Afdekplaat condenseert, is dit erg?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedemiddag allemaal,

Sinds een maand of 2 heb ik een nano bakje aangeschaft waar binnenkort een betta in zal komen.
Het betreft een 40x25x30 glazen bak van 30L, met een Dennerle Nanofilter en hij is verwarmd op 25°C. De bak staat nu 9 weken in te draaien (sinds een week zitten er 6 vuurgarnalen in), maar ik merkte dat ik bijna dagelijks 1L water kon bijvullen omdat er zoveel verdamping plaatsvond.

Vorige week ben ik naar de Karwei geweest en heb ik daar een 4mm dikke plexiglasplaat gehaald. Deze heb ik op maat gesneden en deze dient nu als afdekplaat voor mijn aquarium.
Echter condenseert deze plaat nogal, en als ik hem eraf haal is mijn halve bureau nat van de druppels aan de onderkant.

Kan dit kwaad?

Mijn idee van een afdekplaat was om het water- en warmteverlies te beperken, maar ik wil hem ook niet helemaal vochtig en gecondenseerd op mijn bak hebben.

Ik ben van plan binnenkort met een gatenzaag een cirkel uit de afdekplaat te zagen om hier in de toekomst planten op water in te zetten. (voor een idee, zie foto hieronder)
Raden jullie dit aan, of zal ik dan weer met veel waterverlies door verdamping komen te zitten?

Groetjes, De Leidse Glibber!
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    1.5 MB · Weergaven: 108
Zit er ruimte tussen bak en plaat? Zo nee, zou ik daar wel voor zorgen.
However, ik heb een Dennerle 30 liter cube, waar een glazen dekplaat meegeleverd wordt. Toen ik die er nog op had, kwam daar (logischerwijs) ook condens op. Plaatje klein beetje schuin houden en het loopt er ook vanzelf wel weer af.
 
De afdekplaat ligt wel op de bak, maar er zit ongeveer 5cm ruimte tussen de de waterlaag en de plaat. Ook is de plaat met opzet 0,5cm aan beide zijden 'te klein', en is er dus aan beide zijkanten een 'ontluchtingsspleet'.
 
Warmwater condenseert,, dat is nu eenmaal een feit daar zijn ook de ruimtes voor dat het weg kan, en bijvullen is de enige optie, sluit je bak niet teveel af anders kan het water geen zuurstof meer opnemen en gaat al het leven dood.
 
Bedankt voor de tips!
Ik ga er binnenkort denk ik wat ontluchtingsgaten/gaten voor planten in boren voor de zuurstofcirculatie, en om het condenseren iets tegen te gaan.
 
Bedankt voor de tips!
Ik ga er binnenkort denk ik wat ontluchtingsgaten/gaten voor planten in boren voor de zuurstofcirculatie, en om het condenseren iets tegen te gaan.
Condensatie is toch juist wat je wilt bereiken en niet wilt tegen gaan? Dat is namelijk hoe je met een afdekplaat verdamping tegen gaat. Het is goed om wat ontluchting te hebben hoor maar een paar kiertjes is m.i. genoeg. Dat zie je vaak genoeg bij dichte kappen zoals Juwel aquaria of wat van de pre-made nano tankjes met alleen een afdekplaat. Lijkt mij niet iets om je nu direct zorgen om te maken.
 
Ik heb dat ook bij de nanos met bijgeleverde plaatjes en dat is normaal. Sommige drijvers kunnen er slecht tegen overigens.
 
Ik heb de afdekplaat gemaakt ivm het springgedrag van bettas en daarnaast inderdaad ook om mijn verdamping tegen te gaan, dus condensatie is inderdaad niet vreemd. Echter zou ik het iets willen beperken, want er hangen op dit moment echt dikke druppels overal onder mijn afdekplaat. Door middel van een aantal extra gaten in de plaat wil ik het 'extreme condenseren' tegengaan, want ik denk dat de 2 kleine kiertjes aan de zijkanten net te weinig zijn om de boel nog goed te beluchten.
Ik vind de condens niet zo erg, maar hoe het nu is is het denk ik gewoon iets teveel van het goede. Met die paar extra gaatjes wil ik zorgen dat er een goede balans is tussen het condenseren en de luchtcirculatie.
 
Ik zou er ook een gat in boren waar je het voer doorheen kan gooien, wellicht is dat al voldoende om het extreme condenseren tegen te gaan.
 

Terug
Bovenaan