Afhevelen


JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Berichten
109
Leeftijd
42
Nu ik quasi weet welk aquarium en bewoners etc ga aanschaffen, denken over de attributen.
Ipv aan een darm te zuigen om water uit het aquarium te zuigen (ga ik echt niet doen, moet beetje oppassen met mondhygiëne) lijkt mij best om zo'n afheveltoestel te kopen.
Nu is het voor een 35l bak met garnalen.
Heb hier nog toestel liggen dat door op en neer te bewegen, je het vacuum kon krijgen, maar lijkt mij enorm stresserend voor de dieren en was het ook voor mij. Toen voor goudvisaquarium.
Nu zie ik er op batterijen.
Maar hebben jullie ervaringen mee?
Of hebben jullie betere voorstellen?

Gr
 
Dat schudden... ik heb het ook geprobeerd in zo'n klein bakje en uiteindelijk had ik genoeg water ververst... maar niet door de slang heen zegmaar :D

Bij grotere bakken nooit een issue geweest.

Maar ook ik zuig eigenlijk de slangen aan, indien het goed gebeurd.. gebeurd het goed :juggle:
anders kan je er wellicht zo'n knijpbal tussen zetten.

Die op batterijen heb ik van begrepen dat die nog wel met enige regelmaat de geest willen geven.
 
Slang voor het grootste stuk in je bakje steken, duim er op, andere kant in de emmer en laten lopen.
Komt geen aanzuigen aan te pas.
 
En zijn al die afheveltoestellen garnaalveilig?
Stel dat er kleintjes zouden rondzwemmen. Of moet er nog iets op bevestigd worden om garnaalveilig te maken?
 
En zijn al die afheveltoestellen garnaalveilig?
Stel dat er kleintjes zouden rondzwemmen. Of moet er nog iets op bevestigd worden om garnaalveilig te maken?
Die zuig je alleen mee als je letterlijk de slang op een garnaal propt, anders ben je wel safe. Ben je van plan om de slang onbeheerd water op te laten zuigen, dan kun je er evt een stukje panty of spons over 't uiteinde binden voor 't geval ze zelf op onderzoek uitgaan. Dat is niet anders dan met je filter.
 
Ik gebruik een zeef aan het uiteinde van de tuinslang. Gewoon een grote keukenzeef, zo'n RVS ding. Ik heb eigenlijk nog nooit een garnaal teruggevonden in de zeef zowel bij het afzuigen van de bodem als bij het onbeheerd laten afhevelen niet.
 
Slang voor het grootste stuk in je bakje steken, duim er op, andere kant in de emmer en laten lopen.
Komt geen aanzuigen aan te pas.

Inderdaad, aanzuigen is niet eens nodig. Zodra je het uiteinde van de slang (het stuk in de bak) een beetje vult (30-40cm volstaat) en dit (afgesloten met duim) over de bakrand plooit doet de zwaartekracht het werk en begint de hevel te werken.
Maar dikwijls zuig ik gewoon aan en ik heb nog nooit water binnen gekregen. Zelfs niet met een (korte) slang van anderhalve meter.
Sommige mensen zuigen gewoon veel te graag of veel te enthousiast denk ik... :engel:

Dit gebruik ik zelf al een tijdje om mijn hevelwater af te hevelen... :)rolleyes: I know: Tijdens verversen staat er een grote opvangbak (op een stoel) voor de bak en eens die halfvol is hevel ik het water simultaan over in (SIPWELL-)flessen van 18 liter...
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Hoewel ik ook redenen heb om het zo te doen...)
Soit.
Drie keer knijpen en het loopt. Werkt prima!
Zolang er geen plantenresten of grof vuil meegaan die het klepje kunnen verstoppen.

benzinehevel.jpg


In mijn LFS gebruiken ze altijd een eheim instroombuis om zakjes te vullen.
Even de ganse bocht onder water, vinger er op en dan over de rand hangen en laten lopen.
Je zou dat ook kunnen gebruiken voor verversen: een stukje slang aan het uiteinde, dubbel kraantje eraan (stuk aan het uiteinde en stuk aan je slang).
Dan kan je de bocht vullen, afsluiten met de kraan, over de rand van de bak hangen, slang aankoppelen en kraantje openen.
Handjes geven!

instroom.jpg
 
bij een 35 liter bakje kun je er toch gewoon wat water uit halen met een maatbeker of zo ? snap het probleem niet zo goed
 
Klopt, maar stel dat je de bodem wilt schoonzuigen, dan is een slang wel handig.
 

Terug
Bovenaan