Wat is er nieuw

Afdichten kier 3 d achterwand? Tips gevraagd.

Splash

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 september 2026
Vandaag ben ik begonnen met het inrichten van mijn eerste ‘echte’ aquarium. Het is een super fish Home 80. Vind het best wel een klus om het zo goed als mogelijk is te doen 🙂Het eerste probleempje is de kier bovenin. Zie foto. Bij de winkel adviseerde ze er filtermateriaal of sponzen in te doen om te voorkomen dat er visjes achter komen. Heb dat nu gedaan maar twijfel of het werkt. Ik ben bang dat dit gaat inzakken. Wat denk je? Zijn er nog andere eenvoudige oplossingen?

Bijlagen

• IMG_2738.jpeg
    IMG_2738.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 32
  • IMG_2735.jpeg
    IMG_2735.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 32
  • IMG_2743.jpeg
    IMG_2743.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 32
dag, zou je niet iets op de rand van het aquarium en de bovenrand van de achterwand kunnen bevestigen ? heb je niet nog een strook achterwand over?

Mijn (beperkte) ervaring is dat visjes kleine openingen waar ze wel in en soms niet meer uit kunnen feilloos weten te vinden. Ik heb mijn achterwand rondom helemaal afgekit. Precies in het enige stukje dat ik over het hoofd had gezien zat al vrij snel een vis vast. Daar heb ik achteraf een rubber stripje in geduwd. Ik zou het zo zorgvuldig mogelijk doen. Is je achterwand aan de achterkant niet vlak of plat te duwen?

Dankjulliewel voor de reacties. Heel fijn. Helaas heb ik geen stuk achterwand over en deze kan ook niet ingeduwd worden. Hopelijk houdt het aangebrachte filter de boel onder controle 🫣. Voor nu ben ik klaar. Planten erin en alles ingesteld. Licht op tijdklok, pomp en verwarming draait. Aqua start en bacto start toegevoegd. Dit is het resultaat tot nu toe. Ben best tevreden en hoop dat dit ook geldt voor de kijkertjes thuis 😅☕️

Bijlagen

• IMG_2758.jpeg
    IMG_2758.jpeg
    5.2 MB · Weergaven: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 19
ziet er mooi uit, achterwand ook. ben benieuwd hoe het opstarten gaat.

Ja ik ben ook benieuwd naar de rest. Wanneer het eerste groepje bodemvisjes mag komen. Hoe dat gaat. Ik ben nog van de (te kleine) bakjes met goudvissen waarbij ik niet gehinderd werd door enige kennis 🫣. Inmiddels is me wel duidelijk dat er heel wat meer bij komt kijken. Dit forum helpt daar bij.

Mooie rand om wat filtersponsen(echt sponsen geen wol) in te proppen en er planten uit te laten groeien. Of, en ik weet niet of dit kan hoor, maar misschien volgooien met lavsplit en er dan plantjes uit laten groeien?
Is de achterwand verder helemaal afgekit? Ook aan de onderkant?

ik heb dit vroeger al diverse malen geprobeerd om af te kitten dat komt gegarandeerd nog terug los tenzij ge iets gaat gebruiken dat uw glazen achterwand onherroepelijk beschadigd in die zin dat het nooit meer zuiver te krijgen is. Het meest efficiënte is een achterwand te gebruiken die tot boven de waterlijn uitkomt. Als je een Juwel aquarium hebt dan is dit simpel - Juwel heeft perfect op maat achterwanden die dit perfect bedekken. Er is wel een nadeel : deze zijn gemaakt van polystreen - je kan die dus in een reeds gevuld aquarium normaal gezien nooit aanbrengen. Het drijfvermogen is te hoog van die platen. Ze worden normaal gezien met siliconendotten op de droge achterwand bevestigd alsook op de binnen filter (aangepaste wand in dezelfde uitvoering als de achterwand.) Ik heb mijn hele Juwel achterwand met java mos laten begroeien - dit is wel van zijn eigen gekomen- eenmaal het begint is het binnen enkele maanden volledig begroeid - echt een kweekbos denk ik dan voor garnalen. De bovenkant wordt ook emers begroeid door het java mos. Er is dan voor de vissen geen mogelijkheid meer om nog achter de platen te komen. Soms verwenst ge het mos wel omdat het een ongebreidelde groeidrift heeft. Geregeld moet ik beginnen te plukken om het in toom te houden. En je moet maar hopen dat je de algen goed onder controle kan houden. Dit is dan wel een constant aandachtspunt.

Mooie rand om wat filtersponsen(echt sponsen geen wol) in te proppen en er planten uit te laten groeien. Of, en ik weet niet of dit kan hoor, maar misschien volgooien met lavsplit en er dan plantjes uit laten groeien?
Is de achterwand verder helemaal afgekit? Ook aan de onderkant?
Wat een leuk idee! Daar ga ik zeker over nadenken. De achterwand is helemaal afgekit. Ook aan de onderkant.

ik heb dit vroeger al diverse malen geprobeerd om af te kitten dat komt gegarandeerd nog terug los tenzij ge iets gaat gebruiken dat uw glazen achterwand onherroepelijk beschadigd in die zin dat het nooit meer zuiver te krijgen is. Het meest efficiënte is een achterwand te gebruiken die tot boven de waterlijn uitkomt. Als je een Juwel aquarium hebt dan is dit simpel - Juwel heeft perfect op maat achterwanden die dit perfect bedekken. Er is wel een nadeel : deze zijn gemaakt van polystreen - je kan die dus in een reeds gevuld aquarium normaal gezien nooit aanbrengen. Het drijfvermogen is te hoog van die platen. Ze worden normaal gezien met siliconendotten op de droge achterwand bevestigd alsook op de binnen filter (aangepaste wand in dezelfde uitvoering als de achterwand.) Ik heb mijn hele Juwel achterwand met java mos laten begroeien - dit is wel van zijn eigen gekomen- eenmaal het begint is het binnen enkele maanden volledig begroeid - echt een kweekbos denk ik dan voor garnalen. De bovenkant wordt ook emers begroeid door het java mos. Er is dan voor de vissen geen mogelijkheid meer om nog achter de platen te komen. Soms verwenst ge het mos wel omdat het een ongebreidelde groeidrift heeft. Geregeld moet ik beginnen te plukken om het in toom te houden. En je moet maar hopen dat je de algen goed onder controle kan houden. Dit is dan wel een constant aandachtspunt.
Mos ziet er wel leuk uit vind ik. Dat het woekert is wel lastig. Achteraf was het inderdaad beter geweest om de achterwand een centimeter of zo boven het glas te laten uitsteken. Alhoewel ik begreep dat sommige visjes vrij hoog springen? En of het er mooier op was geworden weet ik ook niet. Bedankt voor alle reacties dat is fijn om te lezen 🌱

Wat een leuk idee! Daar ga ik zeker over nadenken. De achterwand is helemaal afgekit. Ook aan de onderkant.
Opgepast hiermee : het water achter die platen kan "bederven". Als het dan vrijkomt in het aquarium en ik verwacht dat dit vroeg of laat wel zal gebeuren dan zou dat wel eens voor een ernstige vervuiling met ongewenste gevolgen voor het aquarium kunnen zorgen. Ik heb reeds zo iets dergelijk meegemaakt met 3d kunstof rotspartijen waarbij ook op een bepaald moment de "inhoud" van de rotspartij vrij kwam - ik denk dat een riool nog beter ruikt dan het water dat toen vrijkwam. Dit is voor mij ook het grote risico van 3D wanden - er is teveel ruimte hierachter en dit in tegenstelling tot die polystreenwanden die zitten vlak tegen het glas aangekleefd. Die polystreenwanden die hebben ook aan de zichtbare kant een 3d structuur maar achteraan zijn ze perfect vlak.

Je kunt een 3d wand trouwens ook vlak maken van de achterkant. Gewoon tegellijm of iets dergelijks erin gieten en afstrijken. Opletten dat het niet kromtrekt, want anders schiet je er weinig mee op. Eventueel glasweefsel erover en dan met epoxy een keer schilderen.

Je kunt een 3d wand trouwens ook vlak maken van de achterkant. Gewoon tegellijm of iets dergelijks erin gieten en afstrijken. Opletten dat het niet kromtrekt, want anders schiet je er weinig mee op. Eventueel glasweefsel erover en dan met epoxy een keer schilderen.
Dit vind ik eigenlijk nog wel het beste idee inderdaad. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Het punt is alleen: die wanden zijn duur en als je tegellijm, glasweefsel en epoxy hiervoor moet gaan kopen, heb je al bijna alles om de hele wand zelf te maken.... (daarom heb ik er destijds zelf maar een paar gemaakt).

Hmmm okeee we gaan het zien. Want bij het vullen van het aquarium steeg het water zowel voor als achter de wand gewoon mee. Ik ga er vanuit dat er dus toch een uitwisseling van water plaatsvindt 💦maar de tijd gaat het leren 😆

Er zitten sowieso wel wat lekken in de kit. Waarschijnlijk merk je met waterwissels al snel dat er water achter de achterwand uit stroomt en er weer tussen loopt (bij mij is dat ook zo, ondanks dat ik rondom gekit heb, zoiets is nooit langdurig waterdicht).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan