel, vind ik, dat men bij goudvissen zo op de zwemruimte let, terwijl er zoveel andere vissoorten zijn met door ons bedachte minimale bakmaten die (als je echt kritisch gaat kijken) geen walhalla aan zwemruimte opleveren....

Anyhoo. In een meterbak op beperkte temperatuur kan redelijk wat. 😉 Panda garra's bijvoorbeeld, een soort algenetertjes. Honinggourami's zijn ook een populaire keus. Guppy's als het je smaak is, al fokken die enorm.... Heb je zelf misschien nog ideeën? 🙈 Of vakjes die je aan wilt vinken in je keuzes. Neon tetra's trouwens, die worden heel veel voor beginners aangeraden, maar ik zou daar als het kan een maand of 4 mee wachten, tot je bak goed gerijpt is. Ze zijn vatbaar voor ziektes die vooral in nieuwe/minder stabiele systemen de kop op kunnen steken.
ik vrees dat er toch enige nuance nodig is.
Een goudvis (sluierstaart) van pakweg 10cm zal veel meer vervuilen dan een torpedobarbeel van dezelfde lengte.
Simpel weg omdat zo'n sluier veeel meer massa heeft voor deze lengte dan menig andere vis.
Zuiver op gewicht/massa gezien zal die wss niet meer vervuilen dan een ander maar per lengte gezien heb je gewoon veel meer vis.

Bedankt voor jullie tips! Ik vindt de panda garras ook heel erg leuk! Met welke vissen kan ik deze samen houden in mijn Juwel Rio 180? Liefste felle kleuren en liefste op een laag water temperatuur. En hoeveel kan ik van welke soort nemen? Wat is bijvoorbeeld een leuke samenstelling? En hoeveel panda garras kan ik in dit aquarium kwijt?

Misschien is het goed om eerst erbij te vermelden wat voor filter je wilt gebruiken en welk filtermateriaal. Trouwens ik heb in de Rio 180 naast die garra ook sumatraantjes zitten corydoras Sterbai en bijvoorbeeld de ottocinclus affinis.

Ik vermoed dat dit je eerste aquarium is? Alvast heel veel succes en welkom in de hobby!

Ik zou geen panda garras nemen omdat ze het liefst in een hill-stream biotoopje leven met veel stroming en zuurstofrijk water.
https://www.aquainfo.nl/artikel/garra-flavatra-panda-garra/
Heb je er een verwarming in?
Welke bodem heb je in het aquarium liggen? Moest je zand hebben is een groepje van 10 corydoras of pangio khulli wel een leuke keuze, of moest je niet voor deze visjes zijn kun je ook een harem ( 1m en 2v) of koppel apistogramma nemen. Een leuke apistogramma soort is de borelli.
En dan voor de middenlaag kun je eens kijken naar het geslacht hyphessobrycon.
En daar een groepje van 15-20 van nemen.
voor de bovenlaag zijn bijlzalmpjes een optie.

Voorbeeld van visbestandje:

Bodem: 10x pangio khulli/corydoras of harem/koppel apistogramma (borelli)
Middenlaag: 15/20 hyphessobrycon ...
Bovenlaag: 8x Carnegiella strigata

-Louiza

Het is inderdaad mijn eerste grote aquarium. Wat voor mij belangrijk is, is het vervuilen van het aquarium. Mijn vorige aquarium was een aqua 40 en dat was makkelijk schoon te houden. Toch wilde ik meer en extra uitdaging en heb ik een juwel rio 180 gekocht. Om het vervuilen tegen te gaan wil ik er een interne filter in van juwel filter bioflow super 300 L. Een externe filter is geen optie bij ons. Ik heb nog geen verwarmings element erbij en zou daar ook graag meer van willen weten. Omdat ik goed bestand wil zijn tegen de vervuiling in het aquarium denk ik dat ik de hulp van algeneters enzovoort ook goed kan gebruiken? Bedankt voor jullie opties qua vissoorten en samenstellingen. Ik ga er even rustig naar kijken.

Ook lees ik dat het tetra care systeem belangrijk is om het water goed te houden voor de vissen. Dus het tetra care systeem samen met de juwel bioflow super 300L. En met behulp van wat algeneters en vissen die de boden reinigen moet dit goed komen?

Tetra care bestaat uit middeltjes die overbodig zijn, je kunt prima zonder. Interne filters hebben gewoon een hele beperkte capaciteit, dus als je die per se wil, zou ik er minstens 2 plaatsen in dat formaat bak en je bent dan inderdaad beperkt in wat je qua vis kunt houden. Een school tetra's kan uiteraard prima, wellicht met een koppel gourami's of zo.
Onderhoud aan de bak bestaat vooral uit wekelijkse waterwissels, planten snoeien en ferts doseren als je eenmaal biologisch evenwicht hebt, zo spectaculair is dat niet tenzij je een hele omvangrijke hardscape kwijt wil.

Dat is vooral commercieel heel aantrekkelijk dat tetra care systeem want de winkelier heeft daarmee een vet belegde botderham, verder heeft het 0,0 waarde voor je aquarium en is gewoon wekelijks verversen met leidingwater ruim voldoende, het leidingwater in NL is het schoonste in de hele eu dus die middeltjes kun je gewoon weglaten

ik vrees dat er toch enige nuance nodig is.
Een goudvis (sluierstaart) van pakweg 10cm zal veel meer vervuilen dan een torpedobarbeel van dezelfde lengte.
Simpel weg omdat zo'n sluier veeel meer massa heeft voor deze lengte dan menig andere vis.
Zuiver op gewicht/massa gezien zal die wss niet meer vervuilen dan een ander maar per lengte gezien heb je gewoon veel meer vis.
Of course. 🙂 Ik had het niet expliciet over de massa van de vis, want het leek me dat mensen snappen dat een grote vis (of dat nou lang of breed is) meer nodig heeft dan een kleine vis..... Als je ook dat nog moet gaan uitleggen, en nog meer subtiliteiten die erbij komen kijken, wordt zo'n --toch al lang-- betoog wel heel omvangrijk. :DD

Ik zou geen panda garras nemen omdat ze het liefst in een hill-stream biotoopje leven met veel stroming en zuurstofrijk water.
Panda garra's leven in rivieren die een seizoensgebonden wateraanvoer hebben. In de regentijd/smelttijd is er veel water en kan het aardig stromen. In de droge tijd staat het water echter maandenlang laag en krijg je zelfs her en der poelvorming. Dit soort taferelen:

garra.jpg

Ik denk persoonlijk niet dat het nodig is om ze in een draaikolk van een bak te plaatsen. Zat mensen die ze succesvol in rustige plantenbakken hebben zitten. ^^

Super bedankt voor al jullie reacties. Hier kan ik zeker wat mee! Welk verwarmingselement zouden jullie plaatsen in een juwel rio 180?

Oké bedankt. Ik heb alle reacties gelezen en alle vissoorten die jullie aangedragen hebben doorgenomen. Het beste wat bij mij past zijn denk ik toch wat meer de warm water vissen dus er gaat een verwarmingselement van 200 tot 300 watt inkomen met 2 x een juwel bioflow super 300L filter. De vissen die me het meest aanspreken zijn de neon tetra vissen en de gouramis. Hoeveel kan ik van elk soort nemen in dit aquaria? En kan ik hier ook nog algeneters bij doen? Ik heb er al helemaal zin in 😍

van de gouramie 1m/2v en de tetra's stuk of 20 en ja daar kan prima een algeneter bij maar let ajb goed op want vooral winkels verkopen algeneters als klein blijvend maar dat worden enorme joekels (40 cm of meer) dus laat je goed informeren over wat je nou precies wil. Oja nog 1 ding: de term algeneter is algemeen en 8 v/d 10 soorten eten geeneens algen

Oké, ik ga van de week even langs een aquarium speciaal zaak. Ik heb in ieder geval goed voor ogen wat ik nu wil en laat me daar verder informeren over de algeneters en planten in het aquaria. Heel erg bedankt voor al jullie hulp en tips! Al hebben jullie nog meer tips zijn ze natuurlijk van harte welkom.

Nog 1 tip over je geplande algeneteraankoop: de wat mooiere soortjes horen vaak vrij warm te zitten (minimaal 26 graden soms zelfs 29 graden) dus laat je niet afschepen in de winkel dat ze daar niet zo warm zitten want de winkel is slechts een doorgeefstation en vissen die op hoge temperaturen gehouden moeten worden gaan geheid ziek worden op termijn als ze te koud gehouden worden.
meer info over algeneters (beter bekend onder de term L-nummers) is te vinden op planetcatfish: https://www.planetcatfish.com/

Oké, ik ga van de week even langs een aquarium speciaal zaak. Ik heb in ieder geval goed voor ogen wat ik nu wil en laat me daar verder informeren over de algeneters en planten in het aquaria. Heel erg bedankt voor al jullie hulp en tips! Al hebben jullie nog meer tips zijn ze natuurlijk van harte welkom.

Onderstaand draadje bevat ook veel tips…
https://aquaforum.nl/threads/algeneters-in-het-beginnersaquarium.165804/page-2#post-2192964

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan