Afleiding of juist schrik?


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Ben niet helemaal zeker of dit de juiste plek is voor deze vraag, excuses als het verkeerd staat. Op het moment heb ik 20 simulansen en een hoop garnalen. De simulansen verstoppen zich veel. Ik wil de school daarom wat uitbreiden, naar helaas zijn de vissen niet op voorraad bij de locale viswinkel.

Wat mij opvalt is dat de vissen veel actiever worden tijdens het voeren --> logisch. Ze komen ook uit hun schuilplaatsen als ik in de bak bezig ben, ook terwijl dat in een heel andere hoek is. Ik heb het idee dat ze het eigenlijk wel interessant vinden en dus een leuke afleiding.

Nu komt mijn vraag: kan het kloppen dat ze het interessant vinden of zal het toch meer uit angst zijn dat ze weg willen ofzo? En als het interesse is, zijn er mogelijkheden om ze meer van dit soort prikkels te geven in de bak ( de hele dag voeren lijkt me geen goed idee en de hele dag met mijn handen in de bak staan heb ik geen zin in :) )?
 
Vreemd dat ze zich verstoppen. Heb je voldoende beplanting en drijfplanten? In een onvoldoende beplante bak kan ik me voorstellen dat ze zich veel verstoppen. Ik heb een schooltje van tien en die zwemmen vrij door de bak. Maar ik heb heel veel beplanting, hout en drijfplanten + andere vissen zodat ze zich veilig voelen.
 
Hoe groot is de bak en heb je een foto ervan?
 
Dit is een vrij recente foto, rechts liggen wat lavasteen bedenkt met veel mos. Op dit moment is de beplanting links wat dunner geworden helaas (ben nog aan het onderzoeken wat er mist, heb er nu nieuwe kleibollen bij gedaan) maar dat heeft niet echt invloed op gedrag van de vissen gehad. Bak is 80 cm.

Eerder kreeg ik het advies om een grotere groep te maken dus dat wilde ik uitproberen wanneer de vissen weer verkrijgbaar zijn. Mocht je een andere tip hebben, dan hoor ik dat graag!
 

Bijlagen

  • IMG_20230723_164616.jpg
    IMG_20230723_164616.jpg
    4.6 MB · Weergaven: 61
Hoelang heb je ze al in de bak, heb je ze net nieuw? Bij mij (15 stuks, black water aquarium) duurde het 5-7 dagen voordat ze zich op hun gemak voelden en zich lieten zien.
 
Vind 20 al best een grote groep, twijfel of nog meer uitbreiden wel zinvol is.

Ik heb ook simulansen en het schuwe en schrikken hoort er volgens mij echt wel bij... hier zie ik ze na een periode van gewenning wel meer dan in het begin maar als ik te dichtbij kom schieten ze wel weer weg tussen de planten. Ik heb nu iets te rigoureus gesnoeid dus meer open water in het aquarium en ze verstoppen zich gelijk al weer veel meer. Dichte beplanting vinden ze dus wel heel fijn.
 
Ze zitten er al wel een paar maanden in, dus dat is denk ik niet het probleem. Toen ze er net in zat zaten waren ze juist actiever.

Maar zou het kunnen dat een vis te weinig prikkels of afleiding krijgt een ze daardoor maar een beetje rond hangen? Zoals bij bijvoorbeeld tijgers in de dierentuin ook het geval kan zijn (geen dank voor de mooie vergelijking).
 
Dat kan zeker. Vissen vervelen zich als ze in een te klein of saai aquarium leven. Maar een bak van 80 cm, als dat leuk is ingericht lijkt het me dat ze zich daar wel moeten kunnen vermaken. T zijn kleine visjes.
 
Het zou allebij kunnen of ze hebben schrik of ze vinden het interessant. Vissen zijn vrij nieuwsgierig aangelegd en met genoeg geduld kan je ze ook meer laten wennen aan je aanwezigheid.

Als de vissen je niet zien en je een tijd bij de bak vandaan bent geweest zwemmen ze dan meer rond? Als ze dat niet doen dan hebben ze behoefte aan meer schuilplaats. Ik merk ook steeds meer hoe belangrijk schaduwplekjes en afdekkingen belangrijk zijn. Maar ook plekken met minder stroming zodat de vis lekker rustig kan blijven hangen. Wat hoge planten kan helpen maar ik zou eens wat drijvers proberen. Of hoornblad daar kunnen ze zich ook goed tussen verstoppen. Dat kan ze net het zetje geven om zich niet meer te hoeven verschuilen.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Het kan ook schrik zijn want in mijn geval schoten de visjes soms tussen de planten als ik met mn hoofd voor de bak ging staan:DD;)
Nee geintje maar soms is het lastig te bepalen hoe of wat en ik denk dat wat meer beplanting kan helpen en je misschien wat minder moet snoeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad wel het idee dat zeb schrikken als ik opeens voorbij loop, heb ook een tijdje een doek voor het aquarium gehangen ivm zonlicht, dit leek wel iets te helpen. Maar zusje gezegd als ik erin bezig ben dan komen ze weer tevoorschijn.

Ik heb inmiddels best wat hoornblad, maar allemaal achter in de bak. Misschien kan ik daar wat van naar voren verplaatsen. Als drijfplanten heb ik van die kleine plantjes die volgens mij Salvia heten. Grootste deel van de bak is hiermee bedekt.
 

Terug
Bovenaan