Afbouw aquarium


P

poecillia

Guest
Ik overweeg het laten bouwen van een aquarium in een bijzondere maat (ongeveer 140 vierkant bij 65 hoog). Wat me opvalt is dat er bouwers zijn van kale aquaria (ik heb ontact met Zorona), maar dat je de rest van het aquarium (onderstel, ombouw en lichtkap) zelf moet bouwen. Zijn er ook aquariumbouwers die het complete project doen, of leveranciers van bijvoorbeeld alleen een lichtkap? Verder zoek ik een vrij strakke ombouw (dus geen steigerhout) en goed functionerend hang en sluitwerk.
 
Aquajaja Diamond

goede ervaringen mee
 
Ik ken iemand in Sneek als jou dat logistiek past ?
 
Aquajaja Diamond

goede ervaringen mee
Thx, ik heb het webformulier ingevuld voor een dealer

Ik ken iemand in Sneek als jou dat logistiek past ?
Sneek is prima. Ik woon in provincie Groningen. Is dit een totaalbouwer of iemand die bij een aquarium de kast en lichtkap kan maken
 
Let wel dat Aquajaja een stuk duurder is dan zorona, maar de kwaliteit is er ook naar
 
Thx, ik heb het webformulier ingevuld voor een dealer


Sneek is prima. Ik woon in provincie Groningen. Is dit een totaalbouwer of iemand die bij een aquarium de kast en lichtkap kan maken

Zojuist gesproken, maar hij doet geen kappen, heeft hij te weinig tijd voor
Succes met verder zoeken :)
 
Aqua-life in België levert complete sets.
Moet je alleen de verlichting er zelf in hangen
 
weetje zeker dat je een lichtkap wilt? lijkt me knap onpraktisch bij dat formaat aquarium. 65 cm hoog , 140 doorsnee, dat is meer dan een armlengte als je bij onderhoud in het midden van de bak moet zijn. Dan zit een lichtkap al snel in de weg lijkt mij. ik zou gaan voor losse lamp(en) die boven de bak hangen, (al dan niet in combinatie met dekruiten)
 
Van Wolferen?

 
Van Wolferen?


M'n droombakkie staat er ook tussen 250 X 70 X 70 voor nog geen 1900, en dat is best redelijk te noemen
Maarja moeten er ook nog een paar andere dromen uitkomen (een stuk of wat maar)
 
weetje zeker dat je een lichtkap wilt? lijkt me knap onpraktisch bij dat formaat aquarium. 65 cm hoog , 140 doorsnee, dat is meer dan een armlengte als je bij onderhoud in het midden van de bak moet zijn. Dan zit een lichtkap al snel in de weg lijkt mij. ik zou gaan voor losse lamp(en) die boven de bak hangen, (al dan niet in combinatie met dekruiten)
Onze vier katten zullen zonder lichtkap de vis snel weten te vangen. Dekruiten met condens,, aanslag en reflectie spreken me niet aan. Lichtkap moet zo plat mogelijk, de reikwijdte is zeker een aandachtspunt, gelukkig heb ik vrij lange armen. Omdat er weinig of geen planten in de bak komen en veel algenetende vissen verwacht ik dat ik niet veel in het midden van de bak (waar ik een overloop wil maken) hoef te zijn. Wat ik overigens voor ogen heb is iets wat vergelijkbaar is met dit aquarium.



Dit aquarium heeft geen lichtkap overigens. In mijn geval zal het een roomdivider worden waarbij het aquarium van drie kanten te bekijken is. Eens kijken of het aquarium wat betaalbaar te realiseren is.
 
Ik heb 70cm hoog met erop nog 15cm lichtkap.
Met een keukentrapje en lang gereedschap is het goed te doen hoor.

Betaalbaarheid is aan jezelf, en je hoeft niet alles in 1 keer aan te schaffen he ;)
 
Ik heb 70cm hoog met erop nog 15cm lichtkap.
Met een keukentrapje en lang gereedschap is het goed te doen hoor.

Betaalbaarheid is aan jezelf, en je hoeft niet alles in 1 keer aan te schaffen he ;)
Op zich is het budget niet zo'n probleem, maar als de zelfbouw goed te doen is dan heb ik daar ook geen problemen mee. Het onderstel en de ombouw zijn goed te doen lijkt me. Van de lichtkap zijn wel systemen beschikbaar heb ik inmiddels ontdekt. ledaquaristik.de ziet er wel goed uit, maar de maximale breedte maat is 100 cm en die van mij moet zeker 130 zijn. Als maatwerk een paar honderd meer is dan zelfbouw is dat geen probleem. Wordt het meer dan 500 dan ga ik zelf wel wat in elkaar zetten. Overigens laat ik het aquarium wel maken. Dat vind ik toch echt een vak en het risico dat je een fout maakt is te groot.

Ik zie dat jouw 'grote avontuur' ook een 'room divider' is. Kennelijk stoort het je niet dat je door de bak heen de woonkamer/keuken ziet? Ik zit me af te vragen of er glas mogelijk is dat van één zijde doorzichtig is. Dat moet natuurlijk niet spiegelend zijn , maar als het matzwart zou zijn van binnenuit is dat wel een optie.
 
Op zich is het budget niet zo'n probleem, maar als de zelfbouw goed te doen is dan heb ik daar ook geen problemen mee. Het onderstel en de ombouw zijn goed te doen lijkt me. Van de lichtkap zijn wel systemen beschikbaar heb ik inmiddels ontdekt. ledaquaristik.de ziet er wel goed uit, maar de maximale breedte maat is 100 cm en die van mij moet zeker 130 zijn. Als maatwerk een paar honderd meer is dan zelfbouw is dat geen probleem. Wordt het meer dan 500 dan ga ik zelf wel wat in elkaar zetten. Overigens laat ik het aquarium wel maken. Dat vind ik toch echt een vak en het risico dat je een fout maakt is te groot.

Ik zie dat jouw 'grote avontuur' ook een 'room divider' is. Kennelijk stoort het je niet dat je door de bak heen de woonkamer/keuken ziet? Ik zit me af te vragen of er glas mogelijk is dat van één zijde doorzichtig is. Dat moet natuurlijk niet spiegelend zijn , maar als het matzwart zou zijn van binnenuit is dat wel een optie.
Het is in die zin niet storend dat ik m’n dochter in de gaten kan houden als ik eten kook en de pakket bezorger aan zie komen vanaf de bank.

Maar het doel van een roomdivider opstelling is toch juist dat je erdoor kan kijken en er vanaf iedere kant wat te zien is?
 
Zou eens met Leo van van Wolferen gaan bellen/praten over je wensen
Waarom omdat deze leuke projecten af geleverd heeft en er goed mee te praten valt. (tot zover de reclame) ;)
Maar nog iets tijdens mijn zoek toch naar de 250 viel het me op dat eerder genoemde firma¨s fors duurder waren en bijna allemaal naar 15 mm dit glas gingen op zich niet zo erg maar wel stukken duurder en ook het gewicht ging een rol spelen ivb belasting vloer.
Dat mijn bak bij https://www.diamantaquarien.de/ heeft met familie prikkelingen te maken toen der tijd en de standaard poly geslepen ruiten zonder meer prijs;)
 
Onze vier katten zullen zonder lichtkap de vis snel weten te vangen. Dekruiten met condens,, aanslag en reflectie spreken me niet aan. Lichtkap moet zo plat mogelijk, de reikwijdte is zeker een aandachtspunt, gelukkig heb ik vrij lange armen. Omdat er weinig of geen planten in de bak komen en veel algenetende vissen verwacht ik dat ik niet veel in het midden van de bak (waar ik een overloop wil maken) hoef te zijn. Wat ik overigens voor ogen heb is iets wat vergelijkbaar is met dit aquarium.



Dit aquarium heeft geen lichtkap overigens. In mijn geval zal het een roomdivider worden waarbij het aquarium van drie kanten te bekijken is. Eens kijken of het aquarium wat betaalbaar te realiseren is.


gaaf project.

ik zou zeker zelf de lichtkap maken, zeker als je ledverlichting wilt en een zo plat mogelijke lichtkap.
 
Kijk anders ook eens bij Friedeberg aquarium bouw. Zit net over de grens in Duitsland. Ik heb er mijn bak ook laten maken. Ben er zeer over te spreken. Genoeg reclame ?.

Gr. Ed
 
Kijk anders ook eens bij Friedeberg aquarium bouw. Zit net over de grens in Duitsland. Ik heb er mijn bak ook laten maken. Ben er zeer over te spreken. Genoeg reclame ?.

Gr. Ed
Bedankt voor de tip. Ik heb leuk contact met dat bedrijf en het aanbod ziet er goed uit. Helaas kunnen ze de breedte niet groter dan 120cm maken. Dat vind ik eigenlijk te weinig om doorkijk te voorkomen. Ook de ruimte voor de sump is te beperkt. Ik heb er net één van een meter op de kop getikt.

Bij alle leveranciers loop ik tegen forse transport kosten aan. Ook de plaatsing is een issue. Ik denk dat ik toch uitkom op bouwen op locatie. De onderbouw zie ik wel zitten. Ik heb alleen nog geen oplossing voor een lichtkap van 160*140 cm
 
Jammer dat die optie niks wordt, goede optie om hem te laten bouwen op locatie. Misschien meteen ff vragen aan de potentiele bouwer of hij wat kan betekenen qua lichtkap.

Gr. Ed
 
Jammer dat die optie niks wordt, goede optie om hem te laten bouwen op locatie. Misschien meteen ff vragen aan de potentiele bouwer of hij wat kan betekenen qua lichtkap.

Gr. Ed

Helaas, dat doet hij niet. Ik heb nog wel een aanbod van ledaquaristiek: bijna 500 euro zonder verlichting B kwaliteit finish en dan nog een bouwpakket ook. Het valt niet mee om een goede bouwer van een lichtkap te vinden die deze maat kan maken. Ik ben me dan ook aan het oriënteren voor zelfbouw maar heb nog geen goed ontwerp kunnen vinden.
 
Wat een prachtige plannen, ik ben heel erg benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken en kijk er erg naar uit. Ik volg dit topic met veel plezier! :petjeaf:
 
Hoe staat het met de bouw van deze prachtbak in wording? Ben ff benieuwd.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan