Wat is er nieuw

Advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tamara1988
  • Startdatum Startdatum
T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Ik zou graag jullie advies/mening willen.

Na behoorlijk wat problemen te hebben gehad met mijn aquaria, wil ik nu er weer wat rust is het probleem algen in mijn 180cm bak aan proberen te pakken.

Nu heb ik al veel gelezen en gehoord, maar weet nog niet echt wat ik wil. Het enige wat ik zeker weet is dat ik geen NO2 problemen meer wil: die heb ik genoeg gehad in mijn 160cm bak!

Ik heb gehoord/gelezen over de Redfield Ratio en over de EI-methode.

Op zich spreekt bij de EI-methode wel aan, maar ben ik in dit geval minder te spreken over de wekelijkse verversing van maar liefst 50%. Dit vind ik erg veel en buiten dat, krijgen de bacteri�n hiermee toch steeds weer een nieuwe klap, en bovendien krijg je hiermee weer kans op NO2, lijkt mij. Wat is jullie mening/advies hierover?

Verder vraag ik mij af of ik dit zonder meer kan gaan toepassen in combinatie met mijn vuurgarnalen?

Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Ik hoor het graag!

Groetjes

Tamara

Er is een EI variant met minder toevoegingen en minder verversen (25%). Daar zou je eens over kunnen denken.

~ Ivo

Beste Ivo,

Dank voor je reactie!

waar kan ik meer informatie vinden of die variant? Deze ben ik nog niet tegengekomen, maar ben hier wel in ge�nteresseerd 🙂

Ik hoor het graag.

Groetjes

Tamara

Ververs je 25% in plaats van 50% dan halveer je de hoeveelheid toe te voegen nitraat en fosfaat.

Hartelijk dank.

Onderstaand schema zou gelden voor 550

Onderstaand weekschema is voor een aquarium van 550 liter

Weekdag

"Te ondernemen actie

Maandag 1.Voeg 42 ml toe van de fles met het label N (NO3)
2.Voeg 74 ml toe van de fles met het label P (PO4)
3.Voeg 55 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Dinsdag 1.Voeg 18 ml toe van de fles met het label + (Plant)

Woensdag 1.Voeg 42 ml toe van de fles met het label N (NO3)
2.Voeg 74 ml toe van de fles met het label P (PO4)
3.Voeg 55 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Donderdag 1.Rustdag

Vrijdag 1.Rustdag

Zaterdag 1.Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
2.Voeg 42 ml toe van de fles met het label N (NO3)
3.Voeg 74 ml toe van de fles met het label P (PO4)
4.Voeg 55 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Zondag 1.Voeg 18 ml toe van de fles met het label + (Plant)"

Hoef ik dan van Kalium en Label + (plant) niets te halveren?

Tamara1988 zei:
Beste Ivo,

Dank voor je reactie!

waar kan ik meer informatie vinden of die variant? Deze ben ik nog niet tegengekomen, maar ben hier wel in ge�nteresseerd 🙂

Ik hoor het graag.

Groetjes

Tamara

Dit houd in dat je ipv de helft dan 25% ververst en ook de helft van de toevoeging gebruikt.
Je halveerd de verversing dus moet je ook de helft van de toevoeging gebruiken.
Verder is het gelijk aan de "gewone" EI hoor.

Als ik het doe halveren, heeft het dan wel nog nut om de algengroei te beperken/komt er dan wel genoeg plantenvoeding het aquarium?

peterdenhaag53 zei:
Ververs je 25% in plaats van 50% dan halveer je de hoeveelheid toe te voegen nitraat en fosfaat.

Had deze post even gemist :sorry: 😉.

Maar van alles wat je toevoegt doe je gewoon de helft, behalve de plantenvoeding.
Plantenvoeding dus gewoon toevoegen en de rest halveren.

Bedankt voor je antwoord!

NO3, PO4 en kalium halveren, plantenvoeding niet, duidelijk!

Wellicht dubbelop: Als ik het doe halveren, heeft het dan wel nog nut om de algengroei te beperken/komt er dan wel genoeg plantenvoeding het aquarium?

Ik hoor het graag!

Tamara1988 zei:
Als ik het doe halveren, heeft het dan wel nog nut om de algengroei te beperken/komt er dan wel genoeg plantenvoeding het aquarium?

Ja hoor.
Stel dat je bij de gewone EI vlak voor het verversen nog 20 mg nitraat over hebt.
Dan ververs je de helft en hou je 10mg over. Dan voeg je bv toe een dosis van 20mg en dan heb je na toediening 30mg in je bak.

Als je 25% ververst blijft er na de verversing van de 20 mg zo n 15 mg over.
Daar doe je dan de helft van de normale toevoeging bij (van 20mg dus) en dan krijg je het restant van 15 mg plus de toevoeging van 10 mg=25mg.
Dat doe je wekelijks gewoon en zo heb je altijd voldoende voeding in je bak.
Het blijft eigenlijk hetzelfde omdat er meer voeding in je bak blijft na het verversen.

Het is eigenlijk het goedkoopste om met de poeders te werken.
Dat kun je ook in 1x toedienen en dat is dan ook het makkelijkste. Ik doe het al jaren zo hoor.
Maar wat je gebruikt is natuurlijk je eigen keus.

jessicapilon zei:
Tamara1988 zei:

Ja hoor.
Stel dat je bij de gewone EI vlak voor het verversen nog 20 mg nitraat over hebt.
Dan ververs je de helft en hou je 10mg over. Dan voeg je bv toe een dosis van 20mg en dan heb je na toediening 30mg in je bak.

Als je 25% ververst blijft er na de verversing van de 20 mg zo n 15 mg over.
Daar doe je dan de helft van de normale toevoeging bij (van 20mg dus) en dan krijg je het restant van 15 mg plus de toevoeging van 10 mg=25mg.
Dat doe je wekelijks gewoon en zo heb je altijd voldoende voeding in je bak.
Het blijft eigenlijk hetzelfde omdat er meer voeding in je bak blijft na het verversen.

Het is eigenlijk het goedkoopste om met de poeders te werken.
Dat kun je ook in 1x toedienen en dat is dan ook het makkelijkste. Ik doe het al jaren zo hoor.
Maar wat je gebruikt is natuurlijk je eigen keus.

Hartstikke bedankt!

Maar iedere week 25% water verversen, kan dit geen kwaad voor de bacteri�n c.a. (en NO2)?

Sorry voor de vele vragen, ik ben gewoon huiverig dat ik weer NO2 krijg.

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Tamara

Nee hoor. Kan geen kwaad!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan