Er zullen nu wat mensen boos worden op mij...
Sluierstaarten vervuilen uiteindelijk net zoveel als andere vissen. 🙂 Het verschil tussen goudvissen en de meeste andere soorten is dat zij als jonkies zijnde meer eten kunnen wegstouwen. Daardoor kunnen ze (als het aanbod er is) snel groeien en in korte tijd dichtbij hun eindgrootte komen. En daarbij ook heel veel poepen dus. Dat is waar mensen het idee vandaan halen dat het poepmachines zijn.
Het betekent alleen niet dat het noodzakelijk is om ze zoveel te voeren. 1x per dag voeren (of 2x per dag wat minder) is echt prima, zelfs voor jonkies. Ze groeien dan langzamer, maar dat is alleen maar beter voor de waterkwaliteit. En daarmee voor hun gezondheid. Die is toch al wat broos.
Bij mensen is het vaak zo dat een vertraagde groei negatief uitpakt voor iemands ontwikkeling. Bij goudvissen werkt dat heel anders: die hebben geen vastomlijnd groeischema waarbinnen alles moet gebeuren. Toch heeft men vaak de neiging om goudvissen met mensen te vergelijken... En dan kan iemand het gevoel hebben dat het zielig is om beperkt te voeren.
Waarom ga ik er zo diep op in: ik vind het jammer dat bepaalde vooroordelen nog altijd zo leven.
Een bak van 1 meter is wel een beetje een twijfelgeval voor goudvissen, zo eerlijk moet ik zijn. Uiteindelijk worden die sluiers best dik. 😅 Daarom zou ik het ook weer niet ál te enthousiast aanraden. Maar het wordt wel gedaan. Het is ergens ook wel dubbel, vind ik, dat men bij goudvissen zo op de zwemruimte let, terwijl er zoveel andere vissoorten zijn met door ons bedachte minimale bakmaten die (als je echt kritisch gaat kijken) geen walhalla aan zwemruimte opleveren....
Anyhoo. In een meterbak op beperkte temperatuur kan redelijk wat. 😉 Panda garra's bijvoorbeeld, een soort algenetertjes. Honinggourami's zijn ook een populaire keus. Guppy's als het je smaak is, al fokken die enorm.... Heb je zelf misschien nog ideeën? 🙈 Of vakjes die je aan wilt vinken in je keuzes. Neon tetra's trouwens, die worden heel veel voor beginners aangeraden, maar ik zou daar als het kan een maand of 4 mee wachten, tot je bak goed gerijpt is. Ze zijn vatbaar voor ziektes die vooral in nieuwe/minder stabiele systemen de kop op kunnen steken.